מה לומר לאנשים בזמן התקף חרדה

אנשים שסובלים מהתקף חרדה יכולים לספר לכם שלפעמים אין הרבה מה לעשות חוץ מלחכות שההתקף יעבור. חברים ובני משפחה יכולים לנסות לעזור, אבל האמת היא שלפעמים הם יגרמו לכם להרגיש רע יותר.

אחוז משמעותי מהאוכלוסיה יסבול במהלך חייו מחרדה, ולכן יש סיכוי טוב שאתם מכירים מישהו כזה. אנחנו יכולים לחשוב שאנחנו עוזרים למישהו שסובל מהתקף חרדה בכך שאנחנו אומרים לו כל מני משפטים שאנחנו חושבים שעוזרים, אבל המשפטים האלו בדרך כלל עושים את הפעולה ההפוכה. לכן אספתי רשימה קצרה של דברים שלא כדאי לומר ודברים שאפשר לומר במקומם.

אני מזכיר שלכל אחד מאיתנו יש דברים שעוזרים לנו ואם יש מישהו שקרוב לכם שסובל מהתקפי חרדה, כדאי שתשאלו אותו מה יכול לעזור לו.

אל תגידו: תירגע

האמת היא שלומר למישהו בהתקף חרדה להירגע גורם לאפקט ההפוך. באמת, אם זה היה כל כך פשוט להרגע אתם לא חושבים שהוא היה נרגע כבר?

במקום זה תגידו: האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי לעזור לך עכשיו?
רק הידיעה שיש מישהו לידך שמבין ורוצה לעזור לנו ויכול לרוץ למטבח כדי להביא כוס מים יכולה לעזור מאד!

אל תגידו: הכל יהיה בסדר

עקרונית, הכל באמת יהיה בסדר, ברוב הפעמים זה נכון. אבל לומר את זה למישהו בזמן שהוא באמצע התקף חרדה, זה כמו לומר לו "אתה מרגיש מצויין".בזמן התקף חרדה אנחנו מרגישים שהלב עומד להתפוצץ או שאנחנו עומדים להתעלף ואנחנו לא חושבים בהגיון. אנחנו בטוחים שהקטסטרופה מגיעה.

במקום זה תגידו: לא משנה מה יקרה, נחשוב ביחד על דרך לפתור את זה.
גם אם הסיטואציה לא יכולה להפתר בקלות עצם העובדה שיש מישהו איתנו שיכול לעזור לנו להתמודד ונותן לנו תקווה שהמצב יכול להשתפר יכולה לעזור לנו להרגיש טוב יותר.

אל תגידו: זה הכל בראש שלך.

נו ברור שזה הכל בראש שלי! חרדה זו הפרעה נפשית שיש לה קריטריונים וטיפול. זה לא עוזר לנו שאומרים לנו שהכל בראש כי זה גורם לנו להתבייש עוד יותר בנוגע למה שאנחנו מרגישים.
במקום זה תגידו: אני כאן אם אתה רוצה לדבר על מה שמפריע לך ברגע זה.
במקום להריץ את כל תסריטי האימה בראש, זה שאני יכול עכשיו לדבר עם מישהו עליהם ולהתמודד איתם יכול לעזור לי להרגיש טוב יותר.

אל תגידו: אני יודע מה אתה מרגיש.

יכול להיות שאתם יודעים איך מרגיש מישהו בזמן התקף חרדה, אבל ברוב המקרים אתם לא יודעים. וגם אלו שבעצמם סבלו או סובלים מהתקפי חרדה לא תמיד יודעים בדיוק, כי ההתקף שלהם נראה אחרת.
במקום זה תגידו: אני רוצה להבין מה אתה מרגיש. אני אעשה כל מה שאוכל כדי שתרגיש טוב יותר.
מישהו בהתקף חרדה לא יבקש ממכם בעקבות משפט כזה לנסוע להביא לו גלידה מהגלידריה האהובה עליו.אבל עצם העובדה שאתם מוכנים לעזור יתרום להרגשה טובה יותר עבורו.

אל תגידו: יש אנשים עם בעיות גדולות יותר.

נו אז מה אם יש ילדים רעבים בסוריה. אני עכשיו באמצע התקף חרדה וכל מה שאני יכול לחשוב עליו כרגע אלו הבעיות שלי והחרדות שלי. לא מספיק שאני מרגיש אשם בגלל שאני מרגיש ככה עכשיו, אתם מפילים עלי גם את שאר צרות העולם.
במקום זה אל תגידו כלום.
אי אפשר לסובב את הצרות של אחרים כדי שנחשוב עליהם באמצע התקף. לפעמים אנחנו חושבים על כל הקשיים היומיומיים שלנו ועל החרדות שלנו ולא עוזר במיוחד אם נחשוב על בעיות של אחרים, אבל אם ננסה לחשוב על התמונה הגדולה יותר של החיים שלנו (ושלנו בלבד), אז יכול להיות שנרגיש קצת יותר טוב.

בסופו של דבר, מי שסובל מהתקף חרדה רוצה בסך הכל שיהיו איתו ויעזרו לו. תהיו שם, גם אם אתם לא מומחים לטיפול פסיכולוגי או מומחים בפסיכיאטריה. פשוט תהיו שם.

 

יש לכם עוד דוגמאות טובות?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

8 תגובות לרשימה ”מה לומר לאנשים בזמן התקף חרדה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת עזי:

    יופי של פוסט!
    חשוב, רלוונטי ועשוי להועיל!
    אבל… האם אתה מאמין שמישהו ישנה את תגובתו האוטומטית בעקבות קריאת הפוסט?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @עזי, חלק מהקוראים ינסו. וזה מספיק.

  3. מאת מעין:

    פוסט מצוין, והכי טוב שהוא בעצם רלוונטי ל"הדרכת אמפתיה" לכל אדם שרוצה לעזור לאדם אחר שנמצא במשבר. לא רק חרדה אלא גם דיכאון, ו"סתם" בעיות שאין להן אבחנה כמו משברים, עצב או אבל.

  4. מאת יואב ניומן:

    תודה רבה על הפוסט!
    אנשים חווים ומגיבים להתקפי חרדה בצורות שונות ומגווונות. העצה הכי טובה שנתת היא פשוט לשאול את האדם מה יכול לעזור לו להתמודדות עם התקף החרדה.

  5. מאת ח ל י:

    אל תגידו " מה אתה ילד קטן? "

    אל תגידו "תתגבר"

    אל תגידו: " זה רק התקף חרדה, לא?, זה לא אמיתי"

  6. מאת אני:

    תנו קלונקס או כדור אחר. ישר ולענין

  7. מאת נסים:

    שלום לך אמא אומרת שניקח אותה לגן חיות ואומרת שאנחנו רוצים לקחת לה את הבית השאלה האם להשאיר אותה בבית חולים אברבנל מחלקה סגורה כי היא שפויה בהכל או להעביר אותה לטיפול פסיכולוגי יום יום באיזה מקום מיוחד והיא אומרת שהיא אוהבת אותנו אבל אנחנו לא חוץ מבן אחד

  8. מאת מני אלון:

    מידע חיוני וריאלי "שפו" , רק הייתי שמח אם היה קיים מידע על פיתרון איך מתמודדים עם מחשבות תסכול והחמצה בעיקר, על הזמן ועל החוויות שעברו עלי בנוכחותם של התקפי החרדה , אשמח מאוד לקבלת חוות דעת בענין!!! תודה והמשך יום נעים!!!

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.