עוד כללים להתנהלות אנשי טיפול במדיה חברתית

לפני כמעט ארבע שנים כתבתי רשימה בשם כללים להתנהלות אנשי טיפול במדיה החברתית. הרשימה הזו פורסמה בבלוג הנידח שלי, וברור שרוב אנשי הטיפול לא קראו את הרשימה.

ארבע שנים אחרי, פייסבוק היא תמנון רב זרועות מסוכן, ה NSA כבר מזמן קראה לכם את כל תוכן האימיילים והמטפלים השונים נותרו בני אדם – תמימים, חולמים וחיים באשליות. הם ממשיכים להתעלם מהמציאות המורכבת שנחשפת סביבם ולפעול בלי יותר מדי חשיבה מסודרת על איך הם פועלים וכיצד הם מצטיירים בעיני הסביבה כשהם בונים לעצמם נוכחות מקוונת.

מכיוון שרוב האנשים היום משתמשים באינטרנט על מנת לחפש מידע ולהעזר כחלק מטיפול בבעיה שמפריעה להם, אין לאנשי הטיפול ברירה אלא לפתח לעצמם נוכחות מקוונת – אם הם רוצים או לא רוצים. זה כמעט כמו שלפסיכולוג לא יהיה טלפון. הנוכחות הזו יכולה להיות מצומצמת או נרחבת, אבל ככל שהמדיה החברתית חודרת לתחומים נוספים, מטבע הדברים גם הנוכחות של המשתמשים במדיה החברתית פורחת.

כאן כדאי לזכור – גם אם לא פתחתם 'פרופיל עסקי' בפייסבוק או אתר שיווקי, רוב הסיכויים שיש לכם כבר נוכחות מקוונת. בין אם אלו אתרי דירוג ומציאת אנשי מקצוע – שפותחים לכם עמוד בלי שבכלל ביקשתם או שפתחתם משתמש אישי בפייסבוק – הכל מתועד, מקוטלג ונגיש לגורמים אחרים, לקולגות ולמטופלים. הדבר המפחיד ביותר הוא שאין לכם שום שליטה על זה, ולכן כדאי להפסיק להיות פאסיבים ולחשוב איך מתמודדים עם הסיטואציה החדשה.

הארגונים המקצועיים פרסמו בשנים האחרונות כללים להתנהגות במדיה האלקטרונית. לכל איגוד יש את הגרסה שלו ולפעמים ההתפתחויות לא מספיקות לעמוד בקצב השינויים. מי שמע על whatsApp לפני ארבע שנים? חשבתם לפרסם משהו ב Secret?

לכן כדאי להצמד למספר כללים בסיסיים שיעזרו לכם לשרוד את הקיץ בשלום

אין דבר כזה פרטיות מוחלטת ברשת.
גם אם נהיה פרנואידים מוחלטים אנחנו חשופים והדברים שאנו עושים נחשפים ברשת. הייתם בכנס ודיברתם על מטופל? מישהו שהיה שם יכול לצטט אתכם בפייסבוק. כתבתם התייחסות מזלזלת להפרעת אישיות שבטיפולכם? עותק יכול להיות מופץ ברשתות החברתיות. הדרך היחידה שבה לא תהיו נוכחים ברשת היא לעבור לגור באי בודד בלי חיבור רשת. לכן, אם יש משהו שאתם לא רוצים שיופץ, שיגיע לגוגל או שמישהו לא יבין אותו נכון – אל תפרסמו אותו בשום מדיה, גם לא סגורה לאנשי מקצוע. אם אין לכם בעיה שהמידע הזה יגיע לכל העולם, אתם יכולים לפרסם. תזכרו – אי אפשר לפרסם באנונימיות ברשת, כי תמיד אפשר לדעת שאתם כתבתם את זה.

לפתח אסטרטגיה
כשאתם פעילים ברשת, כדאי שתהיה לכם אסטרטגיה לכל מה שאתם עושים. במקום לחשוב כל הזמן "איך מה שאני עושה יכול להצטייר בעיני הגולשים" תחליטו מראש מה אתם עושים ומה לא. לדוגמא מישהו יכול להחליט שהוא לא משתתף בויכוחים פוליטיים או לא מביע עמדות בנושא מגזרים שונים כמו חרדים או הומוסקסואלים. מישהו אחר שלדוגמא פועל במגזר החרדי יכול להחליט שהוא דווקא כן מתבטא. אם תקבעו לעצמכם כללי התנהגות, לא תצטרכו להתעסק בכל פעם מחדש באותן שאלות.

הפרדה של פרטי ומקצועי.
בעולם אידיאלי, ניתן אולי להפריד בין החיים המקצועיים שלנו לחיים הפרטיים. המציאות היא שלא ניתן לבצע הפרדה כזו, ובכל מקרה ישפטו אותנו על פי המקצוע שבחרנו. לכן כשאנו מביעים עמדה כלשהי אנחנו נשפטים על פי התחום המקצועי שלנו ולא רק על פי האישיות שלנו.

תזהרו כשאתם מפרסמים משהו שקשור בעבודה.
הרי לא החתמתם את המטופלים שלכם על ויתור סודיות בעבור פייסבוק. אז כשאתם מפרסמים סטטוס על "בדיוק יצא ממני מטופל מתיש". המטופל המתיש יכול לקרוא את הסטטוס בפייסבוק ולהבין שמדובר בו. אל תפרסמו מידע על המטופלים שלכם אונליין. לא רק שזה לא אתי, זה גם חושף אתכם לתביעות. אם אתם רוצים לפרסם משהו בנושאי טיפול, זה צריך להיות עקרוני ולא להכיל שום דבר שיכול לזהות מטופלים.

תכירו את הגדרות הפרטיות.
לכל רשת ופלטפורמה יש הגדרות פרטיות משלה. יש כאלו שמפרסמות כל מה שאתם כותבים, יש כאלו שיכולות למנוע קריאה של טקסטים מאנשים שאתם לא חברים שלהם באותה רשת. צריך לזכור שהגדרות הפרטיות משתנות מעת לעת ולכן כדאי לבחון את הגדרות הפרטיות שלכם באופן עקבי.

רשת חברתית היא מונולוג ודיאלוג בו זמנית.
ניוטון כתב פעם שלכל תנועה יש תנועת נגד שווה. ברשת החברתית אנחנו לא עוסקים במונולוגים אלא בתקשורת דו כיוונית. לפעמים רק יקראו אותנו, לפעמים גם יגיבו. לפעמים התגובה תהיה כמו הר געש מתפרץ שאין לנו כל שליטה עליו. זו הטריטוריה בה אנחנו פועלים ולכן כדאי לשלב את ההבנה הזו בתוך האסטרטגיה שלנו לפעילות במדיה החברתית.

(אם יש לכם זמן, יש עוד רשימות שכתבתי על טיפול בסביבת מדיה חברתית)

אם נשים את הפרנויה בצד, הרשת היא כלי נפלא ליצירת תקשורת עם מטופלים ועם קוראים בכלל. יש לה אפקט מחדש, מחדד ומאתגר שישאיר אתכם מפוקסים אם תלמדו לנצל אותה נכון. לאלו מכם שיש להם קליניקה פרטית, היא יכולה להיות כלי שיווקי מצויין. כל עוד תדעו להשתמש בה בחכמה.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.