אובססיות טהורות. סוג של OCD.

הפרעה טורדנית כפייתית כוללת לרוב מחשבות חודרניות ולא רצויות אשר גורמות בדרך כלל לסוג של התנהגות כפייתית (הקרויות טקסים). מי שראה את הסרט 'הכי טוב שיש' עם ג'ק ניקולסון יודע למה אני מתכוון, כשהוא מסרב לגעת בסכו"ם במסעדה או לדרוך על הקווים של המדרכה. אבל יש סוג של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית לא נפוצה שמתבטאת רק במחשבות אובססיביות בלי קומפולסיות, והיא אובססיה טהורה.

אנשים שסובלים מאובססיה טהורה, סובלים באופן פתאומי ממחשבות או תמונות של דברים נוראים, כאשר לרוב מדובר במחשבות שהאדם עצמו עושה משהו נורא. המחשבות האלו לא גורמות לאדם לעשות משהו, ולמעשה עצם המחשבה על לעשות את מה שהמחשבות הטורדניות חושבות מעוררת חלחלה ותיעוב. למרות זאת, המחשבות הטורדניות חוזרות שוב ושוב, לא רצויות ולא נעימות. יש  בדרך כלל כמה סוגים של מחשבות כאלו:

  1. אובססיות תוקפניות. לרוב המחשבות התוקפניות מופנות כלפי מישהו אהוב או חסר ישע. לדוגמא אמא שחושבת שהיא תדקור את הילד שלה באמצעות סכין מטבח., או גבר שיש לו מחשבות להרביץ למישהו ברחוב בלי סיבה. לפעמים המחשבות גם יותר מזוויעות מסרט האימה הכי מפחיד שראיתם. חשוב לזכור שהמחשבות האלו הן לא "קול פוקד" שמורה לאדם לעשות את המעשה הזה (כמו בסכיזופרניה) אלא האדם מבין שאלו המחשבות שלו.
  2.  אובססיות מיניות שמביישות את החושב (לרוב הומוסקסואליות). המחשבות יכולות להיות לנשק גבר שעומד מולך, או אשה שיושבת מולך. המחשבות לא מביאות לעוררות מינית וגירוי, אלא לתחושת בושה ופחד. מטופלת יכולה לחשוב מחשבה חוזרת על "למשה יש איבר מין גדול". המחשבה חסרת משמעות אבל היא מטרידה ומציקה, ולא מפסיקה.
  3. אובבסיות של גועל. המחשבות האלו מעוררות גועל אצל כל אדם שחושב אותם, אבל אם תספרו עליהם למישהו אחר הן יעוררו גיכוח, ולכן הן עוד יותר מביישות את החושב. לדוגמא אדם חושב איך הוא ינשק ישבן של קוף בבון, או איך הוא ישתה שתן בקש שתיה.
  4. אובססיות של חטאים. מגוון שלם של מחשבות על עבירות על חוקי הדת. זה לא משנה ממש איזו דת, אלא שזו הדת שאתם והסביבה שלכם מאמינים בה. לדוגמא מחשבות של אדם נוצרי על כך שהוא מקלל את ישו, או יהודי שהוא מחלל את השבת או פועל בניגוד למצוות אלוהים.
אין משהו שבאמת מאפיין את הסובלים מאובססיות טהורות. לא ברור מדוע אנשים מסויימים מפתחים רק אובססיות ומי מפתחים גם אובססיות וגם קומפולסיות (טקסים). יש האומרים שאנשים שמפתחים אובססיות הם אנשים נוקשים בהתנהגותם ומאד עצורים, מוסריים וחזקים באופי. יתכן שהמחשבות האובססיביות הן נסיון לפרוץ לרגע מהמסגרת המוגבלת של ההתנהגות הנוקשה. אני חושב שזו חשיבה פשטנית מדי שלא יכולה לבטא את הסיבות האמיתיות של האובססיות ומקסימום מהווה הסבר חלקי ביותר.

טיפול באובססיות טהורות.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, כשהיא קלה בעצמתה מהווה מטרד משמעותי לאיכות החיים. כאשר האובססיות הופכות קשות, הן יכולות לשבש לחלוטין את החיים ולפגוע בצורה קשה בתפקוד היומיומי. המחשבות האובססיביות במצבים של אובססיה טהורה לא מפריעות לתפקוד עצמו, אבל מפריעות להלך המחשבה של האדם שסובל מהן. הן לא נעימות ולא נוחות, אבל שום דבר מעבר לכך. לכן, הטיפול צריך לעזור למטופל להבין כמה דברים:
  1. מחשבות כאלו אצל אדם שסובל מאובססיות טהורות לא מובילות אף פעם לפעולה אמיתית. יש אנשים שעושים דברים איומים או חוטאים חטאים כבירים, אבל הם לא מזועזעים מעצם המחשבה על המעשה שהם עושים, או מהמעשה עצמו. כך לגבי מחשבות תוקפניות, מגעילות או מיניות. הומוסקסואל לא נגעל מאקט מיני הומוסקסואלי, כמו שהטרוסקסואל לא נגעל מיחסי מין עם בני המין השני.
  2. עצם קיום המחשבות האובססיבית לא אומר שהאנשים שסובלים מהם סובלים מבעיה מוסרית. להפך, המצב בדרך כלל הפוך.
  3. כאשר מדברים עם מישהו על המחשבות (כמו במקרים שבהם מישהו מדבר על הפנטסיות שלו), גורם בדרך כלל להפחתה בעצמת המחשבות והשפעתן.
הטיפול יכול לכלול מספר כלים טיפוליים מוכחים, ובראשם טיפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית, וטיפול תרופתי על ידי פסיכיאטר מומחה. במקרים רבים אפשר גם לשלב את שני סוגי הטיפול וניתן אפילו לשקול עוד כמה סוגי טיפול טובים כגון היפנוזה או ביופידבק. בכל מקרה, מה שברור הוא שאם יש לכם אובססיות טהורות כדאי לפנות לטיפול בהקדם כיוון שהאובססיות לא יחלפו מעצמן ואין שום סיבה בעולם שתמשיכו לסבול.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

9 תגובות לרשימה ”אובססיות טהורות. סוג של OCD.“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אביה:

    שלום ד"ר,

    לפני כשנתיים התחילו לי מחשבות אגרסיה כלפי אנשים קרובים. לפני חצי שנה החלו חרדות בעקבות קשר שהסתיים, התחלתי לשתות ציפרלקס. בהתחלה החרדות התגברו ולאחר חודשיים התחילו להיחלש. כיום אני שותה 15 מ"ג. עדיין אני מרגישה חרדות אבל פחות, אך מה שקורה זה שאני מרגישה חוסר שקט כמעט תמידי, והמחשבות התגברו וזה גורם לי לעוד יותר חרדה. האם הציפרלקס יכול להיות קשור לעצבנות והמחשבות שהתגברו בעקבותה?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @אביה, הציפרלקס יכול להיות קשור לזה, או שזה עקב הבעיה המקורית. כדאי להתייעץ עם איש מקצוע קצת יותר לעומק לפני הסקת מסקנות.

  3. מאת ישראל:

    אני בן 40 סובל ממחשבות כפייתיות ללא קומפלסיות, ואני חייב לציין שהם מטרידות מאוד, המליצו לי על ציפרלקס 10 מ"ג בשעה שרופא המשפחה רשם לי רמוטיב 500 שאני נוטל כבר שנה, האם רצוי קודם לטפל ע"י שיחות, ובמידה וזה לא עוזר לקחת את הכדור, או שכדאי להתחיל טיפול תרופתי במיידי.
    בתודה מראש!!

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @ישראל, הטיפול שנמצא יעיל ביותר הוא שילוב של טיפול תרופתי יחד עם השיחות. בהצלחה

  5. מאת לימור:

    שאלה האם הפרעות כפיתיות ניתנות לטיפול ע"י היפנוזה?

  6. מאת חן:

    מה הטיפול התרופתי הנכון , אם ציפרלקס לא עוזר והתופעות לוואי לא נותנות מנוח

  7. מאת ליאון:

    הי אני בת 19 ולפני כ4 חודשים עישנתי ירוק והתחיל לי חרדות וזה ממשיך לי ובא והולך עם מחשבות מציקות ולא קשורות הרופא נתן לי ציפרלקס אבל אני מפחדת לקחת כי אומרים שזה ממכר ועם אתה מפסיק אז זה חוזר ולא רוצה כול החיים לקחת ציפרלקס אין טיפול במשך זמן מה שעוצר תחרדות ומחשבות האלה לא רוצה לקחת כול החיים תציפרלקס מה עלי לעשות פסיכולוג יכול לעזור לי או שאני צריכה טיפול תרופתי והאם מה שאומרים על הציפרלקס זה שטויות לגבי זה שזה לכל החיים ועם מפסיקים גם אחרי שנה של טיפול זה חוזר

  8. מאת ירדן לוינסקי:

    @ליאון, אני מציע לגשת לשיחה עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש – פסיכולוגית, פסיכיאטרית, עובדת סוציאלית ולשוחח איתה בניחותא על אפשרויות הטיפול.

  9. מאת אורה:

    גם לי יש מחשבות כפיתיות מחשבה שאני לא נורמלית ומשתגעת מה לעשות? אני לוקחת 150 מ"ג לוסטרל וזה לא עוזר

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.