התרופות נגד דיכאון לא עובדות?

כבר שבוע שיש שקט בחזית השערוריות במערכת הבריאות. כלומר, זה בדיוק הזמן לסנסציה החדשה. מכיוון שהבון טון של הציבור הוא להלחם נגד התאגידים מצד אחד, והטיפול הפופולרי ביותר ברפואה העולמית הוא טיפול בתרופות נוגדות דכאון, הרי שעצם המחשבה על קומבינציה בין שתי המגמות האלו יכולה לגרום לפרסום של כותרת כמו "נוגדי דיכאון: מעלימים מכם את המחקרים השליליים". נשמע מעניין נכון? בדיוק. וזו הסיבה שכל העיתונים ורשתות התקשורת עטו על המאמר בשמחה רבה.

כשליש מהמחקרים שהראו כי התרופות נוגדות הדיכאון לא עובדות אינם מפורסמים: על הממצא המדאיג הזה מדווח כתב העת הרפואי New England בגליונו החדש. החוקר הראשי ד"ר אריק טרנר מאוניברסיטת אורגון טוען עוד כי גם באלה שמפורסמים מופיעות תוצאות מעודדות מידי, יותר מכפי שהם במציאות.כבר שנים ידוע שחלק מהמחקרים הלא מחמיאים על התרופות מטואטאים החוצה ואינם מפורסמים. עתה בדקו החוקרים האמריקנים באמצעות רישומי מינהל המזון והתרופות האמריקני – ה-FDA – נתונים על תוצאות ניסויים בתרופות נוגדות דיכאון. מתוך 74 המחקרים שנערכו על 12 תרופות נוגדות דיכאון, 38 הראו תוצאות חיוביות. מתוכם פורסמו 37 מחקרים. מנגד, מתוך 36 מחקרים שהראו תוצאות שליליות על התרופות, רק 3 פורסמו. 11 מחקרים אחרים הטו את התוצאות כך שניתן יהיה להסיק מהם כי התרופות יעילות.

מפחיד. לחשוב שחברות התרופות הצליחו להטות את הפרסום של מידע על התרופות שלהם. הקונספירציה של הפסיכיאטרים חוצה גבולות! האימה! שערוריה!

נו באמת.

עכשיו ברצינות. צריך לקרוא את המאמר הזה בעיון, כי יהיו לו השלכות ארוכות טווח. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה פתאום לפרסם מאמר כזה עכשיו? מי מרוויח מהפרסום שלו? הרי המידע שמוצג כאן לא חדש או מפתיע במיוחד. בשנים האחרונות חייב כל אדם שעורך מחקר להרשם במאגר המידע המרכזי של ה NIH, ולדווח על תוצאות המחקר עד שנה לאחר סיום המחקר. המידע הזה לא קשור לפרסום המאמר בעיתון זה או אחר ויש חובה לדווח עליו, גם אם המידע הוא מידע שלילי. שיטה זו ננקטה כדי שלא יהיה מצב שחברות תרופות מסתירות מידע ממי שרוצה למצוא אותו. ויותר מכך, לפני שה FDA מקבל החלטה בנוגע לתרופה הוא משתמש במאגר הזה, ולא מחליט לפי פרסומים בעיתונות. כך שההחלטות מתקבלות על בסיס כל המחקרים, החיוביים והשליליים כאחד.

אז מה באמת קרה פה? מי אשם?

כאן נכנס הסבר יותר מפורט אבל השורה התחתונה היא שבני האדם אשמים. כולם. המאמרים שלא פורסמו הם מאמרים שלחברות התרופות יש השפעה קטנה עליהם, כי הם נעשו באוניברסיטאות ולא על ידי חברות התרופות. ועדיין לא פרסמו אותן. הסיבה לכך לא קשורה ישירות לחברות התרופות אלא למנגנון הקידום של החוקרים. הקידום בימנו נקבע בעיקר לפי כמות הפרסומים מאמרים בעיתונים נחשבים. יותר מכך – כדי לפרסם אתה צריך לבצע "מחקר מעניין". משהו חדשני ואם אפשר שלא עשו בעבר. מחקר שבו מראים שתרופה מסויימת שכבר קיימת בשוק לא טובה כמו שחשבו שהיא – הוא לא מחקר מעניין. הוא לא publish-able. לא יפרסמו אותו ולא ידברו עליו. לכן אם מישהו עשה מחקר ואלו התוצאות – הוא לא ישלח אותו לפרסום. למה? כי תקציבי המחקר מגיעים למי שמציג תוצאות חיוביות. ואם אתה רוצה להמשיך לעבוד – כדאי שתציג תוצאות.

השלב הבא אשם לא פחות. העיתונים עצמם. החשיבה של המגזינים הרפואיים, מכובדים ככל שהם, עובדת לפי רייטינג. אתם רוצים לקרוא עיתון שכולו פרסומים על דברים שלא עובדים ושאסור לעשות? גם העיתון הרפואי המכובד ביותר רוצה שיקראו אותו. אז העיתון יעדיף לפרסם דברים חיוביים. וככה אנחנו מגיעים למצב שהעיתונים לא מקבלים בכלל את המחקרים שאינם חיוביים וכך גם לא יפרסמו אותם. אם מישהו חושב שבתחומים אחרים כמו סכרת, יתר לחץ דם, כירורגיה או רפואת עיניים התהליך שונה, או שאם יבדקו תרופות לשומנים בדם יראו תוצאות אחרות הרי הוא טועה ומטעה. התופעה נפוצה בכל תחומי הרפואה.

מה השתנה היום שגרם לעיתון מכובד לפרסם את המאמר הזה? דיברנו על טרנדים והטרנד הנוכחי הוא להראות שתרופות גנריות טובות בדיוק כמו תרופות מקור. בשביל זה צריך להראות שאין הבדלים משמעותיים ולכן צריך לכתוש את התרופות המקוריות יותר.

בסופו של דבר המאמר נועד לגרום לאנשים לכעוס על חברות התרופות, וסביר להניח שאם תהיה תהודה גדולה תהיה ירידה קצרה בשימוש בתרופות. אבל גם מאמר כזה לא יכול לסתור את העובדה הבסיסית: התרופות נגד דכאון נפוצות כל כך בשוק, עשרות מליוני אנשים נטלו אותם והגיבו להן בצורה טובה. מליונים נוטלים אותם מדי יום כי הן עובדות. גם אם אתה רופא ביקורתי שמודע לחסרונות של תרופות ולתופעות הלוואי הפוטנציאליות, ואתה מפנה את המטופלים שלך לסוגים שונים של טיפולים (לא רק תרופות) בסופו של יום אתה תמשיך להציע לחולים בדכאון את התרופות הללו כי הן יכולות להציל את חייו. החולה הבודד הוא לא סתם נתון סטטיסטי, הוא בן אדם שצריך עזרה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”התרופות נגד דיכאון לא עובדות?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יעל:

    אני לא חושבת שיש סיבה לכעוס על כל מיני מגזיניםו חברות התרופות כי כמו שכתבת יש מיליונים שנוטלים כל יום את התרופות האלה וזה משפיע עליהם לטובה, השאלה שנשאלת מה יעשו אלה שהתרופה לא עוזרת להם? ועל זה הייתי שמחה לקבל ממך מענה דר' לוינסקי.

  2. מאת דברים שעוברים לי בראש » ארכיון » הערת בריאות או: פרוזאק לא עוזר לדכאון?:

    […] עבר כאן באתר מאז ששאלתי אם התרופות לדכאון לא עובדות (וגם עניתי) וכבר העיתונות העולמית רוגשת בגלל מאמר חדש שפורסם ב PLOS […]

  3. מאת » תרופות עכשיו| הבלוג של יהונתן קלינגר |:

    […] אזרחיה חשובה מהקניין הפרטי יכולה להביא כאן לשינוי. (ואולי זה רק טרנד, אבל…) מהדיון בכנסת שנערך ביום 25.06.2008, בו השתתפו […]

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.