כלים למניעת דחיינות – חלק I

איך אתם מתמודדים עם עבודה מהבית או עבודה מהמשרד אבל כשחצי מהחברה עברו לעבוד במקום אחר, כשכולנו מוטרדים מהמגיפה, בזמן שאתם ממשיכים לקבל הודעות בלתי פוסקות בסמארטפון ובמייל ואתם צריכים פעם בשעתיים לעשות שיחת זום או טימס עם אנשים שנמצאים בדיוק באותו מצב כמוכם?

אם אתם מרגישים שקשה לכם להתרכז בימים רגילים כי יש לכם הפרעת קשב וריכוז, בימים של קורונה קשה אפילו עוד יותר, כי כל הדברים האלו בפני עצמם מפריעים ליכולת הריכוז של אנשים. למרות זאת, גם בימי קורונה אפשר לההסתדר ולהיות יותר מרוכזים כדי להימנע מתחושת הדחיינות וחוסר האונים שרבים מרגישים. כמובן שכדאי לשמור על פעילות גופנית מסודרת, על תזונה ושינה ואפילו על קשר עם אנשים. אבל מה אתם יכולים לעשות מעבר לזה?

חמש טכניקות מעשיות לשיפור התפקוד בזמן קורונה

שימו לב להתנהגויות הבריחה שלכם ותנהלו אותם טוב יותר
התנהגויות בריחה הן כל מה שאתם עושים כדי לברוח מהשיעמום או תחושת הלחץ שאתם מרגישים, כשאתם אמורים לעשות פעילות ממוקדת של עבודה. לדוגמא להתחיל לענות למיילים כשאתם אמורים לכתוב מסמך או לעשות הרבה הפסקות קפה וסיגריות כשאתם אמורים לעשות משהו אחר שקשור לעבודה.
הדרך לנהל את התנהגויות הבריחה שלכם היא לתכנן אותן מראש. כלומר אם התנהגות הבריחה שלכם היא לענות למיילים, תקצו זמן לפני התחלת הכתיבה למענה למיילים, ואם הקטע שלכם הוא ללכת להפסקות אכילה אז תתכנו מראש זמן להפסקת אכילה ותכינו מראש את הקפה שיהיה לידכם.

תנהלו את הטכנולוגיות
עם כל הכבוד ליכולות העל אנושיות שלכם, אין לכם סיכוי להתמודד עם המפלצת שבחדר הקרויה טכנולוגיה. לפני שאתם מתחילים לעבוד – תשתיקו את כל התוכנות שלא חיוניות לעבודה שלכם, תסגרו את כל האפליקציות בטלפון, תשתיקו את ההתראות ותסגרו את כל המסכים הלא רלוונטים. ברצינות. על מי אתם עובדים? תזכרו שאתם יכולים לגלוש להודעות הכה חשובות בפייסבוק אחרי שתעשו את מה שאתם צריכים.

תנו למוח שלכם לנוח עם הפסקות מובנות
אמונה נפוצה היא שכדי שנהיה פרודוקטיבים אנחנו צריכים להיות מסוגלים לעבוד או ללמוד במשך כמה שעות ברציפות. לצערנו התפיסה הזו שגויה. המציאות היא שאנחנו מסוגלים לעבוד היטב רק כאשר יש זמן סיום שנראה לנו במרחק סביר.לכן אנחנו צריכים ליצור תוכנית עבודה סבירה עם הפסקות מובנות.

יש כל מני שיטות לעשות את זה. יש אנשים שמשתמשים בשיטת 'פומודורו' שכוללת פרקי עבודה של 25 דקות עם הפסקות של 5 דקות ביניהם. לאחר 3 או ארבע סבבים כאלו מותר לצאת להפסקה ארוכה יותר. אנשים אחרים ישתמשו בפרק זמן של 48 דקות עם 12 דקות הפסקה. לא חשוב איזה פרק זמן קבעתם לכם, חשוב שבהפסקה לא תמשיכו לעשות את אותו דבר באותו מקום אלא תקומו, תסתובבו בבית או במשרד, ותעשו משהו אחר שלא כולל מסכים.

תזכרו שהמוח שלנו משתף פעולה כאשר האתגרים שאנחנו מציבים לו מעשיים וניתן לבצע אותם.

תבנו על הסחות והפרעות
בסופו של דבר, אין סיכוי שלא יהיו לנו הפרעות כשאנחנו עובדים מהבית. בין אם אלו הילדים, בני הזוג, הכלב, החתול, המכונה לניקוי רחובות או הטלפון מאמא, משהו תמיד יקרה ולא נצליח להימנע מכך.

לכן, הדרך הנכונה להתמודד עם ההפרעות הצפויות הן להערך להן מראש. למצוא מראש סידור לילדים או למצוא מראש פתרון לשעות העבודה שלכם, להוציא את הכלב בשעות מתוכננות ולדאוג שתהיה לו תעסוקה כשאתם עובדים. אם רעש מבחוץ מפריע לכם, תערכו עם אזניות מנטרלות רעשים. אל תחכו להפרעה, תבנו עליה. זה גם יוריד לכם את הלחץ מההפרעות הבאות.

תשחררו ותהיו קצת נחמדים לעצמכם
אין מה לעשות, בניגוד לשקר הפופולרי אתם לא יכולים לתפקד לאורך זמן המשבר כאילו לא קרה כלום ולא תמצאו את עצמכם מתפקדים חודשים באותה רמת תפקוד שהייתם בה לפני פרוץ המשבר. ההפרעות והקשיים שאתם פוגשים עכשיו לא באמת מוכרים לכם ולא הוכשרתם אליהם כי אף אחד בעולם לא ידע לצפות את המשבר הזה. תנו לעצמכם זמן להסתגל לאתגרים החדשים ותעבדו על התמודדות איתם. תזכרו שבני אדם הם יצורים מאד סתגלנים (ככה שרדנו מלחמות ואסונות בעבר) וגם עכשיו אנחנו נסתגל.
זה נורמלי להרגיש עייפים, לא מרוכזים ואפילו מעט חרדים ומדוכאים. תנו לעצמכם להרגיש את התחושות האלו כי הן ביטוי למה שאתם חושבים. תנשמו עמוק, תחכו כמה דקות ואז תחזרו למה שאתם אמורים לעשות עכשיו.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.