מקשיבים חלק 5: טיפול אופטימלי בהפרעת קשב

אם אתם או אחד מבני משפחתכם אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז אתם בוודאי יודעים שיש יותר מדרך אחת להגיע לטיפול אופטימלי בהפרעה הזו: טיפול תרופתי, אימון להפרעת קשב, יעוץ זוגי, אבחונים תעסוקתיים – לכל אלו יש מקום במערך הטיפול שיכול לעזור למי שמתמודד עם ההפרעה.

אתם בוודאי כבר מכירים את האבחון של הפרעת קשב. להפרעה יש מאפיינים משולבים ועקביים שנכנסו להגדרות שקובעות בסופו של דבר אם יש לכם הפרעת קשב או שלא. ההגדרות האלו לכאורה מאד פשוטות וברורות. לדוגמא "קושי עקבי לשים לב לפרטים קטנים של משימה" או "בדרך כלל סובל מקושי לשמור תשומת לב במשך משימות". אבל רבים מאלו שקראו את הקריטריונים של הפרעת קשב לא מודעים לכך שכל אחד מהתסמינים המתוארים יכול להתבטא בצורה שונה אצל אנשים שונים, ובגילאים שונים.

חלק מהאנשים מסוגלים לעשות כמה וכמה פעולות בעת ובעונה אחת, אך לא מסוגלים לבצע פעולה אחת לאורך זמן. אנשים אחרים סובלים מבעיה הפוכה: הזמן היחיד שבו הם מסוגלים לבצע משהו הוא כאשר הם נמצאים לבד ומתעסקים במשימה אחת ויחידה, ובמיוחד אחת שהיא גם חדשה ומעניינת. הפרעת קשב אם כן מופיעה בכל הגילאים, אצל שני המינים ובאה לידי ביטוי במגוון דרכים.

מה הקשר לתרופות להפרעת קשב?

אז זהו, שיש קשר חזק ומשמעותי לתרופות. האופן שבו הפרעת הקשב באה לידי ביטוי בחיי היומיום שלכם, הדרך שבה היא משפיעה על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלכם חשובה להבנת ההפרעה ויותר מכך, חשובה לבחירת התרופות שתקחו לצורך התמודדות עם הפרעת קשב. ההבדלים הדקים בין אדם לאדם יכולים לעזור לכם ולמי שמטפל בכם (למרות שעדיין אינם מובנים מספיק) לקבל החלטות אחרות בנוגע לטיפול התרופתי. אם מישהו הוא יותר אימפולסיבי אולי נבחר תרופה מסויימת ואילו לאלו שפשוט לא מסוגלים להתרכז נבחר תרופה שונה.

מה צריך לעשות על מנת להפוך את הטיפול התרופתי לאופטימלי: להגיע לתרופה המתאימה במינון המתאים?  אתם והרופא שלכם, אמורים להיות ערים לכל הדקויות של ההפרעה האישית שלכם וכיצד היא באה לידי ביטוי. פעולות שונות ביומיום ומשימות שונות דורשות רמות שונות של ריכוז וקשב. אם יש לכם את המידע הזה ואתם נותנים אותו לרופא שלכם אתם מספקים לו כלי חשוב ביכולת שלו להתאים לכם טיפול אופטימלי. כדי להשיג את המטרה אולי תחשבו על הפעולות הבאות:

פגישות תכופות עם הפסיכיאטר שלכם.
תקבעו – ותגיעו – לפגישות מסודרות וקבועות עם הפסיכיאטר שלכם. אם אתם באים לאיזון תרופתי פעם בשנה – שנתיים כשאתם כבר לא יכולים יותר אז לא תפיקו את המיטב מהפגישה. אם אתם פונים למעקב רק לרופא המשפחה שלכם שלא מתעסק בהפרעות קשב בכלל ביומיום שלו, אז לא בטוח שהוא יוכל להבחין אתכם במשמעויות של המידע שתציגו בפניו. פגישות סדירות ותכופות מאפשרות לרופא שלכם להיות מודע למצבכם ולהתקדמות שלכם, אבל גם מאפשר לכם להיות עם אצבע על הדופק בנוגע למצבכם ולהתקדמות שלכם אל המטרות שהצבתם לעצמכם.

קחו את הזמן וספרו את הסיפור המלא שלכם.
בזמן הפגישה עם הפסיכיאטר, קחו מספיק זמן לעצמכם וספרו בפירוט איך התרופות משפיעות עליכם, במיוחד ביחס לפעולות שונות שאתם עושים. שימו דגש על פעולות הדורשות טיפול סטימולנטי בגלל דרישות משמעותיות של ריכוז וקשב.

תכננו מראש איך אתם מספקים לרופא את המידע האופטימלי.
אל תגיעו לפגישה ותנסו להזכר איך היתה התרופה בזמן הלימודים בערב או בזמן ישיבת הצוות בבוקר. יש דרך טובה יותר והיא כוללת הכנה מראש לפני הפגישה כדי לספק מידע אמין, מסודר, ורלוונטי שיעזור לשניכם להבין טוב יותר כיצד משפיעות התרופות. תכינו טבלה מסודרת בה תתעדו מספר פעמים ביום את ההשפעה של התרופה עליכם. אם אתם לא יודעים איך לעשות את זה, תתייעצו מראש עם הפסיכיאטר שלכם. זו הדרך הטובה ביותר (והמעשית ביותר) שתיתן לכם מידע על ההשפעה האמיתית של התרופה עליכם. אם תראו איזה שהוא דפוס מתבהר דרך הטבלה, תוכלו להצביע על כך ולחשוב מה לעשות הלאה עם התרופות.

ומה עם דברים אחרים?

תצטיידו במאמן או פסיכולוג שמבין בהפרעת קשב
אחד הדברים שהכי ישפיעו על ההצלחה שלכם בשינוי הדפוסים שליוו אתכם לאורך כל החיים, זה אם תמצאו מישהו שילווה אתכם בתהליך השינוי. מאד קל להמשיך ולהאמין שבכוחות עצמכם אתם יכולים לשנות דפוס של עשרות שנים ולפעמים זה אפילו נכון אבל לרוב זה מאד קשה ורק אם יש מישהו מקצועי ומיומן שפגש כבר עשרות אנשים אחרים שעוברים תהליך דומה הוא יוכל לעזור לכם לעשות את השינוי בצורה חלקה. ההתמדה והסבלנות היא הכלי החשוב ביותר לשינוי, אבל זו בדיוק אחת הלקויות של מי שסובל מהפרעת קשב.

טיפולים אחרים
כחלק מהטיפול בעצמכם צריך להתייחס גם לתזונה, הרגלי שינה ואפילו פעילות גופנית. מציאת השיטות והכלים שיסייעו לכם היא גם תהליך ולכן חשוב שתשלבו את זה יחד עם המאמן שלכם ועם הרופא שמלווה את החלק התרופתי.

————-

גילוי נאות: כתבתי ספר על הפרעות קשב וריכוז במבוגרים (168 שעות של הפרעת קשב) ובקליניקה שלי, יש לנו יחידה שמתמחה בטיפול במבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

עוד בסדרה
מקשיבים, חלק 1 : הפרעת קשב וריכוז באמצע החיים.
מקשיבים, חלק 2: עוד אחת עם הפרעת קשב וריכוז.
מקשיבים, חלק 3: אני מאשר שיש לך ריכוז (על האבחון)
מקשיבים, חלק 4: איך לא לנהל טיפול בהפרעת קשב.
מקשיבים, חלק 5: איך צריך לנהל טיפול בהפרעת קשב וריכוז.
מקשיבים, חלק 6: תרופות ממריצות להפרעת קשב
מקשיבים, חלק 7: פתרונות פרקטיים לבעיות נפוצות
מקשיבים, חלק 8: היתרונות של הפרעת קשב

האופן שבו הפרעת הקשב באה לידי ביטוי בחיי היומיום שלכם חשוב לבחירת התרופות שתקחו

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.