8 טיפים לשיפור הזיכרון

אנשים טועים לחשוב שהזיכרון הוא דבר סטטי ולא משתנה, אבל המחקרים מראים שאפשר לשפר משמעותית את ביצועי הזיכרון באמצעים די פשוטים. שמונה טיפים שיעזרו לכם.

הרבה האנשים מתבלבלים בין ריכוז לבין זיכרון, וזה אולי מקום טוב להתחיל בו. זיכרון הוא היכולת לשמור פרטי מידע במוח ולשלוף אותם בשעת הצורך. ריכוז הוא היכולת לבצע פעולה מבלי להיות מוסח בפעולות אחרות.

הריכוז משפיע על ביצועי הזיכרון. לדוגמא, אנשים שנמצאים ברמת חרדה גבוהה או מוסחים מאד ייראו כאילו הם סובלים מבעיות זיכרון, למרות שאין להם באמת בעיית זיכרון אלא בעיית ריכוז. אצל אותם אנשים, אם נשפר את הריכוז נשפר בהכרח את ביצועי הזיכרון. דווקא תרגילי שיפור זיכרון אצל אנשים שסובלים מהפרעות חרדה, דיכאון, לחץ או נמצאים באמצע משבר חיים, לא באמת יצליחו להביא לשיפור משמעותי בזכרון. במקרים כאלו דווקא כדאי לפנות לאבחון וטיפול אצל פסיכיאטר או פסיכולוג.

באופן כללי ביותר, ישנם שני סוגי זיכרון: זיכרון קצר טווח וזיכרון ארוך טווח.

הזיכרון קצר הטווח הוא זה שמשמש אותנו בפעולות שוטפות, כמו לזכור את שמו של אדם שאתם פוגשים בפעם הראשונה (כדי שתזכרו לענות בשם שלו). המחקרים מראים שאנחנו מסוגלים לזכור בערך שבעה פרטי מידע כאלו בכל רגע נתון, ואם נוסף פריט מידע נוסף אנחנו צריכים למחוק אחד אחר במקומו.

הזיכרון ארוך הטווחמשמש אותנו כדי לזכור דברים שאנחנו לא צריכים באופן מיידי. למשל: חומר שאנחנו לומדים לקראת בחינה, אירועים וחוויות שחווינו בעבר.


אז איך משפרים את הזכרון ?

כדאי לזכור שהמוח שלנו הוא איבר דינמי. נוצרים בו קישורים וזכרונות כל הזמן ולכן המוח מושפע על ידי פעילות, וכמו בהתעמלות, ככל שאנחנו מתרגלים את המוח כך היכולת שלו לתפקד משתפרת.

לכן פעילות מחשבתית כמו פתרון תשבצים או סודוקו משפרים את היכולת של המוח לחשב ולשלוף זכרונות. לכן גם פעילות גופנית ששומרת על הגוף, תזונה טובה ושינה טובה אשר שומרים על הגוף שלנו, נמצאו כשומרים באותה מידה גם על המוח שלנו.

אם אתם רוצים לשפר את הזיכרון שלכם, הדברים שאתם צריכים להתמקד בהם הם עקרונות של התמקדות בקליטת המידע ובהטבעתו בזיכרון שלכם. נשמע מסובך? לא ממש. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

  1. התמקדו בפעולה אחת. אנשים מתפלאים שבעולם של מולטי-טאסקינג הם לא מצליחים לזכור שום דבר, למרות שזה די מובן. אם אנחנו עושים שלוש פעולות בו זמנית איך אנחנו מצפים באמת להצליח לקלוט מידע ולזכור אותו? על מנת לזכור משהו אנחנו צריכים קודם כל להשקיע תשומת לב בקליטה של המידע ובזכירתו.
  2. תגעו, תטעמו, תראו ותשמעו. ככל שאנחנו מערבים יותר חושים בקליטת המידע כך הסיכוי לזכור אותו אחר-כך עולה. זיכרון של העוגה של אמא שלכם כל-כך חזק כי אתם גם זוכרים איך היא נראתה, איך היה הטעם שלה ואיך היא הרגישה בפה שלכם. אם אתם צריכים לזכור בעתיד את השם של מישהו שפגשתם בפעם הראשונה אתם יכולים להסתכל בפנים שלו בזמן שאתם לוחצים את היד שלו בסיום הפגישה, בעודכם נפרדים ממנו לשלם ואומרים בקול רם את שמו. 4 מתוך 5 חושים.
  3. חזרתיות. כשאנשים לומדים אחת השיטות היעילות לשינון היא לחזור על מידע שוב ושוב. אבל החוכמה היא לא לחזור מייד על אותו מידע אלא לחזור אליו לאורך פרק זמן ארוך.
  4. לחתוך לחתיכות. כאמור, כתבתי שיש לנו בעיה לזכור כמות גדולה של מידע בו זמנית. לדוגמא את מספרי טלפון רוב האנשים זוכרים על ידי כך שהם מפרקים אותם לגורמים – קודם הקידומת, אחר כך מספר ספרות ואז המשך הספרות. מרבית האנשים לא מסוגלים לזכור רצף גדול של ספרות מבלי לחלק אותו לגורמים ולכן כדאי לעשות זאת מראש.
  5. תארגנו את המידע. יש סיבה לכך שאנחנו מחלקים פרים לפרקים ומארגנים אותו בטבלאות ובגרפים. יותר קל לנו לזכור מידע כאשר יש איזו שיטה וארגון למידע.
  6. תשתמשו בטריקים. אנשים משתמשים בכל מני טריקים כדי לזכור דברים לאורך זמן: חרוזים, ראשי תיבות, לשייך תמונות למילים, להמציא סיפור, להוסיף לחן ולשיר. כל דבר שיעזור לנו לזכור יותר טוב.
  7. תשתמשו בשיטה שטובה עבורכם. אין שיטה אחת שמתאימה לכל אדם ואין שיטה אחת שמתאימה לכל סוג של מידע. תנסו את כל השיטות ותנסו לגלות מה השיטה היעילה ביותר עבורכם. יש כאלו שמעדיפים לשנן בכל רם. יש אנשים שמעדיפים לסמן עם טוש. תמצאו את השיטה שלכם.
  8. תחברו את הנקודות. הזיכרון האנושי פועל טוב יותר כשהוא משתמש באסוציאציות. מחקרים מראים שאם אנחנו עושים אסוציאציות כבר בזמן שאנחנו משננים את המידע הסיכוי שנזכור וניזכר עולה. לדוגמא, אם תחשבו על איך שני דברים שונים קשורים, הסיכוי שתזכרו את שניהם עולה.

כשאנחנו מזדקנים הזיכרון שלנו לפעמים נחלש. אבל לא תמיד ולא בהכרח. אם נקפיד על חלק מהטיפים שציינתי נוכל לשפר את הזכרון שלנו בכל גיל.

יש לכם טיפים נוספים? שתפו אותנו.

המוח שלנו הוא איבר דינמי. נוצרים בו קישורים וזכרונות כל הזמן. מצד שני, גם המוח זקוק להתעמלות

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”8 טיפים לשיפור הזיכרון“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אלונה:

    לי מאוד עוזר יומן קטן שתמיד אצלי בתיק, כולו מכוסה בתזכורות בצבעי הקשת 🙂

  2. מאת יואב מ.:

    מעניין מאד – אני גוזר ותולה על הקיר (אם אזכור להעיף בזה מבט).
    אני סובל מבעיית ריכוז – הראש שלי מלא במליון דברים כשאני עושה דברים אחרים. יש המלצות למי שקשה לו להתרכז במה שהוא עושה?

  3. מאת אילנה:

    הדבר המועיל ביותר כדי לשמור על זיכרון לטווח ארוך הוא לא לצפות יתר על המידה בכל תשדירי הטלוויזיה, ולשמור הייטב על סמני שינה קבועים, ותזונה נכונה ופעילות גופנית, אלו הכללים החשובים שיכולים לתרום לחיים הטובים ולשמירה על זיכרון טוב.

  4. מאת Roger cohen:

    איך לעזור לחבר שסובל מסכיזופרניה , לעודד אותו ולגרום לו להישתפר אפילו קצת .

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.