לא להתבייש: לא אשמים בהפרעת קשב

חלק מהאנשים שמתמודדים עם הפרעת קשב מרגישים בושה. בושה על כך שיש להם הפרעת קשב, בושה על כל הדברים שהם היו אמורים לעשות ולא עשו, בושה על כך שהם לא זכרו לעשות משהו חשוב. חבל שהיא קיימת, אבל יש דרכים להתמודד עם הבושה הזו.

יש הבדל בין אשמה לבין בושה. אשמה היא הרגשה רעה בנוגע למשהו שעשינו, בזמן שבושה היא שאנחנו מרגישים רע על מי שאנחנו. בושה היא תחושה מעיקה, משפילה ובעיקר מודעת לכך שאנחנו מי שאנחנו. כשאתה מרגיש בושה, אתה מרגיש שאתה חסר ערך ולא ראוי לאהבה ובעיקר, הערך העצמי שלך יורד.

חלק גדול מהבושה בלסבול מהפרעת קשב נובעת מכך שבמשך חלקים גדולים מהילדות אמרו לך שאתה 'עצלן', 'חסר מוטיבציה' או סתם 'לא אינטיליגנטי במיוחד'. תחשבו שאומרים לך את זה כל שבוע בבית ספר, בבית או על ידי ילדים מהכיתה. כנראה שיש סיבה שאתה מתבייש. כשאתה מרגיש לאורך זמן בושה אתה יכול לסבול תחושות של חוסר ערך, דיכאון וחרדה.

אנשים שגדלו כשהם חשים בושה, מרגישים פעמים רבות שהם רמאים: הם מחכים כל הזמן שמישהו יגלה את הסיבה האמיתית לבושה שלהם, וגם אם יש להם הצלחות מקצועיות ואישיות מוכחות, הם כל הזמן מחכים שהם יאכזבו את הסביבה ואת עצמם.

אפשר להתמודד עם תחשות הבושה. רבים יכולים להעזר בטיפול פסיכולוגי ובאימון תפקודי. בנוסף יש דברים שאתם יכולים לעשות בעצמכם כדי להפחית תחושות בושה:

ללמוד

אם אתם לא מבינים מה קורה לכם ולמה זה קורה, אז אתם מתחילים להתבייש בהתנהגות שלכם ובמעשים שלכם. הפרעת קשב היא הפרעה נוירו-התפתחותית עם מרכיבים גנטיים משמעותיים, וחלק מהתכונות וההתנהגויות שאתם נוטים לחזור עליהן הן חלק מההפרעה. הפרעת קשב איננה אומרת שאין לכם מוטיבציה או אינטיליגנציה, היא לא פגם באישיות שלכם ולא עצלנות. לא ביקשתם ולא הזמנתם את הפרעת הקשב. לכן אם יש לכם תחושות של אשמה על דברים שלא עשיתם, האשמה היחידה שאולי צריכה להיות מבוססת, היא אם לא למדתם מספיק על הפרעת הקשב שלכם כדי להבין מה היא ומה אפשר לעשות בעניין.

לבנות מערכת תמיכה

אפשר לבנות מערכת תמיכה על ידי אנשי מקצוע. אם יש לכם בעיית ראיה, לא תלכו לרופא עיניים או אופטומטריסט? ואם יש לכם הפרעת קשב, אתם יכולים ליצור לעצמכם מערכת תמיכה מתאימה עם הרופא שלכם, הפסיכולוג או מאמן מומחה להפרעת קשב. אם אין לכם אחד כזה, זה הזמן למצוא אנשים שמתמחים בעבודה עם הפרעת קשב, שמבינים איך הפרעת קשב באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים ויכולים לעזור לכם למצוא פתרונות אישיים ואפקטיביים לקשיים שלכם.

יש גם קבוצות תמיכה באינטרנט, גם פורומים וגם קבוצות בפייסבוק שיכולות להוות מקור לתשובות לשאלות שמעסיקות אתכם. יש שם גם אנשים שמתמודדים עם הפרעת קשב וגם מטפלים שיכולים לעזור ולתת עצות שימושיות.

תפרידו בין מעשים לבין כוונה

זה בסדר לומר שאתם אימפולסיביים, שכחנים, קולניים או רגישים מאד. אבל זה משהו אחר לחלוטין לומר שאתם אשמים והתכוונתם להיות כאלו. אם הכוונה שלכם טובה, התנהגות היא בסך הכל התנהגות. אתם צריכים להבין שיש לכם אתגרים, שאתם צריכים להתמודד עם תכונות שלפעמים יוצרות לכם בעיות ואתם צריכים להמשיך ולשתדל כל הזמן להתגבר על התכונות האלו אבל לא באמצעות בושה או האשמה עצמית שלא מובילה לשום מקום.

תתעדו את ההצלחות הקטנות

אין ספק שאתם מצליחים לסיים מטלות ולהגיע למטרות שהצבתם לעצמכם כל הזמן. אבל אנחנו לא זוכרים את ההצלחות שלנו כמו שאנחנו זוכרים את הכשלונות. אפשר להכין פנקס קטן שבו תתעדו את ההצלחות שלכם – מלהצליח במבחנים ועד סיום מטלה שדחיתם הרבה זמן, מלהגיע לישיבה בזמן ועד לנהל שיחה שרציתם מזמן לנהל.

בושה גורמת לנו להאמין בכל מני חצאי אמיתות. היא תגרום לכם להאמין שאתם לא ראויים, טפשים ואפילו חסרי יכולת, גם כשאתם לא. אתם צריכים דברים שיזכירו לכם בקלות שהמציאות שונה.

קשה למחוק שנות בושה בכמה טיפים וטריקים. גם זה דורש עבודה. אבל אם תמצאו אסטרטגיות מתאימות שעובדות עבורכם, גם תחושת הבושה תתפוגג, לאט לאט. זה אפשרי.

 

עוד רשימות על הפרעת קשב באתר

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

2 תגובות לרשימה ”לא להתבייש: לא אשמים בהפרעת קשב“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמי:

    כתבה מעולה , תודה על הטיפים

  2. מאת אילן:

    יש קבוצות בחיפה ?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.