תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון וחרדה בזמן הריון

כבר כתבתי פעמים רבות על כך שדיכאון וחרדה הן מהבעיות הנפוצות ביותר שאנו פוגשים במאה העשרים ואחת. מכיוון שהנשים מהוות חצי מהמין האנושי, וחלק מהן נמצא בגיל הפריון אני נשאל פעמים רבות במהלך עבודתי כפסיכיאטר על המשמעות של נטילת תרופות פסיכיאטריות בזמן ההריון.

ראשית, חייבים להבין שבשום מקום בעולם לא נעשים מחקרים על נשים בהריון. המידע שקיים ונאסף מורכב מדיווחים על נשים שנטלו בזמן ההיריון תרופות כאלו ואחרות, פסיכיאטריות ולא פסיכיאטריות. מתוך הדיווחים הללו מקבלים מידע על הסיכונים של נטילת תרופות בזמן היריון. כמובן שאף רופא ואף אשה לא ימליצו לקחת תרופה אלא אם אין ברירה אחרת.

תרופות פסיכיאטריות בהיריון: קבלת ההחלטות

נניח לרגע שהאשה אכן סובלת מדיכאון או חרדה משמעותיים שדורשים טיפול. מצד אחד, האבחון חייב להתבצע על ידי פסיכיאטר מומחה ובעל ניסיון. מצד שני, בבחירת הטיפול המתאים יש לבחון אם התערבות אחרת כמו טיפול פסיכולוגי, היפנוזה, התערבות משפחתית או כל דרך התערבות שאיננה תרופתית, יכולה להתאים יותר לטיפול בבעיה.

נשים רבות לא מודעות לעובדה שמצוקה נפשית של האם בזמן היריון, כמו דיכאון לא מטופל או רמות חרדה גבוהות, משפיעים לרעה על התפתחות העובר. מחקרים מצאו שסטרס של האם בהריון קשור למשקל לידה נמוך ובעיות בהתפתחות. האישה צריכה לקבל מידע ברור לגבי האבחנה, הסיכון להתמשכות הדיכאון או החרדה או לחליפין הסיכון להופעה של אפיזודה נוספת של הבעיה אם היו אפיזודות בעבר, הסיכון לחזרת סימפטומים אם לא תקבל טיפול תרופתי, ואפשריות טיפוליות אחרות, לא-תרופתיות.

כמובן שמעבר לתגובה החיוביות שיכולות להיות לתרופות ולטיפול בחרדה ובדיכאון ולהקלה שיכולה להיות כתוצאה מהטיפול, ישנם גם סיכונים פוטנציאלים שיכולים להתרחש: תופעות לוואי שיכולות להתרחש לפעמים עבור האם, או השפעות על העובר ועל התפתחותו. בשלב זה אנשים נוטים להתייעץ עם אחד המרכזים הטרטולוגים אשר נותנים מידע על הסיכונים בנטילת תרופה ספציפית בזמן היריון (פשוט מחפשים מרכז טרטולוגי בגוגל ומתייעצים).

טיפול בדיכאון ובחרדה בזמן היריון

רוב הנשים שנוטלות תרופות פסיכיאטריות לטיפול בדיכאון ובחרדה נוטלות תרופות מקבוצת SSRI או מקבוצת SNRI. התרופה הראשונה היתה פרוזאק ואחר כך נוספו גם תרופות כמו ציפרמיל, סרוקסט, ציפרלקס – ולאחר מכן התרופות המשפיעות גם על נוראדרנלין כמו ונלפקסין (אפקסור) איקסל וסימבלטה. עם השנים הצטבר מידע מנשים אשר מסיבות שונות המשיכו לקחת את התרופות הפסיכיאטריות גם בזמן ההיריון ובשנת 2006 הוצאה אזהרה בנוגע לעליה מסויימת בשכיחות מומים קרדיאלים בנשים שנטלו את התרופות בשליש הראשון להריונן (מאחוז בערך בהריונות רגילים ל 2 אחוז בהריון עם תרופות), אבל מחקרים מאוחרים יותר סתרו את הממצאים הללו. הבעיה היא שקיים מידע סותר ולא עקבי. העובדה היחידה שברורה היא שאין מספיק מחקרים ומידע שנאסף בתחום.

לכן, הדרך להתמודד עם הדילמה היא ככל הנראה שבמצבים בהם אשה כבר נוטלת טיפול תרופתי נגד דיכאון וחרדה והיא מגלה שהיא בהריון אז כדאי להמשיך עם אותה תרופה ולא לשנות (אם מדובר בתרופות שהזכרנו), כיוון שהחלפת תרופה יכולה לגרום להחמרה במצבה של האישה. לעומת זאת במידה והאשה מתכננת מראש היריון אז ניתן לשקול החלפת תרופה, ובמקרים כאלו כדאי לעבור לתרופה שיש עליה יותר מידע.

ומה בנוגע להשפעה של התרופות לאחר הלידה?

בתחום הזה כמובן יש עוד פחות מידע בנוגע לתופעות לוואי אצל תינוקות שאמהותיהן נטלו תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. היום אנו מסיקים מהמבוגרים לגבי הילדים. ישנם שני תחומים שרלוונטים כאן: רמות יתר של סרוטונין שיכולות להתבטא בבלבול, חרדה, שלשולים, דופק מואץ, רעד וצמרמורת. הדבר השני הוא תופעות גמילה לאחר הפסקת התרופה (ובמקרה הזה לאחר הלידה) שיכולות להמשך כמה ימים והן בעיקר בחילה, בעיות שינה ואי שקט. השאלה שנשאלת, היא אם זה מה שיכול לקרות במבוגרים, מה יקרה אצל הילודים?

יש דיווחים מעטים על תופעות הלוואי הללו, אך ככל הנראה יכולות להיות תופעות לוואי של גמילה בימים הראשונים שלאחר הלידה. יש לציין שרוב הילודים משתחררים הביתה בתוך יומיים שלושה, ולכן חלק מתסמיני הגמילה יופיעו בבית ולא ידווחו. דבר נוסף הוא שיתכן שבזמן הלידה התינוק ייראה מעט רדום, ולכן מומלץ לעדכן את הרופא המיילד על כך שהאם נוטלת טיפול בזמן היריון (וזה נכון לגבי כל התרופות, פסיכיאטריות ובכלל). אגב, בנוגע לתרופות הרגעה ממשפחת הבנזודיאזפינים, מוסכם כי מומלץ לתת דווקא SSRI כיוון שבשליש הראשון בעיקר יש דיווחים על מומים באיזור החך.

אז מה עושים?

דבר ראשון מתייעצים. שוקלים את היתרונות והחסרונות של כל החלטה ובסופו של דבר מחליטים. גם חוסר הודאות מגביר בעצמו את המצוקה, וכתוצאה מגביר את הסיכונים להיריון. יש מספיק דאגות, אל תבזבזו זמן מיותר וארוך מדי על ההתלבטות.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

25 תגובות לרשימה ”תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון וחרדה בזמן הריון“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת פסיכיאטר | נטלת תרופות דיכאון בהריון? התינוק יצטרך גמילה:

    […] דיכאון בזמן ההריון, וגם אני כתבתי משהו יותר נרחב על דיכאון וחרדה בהריון  לא מזמן. ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, […]

  2. מאת סרוקסט / פאקסט - מינון, תופעות לוואי ועוד | פסיכיאטר:

    […] איננה מומלצת לשימוש במצבים של דיכאון או חרדה בזמן הריון, אם כי במצבים שונים נותנים אותה בכל זאת, אם אין ברירה […]

  3. מאת גיגי:

    היי
    אני בהריון בשבוע חמישי ואני נוטלת פאקסט כבר שנה
    כדור שעשה לי ממש טוב הסיכיאטרית שלי אמרה לי שעדיף שאני ימשיך כרגיל כדור ביום

    רציתי לדעת אם יש איזה סיכון לעובר ?

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @גיגי, יש סיכון זעיר אך קיים. כדאי להתייעץ בסוגיה זו עם אחד המרכזים הטרטולוגיים ברחבי הארץ ועם הפסיכיאטרית שלך. בכל החלטה כזו יש לשקול שיקולים בעד ונגד אך בסוף זו רק החלטה שלך.

  5. מאת יהודית:

    היי,
    סבלתי מדיכאון אחרי לידה, אני לוקחת ציפרלקס וולבטרין, הייתי רוצה להיכנס להריון
    האם יש סיכון בלקיחת התרופות בזמן ההריון?

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @יהודית, יש סיכון מסויים בנטילת תרופות בזמן הריון. כדאי להתייעץ עם הרופא שלך ולחשוב על היתרונות למול הסיכון.

  7. מאת דנה:

    שלום רב, ראשית תודה על הכתבה המועילה. שנית, אשמח לשמוע לגבי סימבלטה במינון הכי נמוך 30 מג והריון והאם ידוע לך נזק ישיר לעובר?
    תודה! דנה

  8. מאת ירדן לוינסקי:

    @דנה, לא ידוע לי, אבל שווה להתייעץ עם המרכז הטרטולוגי.

  9. מאת תמרה:

    בזמן שניסנו להכנס להריון(ז"א כמה ימים לפני ביוץ)הייתי מאוד בלחץ ולקחתי כדור נגד דכאון שנמצא בבית מסיבות שלא קשורות אליי
    מה ההשלכות??? אני נורא מפחדת שנכנסתי להריון וזה יכול להזיק לעובר
    אודה לתשובתכם

  10. מאת נועה:

    אני בהריון רביעי. שבוע שישי. יש לי שני בנים ולפני ארבעה חודשים עברתי הפלה. לא היה דופק לעובר. יש לי היסטוריה שלי דכאונות/חרדות וטופלתי בעבר הרחוק בזיפרקסה לתקופה של שנתיים. בשנתיים האחרונות אני נורא עצבנית. כל הזמן בסטרס ובטונים גבוהים מרעידה את הבית כל פעם מחדש. נפגשתי מספר פעמים עם פסיכיאטר שנתן לי זיפרקסה, דפלפט וטגרטול. שום דבר לא עזר חוץ מלעלות במשקל. ולכן גם איתם הפסקתי. אני נקייה יותר משנה וחצי מכדורים ואני מרגישה בהרס עצמי. אני לא בדיכאון ולא בחרדות פשוט כל הזמן עצבנית וכועסת ומוציאה עצבים על בעלי והילדים. לא מצליחה להירגע. אני ממש לא מאמינה בשיחות כי ניסיתי להיפתח למספר פסיכיאטרים שהעלו רעיון לפנות לרווחה. אני מרגישה שאין לי אוזן קשבת ושמה שבאמת עובר עליי נפשית עלול לגרום לכך שיקחו לי את הילדים. אני אוהבת את הילדים שלי ולעולם לא אפגע בהם פיזית אך אני חוששת שאם לא אקבל עזרה אני עלולה להתמוטט או לפגוע בהם נפשית עם היחס והצעקות שלי עליהם. אין לי נטיות אובדיות אך אני רוצה את החיים שלי בחזרה…
    אני נואשת לקבל עזרה במיוחד על רקע ההיריון הנוכחי. האם יש כדור כלשהו שניתן לקחת בתקופה זו של ההיריון?

  11. מאת ירדן לוינסקי:

    נועה, יש כדורים שאפשר לקחת בזמן ההריון, אבל עם כל הכבוד ועם כל הצער, איני יכול לומר מה התרופה המתאימה בלי לדעת את כל ההסטוריה הרפואית שלכם. פנו לרופא בצורה מסודרת והתייעצו.

  12. מאת ימית:

    שלום,
    אני בת 29, מאובחנת בדיכאון וחרדה (חלק מהרופאים שטיפלו בי טוענים לבי-פולאר, אני לא מסכימה עם זה בהכרח, אבל זה לא משנה) .

    לוקחת כיום וולבוטרין 150 מ"ג, וסרוקוואל 100 מ"ג.
    אני ובן זוגי רוצים להיכנס להריון והייתי רוצה לדעת אם יש לך נסיון עם מטופלות שנכנסו להריון עם השילוב הזה, ומה דעתך עליו?

    לאחר התייעצות עם המרכז הטרטולוגי בירושלים קיבלתי תשובה ששתי התרופות הללו נמצאו כ-לא מעלות סיכון למומים בעובר {למעשה נמצא שכן, אך לאחר "נירמול\ תיקנון" הממצאים החוקרים הגיעו למסקנה שהעלייה בשיעור המומים היו כתוצאה מגורמי סיכון אחרים (גיל, השמנה וכו) שהיו משותפים לנבדקות, ולא מהשימוש בתרופות – קראתי את המחקרים}. החוקרת מהמרכז הטרטולוגי אמרה לי שאין הרבה מידע בספרות על התרופות הללו, והשימוש בהן בעולם ובעיקר בארץ הפך נפוץ בשנים האחרונות בלבד.
    בהשוואה לתרופות וותיקות יותר (שנבדקו על עשרות אלפי נבדקות), הוולבוטרין נבדק על 2000 נבדקות עד כה, והסרוקוואל על 4000 נבדקות, לפי הספרות המדעית והמחקרים העדכניים האחרונים, והממצאים הללו הם בני שנה בלבד (2016). החוקרת איתה דיברתי אמרה לי שאם הייתי מתקשרה לפני שנה, היא היתה אומרת לי שאין מספיק אינפורמציה כדי לתת תשובה.

    ולכן עולה בי תהיה על התוקף והמהימנות של הממצאים, והייתי רוצה לשמוע קצת "מהשטח".

    תודה רבה

  13. מאת Moran:

    היי
    אני לוקחת כבר כשנה לוסטר ואני עכשיו בטיפולי פוריות האם זה יכול להזיק להליך ?

  14. מאת אנונימית:

    אני בהריון שבוע 31, נוטלת 225 מ״ג של ונלפקסין xr עוד מלפני תחילת ההריון.
    לפני שנכנסתי להריון התייעצתי עם המכון הטרטולוגי, ואמרו לי שאפשר לקחת את התרופה בהריון.
    תודה לאל כל הבדיקות יצאו תקינות ואין לעובר מומים.
    עכשיו אני רק חוששת מתופעות הגמילה שיהיו לתינוק לאחר הלידה. אני מאוד מקווה שהוא לא יסבול , ואני אסבול יותר יחד איתו.
    במכון אמרו לי שייתכן שבימים הראשונים שלו הוא עלול לסבול או מאי שקט, הרבה בכי. או ההפך… להיות רדום.
    במקום אחר (באינטרנט) כתבו מקוצר נשימה וקשיים באכילה! את המידע הזה קראתי רק לפני כמה ימים ומאז אני מוטרדת!!
    אני אנסה לברר עם רופאי ילדים ולקבל עוד מידע בנושא.

  15. מאת אנונימית:

    היי אני בשבוע 7 להריון נוטלת סרנדה 100מ"ל עקב חרדות כבר כמה שנים התרופה ממש עוזרת לי האם יש סיכון לעובר? לאיסה פיגור שכלי? או כל מיני דברים אחרים..
    אני ממז דואגת ובלחץ והפסיכיאטר דלי יהיה רק סוף שבוע

  16. מאת דנית:

    היי,גם אני נוטלת ואיפקס כבר כ 9 שנים.חשבתי על זה איך זה יהיה כשארצה להיכנס להריון,ומה יקרה לתינוק כשייולד.אשמח אם תעדכני.

  17. מאת אנונימי:

    היי
    אני בהריון בשבוע 34 לוקחת מלפני ההריון ציפרלקס 10 מ"ג לפני חודשיים הרגשתי אי שקט וחרדות העילו לי את המינון ל15 מ"ג עזר לי מאוד כרגע אני מרגישה שוב אי שקט וחרדות, בעיקר מתעוררת מהשינה בלילה
    מה את מציעה

  18. מאת ירדן לוינסקי:

    @אנונימית, לצערי אני לא יכול לתת יעוץ פרטני למישהו שמעולם לא בדקתי. במקרה שלך, במיוחד בגלל ההריון, כדאי להתייעץ עם פסיכיאטר שמכיר את המצב ואת התיק הרפואי.

  19. מאת נאוה:

    שלום אני נוטלת 10 מג ציפרלקס ואני מנסה להכנס להריון בטיפוליivf . שאלתי היא האם כדאי להפסיק את הציפרלקס ולחזור לקחת אותו בשליש ה2 להיריון . הבנתי שהשליש הראשון הוא הקריטי מבחינת נטילת התרופות

  20. מאת דנה:

    שלום,
    אני נוטלת ויאפקס הרבה שנים.
    יש פב מישהי שיילדה עם ויאפקס?

  21. מאת איציק גל:

    היי
    הייתי מעוניין לדעת אם קבלת תשובה ומה היא
    תודה איציק

  22. מאת תמרה:

    היי
    אמרו לי שזה לא מזיק…וגם ככה בזמנו לא נכנסתי להריון

  23. מאת יהודית:

    שלום. אני לוקחת ציפרלקס 15 mg
    ואני בהריון שבוע 21.
    אני קצת דואגת על תופעות לתינוק אחרי לידה.
    האם אפשר להפסיק עם התרופה בזמן הריון?

  24. מאת אביבית:

    היי אני לוקחת 200 מילגרם פבוקסיל,20מילגרם ציפרלקס,רילרט פעמים בחוד ,ולורוון פעמים ביום האם זה מזיק בהריון של הפרייה חוץ גופית

  25. מאת רעות:

    אני נוטלת ציפרלקס 20 מיליגרם ומתמודדת עם הפרעת חרדה לאורך השנים. מתכננת להיכנס להריון אך חוששת להפסיק את הטיפול התרופתי.. האם מינון זה הוא משמעותי ועלול להוות סכנה?
    תודה מראש!

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.