להציל את התוכניתן הביישן

יניב הוא תוכניתן מוערך שכשרונו בכתיבת אלגוריתמים הוא נכס לחברת ההי-טק בה הוא עובד. אלא שלאחרונה כשעלתה אפשרות קידומו והרחבת סמכויותיו התעורר ספק. הספק כמובן אינו קשור ליכולותיו המקצועיות, אלא לאופן התנהלותו ויחסיו הבינאישיים עם עמיתיו: אין לו הרבה חברים ונראה כאילו שהוא לא מתאמץ לרכוש אותם – הוא נבהל כבר כשנודע לו שעומד להתקיים ערב חברה, ביומיום מעדיף לעבוד לבד בחדרו, תמיד כשפונים אליו הוא נותן תשובות מספקות "קצרות ולעניין", לא לפני שהוא מגרד את עורפו, אז נחשף כתם הזיעה בבית שחיו והוא גורם להרגשה שמטרידים את מנוחתו. כשנאמר לו בשיחת המשוב "אין מצב שתקבל את התפקיד החדש, אם אתה מתכוון להשאר בקונכייה שלך! איך אתה מתכוון לנהל ישיבות? החבר'ה מפרשים את ההתבודדות שלך כהתנשאות ולפעמים אפילו מעדיפים לא להצתוות איתך". הוא מרגיש נבוך מאד, מוקטן ודחוי. כמובן שזה מייד מזכיר לו את המחנכת מכיתה י' שאמרה "זה לא מספיק שאתה יודע מצויין את החומר, אתה צריך גם להשתתף באופן פעיל בשיעור! " יניב החל להכיר בכך שהביישנות שלו עיכבה אותו מאז ומתמיד, אך בעוד שאמא שלו הייתה מוטרדת מכך שהוא "עוד לא תפס בחורה", ליניב הפריעה העובדה שהביישנות לא מאפשרת לו להתקדם בעבודה הוא הרגיש מתוסכל ולא ממוצה. כך גם הבוס שלו שהרגיש שיש כאן החמצה גדולה.

לפעמים הביישנות היא חרדה חברתית

עד כמה הביישנות נמצאת בשליטה של יניב? האם הוא יכול לשנות את ההתנהלות הזאת אם המצב מחייב? בכל הפעמים שיניב צריך להתמודד עם משהו שמעורר את ביישנותו הוא פשוט נמנע: נמנע עד כמה שניתן ממצבים שבהם נמצא במרכז תשומת הלב, נמנע מלנסוע לחו"ל ולייצג את החברה בתחומים שונים ומעדיף להיות זה שמאחורי הקלעים. נמנע מללכת לקנות לעצמו בגדים, אף שהוא משתוקק לאהבה הוא נמנע מ"להתחיל עם בחורות" או כמו שאמא שלו אומרת "הוא כל כך מוצלח וחושב שהוא כלומניק, אם הוא כל הזמן בבית מול המחשב, אז צריך שמשהי תתלבש עליו, אחרת לא יהיו לי כלה ונכדים". היא צודקת, אבל זאת שתתלבש עליו תצטרך לעשות זאת בחכמה ולא בסערה.

במצבים כאלה בהם מתקשה האדם לממש את רצונותיו, יכולותיו והתקדמותו בשל הביישנות; כשהביישנות שולטת בו והוא לא שולט בביישנותו כשמתבקש; כאשר האדם "בוחר" להמנע מהסיטואציה כדי לא להרגיש את הרגשת הבושה והמבוכה, וכל אלה גורמים לו תסכול ואי נחת, הרי שיש פה בעיה הדורשת פתרון.

בעיה רגשית או אופי מיוחד?

יכול להיות שאם יניב היה נולד במאה אחרת ובתרבות שונה, הביישנות שלו הייתה נתפשת כצניעות ראוייה, כאצילות ואולי הייתה דווקא מביאה אותו לתפקידים מובילים בחברה. אך בתרבות של ימינו המעודדת את המוחצנות, הבולטות וההיחשפות "אי אפשר לעבוד עם הביישנות". בימינו הביישנות קיבלה הגדרות מקצועיות שונות: ה- D.S.M ספר האבחנות הנפשיות, מגדיר מצבים קיצוניים של ביישנות המלווים בהרגשת חרדה, כ"חרדה חברתית".

חרדה חברתית היא מצב בה הביישנות היא תכונת אופי ממושכת, בה לאורך שנים האדם חושש מהרגשת המבוכה, מרגיש שונה, נחות, חסר מיומנויות חברתיות עם רגישות יתר לדחייה ולביקורת שלילית, כאשר כל אלה גורמים לאדם להמנע מסיטואציות שונות בתחומי חיים רבים והוא יוצר קשר רק במצבים בהם הוא בטוח שיחבבו אותו, ובסופו של דבר האדם סובל ותפקודו נפגע, הוא יוגדר כסובל מ"הפרעת אישיות המנעותית". כנראה שבפועל קיים רצף בין ביישנות סבירה ומופנמות לבין ביישנות מוגזמת במימדיה, עד כדי סגירות והמנעות.

טיפול רגשי מקצועי וסיוע של חברים

קיים מגוון של טיפולים רגשיים מקצועיים אשר ניתן לבחור או לשלב ביניהם:

  • טיפול פסיכיאטרי תרופתי בתרופות נוגדות חרדה. מדובר בטיפול מקובל ורב שנים אשר יכול לסייע בהורדת רמת החרדה הכללית.
  • טיפול פסיכולוגי מסוג קוגניטיבי התנהגותי העוסק בעיקר בתפיסה של האדם את עצמו ואת סביבתו ובהתנהגותו.
  • טיפול קבוצתי, לשיפור הדימוי העצמי, להקניית מיומנויות חברתיות ולהענקת הבנה ותמיכה מהסביבה
  • טיפול פסיכולוגי דינאמי, שעוסק יותר בהבנת המקורות של הביישנות, מקומה של הביישנות בחייו, איך היא משתלבת עם תכונות אחרות, מה ממהלך החיים בעבר או היחסים הנוכחיים מחמירים את הביישנות או ממתנים אותה, איך הביישנות משפיעה על הבחירות שהאדם עושה בעבודה בזוגיות וכד'.

מכיוון שיניב הוא ביישן וחווה לפעמים פידבק כבקורת ודחייה, הוא יתבייש גם לפנות לעזרה ולטיפול פסיכולוגי, למרות העיכוב והתסכול הרב שהוא חש. החברים, המנהלים ואפילו אנשי משאבי האנוש בחברה יכולים לסייע לאנשים כמו יניב מה העמיתים והממונה יכול לעשות בינתיים?

מה לא לעשות?

  • להמנע מלהכנס איתו לעימותים שעלולים להתפרש בעיניו כביקורתיות.
  • להמנע מללגלג עליו, אפילו לא בחיבה
  • להמנע מדיבור תוסס ומהיר – מלחיץ אותו
  • להמנע מלחוץ עליו להשתתף באירועים בהם הוא במרכז תשומת הלב, לאפשר לו להיות ברקע אם כך הוא מתפקד טוב יותר

מה כן לעשות?

  • לתת לו להרגיש שמבינים אותו ושהוא לא "עוף מוזר"
  • להתמיד ולתת ללו אישורים מחדש ליכולותיו ואיכויותיו החיוביות.
  • לקבל את הרתיעה שלו ולעודד אותו במשורה לבטא את דעותיו ורעיונותיו בישיבות במחיצת אנשים שהוא מרגיש שמחבבים ומעריכים אותו
  • להעניק לו הרגשה של שייכות בלי הסתחבקות יתר.
  • להציע לו להשתתף בקורס באסרטיביות
  • למצוא את הרגע הנכון, בו הוא מכיר במחיר שהוא משלם על ביישנותו ולהציע לו לפנות לטיפול מקצועי שיתמקד בפתרון.

אין ספק שאנשים משלמים מחיר על ביישנות מוגזמת, אבל במרבית המקרים ניתן לסייע להם לשפר את יכולת ההתמודדות שלהם ואת ההרגשה שלהם.

 

—————

רשימת אורח זו נכתבה על ידי ציפי רולניק, ציפי היא עובדת סוציאלית קלינית, לשעבר יו"ר האיגוד לפסיכותרפיה ומנהלת מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים

יכול להיות שאם הביישן היה נולד במאה אחרת ובתרבות שונה, הביישנות שלו הייתה נתפשת כצניעות ראוייה

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

7 תגובות לרשימה ”להציל את התוכניתן הביישן“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת רונן:

    כמתכנת שגם די מסתגר, ועובד לבד מהבית, אני רוצה להעיר שהתיאור של יניב ידוע ומוכר, וגם די נכון. אבל צריך להבין שהיכולת לעבוד לבד, ובלי מגע עם אנשים, לאורך הרבה זמן היא יכולת חשובה למתכנתים. גם למתכנתים שעובדים בצוות, ובטח למתכנתים שעובדים לבד (ויש הרבה כאלה). זה חלק ממה שמאפשר לנו לשבת שעות מול מסך ולהתרכז במשימה אחת.

    לכל אחד יש סט כישורים ויכולות שעושים אותו מתאים למקצוע. מתכנת לא יכול להיות מנהל. זה סט כישורים שונה. במקום לנסות לקדם מתכנת שהיכולת להסתגר היא שעושה אותו לאיש מקצוע טוב, צריך לעזור לו להבין את מקומו בחיים, ולהבין שה"ביישנות" שלו היא יכולת, ושהוא צריך להיות גאה בה.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    היכולת לעבוד לבד היא יכולת חשובה לכולם, וגם למתכנת. אני חושב שהכוונה כאן היא לאדם שעובד לבד בגלל שהוא לא מסוגל לעמוד בחרדה החברתית, ולא באמת מבחירה.
    צריך להפריד כמובן בין אדם שמרצונו בוחר משהו, לבין אדם שנמצא במקום כי אין לו בחירה.

  3. מאת בלוגיק – נבחרי השבוע מהבלוגספירה הישראלית [24-08-12] | Newsgeek:

    […] גרסה?אוף טופיקירדן לוינסקי כתב השבוע כיצד להתמודד עם בעיית ה"תוכניתן הביישן" המוכרת גם כחרדה חברתית. אנשים מוכשרים לפעמים לא […]

  4. מאת קבוצת חרדה חברתית:

    רציתי ליידע אתכם על האפשרות להצטרף לקבוצות עזרה עצמית בנושא חרדה חברתית – בקבוצות אפשרות לקבל תמיכה ולהתאמן בחשיפה לסיטואציות חברתיות שונות.
    למידע נוסף על חרדה חברתית והצטרפות לקבוצות כנסו לאתר:
    https://sites.google.com/site/sastag/

  5. מאת נונימי:

    זה תיאור מעניין, ולפי מה שהבנתי די קולע לרוב האנשים שסובלים מחרדה חברתית.
    אך אני אשתף קצת מהחווייה שלי שהיא שונה. מאז שאני זוכר אני סובל מהתופעה ומהתקפי חרדה באינטרקציות שהוזכרו במאמר, אך אינני ביישן להיפך
    אני לרוב מושך תשומת לב ובעל אופי די מוחצן.
    אני מאד מודע לעצמי ומאד רגיש לכל מה שמסביבי, אך לרוב נקלע אם במכוון או לא למרכז העניינים ובעל קשרים חברתיים רבים למרות שאני חרד מכך – כמו סוג של סדיזם
    לפעמים אני כן נמנע מסיטואציות חברתיות אבל לרוב אני מחפש אותן ואז מתעייף וצריך זמן החלמה לבדי…גם במקצוע שלי זה שילוב של עבודה לבד וניהול קבוצה, וכאשר אני מרגיש בטחון במה שאני עושה ומנהל צוותים,
    אך בשאר תחומי החיים כאשר אין לי בטחון אני מרגיש חרד
    האם המצב הזה מוכר או שונה במיוחד מרוב האנשים עם חרדה חברתית?האם אתה חושב שעימות עם הפחדים הגורמים לחרדה יכולים לעזור להחלים ממנה?

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    אנשים מתמודדים עם חרדה בכל מני דרכים, ויש להם מנגנוני הגנה והתמודדות שונים. גם מוחצנות יכולה להיות דרך התמודדות עם חרדה
    הטיפול המתאים הוא ללכת לטיפול פסיכולוגי, ולהבין בדיוק את הסיבות ואת ההגנות שמופעלות

  7. מאת גבי:

    קבוצת רמת גן: קבוצת חרדה חברתית ,קבוצת תמיכה ללא עלות.

    לפרטים נוספים:

    0524714493

    גבריאל

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.