כל הפחדים כולם. מבוא לחרדות

מהי הפרעת חרדה? מהם סוגי החרדות הקיימים ומה ההבדל בין חרדה, פחד ודאגה? מהם הטיפולים הקיימים ומה סיכויי ההצלחה שלהם?

לפני שמדברים על חרדה, אני חושב שמוטב להתחיל בפחד.

פחד הוא רגש טבעי שכולנו חשים כשאנחנו בסכנה. אם אנחנו הולכים לבד בערב ברחוב חשוך ופתאום שומעים קולות מאיימים מאחורינו, נחוש פחד. אנחנו יודעים שאנו בסכנה ומנגנוני ההשרדות שלנו מתחילים לפעול בקצב מואץ: ישנו שחרור של אדרנלין שגורם ללהאצת הדופק, אספקת הדם לרקמות מתגברת כך שהשרירים יכולים לפעול בקצב מהיר יותר, החושים שלנו מתחדדים ואנו שמים לב ליותר פרטים בסביבתנו, זאת כדי שנוכל לפעול במהירות כדי לברוח מאותו שודד פוטנציאלי.

ניתן לדמות זאת למעין "מערכת אזעקה" שקיימת בתוכנו. מערכת זו של תחושה ותגובות גופניות קיימת גם אצל בעלי חיים ויש לה חשיבות בהשרדות שלנו. הפחד, אם כן, נועד להגן עלינו.

אם אנחנו חשים פחד מכשלון בבחינה, נלמד טוב יותר. אם אנחנו חשים פחד מפיטורין, נעבוד קשה יותר (ולפעמים לא). ישנם גם מנגנונים פיסיולוגים שמרגיעים את המערכת כאשר הסכנה חולפת, והגוף נרגע.

חרדה, לעומת זאת, היא תחושת סכנה ומתח בלתי נשלטת, המלווה בסימפטומים גופניים שונים, שנוצרים כתגובה לאותה תחושה. רוב בני האדם חשים חרדה זמנית וחולפת במצבי לחץ חריגים. הבעיה מתרחשת כאשר מנגנוני הוויסות של החרדה משתבשים, וחלות "אזעקות שווא" חוזרות. המאפיין המרכזי של כל הפרעות החרדה היא תחושת הציפייה (Anticipation anxiety), כאשר האדם מצפה כל הזמן להתקף הבא, מצב אשר כמובן מזרז את בואו של אותו התקף.

ניתן למדוד את עצמת ההפרעה על פי מספר קריטריונים: הזמן שמוקדש לחרדה ולפחד, עוצמת החרדה והפחד והישנות של חווית החרדה. לדוגמא, אדם שמתכנן לטוס לראשונה בחייו לחו"ל, ושבוע לפני הטיסה מפסיק לעבוד ולישון, אינו מסוגל לצאת מביתו וחושב על כך כל הזמן – סובל מהפרעת חרדה משמעותית.

חרדה נורמלית יכולה להיות אצל ילד ביום הראשון בכיתה אלף, בבליינד דייט או אצל אדם לאחר מות בן זוגו.

חרדה היא תופעה נפוצה ביותר. על-פי מחקרים עדכניים, אחד מתוך חמישה אנשים יפתחו במהלך חייהם הפרעת חרדה כזו או אחרת. התופעה נפוצה יותר אצל נשים (אם כי ייתכן שנשים פשוט פונות יותר לעזרה), ומתחילה בדרך-כלל במהלך שלושת העשורים הראשונים לחיים. הגורמים לחרדה מגוונים: הוכח במקרים שונים כי ישנו מרכיב גנטי להופעת הפרעת חרדה, אולם ישנה גם השפעה פסיכולוגית, אישיותית, וסביבתית להופעת ההפרעה הזו. ככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים שונים אשר יוצרים יחד את הפרעת החרדה.

חרדה יכולה להופיע בצורות שונות ויכולים להיות לה ביטויים שונים. חלק מהסובלים ממנה חשים רק את ביטוייה הפסיכולוגים כגון תחושת צפייה מטרידה, רגזנות, אי יכולת להתרכז או להתמיד, התעייפות מהירה או הפרעות בשינה עם "סיוטי-לילה". חלק ירגישו בעיקר את ביטויים גופניים כמו הזעה מוגברת, יובש בפה, שלשול, צורך להטיל שתן לעיתים קרובות, דפיקות-לב, התכווצות שרירים, סחרחורת או הרגשת חולשה.

סוגים שונים של חרדה

ישנם מספר סוגי חרדה עיקריים ונפוצים:

הפרעת אימה (Panic Disorder)

הופעה פתאומית של חרדה עמוקה, המלווה בתחושת אימה, שמשהו נורא עומד לקרות לאדם או לקרובים לו (לרוב שהוא עומד למות או להשתגע), ומלווה בסמפטומים גופניים שונים כמו עליה בקצב פעימות הלב, רעד בגוף, והתנהגויות כמו בריחה ממקום הסכנה או תחושת שיתוק ופחד לזוז. התקף זה בדרך כלל מאד טראומטי לאלו שחוו אותו והם פונים פעמים רבות לחדר מיון וכועסים על שלא מוצאים את הגורם הגופני לבעיה.

הפרעת חרדה מפושטת (Generalized anxiety disorder)

יש הטוענים שמדובר בדאגנות יתר ולמרבה הצער, רוב האנשים הסובלים מדאגנות יתר אינם פונים לרופא כלל וסבורים כי כך צריך לחיות. התסמונת מאופיינת בכך שהאדם הסובל ממנה נמצא בחרדה רוב ימות השבוע, וסובל מעצבנות, עייפות, קשיי ריכוז, מתח שרירים והפרעה בשינה. האדם אינו יודע להגדיר בדיוק ממה הוא מודאג, אך תמיד יימצאו סיבות הגיוניות לכאורה לדאגה.

בדרך-כלל יהיו הדאגות סביב נושאים הקשורים בעבודה, גידול ילדים או דאגה כרונית לכך שמשהו עלול לקרות לילד או לקרוב משפחה אחר. כתוצאה מכך אותו אדם יכול לדוגמא לנסות לשכנע את הילדים לא לצאת לחוגים (כדי שלא יקרה להם כלום), להתבונן בחדשות כל היום (כדי לדעת על סכנות קרבות) ולהפסיק לישון ולאכול.

חרדה חברתית (Social anxiety Disorder)

המאפיין העיקרי של החרדה החברתית הוא הופעת סימפטומים של חרדה בשל עשיית פעולה בעלת אופי חברתי כלשהו. מתן הרצאה, עלול ליצור חשש גם אצל אדם שאינו חרד חברתית, אך אצל הלוקה בחרדה חברתית, החשש עצום ומשבש את מסלול החיים: פעילויות כמו כמו כתיבה בציבור או אכילה באירוע משפחתי ואפילו הליכה למכולת, יכולות להיראות כה מפחידות לחרד-חברתית, עד שהכורח להימנע מהן יכתיב את מסלול חייו. נוצר מעין מעגל קסמים, שכן לחרדה הראשונית נוספת חרדה נוספת, עזה לא פחות, שמא אחרים ישימו לב למצוקה, ולכן לפעמים הוא נמנע מקשר עם אנשים.

פוביה ממוקדת (Specific Phobia)

כאן מדובר בפחד ממוקד מפני מצב מסוים או אובייקט מסוים. דוגמאות קלאסיות הן פחד מעכבישים, ממקומות סגורים או מגבהים. מוכרות כיום למעלה מ-250 פוביות. פגישה עם מושא החרדה יכולה לגרום להתקף בעתה (פאניקה) ולכן גם כאן הופך הצורך להימנע מפגישה עם מושא החרדה למרכזי בחייהם של הסובלים. אדם אשר מפחד מזריקות יכול להמנע כליל מטיפול רפואי, ואדם שמפחד מטיסות יסרב לקבל עבודה הכוללת נסיעות לחו”ל.

טיפול בחרדה

לרוב האנשים הסובלים מהפרעת חרדה ניתן לסייע באמצעות טיפול מקצועי. הצלחת הטיפול משתנה מאדם לאדם. יש אנשים שיגיבו לטיפול לאחר מספר שבועות או חודשים מועט, בעוד שלאחרים תידרש לשם כך תקופה של שנה ואף יותר. לעתים הטיפול מורכב, כיוון שפעמים רבות אנשים סובלים מיותר מהפרעת חרדה בלבד (לדוגמא שילוב של דכאון וחרדה). על אף העובדה כי הטיפול מותאם אישית לחולה, מספר גישות סטנדרטיות הוכיחו את יעילותן.

טיפול פסיכולוגי דינמי. הטיפול הדינמי מניח מקורות לא מודעים לחרדה ויוצר באמצעות תהליך טיפולי ארוך טווח מסע אל העצמי בו המטופל מפתח מודעות רבה יותר לחלקיו הפנימיים ולקונפליקטים הבלתי פתורים שבו. הגישה דורשת טיפול ארוך טווח של חודשים לכל הפחות. היא עשויה להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים, אך לא תמיד מספיקה או מתאימה להסרת הסימפטומים המטרידים שעולים מהפרעת החרדה. לפיכך מומלץ גם בטיפול דינמי לשלב גישות נוספות.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (Cognitive Behavior Therapy או CBT). מטפלים רבים עושים שימוש בשילוב של טיפול קוגניטיבי והתנהגותי. אחד היתרונות של טיפול מסוג זה הוא כי המטופל לומד על כישורי החלמה אשר יכולים להועיל לו לאורך חייו.

היפנוזה. השימוש בהיפנוזה עשוי להשתלב בצורה יעילה בכל סוג של טיפול בהפרעות חרדה.

טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי מבוסס על ההבנה כי במקרים רבים ישנם גורמים ביולוגים המשפיעים על הווצרות והמשך החרדה, ובעיקרם הפרעה במערכת הסרוטונרגית. התרופות ינסו להחזיר את האיזון למערכות שהשתבשו. שלוש קבוצות עיקריות של תרופות משמשות היום לטיפול:

  • תרופות נוגדות חרדה ממשפחת הבנזודיאזפינים (המוכרת שבהם היא Valium) מיועדות להפיג את תחושת החרדה ולהביא לאיזון המעבירים העצביים במוח כדי למנוע התרחשות תסמינים ולסייע בחזרה לתפקוד. תרופות אלו עובדות על ידי המרצת הפעולה של חומר כימי הנקרא GABA אשר נקשר לתאי מוח ובולם מעבר של אותות חשמליים. משערים כי בצורה זו המערכת "נרגעת" לאחר מספר דקות, ומרבית הסימנים הפסיכולוגים והגופניים נעלמים.

הסיכון העיקרי בנטילת בנזודיאזפינים לטווח ארוך הוא שאנשים הנוטלים אותם באופן סדיר עלולים לפתח סבילות ותלות בתרופה. מסיבה זו נותנים בנזודיאזפינים בדרך-כלל לתקופות קצרות (פחות משבועיים). אם אדם לוקח אותם לתקופות ארוכות יותר, הגמילה חייבת להיעשות בהדרגה ותחת השגחה רפואית, כדי למנוע הופעת תסמיני גמילה הכוללים חרדת יתר, אי שקט ובלבול.

  • תרופות ממשפחת חוסמי בטא כמו Deralin מסייעות למנוע את התסמינים הגופניים של החרדה, בייחוד כאשר היא נובעת מגירוי ספציפי כמו בחינה, ראיון קבלה לעבודה או "חרדת קהל" לפני הרצאה.
  • תרופות החוסמות ספיגה מחדש של המעביר העצבי סרוטונין (SSRI), משמשות לטיפול ממושך בחולים עם הפרעת חרדה. תרופות אלו מונעות את התסמינים הגופניים ואת תחושת הפחד או הבהלה ואינן גורמות לתלות או לסבילות. הן יעילות ביותר ושיעור ניכר של חולים שמחלתם גרמה לקשיי תפקוד חוזרים לתפקוד מלא עם הטיפול.

הטיפול היעיל ביותר הוא שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול פסיכולוגי. שילוב זה מקצר הן את זמן ההחלמה ומוריד את הסיכוי לחזרה של סמפטומים.

כמו שציינתי, הפרעת חרדה שכיחה מאוד וכל אדם עשוי בתנאים מסוימים לסבול מהתקף חרדה. כיוון שהפרעת חרדה ממושכת יותר, שאינה נובעת מסיבה ספציפית, עשויה למרר את החיים ולהפריע לתפקוד בעבודה ובמשפחה, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי ולא להניח כי מדובר באיזו עצבנות שתעבור עם הזמן. שילוב של טיפול תרופתי עם או בלי טיפול בשיחות (פסיכותרפיה) יעילים ביותר ועשויים להחזיר את החיים לתקנם.

ניתן לקבל עדכונים על רשימות חדשות באתר על ידי הרשמה לרשימת התפוצה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

SEGEV: שלום לכם האם ציפרלקס 10 מ"ג יכול לעזור לחולת אלצהיימר שסובלת מהזיות ובעקבותיהן מחרדות? מדמיינת שג'וקים נמצאים...

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

תגובות

15 תגובות לרשימה ”כל הפחדים כולם. מבוא לחרדות“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת זהבה:

    אני סובלת משיתוק בעצב הפנים מגיל 9 היום אני בת 27 הלכתי לביטוח לאומי לבדוק את אחוזי הנכות שלי והרופא טוענת שאני צריכה פסיכיאטר בגלל שאני לא אוהבת את החלק הזה בי והחששות מה יגידו במקום שיש בו אנשים אני מרגישה ככה כי "רדפו" אותי במשך חיי.
    אז חשה פצוע בליבי ורגישה לבעיה שלי אומנם היום פחות.
    אז שאלתי היא זאת סיבה לפסיכיאטר או לפסיכולוג???
    כי אני שולטת בעצמי ואין לי תופעות לוואי… רק חיוך עקום

  2. מאת שחם שרה:

    שלום
    פניתי לכתבתך היות ויש לי בעיה שאין לה פתרון ואני מנסה בדרכים עקיפות למצוא מזור.
    אני בת 60 ובשנים האחרונות התחלתי לסבול מהזעה בכל הגוף ובמיוחד בפנים ובמצח.בדיקות בלוטת התריס מראות שהכל בסדר אבל הגוף שלי עובד על טורים מאד גבוהים ולכן החלטתי לחפש פתרון באיך להוריד את הטורים האלה ע"י תרופה שתעכב או תוריד את ייצור האדרנלין בגופי ואולי זה יעזור לי.
    התחלתי לקחת פרוזאק לפני כחדשיים אבל אין שיפור וההזעה אפילו החריפה.
    אני לוקחת קרדילוג נגד דפיקות לב מוגברות אבל זה לא עוזר,לוטן פורטה נגד לחץ דם גבוה,הורמונים,סידן, מיקרופירין 75,וויטמינים שמתחזקים אותי.
    לפני כשנה וחצי עברתי ניתוח קיצור קיבה, כי נאמר לי שאם אוריד במשקל אפסיק להזיע.
    עברתי ניתוח "שרוול-"
    נשארה לי קיבה בנפח שלכ-80 סמ"ק- אבל לא ירדתי במשקל וההזעה נמשכת.
    אודה לך באם תכוון אותי בהמשך מאמצי למצוא פתרון לבעיה
    בברכת שנה טובה
    שרה

  3. מאת פסיכיאטר | החשיבות של אבחנה בפסיכיאטריה:

    […] CT מוח שיכולה לאבחן סכיזופרניה או ניקור מתני לאבחון חרדה. הסיבה לכך היא כפולה: ראשית, מדעי המוח נמצאים בפיגור של […]

  4. מאת פסיכיאטר | 8 טיפים לשיפור הזכרון:

    […] לכן תרגילי שיפור זיכרון אצל אנשים שסובלים מהפרעות חרדה, דיכאון, לחץ או נמצאים באמצע משבר חיים לא יצליחו להביא […]

  5. מאת פסיכיאטר | 2 דברים חשובים על התייעצות בפורומים רפואיים:

    […] לבין ניהול פורום שעוסק בקושי מסויים כמו פורום חרדה או פורום פסיכיאטריה.  בפורום ביופידבק אין פלא שרוב […]

  6. מאת פסיכיאטר | חרדה, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ודברים שמחוץ לשליטתנו:

    […] לשלוט בהם. לא חשוב כמה אנחנו חרדים ומוטרדים ואין גבול לחרדה שלנו. רוב האנשים יירגעו ברגע שהאירוע ייגמר או שהחרדה […]

  7. מאת המדריך המעשי לטיפול בחרדה ודיכאון | פסיכיאטר:

    […] יש מידע על הפרעות אובססיביות ועל התקפי פאניקה, על חרדה מוכללת וחרדה חברתית, על דיכאון מאג'ורי ועל מאניה […]

  8. מאת yuval hadad:

    שלום. הנני סובל מהפרעת חרדה ומטופל תרופתית בviepax ואני עומד להיכנס לעבודה בשירות המדינה. האם חליה צפויה בעייה עם זה?

  9. מאת רונה:

    שלום
    בני בן 11 ומסוף כיתה א סובל מחרדות שאובחנו לאחרונה ע״י פסיכולוגית בית הספר.
    ״ טופל נו״ בבריאות הנפש אך ללא הצלחה.
    החרדות מאופיינות כך: בני מסרב ללבוש בגדים קצרים בקיץ , זה החל בהדרגה בהתחלה רק חולצה לאחר מכן סרב להוריד גרביים בקיץ וכעת גם מכנסיים.
    בשיא החום הוא עם חולצה ארוכה מכנסיים ארוכים וגרביים מה שמונע ממנו כם להכנס לבריכה ולים.
    הוא לא מראה לאף אחד את גופו ומייד בוכה כששואלים אותו למה? הוא סגור ומופנם ואי אפשר לדעת מה עובר עליו.
    הבעייה היא אק בקיץ, בדרך כלל הוא ילד שמח וחברותי טבל בקיץ הגלל החום והחרדות הוא קצת עצבני ומציק.
    עברנו המון בעלי מקצוע ואף אחד לא עזר.
    לאחרונה קיבל טיפול בפריזמה הטיפול גרם להיפראקטיביות ולכן קיבל קלונקס שגרם לו לעייפות וכאבי בטן ולכן שניהם הופסקו בהדרגה. כעת מקבל רספרידל מזה כשבועיים ובינתיים אין התפתחות.
    את התרופות לא הסכים ליטול ולכן אני שמה לו במזון ובשתייה ללא ידיעתו.
    האם יש לכם ניסיון בנושא זה? מה אפשר לעשות? האם רספרידל אמור לעזור? אנו אובדי עצות ומתחננים לתשובתכם. תודה רבה.

  10. מאת ירדן לוינסקי:

    @רונה, אינני פסיכיאטר ילדים. אני מציע להתייעץ עם הגורמים שמטפלים בו.

  11. מאת חיה:

    שלום. אני סובלת מגיל 18 מחרדה כפייתית קשה ולא הגיונית.. מאז קבלתי טיפול של 0.5 כדור קלונקס בוקר ולילה וביום ציפרלקס 10 מג. זה עזר לי ממש מהר והיו לי במשך הזמן פה ושם עוד מעידות בכל מיני תקופות מלחיצות בעיקר, מה שגרם לעלות מינון מ10 ל15.. אבל המקרה הכי קשה שהיה לי עד היום הוא אחרי כמה חודשים מלידת בני הקטן שהיום בן 3 ב"ה. נכנסתי לחרדות ממש קשות פחדים מחשבות אובדניות ואפילו נסיון… בעקבות המצב אושפזתי מרצוני כי הייתי מיואשת מאד ואז הטיפול שקבלתי היה 20 מג של ציפרלקס ווואבן שלא עזר לי בכלל אז החליפו אותו ללוריוון לשימוש לפי צורך.. תהינו אולי זה קשור למירנה למניעת הריון( ששמתי אחרי הלידה) שמלאה בהורמונים ולא התאימה לי בכלל. כיום אני שוב בהריון ב"ה ובאמצע השליש השני שבוע 16 שוב התחילו החרדות חשוב לי לציין שחזרתי ל 15 מג של ציפרלקס מאז שעבר לי ההתקף האחרון לפני כ3 שנים. כיום בעקבות המצב התייעצתי עם הרופא שלי והוא אמר שוב להעלות למינון של 20 ובמקרים של חרדות בלתי נסבלות לקחת כדור לוריוון לפי צורך. אני העדפתי לקחת חצי כדור בינתיים זה די עוזר יחסית. האם בגלל ההריון חייב לשתות לוריוון על בטן ריקה? או חייב לאכול משהו? חייבת לציין שאני עם בחילות בבוקר מהמתח והחרדה וקשה לי לאכול ארוחה ארוחה… אותו דבר לגבי ציפרלקס לא אוכלת ארוחה גדולה כי לא יכולה.. אבל מנשנשת משהו לפני. אגב מה צריך להיות ההפרש בין זמן נטילת הלוריוון לציפקלקס עצמו? ***(אציין דבר אחרון זה הריון ראשון מתוך השלושה שמלווה בחרדות..) ***

  12. מאת שיר מסילתי:

    שלום, קוראים לי שיר אני בת 18. מגיל 16 אני סובלת משיתוקי שינה בהתחלה בתדירות של 3 פעמים בשבוע וזה ירד לאט לאט. כרגע זה במגמת עליה. קראתי שחרדה יכולה להיות ב"סיוטי לילה". האם שיתוק שינה והזיות של דמויות אימה נובע מחרדה? ואם כן האם יש משהו שאפשר לעשות נגד זה?

  13. מאת ירדן לוינסקי:

    @שיר, שיתוק שינה זה לא תסמין נפוץ של חרדה. כדאי ללכת לאיש מקצוע ולהתייעץ בצורה מסודרת.

  14. מאת מאי:

    היי אני בת 33 סובלת מהתקפי חרדה שלא בשליטה לאחר שקיבלתי ציפרלקס ובנוסף וובאן הפסקתי כי היה לי איתם תופעות לוואי לכן קיבלתי תרופה על בסיס טיבעי שגם היא לא עטשה לי טוב בנוסף אני מתחילה לחוש ניתוקים והרגשה של עירפול זה נורא ולא נעים מה יכול להיות טיפול לזה מרגישה עבודה

  15. מאת לי:

    מאוד אינפורמטיבי ועוזר. תודה!
    רק מה לגבי חרדה מוכללת. ראיתי את המונח הזה בכתבות אחרות שלך. מה המשמעות של זה בדיוק?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.