טיפול פסיכולוגי באינטרנט

אתם כבר לא צריכים לצאת מהבית בשביל להתייעץ עם הפסיכולוג או הפסיכיאטר – הטיפול המקוון, באמצעות סקייפ וכלים אחרים, צובר פופולריות במהירות וזוכה לסיקור עיתונאי גובר. הוא עובד, ויש לו יתרונות רבים – אבל זו רק ההתחלה.

אנחנו חיים בעולם דיגיטלי, ועם הזמן התקשורת האנושית הופכת תלויה יותר ויותר בטכנולוגיות שונות שמאפשרות אותה. אם לפני שלוש מאות שנה יכולנו רק לדבר או לשלוח מכתב, היום אנחנו יכולים לראות מישהו שנמצא בצד השני של העולם ברזולוציה יותר טובה ממה שאנחנו רואים את מי שיושב לצידנו.

במשך שנים ההבנה שלנו של שילוב טכנולוגיה בטיפול היתה קשורה לאמצעי הדמיה כמו מכשירי CT או MRI חדשים, וכמובן לפיתוח כלים שאפשר לשלב בניתוחים, צינתורים, השתלות ועוד. לעומת זאת, תחום בריאות הנפש נותר אנאלוגי.

לאמיתו של דבר, דווקא הפסיכיאטריה, הטיפול הפסיכולוגי והעזרה הנפשית היו מהראשונים להיעזר בטכנולוגיה בכדי לטפל אבל הם נתקעו אי שם בשנות החמישים של המאה הקודמת. כבר אז הפסיכיאטרים ייעצו ואף טיפלו באנשים רחוקים כאשר לא היתה ברירה אחרת מלבד שיחת טלפון.

עם הפריחה של האינטרנט אפשרויות הטיפול באנשים התרחבו. פורומים, יעוץ בדואר אלקטרוני, צ'אטים ועוד מאפשרים לאנשים לקבל טיפול פסיכולגי באינטרנט על ידי אנשי מקצוע או תמיכה ועזרה על ידי חברים או מתמודדים אחרים.

הנושא החם הוא טיפול פסיכולוגי ברשת האינטרנט על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים לצורך יעוץ תרופתי או טיפול פסיכולוגי באמצעות תוכנות וידאו חינמיות כמו סקייפ. באופן אישי, אני מטפל באמצעות סקייפ באנשים מכל העולם מזה שנים.

אנשים רבים יכולים להיעזר בטיפול פסיכולוגי באינטרנט: דוגמאות נפוצות יכולות להיות אנשים שמתגוררים באופן קבוע בחו"ל וזקוקים ליעוץ חד פעמי או טיפול ממושך, לפעמים צריך לסייע למישהו שעובר משבר בגלל שהוא נמצא בארץ אחרת. באותה מידה אפשר לטפל גם באנשים בארץ שמתגוררים רחוק מהמטפלים שלהם או באנשים שלא יכולים לצאת מהבית ולהגיע לטיפול נפשי ממגוון סיבות.

טיפול פסיכולוגי באינטרנט בגישה הקלאסית

יש אנשים שמתרגשים לרגע מטיפול באמצעות סקייפ וומפרסמים על זה כתבות תחקיר. זה צבעוני, זה מיוחד, זה מסקרן – אבל הטיפול באינטרנט פי שהוא מתבצע כיום הוא בעצם אותו טיפול שמתבצע בחדר, עבור אנשים שלא יכולים להגיע לאותו חדר. ואם זה כך, אז על מה בדיוק ההתרגשות?

טיפול באינטרנט באמצעות סקייפ דווקא חסר חלק מהיתרונות האופייניים של האינטרנט. הטיפול בסקייפ צריך להיות סינכרוני (המטפל והמטופל נמצאים ביחד באותה נקודת זמן בטיפול). הוא דורש את אותו כח אדם, את אותן יחידות זמן טיפול ואפילו דורש השקעה במחשוב.

כמובן, הטיפול בסקייפ חוסך זמן של נסיעות (למטופל ולפעמים גם למטפל), יכול להביא לגמישות במשאבים (לדוגמא לא צריך כל כך הרבה חדרי טיפול ומזכירות), הוא יכול להביא אנשים שמעולם לא טופלו לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי והוא גם בסופו של דבר חוסך כסף למטופלים ולמטפלים כאחד.

אז בסופו של יום למרות שטיפול פסיכולוגי באינטרנט באמצעות סקייפ הוא כלי נהדר להביא את הטיפול למטופלים – הוא בסך הכל כלי נוסף. זמין, מאתגר ומאפשר, אבל בסופו של דבר כלי שצריך להיות בסל הכלים של כל פסיכולוג ופסיכיאטר וחלק אינטגרלי במסגרת הטיפולים של כל מרפאה גדולה.

כדאי להתרגש מטיפול פסיכולוגי באינטרנט

כי זו רק ההתחלה. כי אנחנו רק מתחילים להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר ולשנות את עולם הטיפול הפסיכולוגי והפסיכיאטרי. כאשר יש פריסה טכנולוגית, כאשר לרוב האנשים יש אינטרנט במחשב, בסלולר ובאמצעים אחרים אז אפשר באמת לנצל את הרשת לצרכי טיפול נפשי.

כיום ובשנים הקרובות, כשהשימוש באפליקציות לאייפון ואנדרואיד הופך נפוץ יותר ויותר, אפשר לפתח אפליקציות רפואיות לשימוש רחב בלי שאנשים יירתעו מהן. אולי אפשר לפתח מודלים שונים של טיפול פסיכולוגי. מי אמר שפגישה עם פסיכולוג באינטרנט צריכה להיות פעם בשבוע? אולי הפסיכולוג יקבל "דמי מנוי" ונוכל לדבר איתו 3 פעמים בשבוע למשך עשר דקות ונקבל אותה השפעה?

אולי באמצעות הסמארטפון נוכל לנטר את מצב הרוח של המטופל והתנהגותו וכך נוכל להתאים לו טיפול יותר טוב? אם הפסיכולוג יקבל התראה לנייד שלו ש"המטופל מדוכא ביומיים האחרונים ושוכב במיטה כל הזמן" הוא יוכל להרים טלפון אל המטופל.

השילוב בין טכנולוגיה לטיפול פסיכולוגי באינטרנט נמצא בנקודה שבה רק התחלנו לגרד את פני השטח. העתיד עוד לפנינו.

פורומים, דואר אלקטרוני, צ'אטים וכלי אונליין נוספים מאפשרים לקבל טיפול מאנשי מקצוע או תמיכה ממתמודדים אחרים

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

14 תגובות לרשימה ”טיפול פסיכולוגי באינטרנט“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת זידאן:

    הבעיה התחילה כבר 3 שנים וההרגשות מתגברת ומשתפרת אני מרגיש את הפחד מקול גבוה זה התחיל רק מהרמקולים בחתנות ואחרי זמן זה גם מהטלוויזיה וכרגע גם מהמוזה בקול של הסוללרי .
    אני מרגיש פחד ונכנס באזהיות שמשהוא בא לתת לי מכות וזה קורא שאני שומע קול גבוה אני התעיפתי כבר בבקשה אני רוצה טיפול

  2. מאת דורית:

    היי שמי דורית אמא שלי בת 72 אבא נפטר בערך לפני10 שנים
    ומאז המצב התדרדר היא אומרת שנכנסים לה הביתה ולוקחים דברים נעלמים לה דברים יש למישהו מפתח של הבית החלפנו כבר 5 פעמים צילינדר מה עושים היא מדברת עם עצמה ומקללת כשהיא לבד שמעתי אותה דרך החלון למי עליי לפנות

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @זידאן ודורית, פנו לאיש מקצוע במרפאה הקרובה לביתך. אפשר גם לפנות לרופא המשפחה שיכוון אתכם לאן להמשיך

  4. מאת רחלי:

    בעקבות שינויים פרסונליים בעבודה,מוצאת את עצמי הולכת ושוקעת.בתהליך שנמשך כחודש וחצי-לאיכולה[ולא רוצה]לקום בבוקר,מאחרת,בוכה המון מתקשה מאד לטפל בעצמי ובבית[הזנחה] מרגישה גם לבד,גם מותקפת וגם חסרת אונים.
    כל התפקוד שלי בכל הרמות ירד בהדרגה בחודש וחצי האחרונים בלפחות 30 אחוז
    לא יודעת איך עוצרים את התהליך הזה,ולא יודעת למי לפנות לעזרה.אני גרושה בת 47 ללא ילדים,ואני מתביישת לדבר עם הורי על המצב הזה.כי אני מספיק מרגישה כישלון ואכזבה גם בלעדי המצב הנוכחי,וגם כך אני נעזרת בהם בדברים שאנשים
    בגילי כבר לא זקוקים בהם לעזרה של הורים.
    אודה לך אם תכוון אותי לכתובת המתאימה לקבלת עזרה[היכולת הכלכלית שלי מוגבלת מאד].
    תודה!

  5. מאת ירדן לוינסקי:

    @רחלי, מצי לך לקרוא את המדריך המעשי לטיפול בדכאון וחרדה. יש שם הסבר מלא על אפרויות הטיפול.
    https://www.thingsonmymind.com/?p=1092

  6. מאת דורית:

    אני חולה בזכזופרניה כבר 10 שנים ואני רוצה להפסיק עם התרופות מה עלי לעשות למי לפנות אני רוצה באופן דחוך פסיכאר תודה מראש דוריתי

  7. מאת דניאל:

    הי
    נתנו לי תרופות בשם ריזדין 25 מ"ג
    אני רוצה להפסיק לקחת את הכדורים האלה מה לעשות?

  8. מאת מאיה:

    יש לי בעיה, בעצם כמה אבל נתחיל מהראשונה. אני מרגישה שכל הזמן יש לי בראש שאני הכי טובה ומה שאני עושה זה הכי טוב. דבר שגורם לי לדבר בהתנשאות קצת ליד אנשים וכאילו אני ״יודעת״ הכל ומחפשת פתרונות להכל שבעצם אני לא יורדת לשורש העניין באנשים. אני לא יכולה להקשיב באמת, תמיד אני חייבת להתפרץ. וגם כשאני מדברת אפילו שאני תוקעת את עצמי כל הזמן, אני מדברת בחוסר ביטחון עצמי שגורם לאחרים להיות חסרי סבלנות לדברים שלי ולי זה גורם להרגיש ממש רע. הביטחון העצמי שלי נמוך ואני לא מצליחה לספר דברים עם עניין, תמיד אני שוכחת או אומרת דברים בלי פואנטה..תןדה רבה:) מאיה

  9. מאת ירדן לוינסקי:

    @דניאל, קבע פגישה עם פסיכיאטר והתייעץ עמו.

    @מאיה, נשמע שיש לך כמה סוגיות שמעסיקות אותך, ואני חושב שהכיוון הנכון להתמודדות עם הסוגיות האלו הוא טיפול פסיכולוגי.

  10. מאת יערה:

    שלום שמי יערה אני בת 15 ואני לא מצליחה לתפקד אני כל הזמן לומדת ללא הפסקה אין לי חברות וגם המורים לא מתייחסים אלי יפה , אני מפחדת לדבר עם אמא שלי, ואני בכללי לא אוהבת את המשפחה שלי יותר מדיי אני מרגישה הכי בודדה בעולם ובלילות אני בוכה בקביעות

  11. מאת גלית:

    אני במשך שבוע נוטלת כדורים נגד חרדה ואני מעוניינת להפסיק
    שלושה ימים חצי כדור ציפרלקס שהיה חזק מידי בשבילי והחליפו לי לרסיטל שאותו לקחתי חצי כדור במשך ארבעה ימים
    האם אפשרי להפסיק בבת אחת?
    הכדורים לא עושים לי טוב בכלל

  12. מאת סמוי:

    אני בת 15 וחצי
    בגלל פטירתה של סתיו פרטוש (נהרגה בתאונת דרכים ) התחילו לי מחשבות על מוות, כל פעם אני מרגישה שהיום אני עומדת למות
    היה לי בגלל זה התקפי חרדה נוראיים ועברתי לטיפול אצל פסיכולוגית, היא עזרה לי בנשימוץ ותירגולים להרגעה , סיימתי את הטיפול ביום רביעי הקודם ואני מרגישה שזה חונק אותי .
    אני לא יודעת מה זה התקפי חרדה או משהו שבאמת הולך לקראת?
    כל דבר ומקום שאני עושה אני אומרת זהו זאת הפעם האחרונה שלי שאני בבית ספר , שאני עם חברות שאני יוצאת בחמישי, שעוד שבוע כולם יהיו באבל עלי , אני כבר לא יודעת מה לעשות .
    ניסיתי לעשות את שמי במספרים וייצא 4/5/16 אני רוצה לצאת מזה אבל אני מפחדת שייקרה לי משהו הלב שלי כל היום דופק חזק אני כבר לא יודעת מה לעשות אני מרגישה שאני מתפרקת

  13. מאת רונה:

    אני בת 29, רווקה, כרגע לומדת לתואר שני, לא עובדת. גרה בבית עם אמי. בת יחידה להורים גרושים(מגיל 3). מעולם לא הייתי במערכת יחסים ארוכה שהיא יותר מ3 חודשיים. אני משתוקקת לבן זוג ,להקמת משפחה ולחיים משותפים ולא מצליחה. הסביבה שלי מאוד מפרגנת. אבל ככל שעובר הזמו הדבר לא משתנה, אלא מכניס אותי לתחושות מאוד מדכאות ומצב רוח שלי ירוד מאוד בעקבות כך. אני מתנתקת ומתכנסת בתוך עצמי. מאוד מתקשה לחשוב חיובי ומרגישה חסרת אונים, במיוחד שכל הסביבה שלי, חברות וחברים נמצאים במערכות יחסים. זה משתלט עליי וגורם לי למחשבות שליליות.
    בנוסף, הסביבה שלי תופסת אותי כאדם מאוד חיובי ושמח ולעיתים קשה לי לשתף אותם בתחושות שלי בשל כך.

  14. מאת מזל:

    יש לי בת בגיל 37.6, רווקה, משכילה, יפיפיה, יש לי תחושה שיש לה בעיה שהיא אוטיסטית וגם בעלת בעיות באישיות. ניגשתי לפסיכיאטרית לפני 4 שנים והיא אמרה לי את ההבחנה השניה. בנוסף היא אוטיסטית שלא מעוניינת באבחון או בכל טיפול שהיא. היא לא מודעת לממד הזמן. היא גם נראה לי בדיכאון, כל דבר נראה לה קשה לביצוע. למשל היום, כשהיא ידעה שאנו מגיעים, היא עשתה את עצמה פתאום מטפלת בארגזים (לא מזמן עברה דירה) היינו בדרך אליה, כך היא הצליחה להשיג מאיתנו עזרה בסידור ופירוק הארגזים. איך אפשר לעזור לה? היא לא מתאימה את עצמה למצב כלומר היא מחפשת גבר כביכול, מצד שני נראה לי שהיא רק שמה את עצמה כאילו היא מעוניינת בקשר. זאת מכיוון שהיא תקופת מה לא התעניינה אלא רק כשאני שאלתי אותה על הנושא הזה. קשה לי מאוד להגיע אליה, אני מדי פעם מניחה לה שהיא תסתדר לבד. למשל היא יכולה להיות במיטה כל הסופ"ש, ולא לעשות כלום. כך נראה לה שהיא לא תעשה משפחה, כי יש לאחיה תינוקת והיא מבחינתה פטורה מהחובה להביא ילדים לעולם. מצד שני היא תומכת בלה"טבים ומציינת שלכולם מגיע משפחה. היא התעקשה לסיים את התואר שלה באונ', שהוא תואר שצורך 4, עד 5 שנים. אצלה הוא נמשך 10 שנים. כעת היא עובדת, ובמחינת חיי חברה היא לא במיוחד מצליחה. גם היחסים שלה עם אחיה, לא מצטיינים. יש לה קטעים של ברוגזים ארוכים. בנוסף היא לא מטפחת את עצמה, ויש לה הרבה מאוד ביקורת כלפי בני המשפחה שהיו פעם בקשר איתה כגון אחותי שהיא הדודה שלה, שפעם לימדה אותה פסנתר וגם ישבה איתה בשעורי הבית. איך אפשר לעזור לה? היא לא שומעת ולא מעוניינת לקבל שום עזרה פסיכולוג, פסכיאטר, או קב' תמיכה קואצ'ר וכדומה.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.