איך להתמודד עם תופעות לוואי של טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי לדיכאון, חרדה או הפרעת קשב, עשוי להיות מלווה בתופעות לוואי מציקות. כמה דברים שניתן לעשות כדי להקל, כמובן – בעצה אחת עם הפסיכיאטר המטפל.

יש לי מטופל שאומר בחצי צחוק שלפעמים הוא לא יודע מה גרוע יותר: הדיכאון והחרדה או תופעות הלוואי שיכולות מהתרופות שאמורות לאזן ולשלוט בדיכאון והחרדה.

הוא לוקח תרופות כי התשובה ברורה לו, אבל זה לא אומר שתופעות הלוואי משמחות אותו.

למעשה, כל פסיכיאטר יוכל לספר לכם שאחת הסיבות העיקריות שבגללן אנשים מפסיקים לקחת את התרופות הפסיכיאטריות היא לא שהן לא עזרו, אלא שהם לא מוכנים לסבול את תופעות הלוואי.

ובאמת, מי יכול להאשים אדם שלא מוכן לאבד את החשק המיני שלו, שלא מוכן להיות רדום או שלא מוכן להיות עצבני?

מצד שני – יש מה לעשות. יש דרכים וטכניקות שונות שיכולות לעזור בהתמודדות טובה יותר עם תופעות לוואי, ומייד נכיר כמה מהן. כמובן שההצעות האלו לא שרירותיות וצריך לשקול ולהתאים אותן למקרה הפרטי שלכם.

אזהרה: אל תנסו את זה בלי להתייעץ קודם  עם הפסיכיאטר שלכם. המטרה שלי היא להציע רעיונות שאפשר לדון בהם עם הפסיכיאטר ולשקול אותם, אבל אין לבצע שינויים תרופתיים בלי יעוץ קודם מפסיכיאטר שמכיר את הבעיה שממנה אתם סובלים.

דברים שכדאי לנסות:

דברו הפסיכיאטר שלכם
כשאתם מרגישים תופעת לוואי מעצבנת במיוחד, התגובה הכמעט אינסטינקטיבית היא להפסיק או לשנות מייד את הטיפול התרופתי שלכם בעצמם. אל תעשו את זה. הדרך הנכונה להתמודד היא לדבר עם הפסיכיאטר שלכם על תופעות הלוואי כדי להמנע מבעיות מיותרות.

לפעמים מדובר בתופעה שלא קשורה בכלל לתרופה שלכם והתפקיד של הפסיכיאטר הוא לעזור לכם לזהות במה מדובר. אם יש צורך בשינוי של מינון התרופה, הפסיכיאטר יכול לעזור לכם בכך. אגב, לפני שאתם מתחילים תרופה חדשה, תשאלו את הפסיכיאטר שלכם אילו מבין תופעות הלוואי שרשומות בחוברת של התרופה הן הנפוצות ביותר, כך שתדעו למה לצפות ולא תיבהלו סתם.

תטפסו באיטיות
כשאתם מתחילים לקחת תרופה חדשה, יש נטיה לתופעות הלוואי להיות יותר בולטות בגלל שהגוף שלכם צריך להסתגל לחומר חדש שאתם נוטלים. גם אם אתם מתחילים ללכת למכון כושר וישר רצים שישה קילומטר תרגישו רע, ולכן ממליצים לכם להתחיל בהדרגה ולעמוד בתוכנית.  כדי למנוע יותר מדי תופעות לוואי בהתחלה אפשר להתחיל במינון נמוך ולעלות בהדרגה, ולהמתין בין השינויים במינון.

שנו את זמן הנטילה
אם אתם לוקחים את התרופה בבוקר והיא גורמת לכם להרגיש עייפים ומותשים, הפסיכיאטר שלכם יכול להמליץ לכם שתיקחו אותה אחר הצהריים או בערב. אם אתם לא יכולים לישון בגלל תרופה מסויימת שנלקחת בלילה, הפסיכיאטר שלכם יכול להמליץ על שינוי המועד, או חלוקה של התרופה לשני מועדים.

הפחיתו את מינון התרופה.
אחת מהאסטרטגיות הנפוצות ביותר להפחתת תופעות לוואי היא הורדת מינון התרופה. אחרי שמעלים את התרופה למינון מסויים כדי להשיג אפקט כלשהו, אפשר לפעמים לרדת מעט במינון מבלי להפסיד את היתרון של התרופה. קוראים לזה מינון אחזקתי. לא תמיד אפשר לנקוט בשיטה הזו, אבל פעמים רבות הפסיכיאטר שלכם ינקוט בגישה הזו.

החליפו לגרסת שחרור-מושהה של אותה תרופה.
להרבה תרופות יש היום גרסאות אשר משחררות את החומר הפעיל בצורה הדרגתית יותר אל זרם הדם, במקום בבת אחת. התייעצו עם הפסיכיאטר שלכם כיוון שלא בהכרח זה הפתרון הזמין. במקרים אחרים שאין גרסת שחרור מושהה, אפשר לחלק מינון גדול של התרופה, לכמה מועדים במהלך היום במינון קטן יותר. החסרון בגישה הזו היא שזה פחות נוח, אבל לפעמים זה יעזור בצמצום תופעות הלוואי.

הוסיפו תרופה אחרת כדי למנוע את תופעות הלוואי השליליות
לפעמים מוסיפים תרופה אחרת כדי לנטרל תופעת לוואי של תרופה שאתם חייבים לקחת. אנשים שלוקחים ריספרדל מרגישים לפעמים שרירים תפוסים, תופעה שניתן לנטרל על ידי נטילת דקינט לזמן מוגבל. אנשים שעולים במשקל מחפשים דרכים לנטרל את התופעה הזו.

נכון שדיאטה ופעילות גופנית יכולים לסייע בשמירה על המשקל של אדם, אבל עבור אדם שעלה חמישה-עשר ק"ג בגלל תרופה שהצילה אותו מדיכאון, זו עדיין יכולה להיות בעיה. לכן צריך לשקול את כל התוספות האפשריות לפני שמחליטים על שינוי תרופה. אפילו נטילת תרופות נוספות.

תחליפו תרופה
אם התרופה שעוזרת לבעייה הנפשית גורמת לתופעות לוואי בלתי נסבלות שלא ניתן לטפל בהן, הפסיכיאטר שלכם יכול להציע הפסקה הדרגתית של הטיפול והחלפתו בטיפול אחר שיתכן ולא יעורר את תופעות הלוואי הללו (לעיתים, החלפה לתרופה דומה לא תהיה כרוכה בהפסקה הדרגתית ואז הפסיכיאטר ידריך אתכם בהתאם).

תשתו מים.
אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של תרופות בכלל, ותרופות פסיכיאטריות בפרט היא תחושה שהפה יבש. הבעיה הזו יכולה להיות מעצבנת במיוחד אם אתם צריכים לדבר הרבה במהלך היום. אפשר למצוץ סוכריות נטולות סוכר או לשתות מים, אבל אם הבעיה נמשכת מומלץ לדבר עם הפסיכיאטר שלכם על זה. אגב, אנשים שנוטלים ליתיום צריכים להזהר במיוחד כאן כיוון ששתייה מוגזמת יכולה להשפיע על ריכוזי הליתיום בדם ולגרום לתופעות לוואי.

פתרון אפשרי הוא לפנות לבית המרקחת הקרוב ולבקש מהם חומרים שנועדו לפתור בעיות של פה יבש. לא צריכים מרשם בשביל החומרים האלו ובמקרים רבים הם יכולים לפתור את הבעיה.

אל תשכחו שיש התערבויות אחרות
למרות שבמקרים רבים של חרדה, דיכאון או מחלה ביפולרית הטיפול התרופתי הוא הפתרון הראשון שמוצע על ידי איש המקצוע, אסור לשכוח שיש אופציות שונות שאפשר לשלב יחד עם הטיפול התרופתי.

שילוב של טיפול פסיכיאטרי יחד עם מגוון טכניקות כמו חינוך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול משפחתי או טיפול זוגי, יכול לצמצם את הצורך שלכם בתרופות וכך להוריד את כמות תופעות הלוואי. הפסיכיאטר יוכל לומר לכם איזו טיפול משלים מתאים למצבכם.

לדעת מתי להתקשר לפסיכיאטר
תופעות הלוואי שאני מתייחס אליהן הן תופעות הלוואי הנפוצות של טיפול תרופתי. מדובר בתופעות שבעיקר מפריעות ומעצבנות, אבל לא יגרמו לנזק משמעותי עבורכם.

אבל ישנם מקרים שבהם צריך להכיר כמקרי חרום שבהם צריך להתייעץ עם הפסיכיאטר באופן מיידי: מקרים של התייבשות או מכת חום, מקרים של הפרעות קצב או קוצר נשימה שלא חולף, תופעות לוואי בעור שלא נעלמות, פרכוסים, איבוד הכרה או התעלפויות. גם התגברות מחשבות אבדניות או התגברות הסימפטומים הם סיבה להתקשר לפסיכיאטר, למרות שאלו לא בהכרח תופעות הלוואי ויכולות להיות חלק מהבעיה הבסיסית.

תזכרו שלא חייבים להתמודד לבד אם יש בעיה, ואפשר בהחלט להתייעץ עם פסיכיאטר אם יש דרך שבה ניתן להפחית או לנטרל את תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי.

אם יש לכם הערות או טיפים נוספים, אשמח אם תוסיפו אותם.

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה, להרשם לטוויטר שלי, או להכנס לאתר של מרכז רזולוציה.

לא חייבים להתמודד לבד אם יש בעיה. אפשר ומומלץ להתייעץ עם פסיכיאטר על דרכים בהן ניתן להפחית אותן

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

36 תגובות לרשימה ”איך להתמודד עם תופעות לוואי של טיפול תרופתי“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת טל:

    כנוטלת תרופות כבר כמה שנים אני חייבת לציין שהתהליך עד למציאת התרופה המיטבית היא מאד מתיש ומייאש ואני מבינה אנשים שנשברים באמצע.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @טל: מסכים. היום משקיעים מאמצים רבים בפיתוח תרופות מותאמות אישית, אבל ייקח זמן עד שזה יהיה רלוונטי לציבור

  3. מאת תמי:

    כמשתתפת קבועה בפורום OCD ב"תפוז" רציתי להוסיף טיפ: כדאי להזהר כאשר מתייעצים עם אנשים בפורומים באינטרנט בנושא טיפול תרופתי, שהרי
    מי שעונה אינו מוסמך לכך.
    בנוסף,ההשפעה של טיפול תרופתי מאד שונה אצל כל אחד והנטיה לשאול אנשים על התרופות שהם לוקחים ועל תופעות הלוואי שלהם ולהסיק מכך לגבי עצמך יכולה להטעות. הטיפול התרופתי של כל אחד ספציפי לו עצמו בלבד, הן מבחינת תופעות הלוואי והן מבחינת השפעת הטיפול, כך שכאמור הכתובת להתיעצות היא הרופא המטפל.

    ותודה לירדן על הרשימה.
    תמי

  4. מאת אלמוני:

    תודה, רשימה מצוינת להדפיס ולשמור למקרה הצורך!

  5. מאת אתי:

    שלום ד"ר ירדן,
    אני אם לילד בן 15 מקסים ומדהים , מלא אנרגיה וכו', אני גרושה והילד היה כמה שנים אצל אביו.הוא חזר אלי לפני כחודשיים.
    בגיל 12 בערך הילד עבר אונס ממושך והחליטו שפרצה אצלו מאניה דיפרסיה והוא מטופל בליתיום.
    אני עדיין לא פגשתי פסיכיאטר , אבל לא נראה לי הדבר הזה משום שהילד מתנהג ככל האדם ואין לו כל התנהגות חריגה מבני גילו.
    אני מאד אשמח לדעת איך אפשר לנסות להוריד לאט את המינון (כמובן שאשמע גם את דעתו של הפסיכיאטר ואקבל ע"כ אישור) חשובה לי דעתך ע"מ שאבין את מהלככי הרופא.
    מחכה מאד
    אתי

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    ראשית, אינני פסיכיאטר ילדים ונוער. שנית, אני מציע להתייעץ בנוגע לאבחנה עם פסיכיאטר נוסף. הורדת טיפול צריכה להתבצע לאחר שקילת הסיכונים מול היתרונות שבהפסקת הטיפול. במידה ומחליטים על הפסקת הטיפול, הירידה צריכה להיות הדרגתית תוך מעקב אחר מצבו הנפשי של האדם שמפסיק את הטיפול

  7. מאת פסיכיאטר | כמה שליטה צריכה להיות למטופל על ניהול הטיפול התרופתי?:

    […] כשהוא מדווח על התחושות שלו בנוגע לתרופות שהוא נוטל ולתופעות הלוואי אם יש כאלו. אבל לא על זה רציתי לכתוב. אני רוצה לדבר על […]

  8. מאת כרמית:

    רציתי לשאול אם יש תרופות אנטי דכאוניות שאין להן תופעת לוואי של RLS (תסמונת הרגל העצבנית).

  9. מאת ישראל:

    חבל מאוד שלא ראיתי את האתר הזה לפני כשנה
    כי אני מאוד סבלתי מתןפעות לוואי של כדורים
    ועדיין אני סובל במידת מה של יובש בפה .
    רציתי לשאול האם ליתיום זה נגד תופת הלוואי של יובש בפה תודה רבה אם תענו לי …

  10. מאת רותי:

    שלום רב,

    התגלגלות שלי למאמר אחר שלך הובילה אותי לכאן ואף שחלפו כ-3 שנים מאז כתיבתו לא נס לחו כלל ועיקר.
    בני מטופל ב37.5 mg של ריספרדל קונסטה מזה כשנתיים עת פריצת מחלתו, אחרי שאושפז למספר חודשים לראשונה בחייו. נאמר וגם נצפה במחלקה כי מרבית נוטלי התרופות צרכו פחמימות וסוכרים במידה מוגברת, דיווחו על תשוקה למתוק ולא אחת הסתובבו במחלקה בולסים פרוסות לחם עם ריבה בין הארוחות.
    בני החתיך, האהוד, הספורטיבי, החברמן, הרקדן, הוורבלי, הרומנטיקן ה מקסים, המקצועי, המצחיק, החברותי, המחוזר חברתית ומקצועית, נשאר אותו בחור מקסים ויחד עם זאת מעט נשאר מן החיים של לפני.. ואנחנו לומדים מזה שנתיים לחיות לצד מחלה מטופלת, כשהוא מאוזן ומשתף פעולה עם שיקום תעסוקתי באופן מעורר השתאות והערכה של גורמים מקצועיים ואחרים. הכי חשוב לו לשמור על האיזון הזה ואינו נמצא במקום של מחשבה על שינוי מינון משום האיזון המרגיע שמייצר עבורו מנגנון הגנה חזק מפני החרדה שמא אירוע פסיכוטי כגון זה שנתקף בו טרם אישפוזו יחזור אליו. למרות כל הנ"ל , הוא עדיין נוטל גלולה לשינה בשל יקיצות רבות. ובעיקר השמין כ-40 ק"ג!!! גם לאחר התפזרות של עודף הק"ג על פני 184 חלקי האורך שלו, הוא נותר עם כרס של חודש שמיני ובעיקר שבוי בקונספציה כי התרופה שנוטל משפיעה על חילוף החומרים ולכן אף שכמויות המזון שהוא צורך לא השתנו בין טרם נטילת התרופה לאחריה, הרי הגוףף מתנהג אחרת.. שאלתי היא, האם אכן כך?? ומה ניתן לעשות?? עד כה הוא התמקד בעבודה על שיקום תעסוקתי וביקש שאניח לו בענייני אכילה כי טרם בשלה השעה עבורו לעבוד על התגברות על דחפים לצריכת מזון כזה או אחר.. לי נדמה שאין דרך אחרת. האם תוכל להאיר עיני בנידון?? באחרונה הוא מגלה נכרונות לשיבה לחדר הכושר, אך מן הסתם בהיותו כבד הרבה יותר, המוטיבציה, הבושה והניבוי לגבי הקשיים שעלולים להתעורר, ואולי גם שעת החורף הזאת, אינם מסייעים בביצוע הצעד הראשון. אשמח ואודה על כל הארה בנדון.. בברכה חמה, רותי

  11. מאת רותי:

    אשמח לתגובה על תגובתי מן ה-26 לינואר

  12. מאת אני:

    לרותי כן תרופות פסיכיאטריות רבות משפיעות על המטבוליזם על ידי האטה בפעילות בלוטת התריס

  13. מאת דניאלה:

    היי אני לוקחת כבר חמש שנים תרופות פסיכיאטריות מקבוצת ssri פאקסט ציפרלקס רסיטל. לאחרונה הייתי אצל פסיכיאטרית ובקשתי לרדת מהתרופות היות והן לא עוזרות לי וגם יש לי תופעות לוואי בלתי ניסבלות בחילות וחוסר איזון בהליכה סחרחורות כל יום ויום. לאחר שנה של 20 מג פאקסט היא העבירה אותי שוב ל20 מג רסיטל(כי אז בזמנו הרגשתי טוב יותר עם רסיטל) כרגע אני ממש רוצה להפסיק חא יכולה יותר לסבול את הבחילות והסחרחורות.. איך אניניורדת מהתרופה. אגב לפני חודש ניסיתי לרדת בהדרגה מהפקסט וב שלושת הימים בהן היצי החי הכדורים לא יכלתי לקום מהמיטה בגללל סחרחורות חזקות בחילות הקאות , ואז כשחזרתי ביום הרביעי לקחת פאקסט 20 מג יכלתי לתפקד . מה לעשות ?? בבקשה עזרה !!

  14. מאת דניאלה:

    תיקון שגיאת כתיב- ב 3הימים בהם הייתי בלי כדורים*** לא יכלתי לקום מהמיטה

  15. מאת ירדן לוינסקי:

    @רותי, צריך להקפיד על תזונה מכמה סיבות: א. התרופות משפיעות באופן ישיר על המשקל. ב. מצבים נפשיים שונים משפיעים על המשקל באופן ישיר ועקיף. ג. זה משפר את ההרגשה ואיכות החיים. לכן אסור לוותר בתחום זה.

    @דניאלה, כדאי ללכת לפסיכיאטר לקבל הדרכה וליווי בהפסקת התרופה. אינני יכול ליעץ ספציפית בפורומים או טוקבקים

  16. מאת תמיר:

    היי ירדן

    לקחתי ריטלין קונצרטה 54 מילגרם כפול 2 בעת ובעונה אחת. סתם ככה על פי דעתי וללא שימוש בכדור הזה בעבר. מה שקורה זה שאני לא ישן מאתמול ואת זה אני מבין אך אני מרגיש את הלב שלי כאילו הוא רוצה להיעצר בכל שניה. האם אני אמור לדאוג מזה. ?
    מדדתי דופק ידנית ויצא לי 82.

  17. מאת יפה:

    ירדן שלום

    התחלתי לקחת סרנדה 50 מ"ג בגלל חרדות לפני שישה ימים, ומאז אני מתעוררת באמצע הלילה עם התקף חרדה וגם קמה בבוקר עם דופק מהיר ורעידות,
    מה ניתן לעשות? האם אפשר להפסיק את התרופה בבת אחת?

    תודה

  18. מאת ירדן לוינסקי:

    @יפה, כדאי לשאול את מי שנתן לך את הכדור. בימים הראשונים תתכן התגברות של החרדות ולאחריה הקלה משמעותית.

  19. מאת שירה:

    שלום ד"'ר..אני נוטלת ציפרלקס 10 מ"ג עבר תסמונת pms קשה וחרדה כללית..בנוסף יש לי בעיית קשב וריכוז,אי שקט וחוסר מצב רוח ופסיכיאטר הוסיף לי אדרונקס חצי כדור משמע 2 מ"ג בבוקר (את הציפרלקס אני לוקחת בערב )..אני כבר שבועיים עם הכדור ויש שיפור במצב הרוח ובקשב רק שאני סובלת מהזעות לילה נוראיות ומגלי חום ,וגם הפרעות בשינה בעקבותיו..בנוסף המחזור שלי מאחר.איני סובלת מבעיות במחזור ולעולם לא סבלתי ואיני בהריון.האם יש קשר לכדור ולבעיות במחזור? והאם ההזעות לילה יפסקו?

  20. מאת טניה:

    שלום ירדן
    פסיכיאטר נתן לי סרנדה 50 מג לקח 25 מג היו לי תופאות לוואי מאוד מאוד קשים הקאות, כאבי בטן, אי תאבון, כאבי ראש בצד שמאלי, קצב לב מהיר וכואב, שרפה בחזה, חולשה, קושי בנשימה. אחרי שלוש פעמים הפסקתי לקחת אותם כבר כיומיים אבל אי תאבון וקצב לב עדיין יש . האם זה בסדר?
    וכמה זמן זלוקח לתרופה להיתמקות מהגוף כמובן אחרי שלושה ימים שנטלתי?
    תודה רבה

  21. מאת סובל:

    שלום.
    אני כבר יומיים נוטל במקום 75 מג תרופה, 150. ביום הראשון הרגיש פסדר, היום- השני- אני לא יודע אם אני מרגיש מוזר בגלל התרופה או בלי קשר אבל אני מרגיש כאבי ראש וסוג של חוסר איזון. לקחתי גם כדור לכאבי ראש ולפי זה אני מבין שהבעיה כנראה לא קשורה לכאבי ראש אלא- משו שהיה לי בעבר- וזה סוג של חוסר איזון. לא יודע אבל איך לפתור אתזה. ומחר בלילה יש לי טיסה לחול…. עצות?? (הבעיה שלי חרדות)

  22. מאת סוזי:

    "מירו" . אבל יש לו תופעות לוואי אחרות. השמנה, עלייה בשומני הדם, כאבי שרירים ועוד.

  23. מאת דורית:

    שלום רב

    עקב בעיות חרדה ,עצבנות ודיכאון קל ניסיתי תרופות ממשפחת ssri…ציפרלקס,לוסטרל,פריזמה,ברינטליקס ווייאפקס..כל אלו רק הגבירו לי את העצבים והחרדה.
    משום מה מאז שהתחלתי עם התרופות הנ"ל אני חווה הפרעות קשות בחוש הטעם והריח עד כדי איבוד מוחלט.
    עברתי בירור מעמיק של א.א.ג ואלרגולוג ולא נמצאו ממצאים.
    האם יכול להיות כי מדובר בתרופות שגרמו נזק ? האם מדובר בתופעת לוואי שאינה חולפת אפילו אם הטיפול הופסק?

  24. מאת קרן:

    שלום,
    אני נוטלת ציפרלקס 10 מג כבר 4 שנים בעקבות בעיות בתזונה רפלוקס ובקע בסרעפת יש לציין שהכדור אכן משפיע על מערכת העצבים ואני אוכל רגיל כמו כל בנאדם בלי תופעות הקיבה שהיו לי..
    רק שבשנה האחרונה אני בדאון בוכה מיאוש ואין לי כוח להתמודדות עם הילדים/השגרה, אני כבויה ומתוסכלת ומפחדת להפסיק שבעיות התזונה יחזרו… יכול להיות שזה מהציפרלקס? יכול להיות שהגוף כבר לא מגיב כמו בהתחלה לתרופה ואולי כדאי להחליף/להפסיק?
    תודה

  25. מאת א.:

    אישפוז=בית מתבצע ללא הכללים של האתיקה הרפואית . לאחרונה אני רואה פרסומים המעודדים אישפוזי-בית איך משרד הבריאות מפקח על הטיפול בחולה כאשר האישפוז נערך בחדרי חדרים תוך בידוד של החולה. חשש – רפואה פוליטית רודפת יהודים או סתם ניסויים רפואיים.

  26. מאת ירדן לוינסקי:

    @קרן, ממליץ לך לפנות שוב להתייעצות מסודרת אצל פסיכיאטר. כיוון שזה יכול להיות מהתרופה, שינויים בחיים או גורמים אחרים.

    @א, חלופות אישפוז הן דבר נכון. לאחרונה יצאו נהלים של משרד הבריאות בנושא חלופות אשפוז פסיכיאטרי. זו מגמה מבורכת, והיא מפוקחת. בדרך כלל לא מדובר על אישפוז בבית, אלא על בתים בקהילה, בהם יש מספר מטופלים ואנשי צוות בכל רגע נתון ולכן לא מדובר בבידוד

  27. מאת קרן:

    העלו לי את המינון של הויפקאס xr מ 75 ל 150 לפני כשבועיים, רציתי לדעת מתי יגמרו תופעות הלוואי, מפחדת לשחרר את האחיזה בלוריוון. יש לי בחילות, כאב ראש, עייפות? יש לציין שאת המינון הקודם קיבלתי לפני שש שנים והעליה היא עכשיו, אחר ניתוח לכריתת שחלות וחצוצרות והתקף חרדה.

  28. מאת קרן:

    היי חברה, קוראים לי קרן, אני סובלת מדיכאון וחרדה. אחרי מספר ניסיונות של כדורים הגעתי לויפאקס 75xr. בחמש השנים האחרונות היה שקט, לפני שנה עברתי ניתוח לא קל, במהלך השנה האחרונה הלכו לעולמם שני חברים, העסק המשפחתי נסגר ו לאחיינית שלי גילו מחלה. בסופו של דבר קיבלתי התקף חרדה שבעיקבותיו העלו לי את המינון ל 150xr. אני כבר שבועיים עם בחילות, כאבי בטן, חוסר טעם, ועייפות. יש לציין שהרופא צירף לי 2 לוריוון למשך היום. איך אתם מתמודדים עם הבחילות וכאבי הראש.?

  29. מאת קרן:

    הועלתי למינון 150xr של ויפאקס. המינון הועלה לפני שלושה שבועות. אני מרגישה גוש של בחילה, כאילו משהו תקוע בגרון ורוצה לצאת. במקביל אני רועדת כל היום וצריכה לוריבן כדי להרגיעה. אני אם התרופה כבר חמש שני ורק עכשיו אני צריכה העלאה. מה ניתן לעשות עם הבחילות חוץ מאוכל?

  30. מאת קרן:

    העלאת מינון ויפקאס בשחרור מושהה מ75 ל 150 התחיל הסיוט, בחילות כאבי בטן עצירות רעידות עייפות, השבוע התחילו סחרחורות ואי שקט, אני לא מוצאת את עצמי, אני לא מתפקדת, אני לא מסוגלת לשבת או לשכב בשקט, יש לי תחושה של חנק, התקפי רעידות, לחץ בתוך הראש, אני עושה המון פיפי. השינה היא לא שינה.אני בוכה המון בסתר, ואני מרגישה כמו חולה. אני לא פוגשת משפחה ואני לא יוצאת מהבית אני חייה על לוריוון, לפעמים עד שלושה ביום. אבא שלי כבר חולה ממלחמת העולם השני ומקבל טיפול בהצלחה ויש לי תחושה שאמא תישבר. אני הולכת לישון עם חרדה וקמה עם חרדה. האם הרמת המינון הייתה טעות, האם החרדה והדיכאון גדלו, הצואה יוצאת עם דם, הרגליים שלי קרות, אני הולכת ומתמכרת ללוריוון, אני צועקת לעזרה. הצילו אין לי כוח ללכת למרפאה , פניתי לרופא משפחה שלי וטרם קיבלתי תגובה.

  31. מאת אני:

    שלום. אני חייבת חייבת עזרה. אפילו מאנשים שאולי מכירים או יודעים. אני לוקחת חצי כדור פאקסט כל יום. יש לי סחרחורות נוראיות חוסר איזון רעידות תחושה שפתאום נתפסים השרירים לאחרונה התחיל טעם מלוח בפה כל הזמן וגם יש משהו נורא בעיניים שאני רואה נקודות שחורות לבנות כל הזמן כלומר לא רואה תמונה חלקה. לא יודעת כבר מה לעשות יש לי תור לנוירולוגית בטוחה שיש משהו בראש . יש לציין שאת הכדור החתלתי לקחת מחרדות ובהתחלה לקחתי רבע לא ישר חצי. מטופלת קבוע אצל רופאת משפחה. עשיתי בדיקות דם לפני 5 חודשים. יש ימים ממש גרועים ויש ימים בסדר.
    לפעמים יש גם כאבי בטן ורעידות ונימולים וכאבים ולחצים בראש….ועכשיו נתחיל טעם מלוח בפה כל הזמן!!!! שזה עוד יותר מלחיץ ….. אשמח לתגובות

  32. מאת שרה:

    אני התחלתי לקחת סרנדה חצי כדור וקמתי בלילה עם התקף חרדה קשה ורעידןת ולא הצלחתי לישון כמעט עד הבוקר. הרופא נתן לי קלונקס לבינתיים עד שיעבור התופעות האם זה תקין?

  33. מאת הדר:

    לא יודעת אם תתייחסו אלי. אני מנסה כי אין לי מה להפסיד
    אני בחורה צעירה ויש לי כאבי חזה מהכדורים
    כשהתלוננתי הפסיכיאטר לא התייחס. כנראה חושב שאני מדמיינת…
    אני כרגע עם משכי כאבים במיטה וממש מתסכל . לא הייתי ממליצה לאנשים להתחיל עם הצרה הזאת.
    הלו, תתעוררו! יש פה שוק עם רווחים מטורפים, תרופות, פסיכיאטרים,אשפוזים שעל כל לילה מקבלים המון כסף. אבל מי שמשלם מחיר כואב זה המטופלים שאבדו את הרצון כבר לטפל בעצמם

  34. מאת שלום:

    הייתי בביקורת אצל הפסיכיאטר ובעקבות העובדה שהרגשתי שהציפרמיל לא משפיע עלי כל הזמן, הוא העלה לי את המינון של הציפרמיל ל 50 מג. שעת נטילת התרופה היא ב 21:00, בערב, ומאז העלאת המינון אני מתקשה להרדם ולהתעורר. אני מעוניין להעביר את השעה לצהריים. איך כדאי לעשות את זה כדי שאוכל לתפקד מהר ככל האפשר?

  35. מאת ירדן לוינסקי:

    @שלום, אפשר לקחת ציפרמיל בכל שעה קבועה ביום. תלוי בהשפעה על העירנות/כוננות.

  36. מאת אסף:

    אריפליי עושה לי בחילות לחצים בראש וזרמים חולשות ברגלים מאוד חזקות
    לוקח אותו שבועיים האם התופעות לוואי יחלפו

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.