מקשיבים, חלק 8: היתרון של קשיי קשב וריכוז

אנחנו חיים בעולם שבו מהללים את כושר הקשב ויכולת הריכוז. כדי להצליח בעבודות רבות צריך יכולת להתרכז. מתכנת צריך להיות מסוגל לשבת שעות ארוכות מול מחשב. סטודנט צריך לשבת בשעורים רבים וארוכים ולהקשיב, בנקאי צריך לנהל סכומים ולבהות במסכי הבורסה מתחלפים. אם אנחנו מאבדים ריכוז אנחנו תמיד יכולים לשתות קפה – חומר פסיכואקטיבי מעורר שיעזור לנו להשאר חדים כתמיד.

היכולת לשמור על ריכוז כל כך חשובה בעולם שלנו, שמי שאין לו את היכולת הזו מוגדר כסובל מבעיה, ואצל אלו שהקושי הזה קיים מילדות אנחנו לפעמים קוראים לבעיה הזו הפרעת קשב וריכוז. אבל לחוסר יכולת לשמור על קשב מתמשך יש גם יתרונות. מסתבר שגם לנטיה של המוח לנדוד למחוזות אחרים יש חשיבות רבה. לדוגמא מחקרים הראו שאנשים שחולמים בהקיץ נוטים להיות יותר יצירתיים, ומחקר אחר הראה שאחוז משמעותי של סטודנטים לתארים מתקדמים שזוכים בתעודות הצטיינות או מלגות הצטיינות סובלים מהפרעת קשב וריכוז. נראה שהקושי להם להתרכז בתחום אחר גרם לשיפור ביכולת האינטר-דיסיפלינרית שלהם והוביל להצטיינות הזו. אפילו גוגל הגדולה הבינה שמהנדסים שיכולים להשקיע חלק מהזמן שלהם בפרוייקטים צדדיים הם מהנדסים יותר יצירתיים (וזאת בתחום שדורש בעיקר דיוק…)

יש מחקרים שמראים שאצל אנשים עם נטיה להצטיינות יש קושי להתעלם מגירויים שנחשבים לא רלוונטים. במקרה או שלא במקרה זה בדיוק אחד הקריטריונים שמתייחס לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז. החוקרים חושבים שקושי להתעלם מגירויים ומחשבות יכול להוות בסיס לעושר מחשבתי .

בניגוד לאנשים שחושבים רק על דבר אחד כל הזמן, אנשים שמגיבים לגירויים יכולים ליצור אינטראקציה של רעיונות ומחשבות. בגלל שהם מוצפים כל הזמן במידע הם גם פתוחים יותר לרעיונות חדשים וליצירתיות. אם אנחנו נחשוב כל הזמן בצורה שיטתית, אם נחשוב כל הזמן בצורה הצפויה ביותר אולי נפספס את הפתרונות הלא צפויים, את הרעיונות היותר חכמים. לא תמיד הפתרון הצפוי הוא גם הפתרון הנכון. דווקא בנקודות הכרעה חשובות אנחנו צריכים להיות מסוגלים לשים לב לפרטים, לקבל מסרים ומידע נוסף, לנתח אותם ולתת פתרון יצירתי.

כמובן שקשב וריכוז חשובים גם הם, ושאנשים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא שולטים בכזו קלות בגירויים שהם מקבלים מהסביבה. המחקרים שתיארתי קודם היו על מצטיינים מהאוניברסיטאות ורובנו כידוע לא מצטיינים באוניברסיטה, והמחקרים לכן לא אומרים כלום על אלו שלא הגיעו לאוניברסיטה. רוב האנשים שסובלים מהפרעת קשב באמת סובלים, ובלי טיפול מתאים החיים שלהם יהיו מורכבים וקשים כפליים. אצל אנשים רבים מוסחות היא פריבילגיה שהם לא יכולים להרשות לעצמם.

קשיי התמקדות ובעיות ריכוז יכולים להיות עבור קבוצה מסויימת באוכלוסיה יתרון ולא חסרון. החברה שלנו צריכה למצוא איזון בין הרצון ליעילות לבין הצורך ביצירתיות. כמו שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להעריך את היתרון של מיקוד כשהם לוקחים ריטלין ופתאום מגלים לשהם יכולים לעשות דברים שלא יכולו לעשות בעבר. כך גם אנחנו צריכים למצוא דרך לאפשר למחשבות שלנו לנדוד לפעמים. אולי הגיע הזמן להרחיב את המשמעות של המונח יעילות. יותר מדי שנים אנחנו חושבים שכל פעולה, כל מחשבה צריכים להיות מונחי מטרה. שכל דבר שאיננו ממוקד, מרוכז הוא בזבוז. אולי אנחנו צריכים לשאוף לעולם אחר שבו ריכוז וחוסר ריכוז חיים ביחד. שאנחנו יכולים גם להקשים וגם לא להיות קשובים לפעמים? זה יהיה יותר קל לאנשים שיש להם הפרעת קשב, אבל יותר טוב לכולנו.

 

עד כאן הסדרה בנושא הפרעת קשב. יש עוד הרבה מאמרים באתר על הפרעת קשב שהם לא חלק מהסדרה. תקראו.

 

————-

גילוי נאות: כתבתי ספר על הפרעות קשב וריכוז במבוגרים (168 שעות של הפרעת קשב) ובקליניקה שלי, יש לנו יחידה שמתמחה בטיפול במבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

עוד בסדרה
מקשיבים, חלק 1 : הפרעת קשב וריכוז באמצע החיים.
מקשיבים, חלק 2: עוד אחת עם הפרעת קשב וריכוז.
מקשיבים, חלק 3: אני מאשר שיש לך ריכוז (על האבחון)
מקשיבים, חלק 4: איך לא לנהל טיפול בהפרעת קשב.
מקשיבים, חלק 5: איך צריך לנהל טיפול בהפרעת קשב וריכוז.
מקשיבים, חלק 6: תרופות ממריצות להפרעת קשב
מקשיבים, חלק 7: פתרונות פרקטיים לבעיות נפוצות
מקשיבים, חלק 8: היתרונות של הפרעת קשב

בניגוד לאנשים שחושבים רק על דבר אחד כל הזמן, אנשים שמגיבים לגירויים יכולים ליצור אינטראקציה של רעיונות ומחשבות

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

5 תגובות לרשימה ”מקשיבים, חלק 8: היתרון של קשיי קשב וריכוז“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת מרינה גולדשטיין:

    תמיד ידעתי שבסוף יצא ממני גם משהו טוב:-)

    אחלה מאמד! תודה ד"ר! זה מיד עולה לפיסבוק שלי!

  2. מאת דינה:

    בנוגע ללימודים אקדמאים לאנשים עם בעיות קשב וריכוז, יש הקלות רבות לאנשים הסובלים מכך, וידוע לי כי במכללות מסויימות יש מסלולי לימוד מיוחדים ללקויי למידה.

  3. מאת קשב וריכוז:

    אהבתי! זו תפיסה מעניינת של הפרעת קשב וריכוז…אני מניח שיש "גבול דק" או לפחות "בר הבחנה ומוגדר", בין הפרעת קשב לבין "נדידת מחשבות".
    יכול להיות שאם היה ריטלין לפני 2000 שנה היינו מאבדים את טובי הפילוסופים ואנשי הרוח שלנו…
    בכל מקרה, כל תקופה והמטרות\יעדים שלה, כנראה ששלנו נמדדת ביעילות ויכולת לשבת על הכיסא 🙂

  4. מאת תיארת אותי מילה במילה:

    כמה כיף לקבל מחמאות ביום סגריר. אני הייתי ה- מצטיינת. הסטודנטית הכי יצירתית. זו שכל המרצים מנבאים שתגיע לדוקטורט. חביבת המרצים. "משודרגת" – כדברי אחד המרצים ששאל אותי בצד בשקט "מה את עושה פה במכללה, את משודרגת מידי בשביל המאותגרים האלו". התשובה – לא הצלחתי להוציא ציוני בגרות טובים בשל הפרעת הקשב, אבל באקדמיה, היכן שנדרשת יצירתיות מחשבתית אני פורחת. לא, לא השבתי זאת למרצה ששאל בחיוך למה אני "משודרגת". אבל עכשיו אני מבינה. וכל השבחים מכל המרצים. כשהם כתבו המלצות, אז הייתה את ההמלצה הסטנדרטית ל"כולם" וההמלצה המיוחג'ת לי. ועבודות הסמינר, שבו המרצה כותב תשבוחת שנשמעת כמו ביקורת הלל לספר רב מכר.

    אוקי, אז אני קולטת מי הפיה הטובה. הפרעת הקשב שלי (ויש, באמת). לקרוא את המאמר הזה חש נחמד כמו לשמוע את and the oskar goes to ואז השם שלך.

    תודה על רגע של נחת ביום סגריר.

  5. מאת איליי:

    שלום רב,

    ברצוני ליידע אותך, "שמקשיבים חלק 5:…" בלינקים בתחתית הכתבות מוביל לכתבה אחרת והייתי שמח אם תוכל לתקן את זה כך שאוכל לקרוא גם את חלק 5 בסדרת הכתבות המעניינת שלך.

    מעבר לזה מאחר ואני אובחנתי מס' פעמים כסובל מהבעייה (של קשב וריכוז) ולוקח קונצרטה כבר מעל שנה (עם הרבה תופעות לוואי) הייתי שמח אם תוכל להגיד לי מה האפשרויות הטובות ביותר לקבל טיפול, מאחר ועזבתי את הארץ ואני בארה"ב.

    אשמח להפוך להיות לקוח שלך מרחוק, אך בכל מקרה אשמח לתגובה למייל שלי, חשוב לי לדעת אם אני יכול להיות מטופל על ידך (והלינק לכתבה הנכונה).

    תודה רבה.

    בברכה,

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.