2 דברים חשובים על התייעצות בפורומים רפואיים

אחת הדרכים המקובלות היום לקבלת מידע רפואי בכלל והתייעצות בנוגע לבעיות אישיות היא פניה לפורומים רפואיים. בעולם שבו חלק משמעותי מהתקשורת שלנו מתבצעת באמצעות האינטרנט אין פלא שאנשים נכנסים לאינטרנט על מנת למצא פתרון לדברים שמציקים להם. הפורומים יכולים להיות אמצעי נפלא להשגת מידע רלוונטי, להתייעצות נוספת עם אנשי מקצוע וגם לקבלת תמיכה מאנשים שמכירים את הבעיות שלנו כי הם חווים את אותן בעיות בעצמם.

ישנם שני סוגי פורומים רפואיים עיקריים: הסוג הראשון הוא פורום תמיכה שמנוהל ומתופעל על ידי מישהו מהקהילה של המתמודדים. דוגמא טובה היא פורום OCD באתר תפוז או פורום ADHD מבוגרים בתפוז. אלו פורומים שגם המשתתפים וגם המנהלים מהווים קהילה אחת, ולמרות שלפעמים מגיע מומחה חיצוני לענות על שאלות עדיין הפורום מתנהל באופן עצמאי. הסוג השני הוא פורום מומחה, שבו יש מומחה כלשהו בתחומו אשר מנהל את הפורום ואחראי על הפעילות בו.

לכל אחד מהסוגים יש את היתרונות והחסרונות שלו. לרוב בפורום מומחה אנשים באים, שואלים שאלה ונעלמים לאחר שקיבלו תשובה, ואילו בפורום תמיכה מדובר על קבוצה די מוגדרת של משתתפים ועוד גולשים מזדמנים ששואלים מדי פעם שאלות ונעזרים. רציתי הפעם למקד את הפוקוס בשתי נקודות חשובות שקשורות בהתייעצות בפורומים, כשהאחת מתייחסת למשתתפים והאחרת מתייחסת למנהלים.

השואלים בפורומים הם אנשים שלא מצאו פתרון.
בניגוד לפורומים של תמיכה, בפורומים של מומחים יכול להיווצר הרושם ששום טיפול לא עוזר לשום בעיה. אם תכנסו לפורום פסיכיאטריה אתם יכולים לחשוב שכל התרופות גורמות תופעות לוואי בלתי נסבלות, שאף תרופה לא עוזרת לאף אחד, שכולם סובלים ולאף אחד אין פתרון. הרושם הזה נגרם בין היתר מהסיבה הפשוטה ביותר: אנשים שמרגישים טוב לא גולשים בפורומים של בעיות רפואיות. בפורומים גולשים אותם אנשים שהתרופות לא עזרו להם, שטרם פנו לטיפולאו שלא מסתדרכים עם תופעות לוואי. האנשים שמרוצים מהטיפול, האנשים שלא סובלים מתופעות לוואי לא טורחים להכנס לפורומים ולכתוב על ההצלחות שלהם, פשוט כי יש להם עיסוקים אחרים עכשיו.

בדומה לכך, בפורומים רבים של תמיכה נוצרת תופעה של Echo Chambers. זוהי תופעה מוכרת באינטרנט שבה אנשים נמצאים במקומות שבהם הם יכולים לשמוע רק את הדעות שמתאימות לדעה שלהם. כמו שאנשים בעלי דעות ימניות גולשים באתרים ימניים ואילו השמאלנים מתרכזים באתרים משלהם על מנת לשמוע ולהשמיע דעות פוליטיות (בשאר המקומות כמו בטוקבקים ב Ynet אנשים צועקים בלי להקשיב בכלל), כך גם אנשים שמאמינים בדרך טיפול מסויימת יעדיפו לגלוש באתר שמקדם את דרך הטיפול שהם מאמינים בה. זו אינה ביקורת אלא הבחנה במציאות.

צריך להזהר ממומחים שעונים תשובות זהות לכל השאלות
צריך להודות: המומחים שמנהלים את הפורומים הרפואיים עושים זאת מתוך מטרות של קידום אינטרסיים אישיים או של מקום העבודה שלהם. אם אני מנהל את פורום פסיכיאטריה בויינט אני עושה את זה כי מקום העבודה שלי בשיבא ביקש ממני. זה חלק מעבודתי. אם אני מנהל פורום פסיכיאטריה באתר אחר אולי אני עושה את זה כי אני רוצה לקדם את מרכז רזולוציה. כל עוד זה ברור גם לקהל הקוראים זה בסדר.

אני גולש בעיקר באתרים ובפורומים שקשורים בפסיכיאטריה. זהו תחום עיסוקי ואחד מתחומי העניין שלי. בנושא של פורומים של מומחים אני מפריד בין ניהול פורום שעוסק בשיטת טיפול כמו היפנוזה או ביופידבק, לבין ניהול פורום שעוסק בקושי מסויים כמו פורום חרדה או פורום פסיכיאטריה.  בפורום ביופידבק אין פלא שרוב התשובות יעסקו בנושא ביופידבק וביתרונות בחסרונות של טיפול ביופידבק כטיפול בבעיות שונות כמו חרדה, דיכאון, טיקים ועוד. הרי הגולשים הגיעו בשביל לשאול אם הטיפול מתאים.

אבל יש פורומים שעוסקים בהפרעות ספציפיות או בבעיות כלליות, וכאן הגולשים שבאים לקבל מידע צריכים להזהר ממומחים שממליצים על סוג טיפול אחד בלבד. גלשתי לאחרונה בכמה פורומים כלליים שבהם המומחים אכן מומחים בתחום מסויים, ומשום מה כמעט כל ההמלצות שלהם ממליצות על שיטת הטיפול שבהם המומחים מטפלים. הרי אין מצב שבה שיטת טיפול אחד בלבד עוזרת לכל האנשים. תמיד יש חריגים, תמיד יש משתנים שמשפיעים על בחירת הטיפול המתאים. אם אתם נכנסים לפורום פסיכיאטריה שבו על כל שאלה אומרים לכם "הטיפול המתאים הוא EMDR" או שעונים לכם על כל שאלה "אתם צריכים טיפול תרופתי" תקחו צעד אחורה ולכו לקבל חוות דעת נוספת בפורום אחר.

מרבית הפורומים הם טובים ומרבית המומחים ישרים וממליצים על הטיפול המתאים בלי קשר לתחום מומחיותם. אני מעדיף שמישהו ילך לקבל טיפול במקום אחר ולא אצלי בקליניקה אם הטיפול המתאים ביותר הוא כזה שאני לא יכול לתת. למיטב הבנתי, הפניה טובהלטיפול מתאים תביא אלי עוד מטופלים ולא תגרע ממני מטופלים. לכן בפורום אני אמליץ על כל האפשרויות, בין אם זה טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי כזה או אחר, אימון, היפנוזה, ביופידבק ועוד. (גילוי נאות: זו הסיבה שבמרכז רזולוציה יש לנו מגוון מומחים בתחומים רבים, כך שגם אם מטופל מגיע אלי והוא לא זקוק לתרופות פסיכיאטריות או טיפול התנהגותי אלא ביופידבק אני מייד יכול להפנות אותו למומחית בנושא בחדר ליד).

העקרון החשוב הוא שהטיפול צריך להתאים למטופל ולבעיה שלו ולא שהמטופל יתאים את עצמו אל המטפל והשיטה שבה הוא עובד.

סיכום

פורומים באינטרנט הם מקום נפלא לקבלת תמיכה ומידע. אבל צריך להתייחס לתשובות של האנשים שם בזהירות המתאימה, לקרוא עם ראש פתוח ועם קורטוב של ביקורתיות, כדי שבאמת אפשר יהיה להפיק מהפורומים את כל מה שאתם רוצים.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

7 תגובות לרשימה ”2 דברים חשובים על התייעצות בפורומים רפואיים“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ענבר:

    לפעמים יש גורמים מטפלים שמפרסמים שאלונים ואם ענית משהו מסוים זה יגיד לך "לך כמה שיותר מהר לטיפול". הבעיה שמראש חווה הפרעות נפשיות טיפוסי לא יעשה צעד בכיוון פנייה לעזרה. במקרה של הפרעות נפש הפרסום לא יניב פירות לא למטפלים ולא למטופל ורק יגרום למטופל היסטריה.

  2. מאת אלונה:

    אם הייתי מאמינה לכל השאלונים האלה הייתי מאבחנת אצלי 7 הפרעות פיכיאטריות קשות.
    צריך לקחת הכל בערבון מוגבל.

  3. מאת פסיכיאטר | איך לבחור פסיכותרפיסט (בשלושה צעדים נוספים):

    […] דברים חשובים על התייעצות בפורומים רפואיים […]

  4. מאת אלמוג:

    אני נימצא בטיפול בסורוקוואל 5 שנים ואני תמיד מרגיש שיש מישהו שמנהל לי את המחשבות ..אבל השלמתי עם העניין וטוב לי איתו…עכשיו אני לא יודע מה לעשות ועם מי להיתחתן..כי מצד אחד יש לי הפרעות בחשיבה והריכוז שלי בריצפה כל דבר שאני צריך להפעיל שיקול דעת אני תמיד שואל אנשים והמוח לא מבדיל בן טפל לעיקר ..עכשיו אני לא יודע אם כדאי להיתחתן עם אישה רגילה ..כי לא כל אחת תירצה להיתמודד עם זה ויכול להיות גירושין או במהלך השלבים המוקדמים היא תיפרד ממני…אבל מצד אחד אם אני אתחתן עם מישהי שהיא נוטלת תרופות פסיכיאטריות זה יעשה לה הפרעות בלידה והיא תעבור גיהנום ולא בשביל זה אני רוצה להיתחתן..עכשיו אני לא יודע אם זה באמת עושה הפרעות בלילדה כלומר האם היא תהיה באישפוז במהלך ההריון או סתם כחה ..ועם איזה בחורה
    כדאי לי להיתחתן אני חייב עצות טובות…בבקשה תענו לי על זה….?!!!(אומרים שגם זה יעשה לא טוב לילדים אם שנינו על תרופות פסיכיאטריות כלומר זה יקרין לילדים כי אם שנינו חולי נפש זה יעשה לt טוב להם???????????אז עם מי להיתחתן?

  5. מאת אמיר:

    שלום
    אני סובל מחרדות קשות לפני 4 שנים אבל לא קבלתי טיפול והתמודדתי כול השנים לבד בלי טיפול.
    לפני חודש הודיע לי שאני חייב לטוס לחו"ל לשבועיים ואז רצתי לרופא משפחה שאני רוצה טיפול נגד חרדות שאני ונתן לי תרופה נגד חרדות אסטו 10 לפני 3 שבועות התחלתי לקחת ועדיין אין שינו . האם אני יכול לשלב את האסטו 10 עם כדור הרגעה לוריוון . ומה אתה יכול להמליץ לי במקום. אני מתחיל בתקפי החרדה רק שאני יוצא רחוק מהבית
    תודה

  6. מאת לוברבום:

    שלום אני בת 25 כתוצאה מפגות קוצ ראיה גבוה אני פרודה מבעלי כמעט שנה הבריחה היה בגלל שלא הייתי יכולה לשתף אותו עם מה שעברתי באותו תקופה (עברתי אז דברים מאוד קשים הרופא עיניים שלחו אותי להמון צילומים שלא יצאתי עם טיפול בכלל לא חשבתי שבגיל כזה אני יהיה מועסק עם זה זה הגיע כמו שיש בעיה לבן אדם וכדו') בגלל זה הוא ברח הוא בכלל התחיל לא אלהאמין בצורה לא נורמלית על כל מיני דברים ובגלל שהוא לא היה בבית לא הייתי יכולה לשתף איתו עם כל מיני דברים קטנים שהייתי צריכה (כמו איפה לאכול בשבת וכדו') איך אני יכולה לעזור לעצמי לבעל השני מחכה לתשובה!!!!!!

  7. מאת שולי:

    מטופלת.הציפרלקס 10 מג כבר כמה שנים. הומלץ על תחילת לקיחת סימבלטה. אני חושדת מתופעות הלוואי הרבות ולקחתת ציפרלקס ביחד.
    מה מומלץ לי לעדותז הסימבלטה לפיברומאלגיה
    תודה
    שלי

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.