כשאתם באמצע תהליך גירושין

מאז שהתחיל הליך הגירושין, מאז שהוא או היא הודיעו לכם שזה נגמר אתם מתעוררים באמצע הלילה כשהלב שלכם דופק ואתם לא מצליחים להרדם, לפעמים אתם ממש מרגישים חנוקים. אתם הולכים לעבודה ומרגישים תחושת ניתוק, כאילו מדובר בחיים של מישהו אחר. אולי אתם סובלים מחרדה או דיכאון בגלל תהליך הגירושין, ואתם ממש לא לבד בתחושה הזו.

מחקרים מראים ששלושים עד ארבעים אחוז מאלו שעוברים תהליך גירושין, מראים סימפטומים משמעותיים של דיכאון או חרדה (האריס ובראון, 1989). ידוע שאירועי חיים משמעותיים יכולים לגרום להופעת משבר דכאוני או חרדתי. משבר גירושין יכול להיות גרוע יותר כיוון שהוא מביא איתו תחושות של חוסר ודאות וערך עצמי ירוד.

תסמיני החרדה יכולים להתבטא במגוון תסמינים גופניים כמו הזעה מוגברת, כאבים בחזה או מועקה, בחילות, כאבי בטן ושלשולים, סחרחורות, פחד מאבדן הכרה, משגעון או פחד ממוות. במקרים מסויימים התקפי החרדה יכולים להיות כל כך קשים שאנשים חושבים שהם ממש עוברים התקף לב. אנשים שסובלים מהתקפי חרדה נוטים ללכת יותר לרופא המשפחה ולחדרי מיון על מנת לברר את מצבם הגופני. אבל למרות הכל יתכן אפילו שגם אם אתם סובלים מחרדה או התקפי חרדה בעצם מדובר בתגובה נורמלית לגירושין.

אנשים אחרים יכולים להרגיש ירידה במצב רוחם, הם עצובים, נוטים לבכי או לעצבנות, מרגישים מותשים או עייפים כל הזמן אבל הם לא מצליחים לישון ממש טוב בלילות. אם אתם מרגישים עצבות, שאתם לא מצלחים להתגבר על הגירושין או שאתם חוזרים שוב ושוב לסיטואציות מחיי הנישואין או לדברים שלא עשיתם "כמו שצריך" יתכן שאתם חווים תגובה דכאונית או אפילו תגובת דחק לגירושין. תופעה זו יכולה לחלוף לבד בתוך כמה שבועות אבל יכולה להתמשך ולהפוך לדכאון משמעותי. בכל מקרה, הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם תחושות אלו

טיפים להתמודדות עם משבר נפשי כתוצאה מגירושין

  1. תבינו שהתחושות האלו נורמליות.
    סיטואציה מורכבת כמו משבר גירושין יכולה להיות מפחידה ועמוסה בחוסר וודאות. כתוצאה מכך מגוון של תחושות ורגשות יכולות לבוא לידי ביטוי ולהתבטא במגוון צורות. מדובר בתגובה נורמלית למשבר.
  2. תנו לעצמכם להתאבל.
    מותר להתאבל על תקופה קשה או על הנישואין שאבדו. תכעסו, תבכו, תדברו ורק תדאגו שאחרי זה יהיה לכם מקום להתקדם אליו.
  3. הקפידו על שיגרת החיים
    כשאנחנו במצוקה כל אותם דברים שאנחנו עושים בשגרה עוזרים לנו לשמור על מצבנו הנפשי. פעילות גופנית, תזונה בריאה ופגישות עם חברים עוזרים לנו להתמודד אבל ברגע שמתחיל משבר גירושין רבים מפסיקים לעשות את כל אותם הדברים שנתנו להם מסגרת. דווקא בזמן משבר חשוב לשמור על הרגלי חיים בריאים: לצאת להליכה, לאכול נכון, ללכת לחוג יוגה וללכת לישון בשעות סבירות.
  4. צרו לעצמכם צוות מנצח
    אנשים עם קבוצת תמיכה חזקה, בין אם אלו משפחה או חברים טובים מתמודדים טוב יותר עם משבר דיכאוני או חרדתי. כשאנחנו נכנסים לתהליך גירושין, גם המשפחה הקרובה שהיתה אמורה ללוות אותנו במהלך משבר בחיים מתקשה בעצמה לתפקד. במצב כזה כדאי לעשות רשימה של חברים ובני משפחה שאפשר להעזר בהם ולדבר איתם באופן קבוע על הקשיים שלכם.
  5. תרחיבו את המעגל החברתי.
    כדאי להיות עסוקים בדברים חיוביים במקביל להתעסקות בגירושין. תצטרפו לקבוצה או לקורס שתמיד רציתם ללכת אליו. תקראו ספר או תלכו מדי פעם לסרט. כל דבר שיכול להעסיק את המוח שלכם מדי פעם במשהו אחר חוץ מהגירושין יאפשר לכם טיפה להרגע ולהרגיש שוב שהחיים נורמלים.
  6. לכו לטיפול.
    אם הסימפטומים של העצבות, הדיכאון או החרדה נמשכים ונמשכים ולא מפסיקים אתם לא צריכים להמשיך לסבול ללא תוחלת. גם אם יש סיבה מוצדקת למצב שלכם, אין סיבה שתמשיכו לסבול שלא לצורך. אם המצב נמשך ומשבש לכם את התפקוד, את הקשרים החברתיים ואת היכולת שלכם להתנהג או לחשוב בצורה הרגילה שלכם כדאי לזכור שחרדה ודכאון הם לא רק פסיכולוגים אלא גם בעיה ביולוגית שיכולה להתגבר על ידי משבר פסיכולוגי ולכן אפשר ניתן לטפל בה. במצבים אלו כדאי לפנות לאיש מקצוע טיפולי כמו פסיכולוג או פסיכיאטר ולקבל יעוץ והדרכה מקצועית איך להתמודד עם המשבר שלכם. תזכרו שגם פניה לטיפול היא לקיחת אחריות על החיים שלכם.

לכולם לוקח זמן להתגבר על משבר גירושין. אבל אצל רוב המתגרשים החיים יסתדרו ומצב הרוח ישתפר. במרבית המקרים המשבר לא יוביל למשבר דיכאוני או חרדתי מלא ויחלוף בעצמו. לכן כדאי לכם להעזר בכל הכלים שיכולים לעמוד לרשותכם על מנת להתגבר במהירות על המשבר ולהמשיך בחייכם הלאה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

9 תגובות לרשימה ”כשאתם באמצע תהליך גירושין“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת שם:

    אני כבר 6 שנים אחרי הגירושין ועדיין לא מתאוששת, זה טבעי?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @שם, לא, שווה לך לנסות לקבל עזרה בהתמודדות.

  3. מאת ג׳וני:

    אני ואישתי מתגרשים .
    אנחנו שנינו אשמים אבל אני רוצה להמשיך לנסות והיא מעדיפה לוותר .
    כנראה שאני לא שלם עם עצמי ולכן אני ניסיתי לשנות אותה לאורך כל הקשר .
    אני חושב שזה לא יכל להצליח כי היא אף פעם לא רצתה .
    עכשיו אנחנו במלחמה .
    ונכנסתי להתקף חרדה היום בפעם הראשונה .
    לא מצליח להוציא את המצב מהראש ולהתמודד .
    אני גמור נפשית ומנטלית.
    מרגיש כאילו סוף העולם קורה לי וצוחק על זה כי אני יודע שהכל יעבור עזה רק לטובה .העניין שאני רוצה כל כך להתמודד ולא מצליח .
    חשבתי לקחת כדורים למצב רוח שיעזרו לי.
    מה אומר?

  4. מאת אם:

    אני בעצומם של כירושים. אכולת חרדות. ולא מפסיקה לבכות! קיבלתי תפקיד חשוב וקריטי ואני מתחילה בעוד כחודש כולי פחד שכשל גם בו. אני נפגעת בקלות. ואני מסתובבת עם מועקה ועצבות קיומית תהומית. לא ראיתי את הבן שלי כבר למעלה משבועיים. מרגישה שאני טרף קל לאנשים לפגוע בי. ירדתי 14 קילו ואני שדופה אבל אוהבת את זה. אין לי תיאבון. נגמלתי לחלוטין מאלכוהול אבל אני מעשנת סיגריות בשרשרת. אני מרגישה אבודה. ללא רכוש ללא אהבה ללא כוח וסבלנות. אין לי שקט וכל התמודדות בסידורים של החיים החדשים מתישה אותי. אני מתפרקת מפורקת. כאילו אין עצמי רק דמעות ושבר וחרדה. אני מאוכזבת מעצמי מהחיים שלי ולא רואה את האופק. סיימתי טיפול פסיכולוגי ממושך בעיר הקודמת שלי ואיני מעוניינת להתחיל חדש והכדורים… כנראה שהמשבר והעצב חזק מהם. אני מנסה לקבל את המציאות והסבל אבל הדמעות והמועקה מפילות אותי לוקחות אותי. אני לא מוכנה לקשר רומנטי וכל ניסיון כזה עלה לי בטראומה ובחרטה , גם לא קשרים מזדמנים הם טראומטיים אף יותר. אני מקווה שכשאכנס לדירה שלי עם בני יחידי אמצא עצמי. בינתיים אין אויר אין אור אין שקט. ים של כאב.

  5. מאת לא נשוי:

    אני כבר חודשיים וחצי בדכאון כבד מאוד אחרי פרידה שהייתה כמו גירושין לאחר שש וחצי שני של זוגיות. קשה לתאר במילים את הסבל שאני עובר. היא הייתה החברה הראשונה שלי בגיל 23 וכל החיים שלנו היו משותפים. תמיכה, צחוק, אהבה, משפחה, חלומות, טיולים, חברים וכן גם ריבים לא פשוטים. אבל היינו יחד והיה לנו טוב. לקחתי את הפרידה הרבה יותר קשה ממה שחשבתי ואני גמור. מרוסק. הכל הלך. גם אין לי מעגל חברים תומך והמשפחה לא יכולה להבין מה אני עובר. ככה שאני לבד בזה. בזמן שהיינו ביחד השתנתי בצורה מטורפת בדעותיי אבל קשה לי להלחם עליהם שאני לבד. לא ישן בלילה ואם כן חולם רק עליה. אני כלוא. שבור מרוסק לא נהנה מכלום לא מרגיש טעם לחיים. אין עם מי לצחוק אין לי עם מי לדבר. היא הייתה מושלמת בשבילי היינו מתאימים כמו כפפה. אין כאלה נשים בעולם. חייב טיפול אינטנסיבי כי הסבל הוא לא הגיוני בכלל לא אוכל לחיות איתו עוד הרבה זמן זה פשוט סבל בלתי נתפס שאני לא יכול לתאר במילים

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @אם כן, כדאי לפנות להתייעצות עם איש או אשת מקצוע. תהליך הגירושין קשה גם כךך ואין סיבה שתסבלו מעבר לכך

  7. מאת יוספה:

    בעלה של אחותי עזב אותה לפני 10 שנים. מאז היו לה שני קשרים משמעותיים שהסתיימו שלא ביוזמתה. היא כל כך עצובה. לא מצליחה להתגבר. חלום חייה, הערך הגבוהה ביותר שלה-שלמות המשפחה- התרסק. ללא חברים כמעט, משפחה קטנה. בכל הזדמנות, כמעט בכל משפט היא אומרת כמה היא לבד, כמה אין לה חברים. היא לא יכולה לספר מה היא מרגישה כי מייד היא מתחילה לבכות. אני מרגישה שיש עלי עומס רגשי אדיר. שהיא כרוכה על צווארי. מה שאני לא עושה לא מספיק. קשה לי להיות אמפתית.לא יודעת איך לעזור.
    אשמח לקבל התיחסות.

  8. מאת Michal:

    זה טבעי להרגיש לבד.
    גם אני חוויתי גירושין וזה קשה כשהבעל עוזב.
    אין ברירה ממשיכים לשרוד ולהיתמך במשפחה. לנסות לשמוח מהדברים הקטנים בחיים

  9. מאת קובי:

    קשה לי מאד התגרשתי לפני כחצי שנה .הייתי נשוי 33 שנה .תמיד התווכחנו הרגשתי שאני לא עונה לציפיות שלה .עד שבא היום ואני עצמי לא רציתי להמשיך בצורה כזאת את החיים שלי הרגשתי מאד מושפל .היום שאני לבד היא מאד חסרה לי .אני מרגיש שהיא משפחה שלי….אני מבולבל והסבל גדול הוא .קשה לי להבין את עצמי וניראה שהדכאון אותו אני עובר הוא מאד מסוכן לי כי אני חולה כליות .אני חסר אונים ומרגיש מטרד לילדים שלי שאני כל כך אוהב .

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.