חוות דעת פסיכיאטרית, על מה ולמה?

בשבוע האחרון פנו אלי שלושה אנשים שונים וביקשו חוות דעת פסיכיאטרית. מכיוון שאני מקפיד לשאול את האנשים על סיבת הפניה לפני שהם מגיעים אלי בפעם הראשונה, הסתבר שלמעשה כל אחד מהפונים היה זקוק למשהו שונה לחלוטין. חשבתי שחשוב להבהיר את המונחים השונים כדי להקל על הפונים כך שיוכלו לבקש את הדבר המתאים לצרכים שלהם.

בעקרון, הפונים ביקשו שלושה סוגי מסמכים שונים. המקרה הראשון היה גבר שהיה מעוניין במסמך על מצבו לצורך הגשת תביעה לביטוח הלאומי. המקרה השני היה של גבר שביקש מסמך על מצב אמו הקשישה לצורך הוצאת אפוטרופסות, ואילו המקרה השלישי נגע באשה שתבעה את המעסיק לשעבר בנוגע לנזקים שנגרמו לטענתה במסגרת עבודתה.

כל אחד מהמקרים שונה בתכלית, ולמרות שכל אחד מהם יכול להזדקק לחוות דעת פסיכיאטרית, רק המקרה השלישי באמת נזקק לחוות דעת כזו. אז מה ההבדל?

חוות דעת פסיכיאטרית, מתי זה לא מתאים?

המקרה הראשון כאמור היה של אדם שהזדקק למסמך על מצבו. ברוב המקרים מהסוג הזה מדובר באדם שצריך מכתב שמתאר את מצבו הנפשי, והפסיכיאטר המטפל הוא זה שמספק את המכתב. כלומר, ישנם אנשים שמטופלים אצלי באופן קבוע וכשהם נזקקים למכתב למטרה כזו או אחרת, לדוגמא לטובת הביטוח הלאומי או חברת הביטוח, אני כותב מכתב אשר מעיד על מצבם.

במקרים מסויימים לאדם אין פסיכיאטר מטפל (אם הוא לדוגמא עבר עיר או שהפסיכיאטר יצא לפנסיה). במקרה כזה אנשים פונים לפסיכיאטר, מגיעים לפגישה ובסיומה מקבלים מכתב עם התרשמות ממצבו של המטופל באותה פגישה. מבחינה משפטית הערך של מסמך כזה הוא המצומצם ביותר, אבל לצרכים מסויימים זה מספיק.

המקרה השני נגע באדם שהיה זקוק למסמך הנוגע לאפוטרופסות. הוצאת אפוטרופסות היא הליך משפטי שנערך בבית המשפט ולרוב קשור באנשים שלא מסוגלים מבחינה נפשית או קוגניטיבית לקבל החלטות בנוגע לגופם או לרכושם. מקרים כאלו יכולים להיות אדם שסובל מפיגור שכלי או אדם שסובל מאלצהיימר.

במקרים כאלו יש צורך במסמך משפטי שנקרא "תעודת רופא", אשר נכתב בנוסח מסויים ויכול להתבצע רק על ידי פסיכיאטר מומחה. תעודת הרופא היא בעצם חוות דעת על גבי מסמך אשר יכולה להחליף עדות בעל-פה של הרופא בבית משפט.

זוהי חוות דעת רפואית לכל דבר, אולם המסמך הזה שונה מחוות דעת פסיכיאטרית משפטית בכמה מובנים: תעודת הרופא עוסקת במצב הרפואי של האדם הנבדק ברגע ביצוע הבדיקה, היא לא מתייחסת לגורמים למצבו או למשמעויות של מצבו לגבי כלל חייו. נקודות אלו רלוונטיות למספר מצומצם של מצבים כגון עריכת צוואה, הכרזה על אדם כ"תשוש נפש" או לצורך ניהול כספיו של אדם. תעודת רופא נועדה מראש לצורך הליך משפטי, ולכן היא מנוסחת בהתאם ויש לה תקפות משפטית.

אז מהי חוות דעת פסיכיאטרית?

חוות דעת פסיכיאטרית היא חוות דעת רפואית אשר נערכת ונכתבת על-ידי פסיכיאטר מומחה. כל דיון משפטי או נושא שיש בו הבטים רפואיים מחייב הבאת הוכחה לעניין הרפואי ולכן מחייב הכנת מסמך שנקרא חוות דעת רפואית. המקרים שנוגעים במצב הנפשי של אדם דורשים חוות דעת בנוגע להבטים הנפשיים ולכן יש צורך בחוות דעת פסיכיאטרית רפואית.

באופן כללי, יש שני סוגי חוות דעת פסיכיאטרית: אזרחית ופלילית.

חוות דעת פסיכיאטריות בהליכים פליליים אינן רלוונטיות לרובנו כיוון שרובנו לא מעורבים בהליכים פליליים. רוב חוות הדעת הללו מתבצעות על-פי צווים של בית משפט כחלק מהסתכלות פסיכיאטרית בתוך מחלקה פסיכיאטרית משפטית. המקרים האחרים הם כאשר אדם טוען שהוא איננו אשם בגלל מצבו הנפשי ואז הוא יבקש להביא חוות דעת על מצבו הנפשי.

לעומת זאת, כחלק מהליכים אזרחיים שונים יש צורך בחוות דעת של פסיכיאטר מומחה. דוגמאות למקרים כאלו יכולות להיות תביעה לנכות נפשית לקבלת קצבה מביטוח לאומי או כחלק מתביעות לפיצוי מחברות ביטוח שונות, תביעות לאובדן כושר עבודה, במקרים שבהם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שלל רשיון נהיגה או בהליכים שונים הנוגעים לצוואות או אפוטרופסות כאשר יש ויכוח משפטי על תקפות ההחלטות או ההליך.

חוות דעת פסיכיאטרית צריכה להיות מקיפה וכמובן צריכה לעמוד בסטנדרטים מקצועיים מחמירים, זאת כדי שהאדם או הגוף אשר בוחן את חוות הדעת יתייחס אליה ברצינות ויקבל אותה כלשונה. כדי שחוות דעת אכן תהייה ראויה היא צריכה להערך במקצועיות, בפירוט ובזהירות.

כתיבת המסמך תתבצע תמיד על ידי פסיכיאטר מומחה ולעיתים היא מתבצעת בשיתוף של אנשי מקצוע נוספים כמו פסיכולוגים ועובדים סוציאלים המנוסים בעריכת חוות דעת. לעיתים יש צורך בבדיקות חיצוניות על מנת לאושש ולחזק את הממצאים בבדיקה, כגון ביצוע טסטים נוירו-פסיכולוגים, אשר מצורפים לחוות הדעת הפסיכיאטרית. במקרים מסויימים יש צורך במספר חוות דעת, לדוגמא לאחר תאונת דרכים יכולה להיות פגיעה מורכבת הדורשת חוות דעת רפואית של אורתופד, חוות דעת רפואית של נוירולוג וגם חוות דעת פסיכיאטרית.

בחוות הדעת תיכלל הערכת מצב הנכות הנפשית, הערכת הנכות התפקודית, וגם המלצה על אחוזי נכות וקביעות הנכות. בכל מקרה של בקשה לחוות דעת פסיכיאטרית צריך לדעת שגם אם קיימת נכות נפשית אין זה אומר שתמיד אפשרות לקבלת פיצוי או תשלום כספי. נכות נפשית לא תמיד גורמת לנכות תפקודית ולכן יש צורך בביצוע חוות דעת פסיכיאטרית מעמיקה אם מנסים להוכיח נכות, בין אם מדובר בגורם פרטי כמו חברת ביטוח ובין אם מדובר בבית משפט.

עוד שאלות?

————–

עם ובלי קשר, כמו חלק מהפסיכיאטרים המומחים, גם אני עורך חוות דעת פסיכיאטריות . מי שמעוניין לקרוא עוד מוזמן.

חוות דעת פסיכיאטרית היא חוות דעת רפואית שנערכת ונכתבת על ידי פסיכיאטר מומחה ומוגשת לבית המשפט

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”חוות דעת פסיכיאטרית, על מה ולמה?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת רחל:

    שלום רב,

    מעוניינת לתבוע פסיכאטר שטיפל בבן שלי האם אתה מכין חוות דעת לבית משפט ובאילו עלויות מדובר?

    תודה.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @רחל, אם את מעוניינת להתייעץ יש ליצור קשר בדרכים המקובלות. לא בפורום / בטוקבקים

  3. מאת שאול:

    שלום לך ד"ר לוינסקי,

    כשהייתי בן 16 אובחנתי ע"י פסיכיאטר כנמצא במצב פסיכוטי חריף. טופלתי קרוב לשנה בכדורים אנטי-פסיכוטיים, וגם אושפזתי לתקופה של 3 שבועות.

    בימים אלו אני ממלא טופס הצעה לביטוח ריסק (ביטוח למקרה מוות לפני גיל הפנסיה), בו אני נדרש לציין אם יש לי או היו לי בעבר בעיות נפשיות.

    אציין כי מאז אותו משבר לא אובחנתי ו/או טופלתי ע"י פסיכיאטר (כיום אני בן 34), ומצבי הנפשי מאז המשבר וכיום הוא תקין.

    שאלתי היא, האם העובדה שאמלא בטופס שאין לי ולא היו לי בעיות נפשיות יכולה איכשהו לפגוע בפיצוי שיקבלו המוטבים שלי? (זאת בהנחה שסיבת מותי לא תהיה קשורה ישירות למצב נפשי רעוע – כגון התאבדות)

    תודה מראש,
    שאול

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.