למה לא ניתחתי את בשאר אסד

לפני כשבוע פנה אלי חוקר אחד, וביקש לכתוב במשותף מאמר שיכלול ניתוח פסיכולוגי של אישיותו של בשאר אסד, לקראת התקיפה האמריקאית. בשאר אסד הוא דמות חשובה עבור כולנו, ולא רק בגלל הסיבה שהוא יושב על השאלטר של עשרות אלפי טילים שמכוונים לישראל, אלא גם בגלל שיש דמויות אחרות ואכזריות לא פחות שאולי אפשר להסיק לגביהן בצורה דומה.

ניתוח פסיכולוגי של התנהגות

התקשורת מלאה בניתוחים פסיכולוגים כאלו. יש מקרים רבים שבהם מנתחים התנהגות של אדם כזה או אחר. ניתוח פסיכולוגי לאחר ההתאבדות של דודו טופז? פרופיל פסיכולוגי של בנימין נתניהו? יש קושי גדול לבצע ניתוח אישיותי לאדם שמעולם לא פגשת. על סמך מה מבצעים את הניתוח הפסיכולוגי? על סמך התנהגות כפי שמדווחת בתקשורת? אולי על בסיס ראיונות כפי שמצוטט בספרות או בתשובה לשאלות שהיו בראיון בטלויזיה?

אחד הקשיים בבניית פרופיל פסיכולוגי הוא שאתה צריך המון מידע כדי לבנות פרופיל פסיכולוגי ראוי: צריך דיווחים אובייקטים על התנהגויות ועל מעשים, דיווחים סובייקטיבים על מחשבות, צרכים וחששות ודיווחים משלימים של הסביבה, לפעמים בליווי טסטים דיאגנוסטיים, בתהליך שלוקח זמן ומספר של פגישות. אחר כך באים אנשי מקצוע ועושים רדוקציה של התנהגויות למשפט או שניים שמתארים את סט ההתנהגויות והמנגנונים שמניעים את אותו אדם. בפסיכיאטריה אפילו אפשר לזקק את זה להגדרה קצרה כמו אישיות גבולית או אישיות נרקסיסטית.

הבעיה בהגדרה כל כך מתומצתת היא שהיא חוטאת למקור. לומר על מישהו שיש לו הפרעת אישיות גבולית או שהוא אדם אובססיבי ולכן הוא יעשה ככה וככה זו אכן השערה שמבוססת על שנים של מחקר ותצפיות, אבל בסופו של דבר זו השערה. בחיים אנו פועלים לפי השערות והנחות כיוון שהחיים מתנהלים בסביבה של חוסר ודאות. ההגדרות כמובן, לא מציינות כמה חוסר ודאות יש באבחון הפסיכולוגי המתומצת.

בשאר אסד, הפסיכולוג והקטסטרופה בהתהוות

כשמישהו מתראיין ברדיו ומתבקש להסביר התנהגות מסויימת זה בדרך כלל אחרי שמתרחשת קטסטרופה כלשהי. "תסביר איך אבא יכול לשכוח את הילד שלו באוטו ביום קיץ חם" או "תספר לנו איך אמא יכולה לעשות דבר כזה לילדים שלה". התשובה בדרך כלל תנסה להיות כללית ולא מחייבת כלל האפשר, כיוון שאף אחד לא ביצע הערכה מסודרת של האדם שהיה הטריגר לשאלה, ולכן אף אחד (בשלב שבו היא נשאלת) לא מסוגל לדעת "איך הוא עשה את זה".

אז אפשר לענות באופן כללי , ולעשות סינתזה של טענות דומות או דיווחים קודמים ומתוך כך לשער מה היו הגורמים שהביאו אותו או אותה להתנהגות שלהם, אבל צריך תמיד לזכור שכל אלו שמסבירים למה מישהו עשה משהו, עושים זאת על בסיס מידע חסר ומליון השערות. יש אנשים שהמקצוע שלהם הוא לנסות ולנבא מה יעשה בשאר אסד על בסיס התנהגותו בעבר בסיטואציות דומות. אני רוצה לקוות שהם טובים בעבודתם. אבל אני יודע שהם לא יודעים מה הוא יעשה. לא כי הם לא מקצועיים, אלא כי אין להם יכולת לדעת את זה. מצטער. אלו דברים שאפשר לדעת רק בדיעבד.

למזלי, העבודה שלי לא כוללת בניית פרופילים פסיכולוגים לאנשים שלא פגשתי.

ואיפה בשאר אסד, אתם שואלים? מתחבא כמובן, ועושה פרופילים פסיכולוגים על ברק אובמה.

או שלא.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”למה לא ניתחתי את בשאר אסד“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת jay:

    מי יכול לנתח אישיות שהשתנתה מכוח שהונחל ו/או נוצר בשני המקרים למשל היטלר.
    לא נראה לי שאסד שכוחו שהועבר ע"יי אביו או היטלר שעלה על גל הצונמי הלאומני ניתן
    בקלות להיות מנותח פסיכולוגית אלא אם נותח פוסט מורטם במעבדה כמו אינשטיין כדי
    לדעת על שינויים שהיום הם פיזיולוגית ידועים הרבה יותר.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.