הפסיכולוגיה של האכזבה, גרסת האייפון

אכזבה גדולה, קבעו עיתוני העולם. השקה מאכזבת, טענו פרשני הטכנולוגיה. אפל כבר לא מחדשת אומרים חובבי האנדרואיד למיניהם בעודם מחשבים את קיצם שלהם לאחור. אפל השיקה אתמול טלפון סלולרי בגרסה מחודשת והאדמה לא רעדה. אכן, אכזבה רבתי. למה בדיוק התאכזבתם?

החיים כיום, במבט של עשר שנים אחורה, נראים כמו מדע בדיוני: אנחנו שולחים עדכונים לטוויטר בזמן נהיגה, אנחנו מעלים ליוטיוב סרטונים של חתולים וילדים בוכים, אנחנו רוקדים לפני מכשיר הטלויזיה שעוד מעז לתת לנו ציון על איכות התנועות ואנחנו אפילו יושבים בשירותים וקוראים חדשות או מפוצצים חזירים. למעשה, אין כמעט פעילות אנושית אחת שלא הושפעה מקיומה של הטכנולוגיה, ולמרות זאת רבים חוגגים כל פיסת טכנולוגיה חדשה שנכנסת לחיים שלנו כאילו גילינו מחדש את העולם.

לכל אחד יש רגעים משמעותיים בחיים. הנשיקה הראשונה, מקום העבודה הראשון, הכשלון הראשון בבחינה, תאונת הדרכים הראשונה. ויש רגעים שבהם אתם מבינים שהעולם סביבכם השתנה. יש אנשים שזה קרה להם כשהם חיפשו עבודה חדשה , יש אנשים שזה קרה להם כשהם התגרשו ויש אנשים שזה קרה להם בפעם הראשונה כשהם דיברו עם הטלפון שלהם והוא (היא) ענה להם בחזרה. האייפון הראשון היה מכשיר ששינה את העולם ואין הרבה אנשים שחולקים על הקביעה הזו. אבל הוא לא רק שינה את עולם הטלפוניה והאינטרנט אלא גם שינה באופן מהותי את האנשים שהחזיקו אותו.

ברגע שהתחברתם לסמארטפון קורה משהו חדש שלא קרה לנו עם הטלפונים הישנים ואפילו לא עם החיבור לאינטרנט: המכשיר הופך להיות המשך של התודעה שלנו ואנחנו הופכים למחוברים. כשיש לך אייפון אתה מחובר כל הזמן: בין אם זה בשיחה טלפונית, בחיפוש בגוגל, במציאת כרטיס לקולנוע או בעדכון סטטוסים – הפכנו לפריטים בתוך הרשת. השינוי הזה קיים אצל כל המחוברים אבל רק לפעמים, כשאנחנו כבר ממש עייפים אנחנו אולי שואלים את עצמנו אם כל השינויים האלו טובים בשבילנו. כל הטלפונים האלו, הגאדג'טים האלו, האם זה באמת טוב לאנושות? אם טכנולוגיה היא כמו סם (והיא מרגישה הרבה פעמים כמו סם), אז מה הן תופעות הלוואי או תסמיני הגמילה?

וכשאנחנו ערים אנחנו צריכים להמשיך לצרוך את הטכנולוגיה. ככה זה כשמכורים.

האייפון הוא קסמים להמונים.

אפל משווקת לנו קסמים, לא מוצרים. כל השיווק שלה בנוי על מכירת הקסם של האייפון (בין היתר בגלל שהטכנולוגיה שלה נמצאת כבר במקומות אחרים). האייפון הראשון היה באמת קסום כי הוא היה חיבור של המון מרכיבים שקיימים כבר בטבע, אבל ביחד יצרו משהו חדש ויחודי. אבל האייפון הוא דוגמא מצויינת למערכת הפצה של חומרים נרקוטיים. כי אי אפשר למכור את אותו קסם שוב ושוב, ולכן האפקט של הקסם מתעמעם מחדש. אפל היא חברה מיוחדת בכך שיש לה יכולת בכל פעם לפרק מחדש שוק שלם ולזעזע אותו. קודם האייפוד (מוזיקה), אחר כך אייפון (טלפון) ואז גם להמציא שוק חדש של אייפדים. כמכורים, אנחנו כבר מצפים בכל פעם לקסם חדש.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic"

הציטוט הזה של ארתור סי. קלארק טומן בחובו את הכל. אנחנו מצפים מאפל בכל פעם ליצור קסם חדש. אבל כל הטכנולוגיה הקיימת היום בתחום הסמארטפונים היא רק שיפור הדרגתי של הטכנולוגיה שהיתה בדגם הקודם או אצל המתחרים של אפל. לכן אין כאן קסם. אין בשום מקום בעולם מספיק טכנולוגיות חדשות וזמינות שיכולות לעשות פריצת דרך אמיתית. אפל, למרות שהיא משווקת קסמים מוכרת לנו מוצרים מצויינים והיא עושה את זה בצורה מצויינת. אבל גם אפל לא מסוגלת כרגע לפחות לתת לנו טכנולוגיה מספיק מתקדמת כדי שנרגיש את הקסם.

האייפון הוא אחלה מכשיר, אבל הוא כבר לא קסום וזה בסדר גמור. לא צריך באמת להתאכזב.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

תגובות

2 תגובות לרשימה ”הפסיכולוגיה של האכזבה, גרסת האייפון“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אדם:

    "אבל האייפון הוא דוגמא מצויינת למערכת הפצה של חומרים נרקוטיים. כי אי אפשר למכור את אותו קסם שוב ושוב, ולכן האפקט של הקסם מתעמעם מחדש. אפל היא חברה מיוחדת בכך שיש לה יכולת בכל פעם לפרק מחדש שוק שלם ולזעזע אותו. קודם האייפוד (מוזיקה), אחר כך אייפון (טלפון) ואז גם להמציא שוק חדש של אייפדים. כמכורים, אנחנו כבר מצפים בכל פעם לקסם חדש."

    תיאור מעניין ויפה. ז"א, אם הבנתי אותו נכון. "האייפון הוא דוגמא מצויינת למע' הפצה של חומרים נרקוטיים כי אי אפשר למכור את אותו קסם שוב ושוב, ולכן האפקט של הקסם מתעמעם מחדש" – לא כ"כ הבנתי – התחלת עם דימוי של מע' הפצה של חומרים נרקוטיים וההסבר התבסס על קסמים – תוכל לבאר ?

    אני בכל מקרה לקחתי את זה להתפתחות של עמידות לסמים שונים. לדעתי כשנוכל לשלוט במנעד של הרגישות לסמים שונים יהיה זה אחד הרגעים המדהימים בקיום עד כה. ז"א נוכל לצרוך סמים ולחוות מדי נטילה את אותו אפקט רצוי מבלי כל ההשלכות השליליות שגוררת התפתחות העמידות.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @אדם, בכוונה השתמשתי בדימוי הזה, כי בדיוק כמו בחומרים נרקוטים, האפקט של הקסם הולך ומתעמעם ככל שחוזרים עליו או משתמשים שוב באותו חומר/קסם. מתפתחת עמידות/העלמות האשליה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.