פריצת דרך בקשר בין תרופות אנטי-פסיכוטיות להשמנה

נכתב במקור בפברואר 2007

אחת הבעיות הקשות ביותר בטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות הוא שאחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר היא השמנה. פסיכוזה בכלל, וסכיזופרניה בפרט הן מחלות בעייתיות ולעיתין קשות לטיפול. אותן תרופות שלפעמים יכולות להביא להקלה משמעותית באחת המחלות הקשות ביותר ברפואה, יכולות לגרום במקביל לתופעת לוואי משמעותית לא פחות. במקרים מסויימים אנו מדברים על מצבים של השמנה קיצונית, לפעמים עליה במשקל עד 30 ק”ג . הרופאים והמטופלים עומדים מול דילמה קשה, שאין כמעט דרך לפתור אותה: האם לקחת תרופה שעוזרת לך אבל להסתכן בתופעת לוואי שהוכחה כמעלה את הסיכון למחלות נוספות ומסכנות חיים?

מחקר חדש של קבוצת חוקרים מאוניברסיטת ג’ונס הופקינס מדווח שהם גילו את הקשר בין עליה במשקל לבין אותן תרופות אנטי פסיכוטיות. השמנת היתר יכולה להעלות את הסיכון למחלות לב ולסכרת, שני מצבים אשר מקצרים את תוחלת החיים של החולים בהם. תופעות לוואי אלו מורידות את ההענות לטיפול, וחולים מפסיקים את הטיפול על דעת עצמם, עד שלפעמים מצבם הנפשי מחמיר והם נזקקים לאשפוז.

Antipsychotic medications such as Zyprexa, made by Eli Lilly and Co., increase the activity of an enzyme called AMPK in cells in the part of the brain that regulates eating behavior, according to research in mice led by scientists at Johns Hopkins University in Baltimore.

The researchers also showed that AMPK’s increase was because the antipsychotic drugs were interfering with the important protein histamine, which is involved in allergy symptoms and long has been suspected for a role in weight control.

תרופות כמו Zyprexa, אחת מהתרופות היעילות מהדור החדש של התרופות האנטי פסיכוטיות ידועה בתופעת לוואי של עליה במשקל, והחברה המייצרת Eli Lilly נתבעת בשנים האחרונות בארה”ב בעקבות תופעת לוואי זו. בארץ, בלי קשר, הריצה החברה מחקר שכלל תוכנית הרזיה מיוחדת לנוטלי טיפול אנטי פסיכוטי (מכל הסוגים, לא רק זיפרקסה). אם המחקר הזה יוכל להביא לפיתוח תרופות יעילות באותה מידה, ללא תופעת הלוואי הזו, כל החולים יוכלו להנות מכך.

ניתן לקבל עדכונים על רשימות חדשות באתר על ידי הרשמה לרשימת התפוצה .

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.