מקצועות העתיד ברפואה: אוצר מידע רפואי

אחת התופעות המעניינות של העשור האחרון, ויתכן שחלק ניכר מהתופעה נגרמה בגלל הרשת והתפוצצות המידע שאנו נחשפים אליה היא שכולנו הפכנו להיות מומחים להכל. סת' גודין כתב בפוסט לא מזמן בבלוג שלו שבעצם כולנו הופכים ל'מדענים חובבים' ואנחנו מבססים החלטות על בסיס פסאודו-מדע שאנו אוספים או נגישים לו דרך אמצעי התקשורת השונים.

גם בתחום הרפואי אנחנו נחשפים ליותר ויותר מידע. אם ניקח לדוגמא את תחום הפסיכיאטריה בכלל או הפרעות חרדה בפרט אפשר לקבל מידע עליהן בספרים מקצועיים יותר ופחות, בעשרות פורמים שמנוהלים על ידי כל מני אנשים, מתוך בלוגים של אנשים שסובלים מחרדה או דיכאון ומתוך בלוגים של פסיכיאטרים, על ידי רשתות חברתיות רפואיות, באתרי מידע רפואי ועל ידי אנשים שמנסים למכור לנו כל מני מוצרים ושירותים.

אין לגולש הממוצע שיפוט קליני

אנשים קוראים את המידע העצום שמסתובב באינטרנט, ועל בסיס המידע מקבלים החלטות רפואיות בעלות משקל והשפעה לשנים ארוכות. לא פעם מגיעים אלי מטופלים לבדיקה כשהם כבר יודעים מה הם רוצים, איזו תרופה לקבל עבור הדיכאון או הפרעת הקשב וריכוז שלהם והם מתעקשים על טיפול זה או אחר בגלל עצה או מידע שהם קיבלו במקום אחר. כמעט תמיד מתפתח דיון מאד מעניין סביב הבקשה שלהם, כשלפעמים הם באמת מקבלים את מבוקשם ולפעמים אני מתעקש על דרך אחרת.

יש מושג שמאד חסר בדיון הציבורי על המידע הרפואי שמסתובב ברשת והוא שיפוט קליני. שיפוט קליני הוא היכולת של איש מקצוע בתחום הרפואה (פסיכיאטריה) לקחת את מכלול המידע הרפואי היבש, לצרף אותו לידע המקצועי שלו ולמה שהוא רואה שמתרחש אצל המטופל שלפניו ולהפוך את הידע הרפואי הקליני שלו להחלטה רפואית נכונה. שיפוט קליני הוא הבסיס לרפואה טובה, ובנתיים אי אפשר לספוג אותו על ידי קריאת מסמכים או צפייה בתוכניות רפואיות. לצערנו שיפוט קליני טוב לא נמצא באינטרנט.

כשמדברים על רפואה 2.0 יש נטיה לשכוח את השיפוט הקליני. טוענים שהוספת מידע רפואי והנגשתו לציבור תפתור את הבעיה של קבלת החלטות ברפואה אבל אין שום התייחסות לשיפוט קליני בקבלת החלטות. כאילו שאפשר לקבל החלטה רפואית רק על סמך מידע סטטיסטי.

אוצר מידע רפואי

במצב שבו אנחנו נמצאים, שבו בכל רגע נתון נוספים לרשת עשרות עמודי מידע שעוסקים בכל תחום רפואי אפשרי מחרדות ועד כאבי בטן, מכאבי ראש ועד דיכאון נוצר מצב שבו אנשים לא יכולים באמת לקבל החלטות על בסיס המידע שהם נחשפים לו בגלל שאין להם את הכישורים המתאימים כדי להחליט אם המידע בכלל ראוי שיתייחסו אליו.

הפתרון לבעייה הזו מצוי במקצוע רפואי חדש שנקרא לו אוצרות מידע רפואי (Health information curation). אוצר רפואי , בדיוק כמו אוצר במוזיאון הוא זה שעיסוקו איסוף מידע רפואי בצורה אקטיבית וסלקטיבית. לא מדובר בחיפוש, לא מדובר באגרגציה אוטומטית של אתרי מידע אלא בתהליך שאורך זמן ודורש יכולת להבחין באיכות המידע הרפואי ולא רק בכמותו. על הרעיון הכללי של אוצרות דיגיטלית שלא בהקשר רפואי אפשר לקרוא אצל סטיב רובל).

האוצר הרפואי צריך להיות בעל ידע רפואי מוקדם בתחום שבו הוא אמור לאצור, ומצד שני הבנה מלאה של הצרכים של המטופל שעבורו הוא מספק את השירות. סביר להניח שהמטופלים לא מסוגלים לעשות זאת בעצמם מבלי להשקיע עשרות שעות שאין להם. ומצד שני סביר שהרופאים לא יוכלו לעשות הכל עבור המטופלים. לכן ייוצר אולי מקצוע חדש שיחבר את הפערים.אפשר למצוא אתרי מידע בעשרות ועוד עשרות אתרים שאוספים מידע מעשרות מקורות, ואין לגולש הממוצע יכולת להבחין מי משפיע על התוכן של אותו האתר (לדוגמא גורמים מסחריים). לכן רוב האנשים לא יוכלו לעשות זאת לבדם.

המסקנה היחידה יכולה להיות שמכיוון שידע רפואי מקצועי אף פעם לא יצליח לספק את הביקוש של אנשים לידע רפואי, יש מקום למישהו או משהו שיצליח לגשר על הפערים ולהתגבר על עומס המידע. השאלה היא רק מי יהיה זה שיעשה את זה בצורה טובה.

איך אתם מתמודדים עם עומס המידע הרפואי?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

6 תגובות לרשימה ”מקצועות העתיד ברפואה: אוצר מידע רפואי“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אבי:

    לצערי הרב אני יודע יותר מהרופא שלי על מחלות ילדות/חורף למיניהן. הפתרון הוא להחליף רופא 🙂

  2. מאת קסטה:

    לטעמי נחוץ מאוד, ולא רק ברפואה…

    אתה לא מדבר פה על תפקיד של information specialist?
    זה מה שעושים מידענים בתחום החינוך למשל, אז למה שלא יעשו זאת מידענים בתחום הרפואה? כמובן שהתואר המתקדם בלימודי מידע יגיע לצד או אחרי ההשכלה הנדרשת בתחום הרפואי.

  3. מאת שושי:

    הצורך אכן דוחק. כשהתעניינתי קראתי באתרים אמינים יחסית כמו של NIH
    ומאיו קליניק ושאלתי את המידענים של יד שרה.
    יש צורך גם בגישה למאגרים בתשלום.

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    אני חושב שאדם כזה צריך ידע מוקדם ברפואה שהוא לא רק מקריאת חומר, ולא רק ידע במידענות. זאת כדי שיהיה יותר שיקולים קליניים

  5. מאת Tweets that mention פסיכיאטר, ד"ר ירדן לוינסקי | מקצועות העתיד ברפואה: אוצר מידע רפואי -- Topsy.com:

    […] This post was mentioned on Twitter by Jordan Lewinski, Eran Katz. Eran Katz said: @nitzanb אני מסכים שאין מידע זמין בצורה נוחה וברורה, וזה המצב שצריך להשתנות. ראה הפוסט הזה של ירדן לוינסקי http://bit.ly/4Hzcf0 […]

  6. מאת מגזין הקישורים הסמויים מן העין , הפלגה מס’ 129 , דצמבר 2011 | עמי סלנט:

    […] מקצועות העתיד ברפואה: אוצר מידע רפואי, ד"ר ירדן לוינסקי […]

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.