הבעיה העיקרית של הגדרות

ברפואה, לתיוג אנשים יש תפקיד חשוב. להגדיר אדם כחולה אמפיזמה (מחלת ריאות) מועיל שהוא מוגדר אחרת מחולה אסתמה (מחלה אוטואימונית עם ביטויים ריאתיים). אדם שמוגדר כסובל ממחלה דו-קוטבית יכול לקבל טיפול שונה מזה שמוגד כסובל מדכאון. אדם הסובל מפוביה יהנה מסוגים שונים של פסיכותרפיה מאלו שיקבל אדם שסובל מסכיזופרניה.

אבל תיוג אנשים והגדרתם תחת כותרות יכולה להיות גם דבר מסוכן. אם אנחנו לא נזהרים, עצם הגדרת אנשים תחת קבוצות שונות מחזקת אצלנו את התחושה שהם שונים מאיתנו. אנחנו יכולים לאבד את האנושיות שלנו ואת היכולת לחוש אמפתיה. אם אנחנו נגדיר מישהו רק בתור "חולה הסכרת" אנחנו נשכח את מי שסובל מהמחלה. כדי למנוע את התחושה הזו אנחנו חייבים לזכור שמרבית האנשים לא מתכוונים לגרום לסבל בכוונה תחילה. בדרך כלל אנשים רק מנסים לעשות את כל שביכולתם כדי להיות מאושרים. בדיוק כמונו. לפעמים יש אנשים שהם ממש מוצלחים בלהיות מאושרים, ואז הם מביאים אושר לעצמם ולאחרים. לפעמים אנשים לא כל כך מוצלחים בכך וכשהם מנסים הם מביאים עצבות לעצמם ולאחרים.

הגדרות הן גם דבר מסוכן מכיוון שהן חוסמות לנו את הראיה הרחבה. אם הוא "מעצבן", האם יכול להיות שיש לו גם תכונות חיוביות שאפשר לחיות איתן? אם הוא "עקשן", האם יכול להיות שיש דברים שיכולים לגרום לו להפתח ולהתגמש? לעיתים אם אנחנו מגדירים מישהו תחת תווית מסויימת, קשה לנו לראות שמה שקורה לו קשור בדברים אחרים. אני ממש לא מדבר רק על רופאים (למרות שרופאים חייבים להיות מודעים לכך). לפעמים אתם פוגשים אדם לא נעים. הם יכולים להיות חצופים, כועסים, וכחנים או סתם מעצבנים. בדרך כלל הם סובלים כשהם מתנהגים כך. (אני יודע כי שאלתי מספיק אנשים. רובנו לא כועסים כשאנחנו מאושרים). בדרך כלל כשאנחנו פוגשים מישהו אנחנו לא יודעים את כל הצרות שלהם. אבל אנחנו פוגשים את ההתנהגות שלהם. האם הילד שלו אובחן לאחרונה כסובל מסרטן? האם בעלה בדיוק פוטר מהעבודה? האם הוא סובל ממחלה כרונית?

אנחנו לא נרצה להסתובב עם אנשים שלא מתייחסים אלינו יפה או בנועם. אבל לפעמים, כדי שנוכל לבצע את תפקידנו או להנות מחיי משפחה, אנחנו צריכים ללמוד לקבל את ההתנהגות של האחר ואפילו (שומו שמיים) לגלות טיפה אמפתיה. חלק מבני האדם הם כמו חוף ים חולי ושקט בפלמחים – רגועים ונעימים למגע. אחרים הם כמו הרי הגליל – גבוהים ונוקשים. אם אתם מטיילים בגליל אבל חולמים להיות בחוף פלמחים אתם תסבלו מכל רגע. אם אתם מסוגלים לוותר לרגע על החלומות והשאיפות שהסביבה שלכם תהיה אחרת אתם תהיו מסוגלים להנות גם מההרים. לפעמים, הדרך הטובה ביותר היא לוותר על המחשבות שלנו על איך אנשים צריכים להתנהג וללמוד להנות מהם כמו שהם.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

2 תגובות לרשימה ”הבעיה העיקרית של הגדרות“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אנונימי ל:

    תיוג נפשי ברפואה יכול להיות לא נכון והטיפול על כן לא מתאים וזה בלתי אפשרי להוכיח במצבים אמיתיים מסוימים. ההגדרה הזאת נעשית וחלק מהמטפלים בעצמם מאבדים את האנושיות והיכולת להרגיש אמפתיה ובעיקר לשדר אמפתיה.וכמובן שלהתאמץ להבין את הבן אדם בראיה רחבה. זה בכל אופן לא נעשה באברבנאל .וזה הרסני לגבי אנשים אובדניים. אובדנות היא לפעמים מצב טוטלי של יאוש יותר מאשר מחלה והסמפטומים לכאורה הם יכולים להיות הסמפטומים של המצב ההזוי בו נמצא האדם ושל סביבתו שיכולה להיות הזויה. מה שקורה במצב הזה הוא הפקרת האדם כשהדבר היחיד שהוא רוצה הוא חופשה ובבית לפעמים בטעות יכולים לא לבקר אותו בזמן ובני המשפחה או מי שנותר מהם לא מתפקדים. זאת לא המצאה זה מהמציאות. כתב אישום על זה אי אפשר להוציא אבל נורמות אפשר לשנות, אם כי במצב הנוכחי נראה לי שגם נורמות אי אפשר לשנות. תגובתך בבקשה.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    אין ספק שהגדרה לא נכונה של מצבו של אדם יכולה להביא להתמודדות לא נכונה ולטיפול לא נכון.
    אני חושב שאתה מדבר על חוויה ספציפית של מישהו, וכל חוויה היא סובייקטיבית לחלוטין. קשה לי לכן להתייחס ישירות

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.