איך להתכונן להפסקת הטיפול התרופתי

אחת השאלות הנפוצות ביותר בנושא הטיפול היא שכאשר מרגישים כבר טוב יותר (או שלא) ורוצים להפסיק, אין שום מידע רשמי על הדרך הנכונה להפסיק את הטיפול התרופתי. אז מה יכול לעשות אדם שרוצה להפסיק טיפול תרופתי פסיכיאטרי?  איך הוא מתכונן להפסקת הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי?

ראשית ולפני הכל, אני חוזר ומדגיש שהחלטה על הפסקת תרופות חייבת להתבצע בהתייעצות עם הפסיכיאטר המטפל שלך. לא פסיכולוג, לא מאמן, לא מומחה לטיפול טבעי. הפסיכיאטר הוא זה שצריך ללוות אתכם בכל החלטה בנוגע לתרופות. אפשר כמובן לדבר על זה עם אנשים אחרים, אבל חייבים לדבר על זה עם הרופא. הסיבה היא שאם יהיו בעיות, החמרה במצב, תופעות לוואי או אשפוזים – כל אותם אנשים אחרים ישלחו אתכם לפסיכיאטר. לכן כדאי להתחיל את הדיון בעניין אצל הפסיכיאטר ולא להגיע אליו כאשר כבר הופיעה בעיה.

במקרים רבים (ובניגוד למה שחלק חושבים), הפסיכיאטרים הם לא "בעד" טיפול תרופתי. הפסיכיאטרים רוצים שהמטופלים ירגישו טוב ואם הם יחשבו שאפשר או שכדאי להפסיק תרופה זו או אחרת, אז הם ימליצו לכם על הדרך הטובה ביותר לבצע זאת. כדאי לדעת שיש מקרים שבהם תקבלו המלצה שלא להפסיק את הטיפול התרופתי, כיוון שהפסיכיאטר יחשוב שמצבכם יכול להחמיר אם תפסיקו את הטיפול התרופתי.

הפסקת טיפול תרופתי פסיכיאטרי

כדאי לזכור שכמו שאנו שונים, כך התגובה שלנו להפסקת טיפול יכולה להשתנות מאדם לאדם. יש כאלו שלא יחושו שום בעיה בזמן הפסקת הטיפול, אחרים ירגישו תופעות לוואי קלות ויש כאלו שירגישו כאבי ראש, בחילות, זרמים בראש או בידיים או סחרחורות. לכן יש מקום להערך מראש להפסקת תרופה ולא להפסיק אותה ביום בהיר אחד.  כדאי לזכור שכל דבר שאנחנו מפסיקים באופן פתאומי יכול לגרום לנו לתופעות לוואי. הפסקת עישון, הפסקת שתית קפה, הפסקת פעילות ספורטיבית, הפסקת אכילה, אפילו שינוי משמעותי ופתאומי בהרגלים. כל דבר שאנחנו רגילים אליו ומשנים בפתאומיות יכול לגרום לתופעות לוואי.

תקראו את כל מה שצריך לדעת על הפסקת התרופה שלכם.

ראשית, זו משימה מורכבת. הבעיה עם קריאה באינטרנט היא שמצד אחד יש באינטרנט כל כך הרבה מידע אינטרסנטי שקשה מאד לדעת מה נכון ומה לא, ואיך אפשר להסיק מכל המידע משהו. גם המידע המקצועי לוקה בחסר כיוון שיש מעט מאד מחקרים ספציפיים על הפסקת טיפול תרופתי ותופעות הלוואי שלו (כפי שכבר נאמר, אין לחברות המייצרות באמת אינטרס שתפסיקו, וזה מובן). מצד שני, יש תחושה פעמים רבות שהפסיכיאטרים לא מספיק מעריכים ומסייעים להתכונן להפסקת הטיפול. לכן כדאי להקדיש זמן לישיבה מסודרת עם הרופא ולדון איתו בהפסקת הטיפול.

אם תדעו למה לצפות, כך גם רמת החרדה תרד ויש סיכוי טוב שגם יהיו פחות תופעות לוואי. תופעות לוואי יכולות להופיע בהפסקת התרופות והן לא בהכרח תופעות של הבעיה המקורית שממנה סובל האדם. אדם שלוקח טיפול אנטי-חרדתי כמו ציפרלקס במשך שנים ומפסיק את הטיפול יכול לחוות התקפי חרדה בגלל מספר סיבות, כולל עצם הפסקת הטיפול. כלומר, עצם קיום תופעה מסויימת לא קושרת אותה בהכרח לתופעה אחרת.

תכינו לכם מערכת תמיכה

אם החלטתם  להפסיק את הטיפול, תדאגו שהנוגעים בדבר ידעו שאתם עושים את זה. אני מתכוון לפסיכיאטר שלכם כמובן, אבל גם לבני הזוג, למשפחה, לחברים ואפילו לקבוצת התמיכה שלכם ברשת. אם אתם והסביבה יודעים שיכולה להיות תקופה רגישה יותר אז מצד אחד לא ילחצו עליכם יותר מדי, ומצד שני יהיו מוכנים לקבל התנהגות לא רגילה מצדכם. לדוגמא אם אתם מפסיקים כדור שינה, אז יתכן שיהיו לכם ימים יותר עייפים, וכשאנחנו עייפים אנחנו יכולים להיות פחות מרוכזים ויותר עצבניים.

תזכרו למה אתם מפסיקים.

כדי להפסיק טיפול, צריכה להיות סיבה טובה. כמו שלא מתחילים טיפול בלי סיבה, גם לא מפסיקים טיפול תרופתי פסיכיאטרי בלי סיבה. אחד לא רוצה לקחת כדורים, השני לא אוהב תופעת לוואי מסויימת ושלישי חושב שיהיה לו טוב יותר בלי תרופות. לכל אחד יש סיבה אחת לפחות, והוא צריך לזכור אותה טוב כיוון שאם בזמן תהליך ההפסקה הוא ירגיש טוב, הוא צריך משהו לשאוף אליו. אפשר לרשום את הסיבה בגדול על דף נייר ואפשר סתם לשנן.

תמצאו דרך אחרת לטיפול בבעיה.

אם החלטתם להפסיק את הטיפול התרופתי, יתכן וחלק מהסיבות שבגללן התחלתם את הטיפול יופיעו מחדש. אם לא תטפלו בבעיה המקורית, הרי שבשלב כלשהו היא תצוץ בצורה זו או אחרת ואז תרוצו בחזרה אל רופא המשפחה או הפסיכיאטר לקבל שוב מרשם לכדור שעזר לכם. על מנת למנוע את הצורך בטיפול נוסף, כדאי להקדים ולטפל בקושי שלכם בצורות אחרות. יש אפשרות ללכת לטיפול פסיכולוגי על כל מגוון הסוגים שלו. אחרים ישנו את ההתמודדות עם הטריגר למצוקה (לדוגמא להתגרש או לעבור מקום עבודה)

כפסיכיאטר, אני לא חושב שתרופות הן הפתרון לכל בעיה, אלא כלי בסל הכלים שלי לעזור לאדם להתגבר על קושי מסויים שלו. אבל אם הוא בוחר שלא להתמודד עם הקושי , יש סיכוי סביר שהוא ימשיך לסבול. ואז כל הפסקת הטיפול תהיה לחינם.

 

הפסקת טיפול תרופתי פסיכיאטרי צריכה להתבצע בליווי הדוק של הפסיכיאטר שלכם.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

תגובות

54 תגובות לרשימה ”איך להתכונן להפסקת הטיפול התרופתי“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת בת:

    הי, לפני חודש חוויתי התקף חרדה ראשון חזק במיוחד באמצע נהיגה. למחרת הגיע השני וכך שבוע שלם, המליצו לקחת וייפקס בלילה לוריון ביום עם יהיה התקף אלפרליד. זה עשה אותי זומבי! ישנתי שבוע. היום מרגישה אי נוחות בחזה ולב. לחץ דם עלה 150/100 . דפיקות לב. מישהו עבר כאלה תופעות לוואי?

  2. מאת בת:

    כנ"ל התחלתי עם התרופה והיא מרשימה בטירוף! בנוסף תופעות לוואי לחץ דם. אבקש להחליף. אין לי מושג איך עושים זאת. כדאי להתייעץ עם פסיכיאטר.

  3. מאת פרטוש אורנה:

    הפסקתי טיפול בהדרגה עד שהפסקתי לגמרי אבל יש לי צפצופים בראש ובאזנים האםזאת תופעה נורמלית וכמה זמן עד שזה עובר

  4. מאת שלמה:

    לכבוד הרופא
    אני סבלתי בעבר מאוד חזק מOCD לקחתי לוסטרל 300 מג מודל סורבון, לפני שנתיים עשיתי נירו פידבק, ולפני שנה הרופא הפסיק לי את המודל והסורבון, והוריד את הלוסטרל ל150, אח"כ אני ניסיתי לבד לרדת ל125 ואח"כ הגעתי ל100, כשהתחלתי לרדת מ150 קבלתי מידי פעם סחרחורת, לפני שבועיים קבלתי שפעת שזה גרם לדלקת ריאות, ואז התחלתי להרגיש הרבה סחרחורות, חזרתי מיד ל150, גם הייתי מאושפז עקב הדלקת ריאות, חזרתי הביתה, ופתאום הרופא משפחה גילה שהלחץ דם שלי מאוד גבוה,האם יש לזה קשר להנ"ל

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.