איך עובדות תרופות נגד דיכאון?

בשבוע שעבר פורסם כי חברות תרופות רבות מצמצמות את המחקר בתחום מדעי המוח, ומפסיקות לחפש תרופות חדשות בתחום הפסיכיאטריה והנוירולוגיה. חקר המוח חשוב לכולנו כי כולנו מכירים מישהו שמתמודד עם דיכאון, חרדה, אלצהיימר או התמכרויות. 

האנושות משקיעה מיליארדים על מנת לחקור את המוח והידע שלנו על המוח מתרחב בקצב כזה שספרים שנכתבו על הנושא לפני עשרים שנים לא שווים לפעמים את הנייר שעליהם הם מודפסים. הבעיה העיקרית שלנו היא שכל המידע החדש שאנחנו משיגים בעמל רב טרם הצליח להביא לנו את התוצאות המקוות: תרופות חדשות למחלות מוח.

קחו לדוגמא את מחלת הדיכאון. מדובר בבעיה שבכל שנה פוגעת בשבעה אחוז מהאוכלוסיה. כמעט חצי מליון ישראלים בכל שנה סובלים מדיכאון. מדובר במחלה משמעותית שגורמת לקשיים רגשיים, חברתיים ותפקודיים משמעותית. לכן אין פלא שמכירות התרופות נגד דיכאון עולות בכל שנה. בכל מקום שיש בעיה יהיו אנשים שינסו למצוא לנו פתרון לבעיה – ובמקרה שלנו תרופות נוגדות דיכאון כמו ציפרלקס, פרוזאק או סימבלטה.

האם התרופות נגד דיכאון עובדות?

ציפרלקס, שהיא המדוברת ביותר כיום, שייכת למשפחה ותיקה בעולם התרופות. משפחת ה-SSRI שהראשונה מהתרופות במשפחה זו, הפרוזאק החלה להיות פופולרית כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת (לפני מעל לשלושים שנה).

עד השנים האחרונות, המדענים והפסיכיאטרים פעלו על פי תזה הבסיסית של הטיפול בדיכאון: חוסר איזון בנוירוטרנסמיטר כמו סרוטונין הוא זה שגורם לדיכאון אצל אנשים ותרופה כמו ציפרלקס שתעלה את ריכוז הנוירוטרנסמיטר תגרום ליציאה מהדיכאון ולשיפור באיכות החיים של החולה.

פעם אפילו חשבו להכניס פרוזאק למי השתיה כדי לשפר את מצב הרוח הכללי. התרופות האחרות שלא עובדות רק על סרוטונין, אלא על דופמין, נוראדרנלין או על שילובים שונים שלהם, מתבססות על אותה התאוריה.

הבעיה עם התאורה הזו היא שהתאוריה הזו לא מדוייקת (ויש האומרים לא נכונה). יש מחקרים שמראים שאם גורמים לירידה בריכוז הסרוטונין במוח לא מופיע בהכרח דיכאון ולא מופיעה החמרה במצבו של אדם דיכאוני.

בנוסף, צריך להסביר גם את העובדה שלמרות שהציפרלקס מעלה את ריכוז הסרוטונין במוח בתוך שעות עד ימים בודדים, לוקח לאנשים לרוב שבועיים ומעלה עד שהם יוצאים מהדיכאון.

מצד שני, למרות שאנחנו לא יודעים בדיוק איך התרופות האלו עובדות, הוכח שוב ושוב שהן אכן עובדות ומסייעות למליוני אנשים מדי יום להתגבר על דיכאון, להתמודד עם חרדה ועם מגוון בעיות נפשיות וגופניות אחרות. (ולפני שאתם שואלים, גם הטוענים נגד התרופות יודעים שאין ויכוח על היעילות בטיפול בדיכאון קשה, אלא רק בדיכאון קל).

אבל גם כשברור שהתרופות עובדות לא ברור לנו למה הן עובדות. יש עדויות לכל מני הסברים משלימים ואחת המובילות היא שהתרופות גורמות גם לנאורוגנזה (neurogenesis), כלומר ליצירת נאורונים חדשים וקשרים חדשים בין נוירונים קיימים, ובצורה כזו המוח מצליח להתגבר על הדיכאון.

אנחנו גם לא מבינים איך פסיכותרפיה עובדת, איך ביופידבק עובד או איך היפנוזה עובדת. כלומר, אנחנו מבינים שהטיפולים הללו עובדים ומסייעים להתמודד עם חרדה או דיכאון אבל לא את הדרך הביולוגית שבה מתרחש השינוי. האם פסיכותרפיה משפיעה על רמות סרוטונין או על יצירת קשרים נוירונלים חדשים? האם הפעלת איזורים חדשים במוח בזמן טיפול קוגניטיבי היא המנגנון שבו התהליך מתרחש? ממש לא ברור.

חשוב לזכור: העובדה שאנחנו לא מצליחים להוכיח איך התרופה עובדת לא סותר את העובדה שאפשר להוכיח שהתרופה עובדת.

העתיד של התרופות הפסיכיאטריות קשור בהבנה שלנו של המוח האנושי. חברות התרופות החליטו להפחית השקעות בתחום חקר המוח לא בגלל שהן לא יכולות להתפרנס היטב מהתחום הזה (הן דווקא מרוויחות מיליארדים וימשיכו להרוויח מיליארדים), אלא בגלל שהן מבינות יותר שלמרות שאנחנו מבינים יותר על המוח, אנחנו בעיקר מבינים עד כמה אנחנו לא יודעים מספיק על המוח ועד כמה הוא מורכב.

המוח פשוט מורכב מדי, מכיל יותר מדי חלקים, ועד כמה האינטראקציה ביניהם לא מובנת לנו מספיק. אנחנו יודעים כל כך הרבה אבל אנחנו לא יודעים מה חשוב. מה גורם לאלצהיימר ומה משפיע על הדיכאון.

אז איך הציפרלקס עובד? התשובה העצובה היא שאנחנו לא יודעים מספיק, ולכן אנחנו לא יכולים לפתח משהו טוב יותר. למרות זאת, אסור להתייאש כי הדבר היחיד שעקבי במדע הוא שאנחנו מצליחים כל הזמן לגלות דברים חדשים. כשנבין איך הציפרלקס עובד, נבין גם איך אפשר לפתח משהו טוב יותר.

(הערת הכותב: אל תטרחו לקחת את הדיון למסע נגד הפסיכיאטריה. את זה תעשו במקום אחר)

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

11 תגובות לרשימה ”איך עובדות תרופות נגד דיכאון?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמה:

    "העובדה שאנחנו לא מצליחים להוכיח איך התרופה עובדת לא סותר את העובדה שאפשר להוכיח שהתרופה עובדת".
    שמחתי לקרוא את זה. כי בד"כ העובדה שאין הוכחה מדעית לטיפולים אלטרנטיביים למיניהם, משמשת רופאים ומדענים לניגוח שלהם.
    אכן, העובדה ששאנחנו לא מצליחים להוכיח יעילות לא אומרת שהיא לא קיימת. אולי היא רק מצביעה על קוצר ידו של המדע. שמוגבל למתודולוגיה מסוימת מאוד.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @נעמה, אם יש ניגוח, הניגוח לא צריך להיות סביב הוכחה למנגנון אלא הוכחה ליעילות. יש טיפולים משלימים שהוכחה יעילותם, גם אם המנגנון לא ברור. לדוגמא הוכחה יעילות של דיקור סיני בטיפול בכאב. הבעיה היא עם טיפולים שלא הוכיחו כל יעילות. דוגמת נגד היא שלא הוכחה יעילות של אומגה3 בטיפול בהפרעות קשב או בחרדה ודווקא התבצעו מחקרים מסודרים בעניין.
    אישית אני לא נגד טיפולים אלטרנטיביים, אלא רק נגד טיפולים שלא הוכחו כיעילים.

  3. מאת משה:

    האם אכן ביופידבק או היפנוזה הוכחו כמועילים?

  4. מאת ערן:

    פוסט מדויק וחשוב. תודה.

  5. מאת ירדן לוינסקי:

    @משה, ביופידבק הוכח כיעיל בהפרעות חרדה, ופיתוח נוסף שלו נוירופידבק הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות קשב. היפנוזה יעילה בטיפול בחרדות, אם כי המחקרים הרבה יותר מורכבים בגלל הוריאביליות של הטיפול, ועל כן יש עדיין ויכוח אקדמי בעיניין

  6. מאת יואב:

    @נעמה, נראה לי שאת מתבלבלת בין ״לא ברור המנגנון״ לבין ״לא הוכחה היעילות״. למיטב ידיעתי מדענים רבים ״מתנגחים״ ברוב שיטות הרפואה האלטרנטיבית מכיוון שלא הוכחה יעילותם, ולא בגלל שלא ידוע המנגנון שלהם. ישנם פיתוחים רבים ברפואה (ובמדע בכלל) שהגיעו מתצפיות של תופעות משונות שהובילו לחקר המנגנונים הנצפים. אם המדע היה סגור לתופעות בלתי מובנות, לא היה לנו את העושר המדעי שיש לנו כיום.

  7. מאת חיים:

    אני חושב שצריך לחזור לחיים כמו פעם שאז לא היו תרופות עם כל התופעות לוואי הגדולות והקשות כגיהינום בעולם – הזה.
    לפרטים יתר או הצטרפות קהילה הקמה
    בפלאפון מ 11 בבוקר עד 12 בלילה .
    052-763-80-77

  8. מאת חוה:

    באיזו קהילה מדובר?

  9. מאת נורית:

    אני סובלת כבר המון שנים מאוסיידי ומדיכאון וכל השנים השתמשתי בפלוטין 60 מלגרם אבל כבר תקופה ארוכה שהכדור כבר לא משפיע עליי הייתי אצל הפסיכאטר שלי ואובחניתי גם במניה דפרסיה בגלל חוסר איזון במצב הרוח שלי פעם דאון פעם היי ולאחרונה שונה לי הכדור לצפרלקס במינון של עשר אחוז בבוקר ובהדרגה אחרי חודש לעלות ל20 מלגרם רציתי לדעת כבוד הפסיכאטר כאן האם הצפרלקס בהתחלה גורם ליותר חרדות ואובססיות כי זה מה שקרה לי בשבועיים שהתחלתי לקחת את הכדור אני מרגישה יותר חרדות יותר פחדים ואובססיות קשות שמלוות באוסיידי שמתבטא אצלי בבדיקה וטקסים של כל מיני חפצים בבית חייבת לגעת בזה יותר וזה כל בראש שלי ויש לציין שכבר היתה לי תקופה שהשתחררתי קצת מכל הטקסים והייתי במצב רוח מרומם ופתאום דאון מוחלט חוסר אנרגיות חוסר מוטבציה התחלתי עבודה חדשה ונאלצתי לצאת לחופש מחלה כתוצאה מהדאון אשמח להתעדכן כאן האם יהיה שיפור וכמה זמן זה לוקח עד שהצפרלקס מעלה את רמת השירטונין במוח אשמח לעידכון כאן או במיל שלי תודה נורית

  10. מאת נורית:

    דר לא ענית לי מההודעה ששלחתי לך 29 לינואר 2018 ועד עכשיו מבקשת תגובה ממך כאן או למיל שלי תודה סימונה

  11. מאת חוה:

    כי אין לא מה להגיד…אין יעילות של תרופות פסיכיאטריות לתווח הרחוק

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.