קונצרטה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז

קונצרטה (Concerta) היא תרופה נפוצה בשימוש לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ורבים מעדיפים אותה על ריטלין בגלל ההשפעה הארוכה ומיעוט תופעות הלוואי. ומה אתכם?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD או ADD) היא הפרעה התפתחותית שיכולה להתבטא בחלק או בכל תחומי החיים ובאה לידי ביטוי בבעיות קשב וריכוז, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות. הביטויים להפרעה יכולים להשתנות עם הגיל. אם תשאלו מישהו שיש לו בעיות קשב, ילד ואפילו מבוגר הוא לא יטען שאין לו בעיה – הוא כבר יודע שיש לו הפרעת קשב. אולי הוא יקרא לזה בשמות שונים: קושי בהתארגנות, קושי בהתמדה. חוסר מוטיבציה. פזיזות. אימפולסיביות. קושי לסיים משימות. הבעיות האלו הופכות עם הזמן לדימוי עצמי נמוך, לחרדות, לדכאונות ולנטייה לקחת סיכונים מיותרים.

התרופה קונצרטה היא פיתוח מאוחר של התרופות המבוססות על מתילפנידאט, חומר מקבוצת הפנתילאמינים (כמו אדרנלין ואמפטמין). התרופה פועלת על מערכת העצבים המרכזית. אצל אנשים עם היפראקטיביות יש לה השפעה מרגיעה, למרות שברמת המוח למתילפנידאט יש השפעה מעוררת (פסיכוסטימולנטית). החידוש העיקרי של התרופה הזו הוא משך השפעה גדול משמעותית. הקונצרטה פותחה משתי סיבות עיקריות: לריטלין הרגיל יש זמן השפעה קצר שנאמד ב-3-4 שעות בלבד; בנוסף, בגלל השינוי המהיר בריכוז התרופה בדם, חלק מהאנשים שנוטלים הריטלין סובלים מתופעות לוואי שונות.

תופעות הלוואי העיקריות של הריטלין הן קלות וחולפות, לרוב כאבי ראש או כאבי בטן בימים הראשונים של הטיפול. לעיתים יש תופעות לוואי שלא ממהרות לחלוף, בעיקר כאלה שקשורות לתיאבון או לשינה. במקרים נדירים יותר יכולה להיות תגובה הפוכה (של החמרה בקשיי הקשב והריכוז). כל תופעות הלוואי האלו נוטות להצטמצם עם תכשירים ארוכי טווח שמטרתם שיפור ההענות בטיפול.

המשמעות המעשית של השימוש בקונצטרה במקום ריטלין, היא שמבוגרים שיום העבודה או הלימודים שלהם הוא ארוך ויכול להגיע ל 12 שעות יזדקקו רק לכדור אחד ביום בעת שימוש בקונצרטה ולא 3 ביום אם הם לוקחים ריטלין רגיל. בנוסף, אופי תופעות הלוואי פוחת והרמה היציבה של התרופה בדם מובילה גם ליציבות בתפקוד.

היתרונות והחסרונות של קונצרטה

היתרון הבולט של השימוש בקונצרטה הוא השחרור המבוקר של התרופה – כדור אחד משפיע למשך 12 שעות. הסיכוי שתשכחו ותגיעו לישיבה או לשיעור בלי שלקחתם כדור בצהריים, קטן יותר. השינוי ההדרגתי בריכוז התרופה בדם ככל הנראה גם גורם לפחות תופעות לוואי בהשוואה לריטלין.

החיסרון: אי אפשר להפסיק את ההשפעה באמצע. יש אנשים שלא באמת צריכים את ההשפעה המתמשכת לאורך 12 שעות והם מעדיפים השפעה מוגבלת בזמן. חיסרון נוסף של התרופה היא שהיא לא נכללת כרגע בסל התרופות, ולכן עלותה גבוהה יחסית ויכולה להגיע ל-200 שקלים בחודש דרך הביטוחים המשלימים. אצל אלו שאין להם ביטוח משלים העלות אף גבוהה יותר.

קונצרטה: האם היא תתאים לכם?

קונצרטה היא תרופה טובה ויעילה, והשימוש בה בטוח לאורך זמן. השיקול בבחירת תרופה צריך להעשות ביחד עם הפסיכיאטר המומחה שמטפל בכם ולכלול שיקולים כמו יעילות הטיפול והתאמתו לכם באופן אישי, פרופיל תופעות הלוואי וגם שיקולים כלכליים שלא ניתן להתעלם מהם.

אם יש לכם חשד שיש לכם או למישהו שקרוב לכם הפרעת קשב וריכוז, כדאי לפנות להתייעצות עם אנשי מקצוע בתחום האבחון והטיפול בהפרעת קשב. זה אחד התחומים בהם אנחנו מטפלים במרפאת רזולוציה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

77 תגובות לרשימה ”קונצרטה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת שירה:

    שלום, לפני כמה חודשים, המליץ נוירולוג, לי ולהוריי, על נטילת קונצרטה של 27 מ"ג, משום שאובחנתי כבעלת בעיות ריכוז. הודגש שאני לא היפראקטיבית ושהבעיות אינן חמורות, ולמרות זאת הוריי התעקשו שאקח את התרופה. ביררתי מכל מיני מקורות לגבי התרופה, ושמעתי מכל מיני שלתרופה יש תופעות לוואי מאוד רציניות לטווח קצר ולטווח ארוך, וכן גם כאשר מפסיקים ליטול את התרופה. אני מאוד מאוד חוששת לקחת את התרופה, וההורים שלי מחייבים אותי, ואני נאלצת להסתיר מהם שאני לא לוקחת, מה שמקשה עליי מאוד. אני באמת לא יודעת מה לעשות. אני אשמח אם תוכלי להגיד לי האם ישנן באמת תופעות לוואי קשות כל כך והאם הן מתחזקות יותר אצל מטופל שאובחן בהפרעות קשב שלות בלבד. תודה מראש.

  2. מאת נועה:

    מישהו יודע אם לקיחת קונצרטה על שעות שינה מעטות משפיע בצורה אחרת?

  3. מאת דנה:

    היי
    אני נוטלת קונצרטה 27 מג,רכשתי חבילה(כידוע התרופה מאוד יקרה),אני מרגישה שהמינון לא משפיע עליי,במידה והרופא המטפל יאשר להעלות מינון,אוכל לקחת שני כדורים 27 מ"ג? או שאצטרך לרכוש חבילה חדשה של 36 או 54?

  4. מאת אן:

    היי אני לוקחת קונצרטה 36 ואני חושבת שקניתי אותה לפני כחצי שנה, התוקף נמחק לי מהאריזה. האם ניתן להשתמש???

  5. מאת נ.:

    שלום לך, זה מאוד אינדיבידואלי. הבן שלי היה נוטל קונצרטה והיו לו תופעות לוואי, את יכולה לנסות ותוך כמה ימים לדעת איך הכדור משפיעה עלייך. הבן שלי עבר לאטנט, זו גם תרופה לבעיות קשב ולה אין שום תופעות לוואי. אבל אל תשללי את יכולה לנסות.

  6. מאת מוריה:

    שלום 🙂
    אני לוקחת כל יום 108 מג קונצרטה, בשבועות האחרונים בגלל בעיות עיכול שלא קשורות לקונצרטה אני מקיאה לא מעט, האם יש השפעה לקונצרטה לאחר הקאה?

  7. מאת שרה:

    שלום אני נוטלת וולבטרין לאחר שלא מיקד אותי אוספנו קונצרטה 27 וסורבון 4פעמים חציה כדור אני לא מרגישה ממוקדת לקחתי 2 כדורים של קונצרטה וגם לא ירגשתי ממוקדת אפילו הייתה לי יתפרצות כעס [לפני ווסת] מה אתה ממליץ אני שוקלת בין60-62 קג יש לי הרבה מה לסדר בחיים שלי ואני לא מצליחה להסוף את עצמי אני אמא ל4 ילדים קטנים קוקה דחוף לעצה[בת 42]שעוד לא יתחילה לחיות פשוטו כמשמועה

  8. מאת שרה:

    מחכה לתשובה

  9. מאת עדי ג.:

    בעבר מסיבות של אילוץ, השתמשתי בקונצרטה 52 (או 54? שכחתי) שתוקפה פג חמש שנים (!) קודם לכן. הרופא אמר לי "שכח מזה, זרוק לפח אין לזה השפעה אחרי 5 שנים".
    הייתה השפעה ועוד איך. למיטב ידיעתי (כמטופל, לא כאיש מקצוע) תרופה בגלולה פגת תוקף לא הופכת רעילה. היא פשוט מפסיקה להשפיע. אבל כאמור קונצרטה שהייתה עד 2009, השתמשתי בה ב2014 ועבדה מצויין

  10. מאת א.ת:

    לקחתי קונצרטה 27 מג כמה חודשים והייתי מאוד עצבנית והרופא החליט לעבור לריטלין של 10 מג ואני הכפלתי ל20 מג אני לפני טסט ואני לא יודעת מה טוב לקחת שתהיו שליחים טובים

  11. מאת סנדרה:

    שלום, בתי בת 12 לקחה קונסרטה 27 ויש לה פריחה בפנים. האם להפסיק?

  12. מאת עדי גנני:

    תקשיבי טוב טוב שרה. שמי עדי, אבא ל-3 בנות. חשוב להדגיש מראש שאיני מדבר כאיש מקצוע, אני לא איש מקצוע, אלא כמטופל וותיק מאוד של תעשיית התרופות. איני מהמתנגדים אוטומטית לכדורים, אבל איני חסיד שוטה שלהם. אני מקפיד לחקור הייטב כל הרכב כימי והשפעות של כל כדור, אפילו דבר פשוט כמו אקמול למשל.
    תגובתי ארוכה ומושקעת וכול כולה נכתבת כעת עבורך, מתוך רצון לעזור.

    אציג עצמי: אני בן 49 ולקחתי (חוקית, במרשם) במשך שנים רבות את כל סוגי הבנזודיאזפינים הקיימים בישראל. הכל. החל בקלונקס העוצמתי וכלה בבונדרומין החלש יחסית. המשיכי לקרוא, זה רק רקע עליי, בכדי שתביני שהדובר אליך יודע טוב על מה הוא מדבר.
    אני אדם רגיל, אלא שסבלתי מנדודי שינה קשים מאוד עקב פוסט טראומה בגלל פיגוע. בשנים האחרונות עברתי לריטלין. מאחר ואני בעל השכלה ויכולות גבוהות, ניתן לי על ידי הרופאה חופש כמעט מלא בבחירת סוג ומינון הריטלין, כך שגם כאן אני מכיר על בשרי את כל הסוגים ומרבית המינונים.

    שרה, שני הכדורים שהזכרת, וולבוטרין נגד דיכאון ובוספירון נגד חרדה, אם ניתנו לך כי את אכן סובלת מדיכאון וחרדה (הייתי שם, מכיר את זה), הרופא (השימוש בלשון זכר רק מטעמי נוחות בכתיבה, הכתוב מתייחס לכל מגדר של אנשי המקצוע ש"טיפלו" בך), שרשם לך טיפול בריטלין הוא פשוט… אני עוצר בתוכי ים של קללות ומחפש מילה שתביע בחריפות את מה שאני חושב עליו… הנה: האיש שרשם לבת אדם מעונה על ידי חרדות ודיכאון גם ריטלין הוא אשפה. זבל של בן אדם וזבל של איש מקצוע.

    ריטלין הוא כימיקל ממש לא קל, והחומר הזה, שנקרא מתילפנידאט, ולא משנה אם קוראים לו ריטלין, ריטלין SR, ריטלין LA או קונצרטה (אלו בסך הכל שמות של שיטות העברה שונות של החומר מתילפנידאט, אופני ספיגה שונים במערכת העיכול שלך), החומר הזה הוא סם פסיכואקטיבי חזק וקשה מאוד.
    לרשום ריטלין לאדם במצבך יכול לעשות רק אדיוט.

    מתילפנידאט מקדם דיכאון, מקדם חרדות, לתת לך ריטלין זה כמו לשפוך מיכל בנזין לתוך אש בוערת.
    כמה זמן את כבר לוקחת ריטלין? פלא שלא פגעת בעצמך עדיין. מצד שני עברו 14 חודשים. מקווה שאת עדיין איתנו.

    אני מוכן להתמודד מול כל אחד, איש מקצוע או לא, שיעז להתנגד לדעתי כאן. אני תמיד, אבל תמיד, משחר נעוריי, מקפיד להביע דיעה רק אחרי שחקרתי לעומק את הנושא עליו אני מגיב. אני מוכן ויכול די בקלות להתמודד בדיון מול כל אדם או איש מקצוע שינסה לסתור אותי.

    רק מטורף ירשום ללוקה בחרדות ובדיכאון חומר כמו מתילפנידאט.
    adiganani@gmail.com
    לכל מי שבא לו לנסות להתמודד מולי מילולית. להתמודד מולי זה קשה עד בלתי אפשרי.
    ידע הוא כוח, ובמובן הזה של ידע = כוח, אני אדם חזק באופן חריג.

    גילוי נאות: אני עדיין מטופל בריטלין, מתוך בחירה אישית שלי, עד כה בריטלין 20 מ"ג SR וריטלין 10 מ"ג סטנדרטי, 40 מ"ג מינון יומי, 90 כדורים מחורבנים לחודש, הגעתי לסף מוות ושרדתי רק בזכות כושר גופני גבוה עקב עברי כאתלט אקסטרים במשך רוב חיי, עשרות שנים, ובזכות חוסן נפשי. כעת, החל ממחר (יום ראשון ה-16 לספטמבר 2018) או מחרתיים, עובר ל30 מ"ג LA, לחודש נסיון, כשהמטרה היא, בעצה אחת עם הרופא איתו יש לי קשר מצוין (לא אותו רופא שרשם לי את המינון הקודם המוגזם), לרדת תוך רבעון עד חצי שנה למינון אפס מוחלט.

    שרה, ריטלין למבוגרים עוזר רק למי שיודע להשתמש באנרגיות שהוא נותן ושיודע לתעל אותן כראוי ושיש לו אפשרות לקחת פאוזה של יום יומיים כאשר נהיה מהכדור בלגן בראש. כי ריטלין מביא כתופעות לוואי גם חרדות קשות, דיכאונות חמורים, מחשבות הזייתיות חסרות שליטה, עצבנות ורגישות יתר ודברים רעים כאלה, וזה לא ציטוט מעלון לצרכן שניתן ככיסוי תחת ליצרן התרופה, המתואר לעיל יקרה לך בגלל ריטלין בוודאות.
    סיימתי.

  13. מאת עדי גנני:

    מעניין מי החמודה שמעזה להגיב בנושא כה רגיש, כבקיאה ומבינה, אבל פחדנית מכדי אפילו לתת את שמה המלא.
    רק נ.
    אני עדי.
    מתגובתה של נ. ראוי להתעלם.

  14. מאת אילנה:

    שלום לכולם/ן שאלה
    הבת שלי בת 12 לוקחת קונצרט 54 באישור נירולוג אך נעלם לה התאבון בכלל לא אוכלת כלום כל היום. האם אמור להיות כך כחלק מתופעות לוואי או להקטין מינון.

  15. מאת הריונית:

    חשוב לי מאד לדעת האם ניתן ליטול קונצרטה 27 בהריון. שליש ראשון/שני/שלישי. תודה!

  16. מאת ירדן לוינסקי:

    @הריונית, בעקרון אין מספיק מחקרים בנושא, ולכן ההמלצה היא שאם לא חייבים לא לוקחים, אבל אם חייבים אז צריך להתייעץ עם הרופא המטפל ולשקול שיקולים פרטניים ביחד.

  17. מאת עדי גנני:

    הריונית, ממליץ לך להתעלם מהירדן לוינסקי הזאת.
    שימי לב טוב: אם תקחי ריטלין בזמן הריון זה יהיה מעשה טירוף. רופא שירשום לך ריטלין בזמן הריון, צריך לקבל כדור 9 מ"מ ישר בין העיניים. קוראים לי עדי ניתן לאתר אותי בקלות, על כן אני אומר מה שאני אומר בוודאות עליונה על נכונות דבריי.
    ריטלין סם מרץ חזק מאוד בכל השפעות נפשיות מורכבות. עצבנות ודיכאון למשל, לא כסיכוי מרוחק אלא כאפשרות וודאית וזה יכול לבוא על בסיס יום יומי.
    מאחר ואת חולקת את הדם שלך עם עובר, עם תינוק, עם אדם בעל נפש חי, הדם שלך הוא לא רק שלך ואין לך זכויות עליו.
    רק במדינה פרימיטיבית כמו ישראל הענין הזה הוא בכלל שאלה. רק הזויה כמו ירדן לוינסקי (אין לי מושג מי זאת, לא מכיר אותה) מעזה לענות תשובה מטופשת ומסוכנת כמו שענתה. שלא לומר תשובה בורה במיוחד.
    אם אתר רוצה, שאלי אותי כאן ואסביר לך בדיוק על משמעות המושג "מחקר" אני מבטיח לך שתיהי בשוק ומאותו רגע ואילך לא תייחסי ל"מחקרים" חשיבות בכלל. במיוחד, ואני מדגיש – במיוחד כאשר מדובר ביצרניי תרופות.
    וגם, כדי שתביני את ההבדל בין אמריקה לישראל: בארצות הברית, עובר נחשב ישות משפטית לכל דבר וענין. אב לקח עורך דין, אשר הגיש תביעה בשם העובר כנגד אם הילד שסירבה להפסיק לעשן בזמן ההיריון, בטענה שהיא מסכנת אותו. חוזר: את התביעה הגיש לכאורה העובר, ויוצג על ידי עורך דין.
    העובר זכה במשפט.
    ופה איזו פרס נובל לרפואה בשם ירדן לוינסקי מעזה לענות כמו שענתה.
    שורה תחתונה:
    אל
    תגעי
    בריטלין
    בזמן
    הריון.
    גילוי נאות: אני לוקח ריטלין מספר שנים. לא צריך מחקרים ולא רופאים, עברתי כמעט את כל הסוגים והמינונים, אני יודע על בשרי הההההההכול.

  18. מאת עדי ג.:

    מי את?
    על בסיס מה את מרהיבה להגיב על שאלה הרת גורל כל כך?
    מה יש להתייעץ פרטנית?
    צריך לתבוע בבית משפט אחת כמוך.
    שום מחקרים, שום התייעצות פרטנית ושום רופא.
    מי שתיקח ריטלין, רגיל, LA או SR, קונצרטה או סימפונייטה ברה מז'ור, בזמן הריון, צריך לתבוע אותה על גרימת נזק לעובר.
    ג'יזס, נותנים ליותר מדי נשים להיות אמהות.
    המשפט האחרון התייחס אליך לא אל השואלת.

  19. מאת ירדן לוינסקי:

    @עדי גנני, ראשית מעניין שהתשובה גרמה לך לכזה פרץ רגשות.

    שנית, לעניין עצמו, נכון להיום המתילפנידט מוגדר ב FDA בנושא הריון ככזה שאין מספיק מידע כדי להכריז אם הוא בטוח או לא בטוח בזמן הריון/הנקה. יש מחקרים כמו אחד שפורסם בתחילת השנה שנטילת ריטלין בשליש הראשון מעלה את הסיכון הסטטיסטי למומי לב בעובר ויש מחקרים אחרים שמראים נתונים אחרים – בניגוד לדוגמא שנתת בנוגע לעישון, ששם יש הסכמה גורפת מגובה במחקרים שהעישון בהריון חד משמעית מסוכן לעובר.

    לכן, אם תקרא ברוגע את מה שכתבתי, זה שאין מספיק מחקרים כדי לקבוע חד משמעית ולכן ההמלצה היא שאם לא חייבים לא לוקחים. אני מסביר את זה לאמהות ששואלות אותי, אבל המלצה פרטנית אפשר לתת רק כשמבינים את כלל מצבה של האמא ולא על בסיס כמה שורות בפוסט באינטרנט.לכן כתבתי 'להתייעץ עם הרופא שלך'. יש מצבים שהאם ממש מרגישה מוכרחה לקחת טיפול שאם לא כן היא מתקשה מאד בתפקוד היומיומי. במצבים אלו, צריך להתייעץ פרטנית עם הרופא שמטפל באותה אשה ולדון בכל הסיכונים והסיכויים. במרבית המקרים הנשים בוחרות שלא לקחת טיפול בזמן הריון, אבל בסופו של דבר זו החלטה של האשה.

  20. מאת עדי גנני:

    אני מתנצל, דוקטור לוינסקי. חחחחח לא מחשש שאפול לזרועותיך ותאשפז אותי, אלא שבינתיים הספקתי לגגל קצת את שמך ולהבין שאתה איש מקצוע, ובין הבכירים בתחומך בארץ. מיהרתי להגיב, ומודה שאכן בפרץ רגשות (מינורי), מפני שאני מודה שיש לי נגיעה אישית לתחום, ולא הריטלין שאני עצמי לוקח, אלא אנשים קרובים לי בסביבה הקרובה. בתי הבכורה למשל. אני מקבל עליי את הדין, כי רואים אצלה עליה ניכרת ביכולת הלמידה ובציונים, כמו גם בביטחון העצמי, אבל זה עומד מול שינוי מאוד לא נעים באופי ובהתנהגות בבית. ב"דאון" של הכדור ובעוד מספר מאפיינים מהותיים. בשיקלול כל הגורמים – אני שותק, שתמשיך לקחת.
    אבל סיבה נוספת ל"פרץ הרגשות" שלי, והיא ש… חחחחחחחח אתה תסביר לי למה, משום מה ירדן לוינסקי נשמע לי שם של אשה צעירה המתיימרת להבין בזמן שהיא לא באמת מבינה משהו.
    ולסיום: כאיש מקצוע, אתה אמור לדעת בדיוק כמוני מה המשמעות האמיתית של מחקר. אני אישית, כADHD לתפארת מדינת ישראל, נוטה לעבר חוסר אמון בכמעט כל מי שהוא לא אני בעצמי, מטיל ספק שבעולם הפארמאקולוגיה קיים דבר כזה "מחקר בלתי תלוי".
    יד על הלב: סם מרץ פסיכואקטיבי פוטנטי כל כך לאשה בהריון? צריך מחקר כדי לדעת שזה מטורף? לעוברים יש מוח חושב וזוכר כבר מהחודש השני להפריה/הריון, כמו שאני מניח שאדוני יודע.
    ובכל מקרה, אני שוב חוזר בי ומתנצל על התוקפנות שבדבריי, פשוט נתקלתי יותר מדי פעמים במומחים בשקל, אלמוניות האינטרנט מאפשרת לכאלה לשרוץ בפורומים שונים, ובטעות סברתי שאתה "אחת" כזאת, וכעת התברר לי שאתה אחד, ולא כזה.
    שא ברכה.

  21. מאת ירדן לוינסקי:

    @עדי, הכל ברוח טובה

    ובנוגע לתרופות בזמן הריון והנקה – הכלל המקובל הוא לא לקחת שום תרופה אלא אם אין כל ברירה אחרת. לפעמים אין ברירה.

  22. מאת שלי:

    היי לכולם !
    אני לוקחת קונצרטה במינון של 27 מ"ג לא באופן קבוע (בשלושה ימים האחרונים בשביל ללמוד למבחן). רציתי לדעת אם אני אוכל ליטול 2 בבת אחת כי אני לא מרגישה מאד את ההשפעה של הכדור.
    תודה 🙂

  23. מאת נמי:

    האם קונצרטה גורמת לעוררות מינית מוגברת?

  24. מאת לירון:

    אני חייבת לציין משהו. התחלתי לקחת קונצרטה לפני שנתיים ואז החל לי סיפור מאוד ארוך. התחילו לי התעלפויות חוזרות ונשנות, ולאחר ההתעלפויות ואזו-ואגליות, רק שההתאוששות ארכה בערך 4 שעות, שבו לא הייתי יכולה לעמוד כי אז הייתי מתעלפת שוב. אחר כך החלו לי כאבי ראש חזקים, ואז סחרחורות, אטקסיה(אי יציבות בעמידה) אחר כך רעד בגפיים עליונות ותחתונות,קושי בנשימה, ואז הקאות ובחילות. הלכתי למיון בהדסה, עשיתי מלא בדיקות כולל צילומי ראש( היה חשש לטרשת נפוצה או גידול) ולא מצאו משהו חריג. רק לא שמו לב לממצאים שבמבחן ישיבה ועמידה בישיבה היה לי דופק 60 ובעמידה 180. הם טענו שזה כלום והנירולוג אמר שזה נפשי. עברו עוד 4 חודשים שהמצב הורע לא יכולתי לצאת מהבית הייתי במצב איום. עברתי כל הזמן בדיקות עד שהקרדיאולוג הפנה אותי לשניידר. הייתי שם באשפוז שבוע ואז מתברר שזה הפרעה במערכת האוטונומית, וזה יסתדר והקונצרטה לא קשורה לזה. אני מדגישה שהיה תקופה שלא לקחתי בכלל קונצרטה אך עדיין הייתי במצב נורא. אז סמכנו עליהם והמשכתי לקחת קונצרטה, רק שנוספו תופעות לוואי ואז כבר הייתי מתעלפת בישיבה כל שעה. מתברר שלאחר נסיונות שלא לקחתי לתקופה ארוכה קונצרטה לאט לאט אני מתרפאת יותר, וזהו. הפסקתי לקחת קונצרטה. הרופאים לא מודעים לזה בכלל שיכול להיות תופעות לוואי כאלו. צריך לשים לב. עברתי תקופה קשה ואני כבר במצב הזה שנה וחצי ועוד לא התרפאתי.

  25. מאת אפרת:

    היום לקחתי קונצרטה בפעם הראשונה, לפני כן קבלתי מהרופא כדור ריטלין LA שהספיק לי ל3 שעות בדיוק.(התקפי רעב הודיעו לי שההשפעה פגה…)
    מלבד השאלה שלי האם נכון עשיתי שעברתי לקונצרטה ולא הסתפקתי בריטלין רגיל
    אני אשמח לשתף בפעם הראשונה
    אני מעל גיל 20 ובהפרעת קשב שלי החלטתי לטפל בעצמי.
    מאז שאמא שלי הפסיקה לעקוב אחרי הכנת שעורי הבית שלי הפסקתי להכין,
    הייתי בערך בת 10. העברתי את כל שנות הלימוד שלי ללא הכנת שעורי בית
    למידה ברגע האחרון למבחנים. מעולם לא גמרתי חומר למבחן. את הזמן שלי אני מנצלת בצורה הכי גרועה, המון חוסר עשיה וחלומות. לתכנן אותו נכון זאת משימה בלתי אפשרית עבורי. דחיינות זאת אחת התכונות הכי חזקות אצלי. פשוט לא מסוגלת לגשת למשימות. אחים שלי היו הילדים הכי טובים בכיתה עם ציונים שהשאירו לי אבק. הציונים שלי היו סבירים פלוס. תלוי אם המקצוע דרש זיכרון או תהליך של הבנת החומר (בחומרים שהיו בנויים אחד על השני אבדתי את זה כי רוב השיעורים חלמתי.)
    גם חברתית נעתי ונדתי, חברים היו לי אבל התקשיתי לתחזק קשר הדוק ברצף.
    אני חייבת לציין שמעולם לא הפרעתי או התחצפתי בשיעור אמנם פטפטתי בלי הפסקה אבל בלי להיות מסומנת כ"מופרעת" ככה שיכול להיות שאף אחד לא שם לב לעובדה שהקשב שלי ברמה אפס
    אמא שלי הודתה בפניי כמה פעמים שחשבה לקחת אותי לאבחון אבל לא עשתה עם זה כלום.
    כשהגעתי ללימודי מקצוע המצב נהיה קטסטרופלי.
    לא ברור למה אבל בחרתי מקצוע תובעני. עמידה במטלות היא הצד הכי חלש שלי.
    פשוט טבעתי בלימודים. הגשתי פרויקטים בינוניים, למבחנים הבאתי את עצמי בלי להתכונן כראוי ההכנה שלי כללה חומר של תקופה ארוכה שדחסתי בשבועיים.
    הקורונה נתנה לי אתנחתא והבנתי שאולי יש לי אפשרות לטפל.
    קבעתי תור לנוירולוג מטעם הקופה (תורות פסיכיים אגב)
    הוא תשאל אותי שאלון קצר ובמקום נתן לי 10 כדורים כדי לראות את ההשפעה ועל הדרך שלח אותי למבחן מוקסו עברתי אותו בטבלאות אדומות(למרות שאני יצאתי בתחושה די מסופקת מאמינות המבחן) הייתי בשוק כי ב3 שעות עבודה אשכרה הגעתי לתוצאה ובשיעור שהייתי מבלה או בשירותים או בתחנונים למחוגים שיזוזו אני פשוט הקשבתי, השתתפתי ונהניתי!
    אבל ההשפעה נגמרה לי מהר מאד 3 שעות והקוצים חוזרים
    הרופא נתן לי 30 כדורים של קונצרטה 36 מ"ג והיום לקחתי לראשונה (יובש מטורף בלשון אגב).
    האם קונצרטה היא הפתרון עבורי?
    ובבקשה אנשים
    אל תתנו לילדים שלכם לעבור מה שעברתי: דמוי עצמי ברצפה, הישגים נמוכים וקושי מוחלט להתנהל בחיים, רק כי נראה לכם שבלי היפראקטיביות אין צורך בתרופה כי זאת טעות!
    אם משהו היה שם לב אליי בגיל 9 אני הייתי יוצאת בנאדם אחר!
    אז אני לא מבינה בהשלכות של החומר על הגוף, אני לא מפריזה בכמות כדורים ולא מתמכרת. אבל הבנתי את ההשלכות על כל החיים שלי
    אז לפחות תתנו הזדמנות
    כי אני כבר מרגישה שהחמצתי חלק כבד מהחיים שלי.
    תודה לכל מי שקרא!

  26. מאת צליל:

    היי, האם אפשר לקחת 3 כדורים של 18 מיליגרם קונצרטה במקום כדור אחד של 54?
    תודה

  27. מאת מירב:

    היי, אני לוקחת קונצרטה 54 כבר די הרבה זמן אבל עם הפסקות ותמיד תמיד כשאני לוקחת אני מוצאת את עצמי מפוצצת חצקונים בפנים שלי והורסת אותם לגמרי! אני מרגישה שזה כפייתי זה כל פעם מגיע לזה ואני רוצה לדעת אם זה נורמלי

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.