איך לרענן את הטיפול הפסיכולוגי

רשימה זו מכוונת לאנשים שכבר נמצאים במהלכו של טיפול פסיכולוגי. התחלתם כבר טיפול ואתם מרגישים שהתקדמתם בכל מני מובנים והגעתם לתובנות חדשות עליכם. אתם מרגישים שזה הפסיכולוג הנכון עבורכם אבל מצד שני אתם מרגישים שהטיפול הפסיכולוגי נתקע במקום. אתם לא רוצים להפסיק את הטיפול אלא לחדש מצברים ולהגביר את הקצב. מה אפשר לעשות?

ראשית חשוב לזכור שמצב כזה נפוץ בהרבה טיפולים. יש אנשים שמגיעים לטיפול פסיכולוגי וחושבים (בטעות) שהם צריכים לעניין ולחדש כל הזמן לפסיכולוג. חלק חושבים שאם יש פגישה או שתיים שבהן אין דרמה גדולה או תובנה מיוחדת סימן שהם משעממים ואין טעם לטיפול. אחרים חושבים שחוסר התקדמות בכל פגישה משמעותו שיש לסיים את הטיפול. אבל יכול להיות שהתקיעות בסך הכל אומרת שצריך להתאמץ טיפה יותר. כמו בכל קשר לפעמים מאבדים את הפוקוס או שמרגישים שמשהו לא בסדר, אבל אין זה אומר שהקשר צריך להסתיים.

כמובן שזה תפקידו של הפסיכולוג לדאוג להתקדמות הטיפול ועדיין לפעמים הפסיכולוג לא מרגיש בדיוק את מה שאתם מרגישים. לפעמים הפסיכולוג לא משתמש בכל הכלים שהוא מכיר כדי להוציא את הטיפול מתקיעותו ולפעמים הפסיכולוג בכלל חושב שאתם מתקדמים בכיוון הנכון של הטיפול הפסיכולוגי. גם אם זה תפקידו של הפסיכולוג הרי שהטיפול הפסיכולוגי הוא שלכם וגם אתם יכולים לעשות משהו בנידון ולא לחכות . הרשימה הזו מיועדת למטופלים ולא למטפלים ולכן אני מצרף בלי סדר עדיפויות רשימה של טיפים שיכולים לרענן את הטיפול הפסיכולוגי שלכם. לא כל רעיון יתאים לכל טיפול אבל מספיק אחד שעובד ואתם כבר במקום אחר.

  1. לדבר על זה עם הפסיכולוג. לפעמים זה הדבר היחיד שתצטרכו לעשות. אם אתם מרגישים די תקועים בטיפול כדאי לדבר על זה עם הפסיכולוג שלכם. כל פסיכולוג שמכבד את עצמו ורוצה בטובת המטופל שלו ידבר על המצב של הטיפול איתכם.
  2. תקראו ספר. אני אוהב מטופלים שמתעניינים בטיפול שלהם מעבר לפגישה השבועית. יש הרבה ספרים על טיפול פסיכולוגי וגישות פסיכולוגיות, ואפשר אפילו להתייעץ עם הפסיכולוג שלכם. קריאה יכולה להביא לכם רעיונות חדשים לטיפול.
  3. תנשמו אוויר. יש אנשים שעבורם הטיפול הפסיכולוגי הופך כבד יותר ומעיק יותר ככל שהם מעמיקים בנבכי נפשם, עד שהם לא יכולים לסבול יותר. במקרים כאלו אפשר ורצוי "להרגיע" את הטיפול. לדבר על נושאים קלים יותר, על מה שהטיפול עושה לכם, על החיים שלכם, ואפילו על ההנאות הקטנות בחיים שלכם. מי אמר שכל פגישה צריכה להיות מעמיקה?
  4. תחפרו עמוק יותר. בהמשך לסעיף הקודם, יש אנשים שבטיפול שלהם נוגעים רק בפני השטח בגלל מגוון סיבות הם לא מתעמקים באמת בתוכן האמיתי שהביא אותם לטיפול. במקרים כאלו כדאי בהחלט להעמיק בטיפול הפסיכולוגי למקומות הפחות נעימים כי שם תמצאו את התשובה לשאלות שאתם מחפשים.
  5. תשנו זוית צילום. מי אמר שהטיפול חייב להמשך בדיוק בפורמט הנוכחי? יש שיטות פסיכולוגיות שבהן המטפל והמטופל מחליפים תפקידים וכסאות. לא בדמיון אלא ממש יושבים אחד בכסא של השני. פעולה פשוטה שיכולה להוות זרז לשינוי משמעותי. לפעמים אפשר להכניס באופן חד פעמי דמות חיצונית לחדר. לדוגמא אם הטיפול נסוב סביב יחסים מסויימים אפשר לערב את נשוא היחסים ולהביא אותו או אותה לפגישה חד פעמית, כמובן אם זה מתאים לטיפול ובהתייעצות עם הפסיכולוג.
  6. תעשו ספירת מלאי: בכל שלב בחיים ובוודאי במהלך טיפול פסיכולוג אפשר לעצור לרגע ולעשות ספירת מלאי. בשביל מה באתי לטיפול פסיכולוגי? מה רציתי להשיג? אילו דברים כבר השגתי בטיפול? מה מצב הקשר עם הפסיכולוג המטפל? האם יש דברים שאפשר לומר על הדרך שבה הגענו עד עכשיו?  אפשר לדון בכך מתי שתרצו עם הפסיכולוג שלכם.
  7. כאן ועכשיו. מטופלים ומטפלים רבים מסכימים שדרך טובה להגביר את הקצב היא לדון במה שקורה עכשיו בחדר, ביניכם לבין הפסיכולוג. לדוגמא: מה אני מרגיש עכשיו לגבי הפסיכולוג ומה זה אומר עלי? מה אני רוצה ממך? אלו לא שאלות שאנחנו שואלים את עצמנו בדרך כלל ומחשבה עליהן יכולה להביא אותנו לתובנות חדשות ומשמעותיות.
המטרה של הרעיונות האלו היא לאתגר את הטיפול הפסיכולוגי ולא לפגוע בו. כמו בכל מערכת יחסים מדובר בתהליך שאנחנו מביאים אליו את כל הקשיים שלנו שאנחנו סוחבים "מבחוץ", ולכן גם יכולים להביא דברים אחרים שיכולים לסייע לבנות את הטיפול והקשר הטיפולי. בוודאי שיש עוד רעיונות וטיפים שיכולים לעזור לרענן טיפול פסיכולוגי שמרגיש תקוע.
יש לכם רעיונות נוספים?

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

2 תגובות לרשימה ”איך לרענן את הטיפול הפסיכולוגי“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת עדנה:

    ירדן, תודה על עוד פוסט מדהים. אומנם אני כרגע לא בטיפול פסיכולוגי אבל כל הזמן היו לי התלבטיויות האם הדרך שבה נטלתי את המושכות לידיים שלי לפעמים, ושמשתי כמטופל והפסיכולוג לעיתים היתה נכונה. הפסיכולוג שתף עמי פעולה בכל הדרך ואפילו המליץ לי על ספרים בנושאים שעליהם דברנו. כשהשיחה נתקעה הוא ואני לא התביישנו לעשות את כל אחת מהאפשרויות שתיארת. רק האדם שהזמנתי לשיחה התבייש להגיע 🙂 אני אשת שיחה "נהדרת" אני יכולה למלא את השיחה אצל הפסיכולוג משני הכיוונים. אבל היו תקופות שבהן הייתי אשת שיחה "נעדרת" וייאמר לזכותו שהוא אף פעם לא ויתר. הוא סימס והתקשר, הוא לא התחנן שאגיע רק התעניין מה קרה. וזה כנראה מה שהייתי זקוקה לו.
    טיפ נוסף שהפסיכולוג שלי העניק לי, זה לצייר\לשרבט בזמן הטיפול. זה נותן אינדיקציה מסויימת למטפל על הלך הרוח. כמטופל אתה לא חייב לשבת ולבהות בקיר או בעיני המטפל במשך 50 דק'. וזה גם נושא שיחה מצויין…
    ומצד שני אתה לא חייב לדבר כלל, גם שתיקה מדברת.

  2. מאת אבי:

    מ ש ע מ ם !

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.