פסיכיאטר טוב מספיק

רבים מכירים את המונח הפסיכולוגי 'האם הטובה דיה' (good enough mother). המונח כמובן מתייחס לכך שעם כל הרצון הטוב, אף אמא לא יכולה להיות אמא מושלמת, כיוון שאם היא תהיה מושלמת היא לא תגרום לתינוק דבר חשוב מאד בהתפתחות שבלעדיו אי אפשר להסתדר במציאות. תסכולים. התסכול צריך להיות במידה כזו שהתינוק מצליח להתמודד איתו ולהתגבר עליו.

מדוע אני מעלה את הנקודה הזו עכשיו? בשנה שעברה פגשתי בקליניקה שלי גבר שבא לקבל חוות דעת על מצבו הנפשי. לא אכנס לפרטי השיחה בינינו, אבל אומר שהוא סובל מהפרעת חרדה מזה כשלוש וחצי שנים, שהוא היה בטיפולים אצל פסיכיאטרים ופסיכולוגים והדבר שהכי מעניין, הוא שהסתבר לי שבשנתיים האחרונות הוא הלך לקבל חוות דעת שניה מפסיכיאטרים ולטיפול אצל לא פחות מעשרה מטפלים שונים.

שאלתי אותו מדוע הוא עבר כל כך הרבה מטפלים והוא ענה שהם לא ענו לדרישותיו ולא עמדו בכל הקריטריונים שהוא קבע שצריך להיות לפסיכיאטרים. איזה קריטריונים? הוא אמר שהוא מחפש פסיכיאטר או פסיכולוג שיענו על שלושת התנאים הבאים:

  • מקצועיות, ידע, סקרנות אינטלקטואלית, וכל התעודות שצריך.
  • משדר חום, מקשיב, מדבר בנועם.
  • יש לו צוות טוב ומשרד נעים, מאורגן ומסודר.

ומה הבעיה? שאלתי כיוון שכל אדם רוצה שהרופא שלו יעמוד בכל הקריטריונים האלו. 'אה', הוא אמר, 'הם לא היו בדיוק כמו שרציתי'. ברור לכם שמאז שהוא היה אצלי הוא הספיק לעבור עוד שלושה מטפלים. אני חושב שכל רופא, וכמובן פסיכיאטר צריך מידה מסויימת של ביקורת עצמית. חשוב שהמטפל יבדוק את עצמו ויבחן אם הוא מצליח לתת מענה לצרכים של המטופל שלפניו. במקרה הספציפי הזה ברור לי שאין אף מטפל שיצליח לעמוד באמות המידה של המטופל והמסר שלי באופן כללי למי שמחפשים פסיכולוג, פסיכיאטר או כל רופא ומטפל אחר הוא שאנחנו לא צריכים לחפש את המטפל המושלם, אלא את המטפל שטוב מספיק.

למה? כי לפעמים טוב מספיק זה מה שאנחנו באמת צריכים ואם נתעסק רק בלחפש את זה שטוב יותר, לא נשקיע מספיק בפתרון הבעיה שבגללה באנו לטיפול במקור. אז מה אפשר לעשות על מנת למצוא פסיכיאטר מומחה טוב מספיק? לדעתי העצות האלו טובות לכל תחום ברפואה או בטיפול בכלל, אבל אני פסיכיאטר….

  • אם יש לכם ספק, תבדקו מספר פסיכיאטרים, תראיינו אותם בקצרה כאילו הם באים אליכם לראיון עבודה (הנה צרור שאלות שאפשר לשאול פסיכיאטר). אם מרגישים לא נוח עם מה שהם סיפרו או לא נוח לשאול את השאלות, אל תדאגו. פסיכיאטרים הם אנשי מקצוע והם לא ייעלבו מהשאלות. אם הם נעלבים, מתחמקים או מקשים עליכם – תברחו כמו מאש.
  • אם אתם מחפשים פסיכיאטר טוב, תחפשו מישהו שעסוק בהוראה של סטודנטים, או שמחובר לבית חולים העוסק בהוראת סטודנטים. בתי חולים הם המקומות שבהם סטודנטים ומתמחים לומדים את המקצוע שלהם. האנשים שעובדים במקומות האלו צריכים להיות מעודכנים בשיטות החדשות, בטכנולוגיות החדשות כדי לעמוד באתגרים שמציבים להם סטודנטים (שמציקים לפעמים בשאלות שצריך להתמודד עמם, ומשאירים את הפסיכיאטר עירני…)
  • פסיכיאטר (או רופא) טוב מספיק יסכים להודות שאין לו את התשובה לשאלה ששאלת, אבל ירצה לעבוד עם המטופל כדי למצוא פתרון לשאלה, לתכנן דרך להגיע אליה או אפילו לשקול עם המטופל דרכים נסיוניות יותר לטיפול.
  • תקשיבו לאינסטינקטים שלכם. תסננו את מה שאנשים אחרים אומרים, תסדרו את המחשבות שלכם ואז תגיעו להחלטה. אל תנסו לנהל את הפסיכיאטר שלכם מצד אחד, ומצד שני אל תסכימו אוטומטית לכל מילה שהפסיכיאטר אומר. תפעילו את המוח שלכם…
  • פסיכיאטר שמקשיב לכם יכול להיות להביע אמפתיה גם בלי לחבק אתכם (נפשית, לא גופנית). אם אתם צריכים מישהו שממש יחבק אתכם, יעשה לכם 'פוצי מוצי' ויאמר לכם 'איזה מסכן אתה', לכו לאמא, לחבר או לבן/בת הזוג. זה לא התפקיד של המטפל שלכם.

תזכרו שרופאים ככלל, ופסיכיאטרים בפרט הם בדיוק כמו כל שאר האנשים. הם לא יכולים להיות מושלמים. אם מצאתם פסיכיאטר שהוא טוב מספיק, תחגגו לרגע אחד ותתחילו לעבוד. בשביל זה הם שם.


לפעמים טוב מספיק זה מה שאנחנו באמת צריכים ואם נמשיך לחפש לא נשקיע בפתרון הבעיה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”פסיכיאטר טוב מספיק“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת רונן ברוך:

    תודה.

    אהבתי במיוחד את:

    "…אם הם נעלבים, מתחמקים או מקשים עליכם – תברחו כמו מאש."

    ו-"פסיכיאטר (או רופא) טוב מספיק יסכים להודות שאין לו את התשובה לשאלה ששאלת, אבל ירצה לעבוד עם המטופל כדי למצוא פתרון לשאלה…"

    מבחינתי הם מראים שלא משנה אם הם טובים או לא (בהקשרים אחרים, אקדמיים למשל), הם פה בשביל לעזור ולא בשביל לשחק עוד תפקיד מעיק במשחק המטורף של החיים…

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.