הכנה רגשית לכיתה א'

עוד מעט יגיע הזמן. בין אם זה ילדכם הבכור ובין אם היא בת הזקונים, המתח של המעבר לכתה א' שמלווה את ההתרגשות של השנה החדשה ישפיע עליכם במישרין. יתכן שאתם לא זוכרים בדיוק את היום הראשון של כתה ' אצלכם, אבל ההורים שלכם בוודאי זוכרים. היום הראשון בבית ספר פותח תקופה של הסתגלות למסגרת הדורשת יכולות חדשות והתמודדות מול אתגרים לימודיים, חברתיים ורגשיים.

לא כל הילדים משתפים את ההורים בחששותיהם מהשנה החדשה ולפעמים הדבר מקבל ביטוי בהתנהגויות שונות כמו: עקשנות, עצבנות, הסתגרות או הגברת התלותיות.

 איך אפשר לעזור לילד לעבור את זה בקלות?

לדובב – כדאי לשוחח עם הילד גם במהלך החופש הגדול וגם לאחר התחלת שנת הלימודים על חוויות ההתחלה החדשה. הדגישו את הציפייה והשמחה אך במקביל אפשר לתת לגיטימציה לביטוי חששות ללא הכחשה שלהן. חשוב שהילד יספר ויבטא את הדברים שמטרידים אותו באמצעות מילים, זה עשוי להפחית את ביטוי החששות באמצעות התנהגות. שימו לב לא "לחפור" יותר מידי, בעיקר לבנים שבחבורה.

להבין – גם לכם כהורים היו בעבר התחלות חדשות וגעגועים למסגרת קודמת. אם תעצרו לרגע ותנסו לשחזר את הרגשתכם לפני התחלה חדשה: הגיוס לצבא, כניסה למקום עבודה חדש, אולי אתם אפילו בעלי זיכרון טוב ואתם זוכרים את יומכם הראשון בביה"ס . הדבר יכול לסייע לכם בהבנה של רגשות הילד. כאשר הוא משמיע את הדאגה שלו, או הגעגועים לגן, חשוב שתשדרו הבנה, ותתנו לו הרגשה שהוא לא חריג בכך.

במקביל להזדהות עם הילד, חשוב לזכור שאנחנו והילדים שלנו איננו יצורים זהים. יכול להיות שאתם אנשים שמייד עם כניסתכם לחדר מושכים תשומת לב ועניין אבל דור ההמשך שלכם יכול להיות שונה, וימצא את עצמו יותר על מגרש כדור הרגל או יעדיף לשחק בשקט עם כמה חברים שמכיר כבר מהגן. כלומר, בתחום החברתי ההתמודדות שלכם היא שונה. אם תבינו יותר מה מטריד אותו, תוכלו לתת לו את הטיפים המתאימים ולא להשליך עליו את זכרונות הילדות שלכם.

לאזן – לאחר שתאזינו ותתנו מקום לחששות מבית הספר, יש מקום לאזן. להזכיר גם את ההיבטים המשמחים בכניסה לבית הספר וכן להזכיר לילד את יכולותיו והצדדים החזקים שלו. כמו גם התנסויות קודמות בהן הצליח להסתגל. "נכון עומר מאד הציק לך בהתחלה בגן, אבל מאז שהסכמת לצאת לרכב איתו באפניים, הוא הפסיק להציק והיום אתם חברים".

לאזן זה אומר שלצד ההאזנה לחששות, להתפעל ולחזק גם את יכולותיו של הילד וכן לשדר אמונה ביכולת ההשתפרות שלו בתחומים הרלוונטיים.

הכנה מעשית של הרגשות

לפעמים המעבר מהגן לבית הספר מלווה בשינויים נוספים כמו מעבר דירה. למרות שמומלץ להמנע מהתחלות חדשות ושינויים מרובים בו זמנית, גם אם עברתם דירה, נולד עוד אח או הסבתא חלתה, עדיין יש צעדים בהם אפשר לנקוט כדי לעזור לילדכם לרכך את המעברים והגורמים מעוררי הלחץ ולסייע לו להתיידד עם המצב הצפוי החדש.

  • בבית – לקנות עם הילד, זמן סביר מראש את הילקוט וכלי הכתיבה. לא להגיע עם חבילה גדולה ולהגיד לו "הבאתי לך הפתעה!" . להכין מראש פינת למידה בבית: שולחן, כיסא, כוננית לאחסון חפציו. אלה לא חייבים להרכש במיוחד, ניתן להשתמש ברהיטים הקיימים בבית. מה שחשוב הוא ההגדרה של הטריטוריה והעזרה לילד לחבב ולהתיידד עם פינת הלמידה שלו.
  • מחוץ לבית – חשוב שתערכו עם הילד הכרות של הדרך לבית הספר, עם המבנה והדרך למתחם של כיתות א'. גם אם ההגעה לבית הספר תעשה בשנים הראשונות במכונית, חשוב שלילד תהיה הרגשת התמצאות בסיסית והכרות עם הדרך.
    זכרו שלא מדובר בפעילות צבאית להכרת שטח האוייב ורצוי לעשות זאת בצורה משחקית כמו הרפתקאה משותפת ומשעשעת.
  • חברים – גם אם במחצית השנה האחרונה עסקתם רבות בשאלה מה יהיה הרכב הכיתה של הילד ואלו ילדים שהוא מכיר ישובצו בכיתתו, עכשיו הדברים כבר סגורים ולא בשליטתכם. גם אם הרכב הכיתה הוא לא בדיוק לטעמך, זה הזמן להפיק את המירב מהמצב הקיים: בררי מראש מי יהיו ילדי הכיתה. אם ישנם ילדים המוכרים מהגן, רצוי לשמור על הקשרים איתם, ליזום מפגשים בבית, או בגן המשחקים הקרוב. העיקר לשמור על הרצף מבחינת הקשרים החברתיים הקיימים.

במידה שילדי הכיתה ברובם אינם מוכרים, חשוב שתנסו לברר מי הם, דרך "דף קשר" למשל. התגברו על המבוכה – בשבילו אין כמו פנים מוכרות כדי להרגיש תחושת בטחון.

הכנה של הילד היא הכנה של ההורים

יש עוד כמה דברים שהם באחריות האישית שלך של ההורים, במיוחד לאור העובדה שההכנה לכיתה א' לא מסתיימת לפני תחילת השנה אלא ממשיכה כם בשבועות הראשונים ללימודים.

  • התחלה חדשה היא גם הזדמנות לשים את קשיי הגן מאחור ולפתוח דף חדש. אבל יש מקרים בהם התעלמות מהקשיים רק תיצור קשיים חדשים. ולכן, ספרו מראש לצוות ביה"ס על קשיים ורגישויות של הילד, או אם הוא עבר לאחרונה שינויים וחוויות לא נעימות: פרידה של ההורים, מחלה, פטירה של אחד הסבים, תאונה וכד'. כל אלה משפיעים רגשית על הילד ויכולים להתבטא בקשיי הסתגלות בתחילת השנה. אם הילד עבר אבחון כלשהוא חשוב ליידע, כך שבביה"ס יוכלו להערך למתן הסיוע והתמיכה הנחוצים.
  • שמרו על עמדה חיובית סבירה כלפי בית הספר. עמדה בקורתית, חשדנית או כזו שפוגעת בערך בית הספר היא מסר שעובר לילד, ועלול לגרום לקשיי הסתגלות ובעיות התנהגות. גם אם הילד שלך מאד חכם וישנם תחומים שהוא יודע "יותר טוב מהמורה שלו", חשוב שתזכרו שיש לו עדיין מה ללמוד שם. בטאו הערכה וסקרנות כלפי תכני הלימוד. כמו כן, יתכן שהגבולות והדרישות של בית הספר או הערכים לא תואמים את עמדתכם, למשל, יתכן שאתם סיימתם את בית הספר בהצטיינות למרות שאפשר לספור על כף יד אחת את מספר הפעמים שהכנת שעורי בית. עדיין חשוב שהילד ישמע מסר שתואם את עמדת המורה, כדי לא לייצר קונפליקט פנימי אצל הילד אשר יבלבל אותו. אם יש לכם בקורת "אנטי ממסדית" מוצדקת ככל שתהיה השתדלי לטפל בה ברמה ההורית, מבלי לשתף ולהעמיס על הילד.
  • הפרידה בבקר – לכם כהורים יש תפקיד ביכולת של הילד שלך להפרד בבקר. שדרו בטחון בעצמך ובטחון בו שמסוגל להפרד, יחד עם ההכרה שזה לא פשוט (לשניכם). המנעו הן מהתנהגות של "שגר ושכח" או להיפך מחיבוקים ונישוקים ממושכים. הזכירו לו דבר מעניין או מהנה שמצפה לו היום בביה"ס וציינם שאתם הולכים לענייניכם ובסוף היום תפגשו מחדש ותקיימו את הפעילויות שתכננתם.
  • זו לא בושה לבקש עזרה – תנו לו להרגיש שאתם סומכים על המורה וכי הוא יכול לפנות אליה אם יש לו קושי והוא לא מצליח להסתדר בעצמו, כי גם לילדים גדולים לפעמים קשה ובקשת עזרה לא מקטינה אותו. אם אתם נתקלים בקושי כל שהוא במערכת היחסים עם ילדיכם, עייפים ומתוחים או צריכים הכוונה או עצה מועילה, אפשר לפנות ליועצת בית הספר, לתחנה החינוכית העירונית, או למסגרת פרטית לקבלת הדרכת הורים ממוקדת.

המעבר מן הגן לבית הספר, זוהי נקודת ציון והתחלה הן לילד והן לכם כהורים. להתחלה זו חשיבות רבה, בכך שיש לה משמעות והשלכות גם לגבי התמודדות עם געגוע והתחלות עתידיות בחיי ילדיכם. במקרים מסויימים שבהם אתם מרגישים שאתם זקוקים ליעוץ, ניתן להתייעץ גם עם אנשי מקצוע.

—————————
רשימה זו נכתבה על ידי ציפי רולניק, עו"ס קלינית, לשעבר יו"ר האיגוד לפסיכותרפיה, מנהלת מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.