לא רוצה לישון. מבוא להפרעות שינה

התיאור מוכר לכולנו: "כבר שתיים בלילה, אני ערה ומנסה להרדם. מתהפכת מצד לצד ומדי פעם רואה את השעון שלצידי סופר את הדקות. אני מקווה שהוא ייקח את הילדים מחר לגן כי אני בטח אהיה עייפה. ומה בנוגע לפגישה מחר במשרד? מנהל המחלקה אמר שכדאי שנעשה פגישה מכינה ואני צריכה להכין מצגת. מתי אני אכין מצגת? אולי במקום ארוחת צהריים. לא, אני צריכה להפגש עם נציגים מהבנק. מה נעשה? טוב נעזוב את זה מחר. בנתיים ננסה לישון. צריך להפסיק לחשוב. לישון זה חשוב. לנשום עמוק. נשימות איטיות. לספור כבשים. מה השעה? רק שתיים ושלוש דקות. אוף".

זה קורה לכל אחד מאיתנו לפעמים. החברה המודרנית מפעילה עלינו לחצים ממקומות שונים. דאגה בעבודה, חרדה ממבחנים, קשיים בזוגיות ובמשפחה. יותר ויותר אנשים מדווחים על קשיים בשינה. אם תשאלו מסביב או תעמדו בתור בבית המרקחת תראו עד כמה המכירות של תכשירים טבעיים ואחרים לבעיות שינה נפוצות. יש הטוענים שזה בגלל שרובנו כבר לא עסוקים בעבודה פיסית, אבל האמת היא שככל הנראה זה לא קשור.

אנשים זקוקים למספיק שעות שינה. המספר המדוייק שונה מאדם לאדם (הממוצע הוא 8 שעות שינה), אבל כלל היסוד לשעות שינה הוא מספיק שעות שינה כדי שלא נהיה עייפים בשעות היום. ברור שלחץ וחרדה גורמים להפרעת שינה ומצד שני הפרעת שינה גורמת פעמים רבות ללחץ וחרדה. לפני שאפשר בכלל לדבר על התמודדות עם הפרעות שינה כדי לסקור בקצרה גורמים שונים להפרעות שינה, כיוון שלא כולם נגרמים עקב בעיה פסיכיאטרית או פסיכולוגית.

סוגים של הפרעות שינה

  • אינסומניה (חוסר יכולת להרדם) היא הנפוצה ביותר, יכולה להיות קשורה בדיכאון, בחרדה, בתחושת לחץ, בכאבים, בהרגלי שינה לא בריאים, בסביבת שינה בעייתית ועוד. אינסומניה פירושה שיש קושי להרדם, קושי להשאר ישנים או שניהם.
  • סיבות סביבתיות כגון ג'ט לג או עבודה במשמרות יכולות להפריע למחזוריות השינה. לכל אדם יש מחזור שינה ביולוגי ואם אנחנו משבשים אותו בצורה מודעת לעיתים קרובות יש לו קושי להתאזן לבד. אנשים כאלו יכולים לסבול מקשיי הרדמות או הרדמות בזמנים לא רצויים.
  • סיוטים יכולים לפגוע בשינה (נו, ברור!). אנשים שסובלים מחלומות קשים ותכופים יסבלו מהפרעת שינה ועייפות.
  • שינויים הורמונליים שמופיעים בשלבים שונים של החיים יכולים לפגום באיכות השינה. מצבים כמו הריון או גיל הבלות אצל נשים מתאפיינים בשינויים בדפוסי השינה של אותן נשים.
  • שינה נטולת חלומות היא שינה שבה לא נחים מספיק. מסתבר שהחלומות דרושים לעיבוד האירועים של היום ואם אנו לא חולמים מספיק (שינת REM) אז אנחנו מתעוררים עייפים. ישנן תרופות שונות שמקצרות את שנת ה REM, וגם אלכוהול פוגע בשינה הזו.
  • מחלות גופניות שונות פוגמות בשינה. סכרת לא מאוזנת יכולה לגרום לאדם להתעורר מספר פעמים בלילה כדי ללכת לשירותים. בעיות פרוסטטה גורמות להפרעת שינה דומה. גם הפרעות נשימה שונות כגון נחירות או דום נשימה בשינה יכולות לפגוע באיכות השינה.

בסה"כ יש גורמים רבים להפרעות שינה. אם מישהו סובל מהפרעת שינה והוא לא יודע את הגורם להפרעת השינה הזו, רצוי שהוא יתחיל את הבירור אצל רופא המשפחה שלו. פעמים רבות הוא יגיע לפסיכיאטר בשלב כלשהו של הבירור ולדעתי רצוי שהשלב הזה יהיה מוקדם יחסית. הסיבה היא שגם אם הגורם להפרעת השינה היא לא בעיה פסיכיאטרית – פעמים רבות הפרעת השינה עצמה גורמת לבעיה פסיכיאטרית כגון עצבנות, לחץ ירידה בריכוז ובתאבון, פגיעה תפקודית ולפעמים גם סימנים של דיכאון וחרדה. פניה לפסיכיאטר כחלק מהבירור יכולה להקל משמעותית על ההפרעה, גם אם הבעיה נגרמת כתוצאה מגורם אחר.

שנת שלווה.

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה, להרשם לטוויטר שלי, או להכנס לאתר של מרכז רזולוציה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

3 תגובות לרשימה ”לא רוצה לישון. מבוא להפרעות שינה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אור:

    בגיל 18 אובחנתי כבעלת הפרעת קשב וריכוז והתחלתי לקבל ריטלין, מפסיכיאטר שלא התמחה ספציפית בהפרעות קשב. מן הסתם ריטלין גורם להפרעות שינה, והפתרון שהציע הדוקטור לבעיות השינה שלי היה כדורי שינה ממשפחת הבנזודיאזפינים (בונדורמין). כך שבגיל 18 מצאתי את עצמי מכורה במשך שנה וחצי לכדורי שינה, עד שנגמלתי בעזרת הרבה כח רצון – תקופה שכללה המון שעות ערות מיותרות, תשישות ועצבנות. הווה אומר, לפני שמתחילים לקחת כדורי שינה\הרגעה למיניהם, כדאי לחקור ולהיות מודעים לתופעות הלוואי שעלולות להופיע, ולא בהכרח להסתמך על עצת הרופא בלבד.

  2. מאת טל:

    הטקסט המיושר לשמאל עושה בלאגן בעיניים 🙁

  3. מאת טל מלכינסון:

    קושי להרדם..נשימה ללא עומק יכולה להרדם רק עם לוריבן

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.