האם אלו תופעות לוואי אמיתיות?

יש אנשים רבים שעסוקים במחשבות רבות על הבריאות שלהם. לחלק מהם יש גם אבחנות כמו היפוכונדריה, דיכאון, חרדה או אובססיות. מטבע הדברים, חלק גדול מאנשים אלו גם עסוקים במחשבות על תרופות ועל תופעות הלוואי שלהן. לפעמים, כדי להמנע מתופעות לוואי, אנשים לוקחים חומרים 'טבעיים' שלא הוכחה היעילות שלהן  (גם להן יכולות להיות תופעות לוואי). לפעמים, בכדי להמנע מתרופות 'כימיות' אנשים מוכנים לא לקבל טיפול בכלל. אבל נשאלת השאלה האם תופעות הלוואי של התרופות הן בכלל תופעות לוואי אמיתיות?

קחו לדוגמא את התרופה פרוזאק. כדור מוכר וידוע לטיפול בדיכאון וחרדה.

מחקר אחד שנערך לגבי פרוזאק מצא שאנשים שלקחו את הכדור בזמן המחקר התלוננו על תופעות הלוואי הבאות:

כאבי ראש – 15.5% מאלו שלקחו את הכדור.
עצבנות – 8.5%
הפרעת שינה – 7.1%
ישנוניות 6.3%
חרדה – 5.5%
בחילות – 10.1%
שלשולים – 7.1%
פה יבש 6.0%
הזעה 3.8%

הייתם לוקחים תרופה שיכולה לעשות את כל תופעות הלוואי האלו? ברור שלא!

אבל את תופעות הלוואי סבלו אלו שלקחו כחלק מהמחקר תרופת פלסבו ולא את הפרוזק. אלו תופעות לוואי שחוו אנשים שלקחו תרופת דמה (סוכר) שרק חשבו שהם לוקחים תרופה אמיתית.  כלומר אנשים שלוקחים תרופה, מצפים לסבול מתופעות לוואי והם לכן אכן סובלים מתופעות לוואי. השם המקצועי לתופעה זו הוא סוגסטיה, ויש לו תפקיד מאד חשוב בתהליכים טיפוליים. כמובן שאנחנו נותרנו עם השאלה מהן תופעות הלוואי האמיתיות של הפרוזאק. לשם כך צריך להסתכל על הנתונים של אלו שאכן לקחו את הכדור האמיתי.

כאבי ראש – 20.3% מאלו שלקחו את הכדור. כלומר לפרוזק יש סיכוי  גדול ב5% יותר מהפלסבו לגרום לכאבי ראש.
עצבנות – 14.9%, גם כאן, 30% יותר מהפלסבו. תופעה שחולפת בתוך מספר שבועות.
בחילות – 21.1%, פי שניים סיכוי יותר מפלסבו. תופעה זו חולפת לאחר תקופה של עד שלושה שבועות.
שלשולים – 12.5%, כלומר לתרופה יש נטייה קלה לגרום לשלשול.
הזעה 8.4%, כלומר היא יכולה לגרום להזעה קלה.
שאר תופעות הלוואי היו כמעט זהות בין תרופת הדמה (פלסבו) לבין התרופה האמיתית, כלומר שהתרופה לא גורמת לתופעות הלוואי (יותר משכדור סוכר גורם לתופעות לוואי)

מה המשמעות של תופעות לוואי?

המשמעות העיקרית היא שחלק מתופעות הלוואי שאנשים חווים בעת נטילת כדורים בכלל לא נגרמת מהכדורים עצמם, אלא רק מהמחשבה והאמונה שלנו שיהיו תופעות לוואי. למרות זאת, אם אומרים זאת לאנשים יש לרובנו תכונה דומה: אנחנו נעלבים מעצם המחשבה שאנחנו מדמיינים את תופעת הלוואי. הפרדוקס הוא שאנחנו צודקים וטועים בו זמנית.

תופעות הלוואי שאנשים חווים בתגובה לתרופת פלסבו הן אמיתיות בדיוק כמו תופעות לוואי של אנשים שלקחו תרופה אמיתית. הבחילה היא בחילה אמיתית וכאבי הראש הם כאבי ראש אמיתיים. הם פשוט לא נגרמים כתוצאה מהתרופה אלא כתוצאה מהציפיה שלנו לתופעות לוואי. ומכיוון שהתסמינים אמיתיים, אנחנו צריכים להתייחס אליהם כאל תופעות לוואי אמיתיות, רק שההתייחסות לא צריכה להיות הפסקת התרופה. התופעה הזו כל כך חזקה, שיש מחקרים שלמים שעוסקים בתופעת הפלסבו ובהשפעתה על מערכות בגוף שלנו. כולנו מכירים את המצב שבו רופא מרשים ובטוח בעצמו ממליץ לנו על תרופה מתאימה עבורנו וכאשר רופא אחר, שנראה לא מבין, לא מקצועי ולא מקשיב ממליץ על אותה תרופה אנחנו מייד מרגישים (באמת מרגישים) שהתרופה לא טובה עבורנו.

מכיוון שהשפעות הפלסבו נעלמות לרוב לאחר תקופה קצרה, לא כדאי להפסיק תרופה מייד כאשר מופיעות תופעות לוואי. אפשר תמיד להפסיק את תופעות הלוואי . בעבודתי בפסיכיאטריה אני פוגש אנשים רבים שניסו לקחת תרופות רבות, אבל בעצם לא ניסו לקחת אף תרופה מספיק זמן כדי לדעת אם התרופה אכן יכולה לעזור להם. התוצאה היא שהם חושבים שיש להם רגישות מיוחדת לתרופות (עדיין אפשרות אבל פחות סבירה) ולכן אינם יכולים לקחת תרופות.  לרוב, אפשר להביא גם חולים רגישים במיוחד לתרופות לקחת תרופה מספיק זמן עד שהתרופה תעזור להם ותופעות הלוואי יפסיקו. במקרים אלו צפוי גם שכאשר הם יפסיקו את התרופה תהיה תקופה של רגישות ותופעות לוואי. מדובר באותה תופעה של סוגסטיה, ולכן אפשר להערך אליה מראש.

תופעות לוואי הן תמיד אמיתיות, אבל לא בהכרח בגלל הכדור. לכן לא כדאי לפסול מראש טיפול תרופתי כשהוא נחוץ.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

5 תגובות לרשימה ”האם אלו תופעות לוואי אמיתיות?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת דינה ראלט:

    הפלסיבו היא אכן תופעה מרתקת וגם מייצגת חלק מהאפקטים החיוביים והכביכול מרפאים של התרופה…

  2. מאת נעמה:

    נו טוב, אבל גם חלק גדול מההשפעות של התרופה עצמה הן פלצבו. כן, אני יודעת שכדי לקבל אישור ההשפעה החיובית של תרופה צריכה להיות בערך 30% _יותר_ מהשפעות הפלצבו. אבל קצת מוזר לנופף בתופעות לוואי כפלצבו ולא להזכיר את הפלצבו בהשפעת התרופה עצמה, בכל תרופה שהיא.
    וכשאני קוראת לאחרונה יותר ויותר איך ההליכים לאישור תרופות (ולרישום המרשמים להן אח"כ ע"י רופאים) נשלטים על-ידי חברות התרופות האינטרסנטיות, שפשוט מסתירות את תופעות הלוואי השליליות הלא נוחות להן (או את (אי-)ההשפעה של התרופה עצמה); או מסדרות אותן כך שזה ייראה יותר טוב ויאושר; שנציגים של החברות האלה לוקחים חלק פעיל בכתיבת המאמרים על המחקרים – אני מרשה לעצמי להיות ספקנית יותר מתמיד. התופעות הפסולות האלה בדבר הקשר בין אינטרסים מסחריים של חברות התרופות למחקר הרפואי ולרופאים היו ידועות תמיד אבל לאחרונה זה מקבל הד הרבה יותר רציני, כולל ביקורות על הפרקטיקה הזאת גם מצד רופאים וחוקרים.

    יותר מדי רופאים אומרים להמשיך לקחת תרופות שעושות רע כי תופעות הלוואי "נעלמות" עם הזמן. מה המשמעות? הגוף מסתגל. אבל זה לא אומר שהתרופה עושה לו טוב. כשאדם מקבל שלשול ומקיא מתרופה עושה רושם שהגוף די מתנגד לה כי היא _לא_ עושה לו טוב. אז אחר כך הוא "מתרגל"? לא ממש מעודד.
    (אני מתייחסת כאן לתרופות בכלל, לאו דווקא פסיכיאטריות).
    וכן, יש אנשים עם רגישות יותר גבוהה. שנוטים יותר לסבול מתופעות לוואי. הרופאים מזלזלים בזה ופוטרים את זה ב"עובדות" (סטטיסטיות, יש לזכור) לגבי התרופה. כאילו שהתלונה של הפציינט איננה עובדה, ואולי הרלוונטית מכולן.
    הנדירות הסטטיסטית פחות חשובה כשזה קורה לך, אז זה לגמרי 100%.

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @נעמה ודינה. ראשית, אני חושבת שאתן מכירות אותי מספיק בכדי לדעת שאני האחרון שמתעלם מאפקט הפלסבו בהשפעות התרופות. המאמר הזה פשוט עוסק בתחום אחר ומאד בעייתי מבחינה טיפולית.
    שנית, אני חושב שהפוסט הקודם שלי עסק בהרחבה בבעייתיות של ההשפעה של חברות התרופות על קבלת החלטות בנושא טיפולים. אני כותב על כך רבות.

    אבל החשוב מכל הוא שאני מסכים עם נעמה בנוגע לחשיבות של הקשבה לדברי המטופלים ולתופעות לוואי שלהם. גם כתבתי והדגשתי על כך במאמר – גם תופעות לוואי מפלסבו הן תופעות לוואי שצריכות התייחסות וכל תופעת לוואי חייבת התייחסות, גם אם בסופו של דבר מחליטים שלא לשנות את הטיפול בגלל שיקולים אחרים. רופא שאינו מקשיב למטופליו, אינו רואה אותם, ואינו יכול להיות רופא טוב.

  4. מאת נורית:

    שלום וברכה , מזה מספר ימים אני מחפשת כל מידע אפשרי על תרופות לדיכאון . אני סובלת מדיכאון לדעתי חלש עד בינוני . קבלתי מרופא המשפחה רסיטל שלאחר 5 ימים הפסקתי עקב תופעות לוואי קשות שלא יכולתי לסבול . לדעתי כמו שכתוב במאמר ממש עבד עלי , הייתי אצל פסיכולוג ששלח אותי לרופא משפחה והוא בתוך 10 שניות לאחר שסיימתי להסביר רשם לי את התרופה וזהו מבלי לשאול אפילו שאלה אחת .
    כעת הייתי רוצה לנסות פרוזק ואני הולכת היום לבקש מהרופא , אולם למזלי נתקלתי באתר זה שממש נראה לי אמין ולכן החלטתי לנסות לבקש עזרה והמלצה לגבי הכדור לפני שאצא לרופא . ניסיתי להתקשר אבל היה רק תא קולי ואני ממש מבקשת עזרה בתשובה ד"ר כי אין לי במי להתייעץ , אני אישה בת 59 שזה נפל עלי כך פתאום ואני מאד רוצה להבריא .
    תודה רבה .

  5. מאת אלכסנדר מושקוביץ:

    תודה על המאמר!
    בדיוק את זה חיפשתי שמישהו יכתו את מה שאני מרגיש.
    אני מאמן ADHD ובין הדברים מנסה לעזור לתפעות לוואי של הטיפול התרופתי.
    ברור שיש תופעות לוואי ויש מה לעשות לזה לשנות סוג תרופה או מינון וכו'.
    אבל לאחרונה נפגשתי הרבה פעמים עם תופעות לוואי שהם לא מחוברים למציאות ואין להם שום בסיס (לדוגמה מישהו לקח LA לתקופה והיה לו תופעות לוואי של ריבנד אחרי 4 שעות ולמי שמבין בזה מבין שאז מתחלף החומר בכדוד הLA למעשה הרופא החליף לו לפוקלין. והוא טוען שיש לו עדיין אותו בעיה אפי' שזה לא יכול להיות בגלל שפוקלין לא עובד ככה!!)
    הבנתי שאתה קרוא לתופעה הזו:סוגסטיה
    האם יש שם מקצועי שקשור יותר לנושא של תופעות לוואי בלקיחת תרפות?
    תודה!!

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.