למה שהורה יטלטל את הילד שלו?

התקשורת בימים האחרונים מלאה בדיווחים חלקיים על זוג התאומים שנפגע לכאורה מטלטול. אני כמובן לא יודע את האמת במקרה הספציפי, אבל הרעיון שמבוגר גורם לנזק כל כך משמעותי לילד מעורר אצל כל הורה כעס ופחד. נשאלת השאלה איך מגיעים למצב שהורה יטלטל את הילד שלו?

ראשית, מהי תסמונת הילד המטולטל?

תסמונת התינוק המטולטל מתרחשת לרוב בתינוקות עד גיל 3 (לרוב הילדים הם בני פחות משנה). הפגיעה יכולה להופיע בבגפיים, בחזה, בכתפיים, בראש ועוד. פעמים רבות נגרם נזק מוחי, נזק רקמתי, דימום ונפיחות.

תסמיני טלטול תינוק שונים מתינוק לתינוק בגלל הבדלים בגיל, עצמת הטלטול ולמשך זמן ההתעללות. במקרים בינונייםהתינוק יכול לסבול מהקאות, סחרחורות וטשטוש. במקרים חמורים יותר, התינוק עלול לסבול מפרכוסים, קצב לב איטי, בעיות בשמיעה, או דימומים תוך-עיניים. במידה והטלטול גרם נפיחות מוחית, יכולים לעבור מספר ימים עד שהתסמינים יבואו לידי ביטוי.

לפעמים המטפל אשר טלטל את התינוק, ישכיב את התינוק לישון בתקווה שהתסמינים ייעלמו ולכן תינוקות רבים שטולטלו מגיעים לטיפול רפואי באיחור, רק כאשר התסמינים חמורים או כאשר הם כבר במצב של תרדמת ולפיכך גם קשה לגלות כי הגורם למצב הוא למעשה טלטול.

אבל מדוע שמבוגר יטלטל את הילד שלו?

הדיון העיקרי הוא על הילדים הנפגעים, אבל ברור לכולנו שהבעיה מתחילה אצל המבוגר שפוגע. המבוגר הוא זה שלא מצליח להתמודד עם הילד ופוגע בו כדי להקל על עצמו. הטעות הנפוצה היא שחושבים שמדובר באמא שסובלת מדכאון לאחר לידה, אבל האמת היא שברור במקרים מדובר בגבר שגורם לפגיעה הזו. במקרים רבים מדובר במבוגר שלא מסוגל להתמודד עם התינוק ועם הבכי של התינוק. יותר מכך במקרים רבים מתברר שלמבוגר יש ציפיות לא מציאותיות מהתנהגות התינוק, כאשר הוא מצפה שהתינוק יגיב לטיפול או יתנהג לפי מה שהמבוגר רוצה. כמובן שהתינוק לא מסוגל והתסכול של המבוגר גדל.

תחשבו לדוגמא על הורה שמנסה להרדים את התינוק, החזיק אותו על הידיים במשך שעות, האכיל, רחץ, חימם ליטף אבל התינוק ממשיך לבכות והמבוגר לא מסוגל להבין מדוע. גם גורמי דחק שונים יכולים להעלות את הסיכון, כשבין הגורמים אפשר למנות מצוקה כלכלית של ההורה (שצריך ללכת בבוקר להתפרנס), חוסר בשעות שינה, שימוש בתרופות וחומרים ממכרים שונים אל ההורים. מחקרים גם מצאו שחלק משמעותי מההורים שמטלטלים את הילדים עברו התעללות כזו או אחרת בילדותם. בסופו של דבר המצוקה עולה לרמה שהמבוגר לא יכול להכיל והתוקפנות מופנית כלפי התינוק הבוכה.

במרבית המקרים מדובר "פשוט" במבוגר שלא מסוגל להכיל את התינוק, בין אם הוא רק מטפל או ההורה הביולוגי. עם כל ההבנה למצוקה של הההורה, האחריות היא תמיד של ההורה ולא של התינוק.  כשההורה מפנה את האגרסיה שלו לכיוון תינוק חסר ישע המשמעות היא פגיעה גם בתינוק וגם בהורה.

מה עושים?

כרגיל, לא מדברים מספיק על המצוקה של ההורים. להיות הורה לילד קטן זה דבר לא פשוט. יש מליון קורסי הכנה ללידה ואפס קורסי הכנה להורות. לפעמים באמת מדובר בתינוק בעייתי ולפעמים מדובר בהורה לא מוכן. ההורה מרגיש שהוא לבד עם המצוקה, שהוא לא מוכן ושאין לו למי לפנות. בכל המקרים, הדרך היחידה להתמודד היא להכיר במצוקה של ההורה, לדבר עליה ולהעזר בגורמים חיצוניים כדי להתמודד עם המצוקה. אפשר להעזר בבני משפחה, אפשר להעזר בקהילה וכמובן שכדאי להעזר באנשי מקצוע כמו פסיכולוגים או פסיכיאטרים. גם כאן האחריות היא על ההורה לפנות לקבל עזרה.

במרבית המקרים, פניה לעזרה יכולה גם להקל בצורה משמעותית על המצוקה ולהביא לכך שהילד לא ייפגע. אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים יותר להתמודד, או שאתם מכירים מישהו שלדעתכם לא יכול להתמודד יותר לבד, פנו לטיפול עכשיו.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”למה שהורה יטלטל את הילד שלו?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נגה:

    יכול להיות, אגב, שהסיבה שרוב ההורים המטלטלים הם גברים (מעבר לכך שאם אני לא טועה מדובר במגמה כללית בכל העבירות המערבות תוקפנות פיסית), היא שלנשים יש המון המון המון מערכי תמיכה בכל הקשור להתמודדות עם אמהות. בין אם מדובר בכל הקורסים למיניהם לליווי התפתחותי, או בייבי יוגה (שהערך המוסף האמיתי שלהם הוא האמפתיה והליווי הרגשי), או סתם מפגשים של נשים בחופשת לידה, או באינספור פורומים באינטרנט.
    בתור אמא לתינוק בן שנה אני יכולה להעיד שעבורי, בכל הקשור להתמודדות אחרי לידה אין כמו אישה שיש לה תינוק בגיל דומה. הסולידריות, כמו גם הזכרון הטרי לגבי התמודדות ספציפיות (כי תינוק בן 6 שבועות זאת התמודדות אחרת לגמרי מתינוק בן 4 חודשים) היו לי יותר אפקטיביות מכל ספר/אמא/אנשי מקצוע.
    והלוואי שהגברים יעתיקו.

  2. מאת דר גיל צ'פניק:

    ניתן גם להסביר להורים כי אם בכיו של הילד לא פוסק והם חשים מצוקה ניתן לודא כי החיתול שלו לא מלא, להניח אותו במיטה ולצאת החדר או אף מהבית למספר דקות התאווררות בכדי לחזור בכוחות מחודשים.

  3. מאת גיל פרוינד:

    האם כאשר אנחנו מדברים על "טילטולים" זוהי לשון נקיה למכות?
    הסיבה לשאלה היא בעקבות כתבה באחד מערוצי הטלויזיה על סדנאות בהם ניפנפו את התינוקות משל היו תרנגולים לכפרות. הכתבה הייתה בעקבות מקרה התאומים, ונדמה לי שישנו מצב בו אנחנו מייחסים את אותן אמות מידה לבורות ולאלימות מכוונת.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.