הפסקות קטנות

כל יום אנחנו עסוקים בעיסוקים שלנו. זה לוקח הרבה זמן. בין אם זה בעבודה במשרד או בעבודה מרחוק, בלימודים או בטיפול בבית הדברים האלו לוקחים הרבה זמן. במיוחד אם העיסוק כולל ישיבה ממושכת מול שולחן או מחשב, אנחנו מרגישים את הצורך לקחת הפסקה.

בדרך כלל, אחרי פרק זמן מסויים, שלושים דקות או שעה, הגוף שלנו מסמן לנו שהגיע הזמן לזוז. אנשים רבים קמים מהשולחן והולכים לעשות משהו אחר. לפעמים הם חוזרים לפעילות הקודמת אבל פעמים רבות הם לא. הפיתוי הוא ללכת ולעשות משהו אחר. אבל לא באמת חייבים להתחיל לעשות משהו אחר. אפשר לעשות הפסקות קצרצרות, לדוגמא

  • 5 שניות. לקחת שאיפה עמוקה, ולנשוף לאט לאט
  • 10 שניות. לקום ולהתמתח. למתוח את הידיים. לסובב את הצוואר
  • דקה. לקום ולהסתובב. להסתכל מחוץ לחלון, לומר שלום למישהו במסדרון, ללכת עד קצה המסדרון ולחזור. אם אתם עובדים מהבית, אפשר לצאת לרגע למרפסת או לשטוף כוס.
  • חמש עד עשר דקות. ללכת לפינת הקפה ולדבר עם מישהו בעמידה. להתקשר לבן או בת הזוג ולהחליף מילים. אם אתם בבית, להפעיל מדיח או מכונת כביסה.

הרבה פעמים הפסקה קצרצרה עוזרת לנו להתפקס מחדש. אני בשום פנים לא ממליץ לעשות הפסקה על ידי גישה לאתרים במחשב או פתיחה של אפליקציית רשתות חברתיות בנייד. זו לא הכוונה. החשיבות של הפסקה היא לעזור למוח שלנו להשתחרר לרגע מהמאמץ. לפעמים ההפסקה מאפשרת לנו להסתכל על משהו שאנחנו עובדים עליו מזווית חדשה. אפשר לקחת הרבה הפסקות כאלו והן עוזרות לנו למנוע עייפות מיותרת. המוח האנושי לא מסוגל להשאר בפוקוס לאורך הרבה זמן באופן טבעי ולכן ההפסקות יכולות להפחית מתח, לשפר ריכוז ובכלל לעשות אותנו יותר מאוזנים רגשית.

הפסקה

יש מחקרים שמצאו שאנשים רבים נוהגים לאכול את ארוחת הצהריים שלהם מול המחשב בעבודה. אם אתם רוצים לעשות הפסקת אוכל, מדוע אתם ממשיכים לעבוד תוך כדי? ומה הרעיון של ארוחות עסקיות? לעבוד תוך כדי הפסקה נחוצה? האמת היא שרוב האנשים כיום עובדים בעבודות ידע – עבודות שבהם הפעילות הקוגניטיבית נדרשת למאמץ, וגם אם החלק הפיזי פחות דומיננטי, עדיין הגוף גם עובד.

מכיוון שאנשים רבים מרגישים סטרס בעבודה, אנשים שמרגישים את התחושה לאורך זמן רוצים לברוח ממה שהם עושים. ההפסקות נועדו לאזן את הסטרס הטבעי שנוצר בזמן עיסוק מתמשך בפעילות מסויימת. פתרון טבעי נוסף שאתם יכולים לנסות הוא לצאת החוצה לרגע ולהסתכל על הנוף.

יש כל מני פעולות נוספות שאפשר לעשות שיכולות להוות הפסקה קצרה. ללכת לקולר ולשתות כוס מים קרים. מדהים לפעמים שאנשים שיושבים במשרד שעות ארוכות לא טורחים לשתות מים. קפוצ'ינו זה לא מים. אולי זה מעורר, אבל זה לא מספק לגוף שלנו מספיק נוזלים. תחשבו עד כמה התייבשות קלה יכולה לגרום לנו לעייפות, כאבי ראש ואפילו סטרס.

כמובן, שלפעמים הסיבה שאנחנו מרגישים שלא טוב לנו במה שאנחנו עושים. אולי המשימה שאנחנו עסוקים בה קשה לנו באמת, אולי היא מאד משעממת. אולי אנחנו באמת מאד עייפים או מותשים, או שלא טוב לנו עם המטלה הזו או שיש לנו דברים אחרים שמסיחים אותנו. במקרים האלו, כדאי להקדיש מחשבה (לא בזמן העבודה) לסיבות שאנחנו לא מצליחים להתרכז במה שאנחנו עושים.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”הפסקות קטנות“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת Cutie Pie:

    מעניין. אני מרגישה שכשהעבודה הופכת למטרה החשובה ביותר בחיים או כשנמצאים במקום תובעני או תחרותי, קל לשכוח את עצמנו ולוותר על הפסקות. בגלל זה הרבה פעמים חשוב מה שעושים מעבר לשעות העבודה ושיש עוד דברים שנותנים לנו סיפוק

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.