עד כמה בעיות פסיכיאטריות באמת נפוצות?

בעיתונים מפרסמים מדי פעם נתונים וכתבות על מחלות פסיכיאטריות. ארגון הבריאות העולמי מספר שעד 2015 או משהו כזה, הדיכאון תהפוך לבעיה הכי גדולה בעולם המערבי. רק בשבוע שעבר פרסמו במוסף השבועי של ידיעות אחרונת כתבה על טיפול בסכיזופרניה ועל מרכז חדש (אבל לא ממש מחדש) שאמור להפתח בקרוב בבית חולים שניידר. אבל כשמדברים על כל הבעיות האלו, עד כמה הן באמת נפוצות? כמה אנשים סובלים מדיכאון בישראל, כמה מחרדה, כמה מהפרעות אכילה, כמה סובלים מהפרעות קשב וריכוז או מסכיזופרניה?

באופן טבעי בתקשורת מדי פעם 'מתלהבים' מסוג אחד של בעיה ולכן נדמה לרגע שכולם מדברים על הפרעת קשב וריכוז – ולכן להמון אנשים יש באמת הפרעת קשב וריכוז. אחר כך מופיעות כמה כתבות על חרדה או דיכאון וכולם בטוחים שלכולם יש דיכאון. משרד הבריאות שלנו בדרך כלל מפרסם נתונים מעודכנים ללפני שנתיים, כך שקשה לדעת את שיעור ההיארעות (prevalence) של מחלות שונות באוכלוסיה. למזלנו האמריקאים מפרסמים נתונים יותר מעודכנים ומכיוון שהסטטיסטיקה מראה שהתחלואה הפסיכיאטרית די דומה בינינו לבין האמריקאים אפשר להציג גם את הנתונים שלהם.

מסיבה זו אנשים לא קולטים עד כמה נפוצות בעיות בתחום בריאות הנפש ולכן הם לא פונים לפסיכיאטרים, לפסיכולוגים ולשאר אנשי המקצוע. אנשים לא מבינים שלא חייבים תמיד טיפול ארוך של פסיכותרפיה או טיפול תרופתי. לפעמים סדרת פגישות די קצרה יכולה להביא לשינוי משמעותי במצבם.

את הגרף הזה לקחתי מאתר נחמד שעוסק בפסיכולוגיה בעיקרו ונקרא Psychcentral.com. המספר מראה את כמות הסובלים בכל רגע נתון כחלק מהאוכלוסיה הכללית. המספרים לאורך החיים כמובן גדולים הרבה יותר. לדוגמא לאורך מהלך כל חיי האדם, יותר מ 20% מהאוכלוסיה יסבלו מבעיות דיכאון, למרות שכרגע רק 6.7% מהאוכלוסיה סובלים מזה. בקיצור, מדובר בהמון אנשים שזקוקים לטיפול אך לא מקבלים טיפול ראוי. אם לוקחים את קבוצת החרדות, שכוללת חרדות ספציפיות, חרדה חברתית, הסתמנות בתר חבלתית (פוסט טראומה), הפרעה אובססיבית – כפייתית, חרדה מוכללת והפרעת בעתה (פאניקה), אנחנו רואים שבכל שנה אחוזים גדולים מהאוכלוסיה סובלים מבעיות חרדה שמוגדרות כהפרעה ממשית, וכאן אנחנו בכלל לא מודדים בעיות חרדה קטנות שמופיעות מדי פעם בפעם.

שיעור הארעות מחלות פסיכיאטריות

שיעור הארעות מחלות פסיכיאטריות

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה, להרשם לטוויטר שלי, או להכנס לאתר של מרכז רזולוציה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”עד כמה בעיות פסיכיאטריות באמת נפוצות?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יעל א:

    גוזרת ושומרת, יסייע לי רבות להראות עד כמה חרדה על נגזרותיה שכיחה. תודה.

  2. מאת שושו ל.:

    אתה לא מבין שחלק מהאנשים אין להם כסף או שהם נבדקים ואז השןליטה כבר לא בידהם אלא הם בהשפעת התרופות ובהשפעת החרדות שנגרמים להם? אתה לא מבין שלא לכולם יש את הרקע שלך, וחלק פשוט נרתעים בעקבות נסיון לא טוב של בני משפחתם?

  3. מאת שושו ל.:

    רציתי לשאול מה יכול להיות מסוכן לבריאות בתגובות של אנשים.

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @שושו, ראשית, לא הבנתי מה הקשר בין מה שכתבת לבין התוכן של הפוסט. הרי חרדה מופיעה אצל אנשים עשירים ועניים, משכילים ולא משכילים ולא פוסחת על אף אחד. השליטה נמצאת כמעט תמיד אצל אנשים, גם אם אובחנה אצלהם בעיה זו או אחרת.

    ושנית, גם תגובות יכולות להיות מסוכנות לקוראים אם הם מכילות מידע מטעה בכוונה שיכול לגרום לאנשים לקבל החלטות שגויות בגלל שהטעו אותן.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.