הפרעת קשב ונשים

בניגוד למה שרבים חושבים, הפרעת קשב וריכוז איננה נפוצה יותר אצל גברים, אלא שהביטוי אצל נשים יכול להיות שונה ולכן פעמים רבות הן מאובחנות בגיל מאוחר יחסית, או שלא מאובחנות כלל.

התוצאה כמובן יכולה להיות סבל מיותר לאותן נשים שלא אובחנו, וגם יצירת סטיגמה מיותרת על נושא הפרעת קשב ונשים.

קחו לדוגמא סיפור קלאסי הנוגע להפרעת קשב אצל נשים: דמיינו ילדה שסובלת מקשיי קשב אבל היא די אינטיליגנטית. היא מסוגלת לשמוע פעם אחת את המורה מסבירה משהו כדי להבין במה מדובר ואז להמשיך לחלום.

מכיוון שהיא חכמה היא מסוגלת לקבל ציונים טובים ביחס לכיתה שלה, ומכיוון שהיא לא מפריעה למורים הם לא ישימו לב שיש בעיה. אף אחד לא חושב שיש לה הפרעת קשב וריכוז, עד לשלבים מאוחרים יותר שבהם היא אמורה לשלב בין ניהול בית ומשפחה, לקריירה ולימודים. בשלב הזה חוכמת החיים כבר לא מספיקה להתגבר על בעיות הקשב והיא תפנה לאבחון וטיפול במקרה הטוב, או שתמשיך לסבול בשקט.

בעקרון, יש שני מצבים הנוגעים להפרעת קשב: הפרעת קשב מאובחנת, והפרעת קשב שאינה מאובחנת. אצל נשים (וגברים) שאינם מאובחנים, יש סיכוי גדול יותר להיסטוריה של עבירות תנועה, התמכרות לחומרים שונים, אימפולסיביות והפרעות אכילה. מעבר לכך, יש להן סיכוי גבוה יותר לפתח חרדה ו/או דיכאון.

נשים רבות שסובלות מהפרעת קשב בלתי מאובחנת מסתובבות עם תחושה שהחיים שלהן הם החמצה אחת גדולה, כאילו משהו עצר אותן.

הבעיה החברתית הקשורה בכך, היא שיש ציפיה לא נכונה מנשים להצליח במגוון עבודות ותפקידים בעוד שהגברים מצופים להצליח במשהו אחד בכל פרק זמן נתון. הגבר יהיה בעבודה, בעוד האשה אחראית גם לקריירה שלה, גם לתפקוד של הבית וגם לעצמה – ואת כל אלו היא אמורה להצליח לנהל בצורה אופטימלית בו זמנית.

אם נתעלם לרגע מהאפליה המגדרית, הרי שבמילא אם "את לא מצליחה" הרי זה רק טבעי כי אי אפשר לעשות את זה, אבל הכשלון לעמוד במשימה הבלתי אפשרית יכול להסתיר את העובדה שמדובר בהפרעת קשב וריכוז לא מטופלת (שהופכת את הבעיה לקשה עוד יותר)

למזלנו, התמונה קצת מתחילה להשתנות. אם בשנות התשעים היחס בין נשים לגברים מאובחנים היה 1 ל-9, היום היחס בין המאובחנים כבר קרוב ל-51% גברים מול 49% נשים. המשמעות היא שיותר בנות מאובחנות מבעבר. וכך גם בקליניקה שלי, בה מספר הנשים הפונות לאבחון או טיפול שווה (אם לא גדול יותר) ממספר הגברים הסובלים מהפרעת קשב שפונים לטיפול.

מעבר לכך, נשים לא חייבות להמשיך לסבול בשקט את הפרעת הריכוז שלהן רק בגלל "שהבלאגן" הוא התנהלות מקובלת חברתית. ישנם כיום הרבה פתרונות שיכולים לשנות את הכיוון הכללי של החיים שאולי מלווים בתסכול בגלל בעיות הקשב. אפשר למצוא פתרונות תרופתיים, לקבל אימון להפרעת קשב, מיינדפולנס (קשיבות), וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי שיכולים לסייע בארגון החיים ובהתמודדות עם בעיות הקשב.

הידיעה שהפרעת הקשב היא מה שהפריעה לאדם להגשים את משאלותיו מהווה בפני עצמה הקלה משמעותית, אבל חשוב מכך יכולה לכוון את האדם להתמודדות בריאה יותר עם המגבלות שלו.

נשים רבות שסובלות מהפרעת קשב בלתי מאובחנת מסתובבות עם תחושה שחייהן הם החמצה גדולה, כאילו משהו עצר אותן

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”הפרעת קשב ונשים“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יפעת:

    מזדהה עם הדברים שכתבת כאן…. אשמח אם תרחיב בעניין: מיינדפולנס (קשיבות). תודה!

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @יפעת, מיינדפולנס זהו תחום שלם שדורש התייחסות נפרדת, אפשר לקרוא הרבה ברשת. אולי יום אחד אכתוב גם על זה

  3. מאת כוכבית לוי:

    היי אני חוקרת מעט את הקשר אם ישנו בין דיכאון אחרי לידה ונשים בעלות קשיי קשב וריכוז..אם יש באפשרותיך להביע דעה אודה לך.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.