כולם מופקרים

התעקשתי שלא להזדרז ולכתוב את דעתי על הרצח של האחות במרפאת קופת חולים כללית בחולון שהתרחש השבוע. התעקשתי לחכות, כי מה שקרה שם היה הפקרות. להזדרז ולכתוב זו גם היתה הפקרות. כי כולם מופקרים.

החולים מופקרים. החולים מופקרים כי הם נשלחים למרפאות עמוסות, שמאויישות על ידי מעט מדי אנשי צוות. הם צריכים לבקש אישור לביצוע בדיקות, אבל הבירוקרטיה קשה. הם צריכים לבצע בדיקות, אבל אין מספיק מכשירים מתאימים באיזור המגורים או בכלל בארץ. לפעמים צריך לעשות בדיקה שדורשת הרדמה, אבל תור ההמתנה לביצוע הבדיקה הוא 9 חודשים, כי אין מספיק מרדימים או כי לא משתלם לבית החולים לעשות את הבדיקות אחה"צ כי התעריף של משרד הבריאות לא התעדכן וכל הרופאים הבינו שהדרך להתפרנס היא לעבוד באסותא אחר הצהריים. הם מופקרים, כי לרופא עור בקהילה מקציבים 8 דקות למטופל או לרופא משפחה מקציבים 5 דקות, כי אחרת לא יוכלו לראות את כל המטופלים שצריכים רופא.

אנשי הצוות במרפאות הקהילה מופקרים. משרד הבריאות משגר לאוויר כל שבועיים תוכנית לאומית לקיצור תורים, תכנית לאומית לחיזוק הפריפריה או תכנית חדשנית טיפול במשהו, אבל מתי בפעם האחרונה שמעתם את משרד הבריאות מדבר על חיזוק המרפאות בקהילה, על חיזוק רופאי הילדים ורופאי המשפחה או תכנית לשיפור הזמינות של רפואת קהילה? בתי החולים נמצאים בחזית הטכנולוגיה ומגייסות רופאים כוכבים (בצדק), אבל את העבודה השחורה של עולם הבריאות מבצעים בקהילה, במרפאות של כללית ומכבי. ושם במרפאות האלו חסרים רופאים, אחיות ואפילו מזכירות. אם רופא כפר באיזור הדרום רוצה לנסוע עם המשפחה שלו לחופשה של שבועיים פעם בשנה, יש סיכוי שפשוט לא יהיה רופא אחר במקומו למשך שבועיים. גם במרכז הארץ חסרים רופאי משפחה ורופאי ילדים. אם אחד הרופאים חולה (חס וחלילה!), אז יש סיכוי סביר שלא יהיה לו מחליף, כי אין מספיק מחליפים.

רוב הסיכויים שרופאי המשפחה שלכם מבוגרים. רובם כבר עברו את גיל 50 ויש גם רופאים רבים שעברו את גיל 70. למה? כי אין מספיק רופאים, כך שהמחסור ברופאים שיראו אתכם אם יש לכם חום או סכרת, או סתם אתם לא מרגישים טוב הולך וגדל. ולכן לכל רופא יש גם יותר מדי מטופלים, כך שיש לו פחות ופחות זמן להקדיש לכם כשאתם כבר באים למרפאה. והאחות? היא גם צריכה לקחת בדיקות, להזמין את המטופלים הכרוניים למעקב, לעשות מעקבי הריון ולפעמים בין לבין לבדוק מדדי איכות. אחרת אתם לא תהיו בריאים. אז כמה זמן נשאר לה להיות אמפטית כשצריך? או לשים לב שמשהו בהתנהגות של מטופל שלה הופך לחריג?

חולי הנפש מופקרים. התקשורת מיהרה לקבוע שהרוצח הוא חולה נפש בעל עבר בפסיכיאטריה. הו האימה! כולם חשו הקלה, כי הוא "חולה נפש". ורק חולי נפש הרי מסוגלים למעשה חסר הגיון כזה. נכון? אתם הפקרתם את חולי הנפש, כיוון שרציתם לנקות את עצמכם. כי יותר קל לומר שהרוצח שייך לקבוצה אחרת, ולא להבין שהוא אחד משלנו. 'נורמלי'. הפקרתם אנשים שהסטטיסטיקה מראה שהם פחות אלימים, רק כדי שתוכלו להמשיך ולהתעלם ולא להתמודד עם האלימות של החברה הכללית. יותר קל לומר 'נו ברור,הוא מקרה פסיכיאטרי'. עד כדי כך שמישהו שהלך בפעם הראשונה בחייו בגיל 77 לראות פסיכיאטר, מייד מתוייג כמסוכן לציבור.

המנהיגים שלנו מופקרים. כי הם מפקירים אותנו. יש לנו ראש הממשלה שלא טרח אפילו לכתוב בפייסבוק משהו על אירוע כל כך איום, ושרים שעסוקים במריבות ביניהם ובהמתנה לתוצאות החקירות בעניינים שסובבים את ראשי המדינה. מורחים אותנו בהורדות מיסים שאף אחד מהציבור (אולי חוץ מהעשירים ביותר) לא ירגיש, בזמן שמרעיבים את מערכות הרווחה והבריאות ומקצצים תקציבים משנה לשנה. ואת זה לא אני אמרתי, אלא בנק ישראל וה OECD.

הנה, עברו רק שלושה ימים ואף אחד כבר לא זוכר. בחדשות ידברו על סוריה וטראמפ, ועל האם החקירה של נתניהו תוביל לבחירות בקיץ, ואף אחד לא יזכור את האחות הזו, שנשרפה בעודה בחיים במרפאה אחת של שירותי בריאות כללית בחולון. ועוד שנה או שנתיים, משהו דומה יקרה ואז נהנהן בעצב ונגיד לעצמנו שלנו זה לא יקרה. בזמן שזה קורה לנו כל יום. נמשיך להיות מופקרים.

אני לא יודע מה צריך לעשות, אבל להמשיך כך זו הפקרות.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

5 תגובות לרשימה ”כולם מופקרים“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת מעין:

    מאוד-מאוד נכון.
    הייתי מוסיפה "השאלה היא מה עושים?", אבל האמת היא שאין כל כך מה לעשות. אם מאות אלפים מאזרחי המדינה יצאו בשנת 2011 בדרישה לצדק חברתי (כלומר, להקצאת יותר משאבים לשירותים חברתיים דוגמת רווחה, חינוך ובריאות) ושש שנים אח"כ אנחנו איפה שאנחנו, מה עוד יש לומר.

  2. מאת עמית:

    כתבת מאד יפה
    על הכבוד

  3. מאת גיא:

    חברים,
    יש. יש מה לעשות. גם אם בסופו של דבר זה לא יעזור, חייבים לנסות.
    1. להעלות את הנושא בכל פגישה עם חברים, משפחה, עמיתים. לא "נורא מה שקרה בחולון" אלא לצטט את דברי ד"ר לוינסקי לגבי הפקרת הרפואה הראשונית. להסביר למטופלים (הרי כל אחד מאיתנו הוא מטופל בזמן זה או אחר) למה מטפלים בהם בצורה שטחית ולמה יותר חשוב לקופה לשלוח מסרונים יבואו לעשות בדיקות מאשר לאפשר להם לדבר עם הרופא להם אחר כך על התוצאות.
    2. לקחת את הזמן. נכון, במרפאה עמוסה לפעמים אין ברירה. יש תחלואה חריפה, יש מקרים דחופים. יש בשורות מרות. אם ה"אין ברירה" הזה הופך ליום יומי – אנא, קחו את עצמכם למקום עבודה אחר. או אם אתם מטופלים- לרופא אחר. לקופה אחרת. רק ככה המערכת תבין שאנחנו רציניים. אני עצמי עזבתי – עברתי מלהיות שכיר למרפאה עצמאית. שכרי ירד בחדות. שביעות רצוני – עלתה ביחס הפוך לשכרי. וגם של מטופלי.
    3. להיות יותר מודעים לעצמנו. האלימות מתחילה ונגמרת בבית. להתחשב בזולת. זה נשמע גבוה? זה לגמרי בדברים הקטנים. לאותת כשעוברים נתיב או פונים. לא לעצור "לרגע" באמצע הכביש או על מעבר החציה רק כדי להוריד מישהו. לעצור במעבר החציה. לחייך למוכר בקופיקס או לפקידה בבנק. לחייך לעצמכם במראה ולילדים בבוקר ולפני השינה.
    סליחה אם נסחפתי. זה בוער בעצמותי.
    גיא

  4. מאת אילנה:

    אנשי צוות רפואי צריכים להפגין לא נגד המטופלים. גם הם משלמים את מחיר אי הספיקה של מערכת הבריאות. אם מישהו נוסע בכביש מהיר על 70 קמ"ש, גם הנהג השפוי והאחראי יצא בסופו של דבר מדעתו ויעקןף, אפילו על פס לבן……
    כולנו, אנשי צוות רפואי ומטופלים, צריכים לצאת להפגין נגד הממשלה, שהפקירה את כולנו, את מערכת הבריאות שכבר קרסה לפני לפחות 20 שנים…

  5. מאת ניק:

    לדעתי שירותים חברתיים ועוד התערבות ממשלתית לא תעזור לפתור את הבעיות בסופו של דבר. הבעיה היא שאין מספיק רופאים כי כדי להיות רופא אתה צריך שתהיה מאוד עשיר או לחילופין גאון בארצנו וגם כשאחד נהיה כזה בסופו של דבר הם לא מספיק פנויים לפתור בעיות :/

    הממשלה יודעת מעולה לתכנן תוכניות אבל לעשות משהו פרקטי בשביל לפתור את הבעיה היא לא יכולה.

    ואני שונא את המצב עם האחות ובשום אופן זה לא מוצדק מה שהאדם הזה עשה אבל לציבור מאוד קל לתייג מישהו בתור חולה נפש ולהמשיך הלאה בלי להבין את ההשלכות.
    לגבי הורדת מיסים זה כן עניין חשוב ולדעתי הוספת תקציבים למשהו חברתי בסופו של דבר תגדיל את ההוצאות של הממשלה אבל לא תפתור את הבעיות החברתיות.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.