הפרעה אובססיבית קומפולסיבית לאחר לידה (Post Partum OCD)

הבעיה הנפשית הכי מוכרת בהקשר של הלידה היא דיכאון שלאחר לידה. לעומתה, התופעה של מחשבות אובססיביות שמופיעות במהלך ההריון או לאחר הלידה פחות מוכרת, אבל יכולה להיות קשה ומגבילה באותה מידה.

תחלואה נפשית סביב הלידה

התקופה שלפני הלידה (4-5 חודשים לערך), והתקופה שלאחר הלידה (2-3 חודשים לערך) הן תקופות מרגשות מאד ובעת ובעונה אחת גם רגישות מאד עבור האשה. הקשיים הרגשיים יכולים לנוע מהמצב הנפוץ ביותר שנקרא baby blues ומופיע אצל עד 75% מהנשים ועד דיכאון לאחר לידה שיכול להופיע אצל עד 20% מהנשים ובו הסימפטומים הדכאוניים משמעותיים, מגבילים מאד את התפקוד ויכולים להמשך במשך חודשים רבים.

התופעה של מחשבות אובססיביות והתנהגות קומפולסיבית שמופיעות סביב הלידה פחות נפוצה ויכולה להתרחש אצל עד 3-5% מהאמהות, כאשר הסימפטומים דומים בעקרון לכל OCD אחר, אולם תוכן המחשבות וההתנהגות הנלווית לרוב סובבים סביב פחד שהאמא תפגע בעצמה בתינוק שלה, או פחד שהיא תהיה אחראית לנזק כל שהוא בכך שהיא לא תהיה אחראית מספיק.

סימפטומים של OCD לאחר לידה

הסימפטומים של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית לאחר לידה משתנים מאשה לאשה. דוגמאות לתסמינים אובססיביים שיכולים להופיע אצל נשים:

  • מחשבות טורדניות וחודרניות של דקירה או הטבעה של הילד.
  • תמונות שחולפות מול העיניים ובהן האמא זורקת את התינוק או מפילה אותו.
  • פחד מפגיעה בתינוק באמצעות התנהגות לא אחראית מספיק.
  • מחשבות מטרידות על פגיעה בילד באמצעות תרופות, חיידקים, סוגי מזון שונים.
  • פחד מלגרום לתינוק נזק על ידי גרימת מחלה קשה.
  • פחד מקבלת החלטה שגויה בנוגע לתינוק כמו בנוגע לחיסונים, סוגי מזון, או נטילת תרופות שבסופו של דבר תזיק לתינוק.
דוגמאות להתנהגות קומפולסיבית טקסית הקשורה ל-OCD לאחר לידה:
  • הסתרת חפצים חדים כמו מספריים וסכינים.
  • המנעות מהחלפת חיתולים מפחד לפגיעה מינית בתינוק.
  • המנעות מהאכלת התינוק מתוח חשש להרעיל אותו.
  • שאלת שאלות חוזרות בנוגע להתנהגות ומצב הילד.
  • המנעות מצפיה בחדשות או בידיעות הקשורות בילדים במצבי סכנה.
  • בדיקות חוזרות של התינוק בזמן שהוא ישן כדי לראות אם הוא חי
  • בדיקות חוזרות של הפעילויות היומיומיות, כדי לוודא שהתינוק לא נפגע.
לצערנו, פעמים רבות OCD לאחר הלידה מאובחן בטעות כדיכאון לאחר לידה. יש לכך מספר סיבות. הראשונה היא ש-OCD יכול להוביל גם לתחושות דיכאוניות ומצב רוח ירוד. שנית, יותר קל לאנשי מקצוע לאבחן הפרעה דכאונית שלאחר הלידה מאשר OCD כיוון שהם פחות מכירים את התופעה. בנוסף נשים רבות מתביישות במחשבות או בטקסים שהן עושות ולכן הן לא מדווחות עליהם לפסיכולוג או לפסיכיאטר המטפל. בגלל כל הסיבות הללו מפספסים את האבחון המדוייק ומאחרים במתן טיפול מתאים.

טיפול ב-OCD לאחר לידה

ה-OCD שלאחר לידה יכול לגרום למצוקה ולפגיעה קשה תפקודית וגם להשפיע על הווצרות הקשר החשוב שבין האמא לתינוקה. לצערנו, נדיר שאובססיות נעלמות ללא טיפול. מחקרים רבי שנים לימדו אותנו שטיפול מקצועי משולב (הכולל טיפול פסיכיאטרי תרופתי יחד עם טיפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית התנהגותית) הוא היעיל ביותר בהתמודדות עם ההפרעה. כמובן שחייבים במקביל להתייחס להפרעות נלוות כמו דיכאון והפרעות שינה וכדאי לשקול טיפול פסיכותרפי בגישה דינמית אם התמונה מורכבת יותר.

הטיפול המקובל ל-OCD הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי  שמבוסס על טכניקות של “חשיפה ומניעת תגובה”. במהלך הטיפול האשה נחשפת לגורמים שמעוררים בה חרדה או אשמה ומעוררים את המחשבות האובססיביות, כמו חשיפה למחשבות או סיטואציות מפחידות (נניח שהאמא מחזיקה ביד סכין חד) . לאחר מכן מעודדים אותה ומונעים ממנה לבצע את הקומפולסיות שהיא היתה עושה בדרך כלל על מנת להוריד את החרדה שלה.

לדוגמא אמא שסובל ממחשבות אובססיביות שהיא תדקור את התינוק שלה תצטרך להחזיק ביד סכין למשך שעה שלמה. בהדרגה המטופלת משיגה רמת חרדה נמוכה יותר ויותר עד אשר היא מצליחה להתמודד עם המחשבות האובססיביות מבלי להזדקק לקומפולסיות שגוזלות ממנה זמן ממושך. טיפולים אלו יעילים מאד ומסייעים למנוע חזרה של המחלה לאחר ההחלמה הראשונית.

הצלחת טיפול כזה תלויה במספר גורמים חשובים: המטפל צריך להיות מיומן בתהליך הטיפולי, למטופלת צריכה להיות מוטיבציה גבוהה מאד והמשפחה צריכה להיות מעורבת. הסיבה לכך היא שפגישה עם המטופלת אורכת זמן מוגבל אך למטופלת ישנם “שיעורי בית” שהיא צריכה לעשות בין הפגישות ועל המשפחה לדאוג שהם יתבצעו. אם נוצר מצב שהמטופלת הולכת לאחר הטיפול לביתה וממשיכה בלי הפרעה בביצוע הקומפולסיות, לא יסייעו גם שנים של טיפול קוגניטיבי.

מרכיב נוסף וחשוב בטיפול בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית הוא "מיינדפולנס". המטפל מסייע למטופלת להפחית את רגשות האשמה שמציפים אותה על-ידי זיהוי המחשבות ולמידה שהיא לא צריכה להיות שיפוטית כל כך כלפי עצמה. חלק משמעותי מהמצוקה של האם הוא בגלל הכשלון של הנסיונות לשלוט במחשבות, בעוד שאנו יודעים שלא ניתן לשלוט במחשבות בלי לדעת איך להתמודד איתם (דבר שלומדים בטיפול). כלומר חוסר הנעימות היא לא הבעיה אלא הנסיונות הכושלים להתמודדות עם חוסר הנעימות. ברגע שהאשה לומדת להתמודד עם חוסר הנעימות ולקבל אותה, התסמינים נחלשים בצורה משמעותית.

באמצעות כלים אלו ניתן להשתלט בצורה טובה על כל המחשבות המפחידות של ההפרעה האובססיבית קומפולסיבית ולחזור למהלך חיים תקין.

הסימפטומים דומים בעקרון לכל OCD אחר, אולם תוכן המחשבות וההתנהגות הנלווית לרוב סובבים סביב פחד לפגוע בתינוק

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

4 תגובות לרשימה ”הפרעה אובססיבית קומפולסיבית לאחר לידה (Post Partum OCD)“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יהודית:

    שלום. יש לי ילד בן שנתיים שהמהלך ההריון שלו הייתי חרדתית. ולאחריו היו לי מחשבות מפחידות ודיכאון נייתי תחת טיפול תרופתי ושיחתח. עכשיו אני בהריון והסטרס של הבאת ילד נוסף שינויים רבים, מצב בטחוני והרגשה פיזית רעה מקשות עלי את הטיפול בבני. ובקונפליקטים לא פעם עולות מחשבות אגרסיביות שמקשות עלי בשיפוט. לא הייתי רוצה לחזור לטיפול תרופתי זו מין נכות בעיניי .

  2. מאת שוב אני:

    יהודית.
    מכירה את ההרגשה של מן נכות בהזקקות לכדורים.
    אני זוכרת את ההרגשה שיחסית קרוב לתחילת נטילת הכדורים ביקשתי מאלוקים שאם מישהו צריך למות זו תהא אני כי אני כאילו פגומה.. אבל לאחר שעברו השנים- כ 25 שנים ושוב צברתי קבלות על הצלחות וקיבלתי לגיטימציה מבעלי. דבר שלא ממש קיבלתי מהמשפחה. והגעתי למטפלים שנהגו כשווה בין שווים ובגובה העיניים ואפילו בהערכה מסוימת אני כבר לא מרגישה כך. ….יתכן שזה משהו בסביבה או אצלך עמוק בפנים אבל זה לא שונה מסוכרת. או הפרעה אחרת..וכך את צריכה להתייחס לעצמך…מצידך שימות העולם. קחי כדורים .לא כל העולם צריך לדעת מזה…..ושכולם יקפצו.

  3. מאת שפרה:

    ילדתי לפני שנתיים אחרי שבועיים אחרי הלידה התחילו לי מחשבות כפיתיות של אולי אני אפגע בתינוק? עברתי תקופה מזעזעת – לא מרגישה שהשתחררתי מזה…..
    אני מאוד רוצה עוד ילדים אבל מפחדת לעבור את זה שוב מה אפשר לעשות

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @שפרה, כדאי לפנות לאיש/אשת מקצוע ולשוחח איתה על החששות הטבעיים הללו, וכיצד אפשר ללוות אותך לקראת הריון נוסף ולאחריו.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.