איך לא לעזור למישהו שסובל מחרדה

אין ספק בכלל שאנחנו חיים במציאות מלחיצה. יש יותר מדי סיבות להיות בלחץ וחלק מהאנשים שסובלים מלחץ מפתחים גם תופעות שונות של חרדה ואפילו יכולים לסבול מהפרעות חרדה שונות. גם אני כתבתי פה ובמקומות אחרים על עזרה לאנשים עם חרדה, אבל הפעם רציתי לכתוב משהו בסגנון אחר: מה לא לעשות עם אנשים חרדתיים:

אל תעזרו יותר מדי.
אם בן הזוג שלכם אומר לכם שהוא לא מסוגל ללכת לקניות בסופר בלעדיכם, זה כנראה סימן שאתם עוזרים לו יותר מדי. המחשבה שקיימת אצלם בראש היא שהיכולת שלהם להתמודד עם החרדה תלויה בכם, ולא תלויה בהתמודדות שלהם עצמם. במקום לחשוב איך להתמודד בצורה טובה יותר עם החרדה, הם מפתחים תלות באנשים אחרים, מה שגורם להתחזקות התגובות החרדתיות.

אל תגידו "תירגע".
רוב האנשים לא מסוגלים להירגע כשאומרים להם להירגע, ובדרך-כלל צריך גם תהליך לימוד ואימון כדי ללמוד להרגיע חרדה, וגם זמן כאשר מנסים לעשות את זה. ובכלל, אם אתה מבלה את מרבית הזמן עם חרדה מסיבות כלשהן, ואתה לא רגוע בדרך-כלל, אז נשאלת השאלה אם אתה בכלל יודע איך להירגע. בעצם, הבקשה הזו רק מחזקת את התחושה של האדם שסובל מחרדה שהוא לא יכול להפסיק להיות חרד.

אל תגידו "לא קרה שום דבר".
בטח שקרה משהו. אפילו אם בעינים זרות מדובר במשהו שולי שאצלכם לא היה גורם לתגובה כזו, העובדה היא שעבור בן המשפחה שלכם האירוע גרם לחרדה. זה מה שחשוב. התעלמות או זלזול לא יפתרו שום בעיה, ואפילו יכולים לגרום לתחושות אשמה, בושה ודיכאון, וכך להחמיר את החרדה.

אל תגידו "תחשוב על משהו משמח או מרגיע".
תחשבו רגע על סיטואציה שבה פרצו לכם לבית, פירקו את כל הרהיטים ואתם לחוצים וסובלים מחרדה. ואז מישהו אומר לכם "תחשבו על משהו אחר פרט לפורץ שהיה לכם בבית, על משהו משמח". על מה תחשבו? על הפורץ. זה בדיוק כמו שאני אומר לכם לא לחשוב על פרה סגולה. אתם תחשבו על הפורץ גם כי הזכרתי אותו וגם כי במילא חשבתם על זה, ואז אתם תרגישו שנכשלתם כי מישהו אמר שאפשר לא לחשוב על זה. דרך הרבה יותר מעשית יכולה לכלול הצעה לחשוב גם על האירוע הטראומטי וגם על אירועים משמחים ולנסות לאזן ביניהם.

אז מה בכל-זאת אפשר לעשות עבור בן משפחה שסובל מחרדה?
חרדה היא אחת מהבעיות הנפוצות ביותר בתחום בריאות הנפש, אך מצד שני היא אחת מהבעיות שיש יותר דרכים יעילות לטפל בהן. אחת הדרכים הנפוצות היא להיעזר בכל מיני מדריכים לעזרה עצמית. כאן צריך להיזהר מספרים, קלטות וסדנאות שמלמדות את האדם שסובל מחרדה רק דרכים להירגע, לנשום בצורה אחרת או לחשוב אחרת. אלו בהחלט מרכיבים חשובים ובסיסיים בכל שיטה טיפולית מוצלחת, אבל הם לא מספיקים כי אדם שסובל מהפרעת חרדה מפתח "מערכת יחסים" עם החרדה שלהם, עם המחשבות שלהם ועם התחושות. מסיבה זו תרגלי הרפיה לא פותרים את הבעיה הבסיסית של החרדה.

פנייה לפסיכיאטר או לפסיכולוג טוב עם ניסיון בטיפול בהפרעות חרדה היא רעיון טוב בפני עצמו. כדאי שגם המטרות של הטיפול יהיו מציאותיות. מי שמבטיח לכם שהוא "יפתור לכם את כל בעיות החרדה לנצח", מבטיח לכם הבטחה לא מציאותית. חרדה היא חלק מהחיים שלנו ולחצים מלווים אותנו בכל מקום. השאלה היא איך אנחנו חיים עם החרדות שלנו ומצליחים להתמודד איתן מבלי שהן משבשות לנו את החיים או פוגעות באיכות החיים שלנו. אפשר להתמודד עם חרדות באמצעות טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי מתאים או שילוב של השניים וההחלטה על הגישה שבה תתמודדו עם חרדה תלויה בכם ובפסיכיאטר שלכם.

הדרך הכי גרועה שבה אתם יכולים "לעזור" לבני משפחתכם שסובלים מחרדה היא לא להגיע לטיפול. אדם שסובל מהפרעת חרדה יכול לארגן מחדש את החיים שלו בדרכים לא בריאות שבעצם מחזקות את החרדה. התוצאה כמעט תמיד משפיעה גם על בני המשפחה והחברים, ולכן כולם יחדיו צריכים לבחור בדרך הטיפול שנראית הכי טובה עבורכם ועבור בן המשפחה שסובל מחרדה. התעלמות מהבעיה רק תגרום לה להתמשך יותר זמן ולהשפעה לא טובה על האדם וסביבתו.

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה, להרשם לטוויטר שלי, או להכנס לאתר של מרכז רזולוציה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

14 תגובות לרשימה ”איך לא לעזור למישהו שסובל מחרדה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ערן:

    אני חושב שיש לך טעות במשפט "כאן צריך להעזר מספרים, קלטות וסדנאות שמלמדות את האדם שסובל מחרדה רק דרכים להירגע," – התכוונת ל"כאן צריך להזהר", לא?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    תודה, ערן. אכן זו היתה הכוונה. תיקנתי

  3. מאת משה ק.:

    הייתי מוסיף לרשימת הלא לעשות – לא להשקות אותו באלכוהול ו\או לתת לו תרופות על דעת עצמך self medication.

  4. מאת שי:

    אהבתי, תודה!
    המצבים שציינת בהחלט נפוצים וכמו כן גם צורות העזרה השגויות.
    היה נחמד לשמוע מה אפשר לעשות במקום להגיד 'תרגע' או 'לא קרה שום דבר'

    🙂

  5. מאת שרה:

    תודה ירדן ,
    כתבת דברים חשובים . ואתה בהחלט צודק , להגיד למישהו חרד :"תרגע" – ממש לא מרגיע אותו …

  6. מאת gil:

    כתבה לעינין, נהנהתי לקרא את הכתבה ועוד כתבות שהנך מפרסם.
    לגבי התלות באחר – אכן זה נכון מנסיוני עד שהחלטתי לקחת את עצמי
    "לידיים" כמו שאומרים, ויצאתי לבדי לסופר וקניונים, הדבר עזר גם בעת התקפי חרדה אשר אירעו בעת שהייתי לבד.
    כעת אני יוצא לבד ללא תלות של בני המשפחה.

  7. מאת א:

    כתבה חשובה.
    הייתי מוסיפה ב"אל תעזרו יותר מדי"
    אל תתפסו לדפוס התהגות הבא החוזר על עצמו: קרוביכם נכנס לחרדה ומשתף אתכם, אתם מנהלים אתו שיחה במהלכה ביחד איתו מבינים בהגיון למה אין שום רציונל בחרדה שלו והוא משתכנע ונרגע והכל בא על תיקונו. פתאום אחרי זמן מה (5 דקות/5 שעות/יומיים/שבוע/חודש) ה"טקס" חוזר על עצמו – שוב אותה חרדה, ושוב אתם חוזרים על אותם מסרים, ונראה כאילו דבר לא נקלט. יתכן שהדבר נובע מכך שהסובל פיתח "טקס" להירגע מהחרדה בצורה זו של השיחה, ובסופו של דבר זה רק מגביר את החרדה/או תקיפותה ולא פותר את הבעיה. אז אל תעזרו יותר מדי, כאמור

  8. מאת לונטיק:

    זה: "טוב שלא הגזמת!"

  9. מאת יפית:

    הייתי רוצה לדעת מה לעשות ואיך להתנהג כשביתי מקבלת התקף חרדה כי חלק מהאנשים אומרים צריך להתנהג ביד קשה כאילו להעיר אותה וחלק אומרים ביד רכה אז מה בעצם נכון לעשות?

  10. מאת ירדן לוינסקי:

    @יפית, בהעדר כל מידע על הבת שלך, נותר לי רק להמליץ לך לקרוא שוב את הרשימה שכתבתי, ובמידת הצורך להגיע להתייעצות מסודרת

  11. מאת תהילה:

    אתה ממש צודק בכל מה שכתבת נהנתי לקרוא כל מילה.
    אבל בכל זאת ברגע אמת.. מה כן ניתן לעשות כדי להגיע את החרדה?? כתבת רק מה לא לעשות

  12. מאת ירדן לוינסקי:

    @תהילה, יש באתר הרבה מאמרים בנושא, ומלבד זאת יש גם אנשי מקצוע שיוכלו לעזור לך…

  13. מאת זוהר:

    שלום,קראתי את הכתבה ולא חידשתם שום דבר,למעשה גרתם להרבה אנשים לחיות בחוסר ידיעה,בבלבול,האתר שקרי.כדורים לא עוזרים אל תיקחו כדורים!יש לי התקפי חרדה חברתית מכיתה ז ככה,היום אני בכיתה ט והבנתי..רק להתעלם מזה וכבר תקבל תפיסה אדישה אז תודה על הניסיון לעזור אבל זה היה מיותר לחלוטין!,מה את מציעה עבור בנות לא בטוחות בעצמן

  14. מאת פעימה:

    זה מאוד אינדוודואלי /תלוי גיל/תמיכה משפחתית ועוד דברים שמשתנים במשוואה שנקראת התקפי חרדה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.