דברים שהילדים שלכם צריכים לדעת על דיכאון וחרדה

בעיה נפשית כמעט אף פעם לא נשארת רק בעיה רק של מי שסובל ממנה.  אם למישהו יש חרדה גם בני המשפחה שלו מרגישים בחרדה ושותפים להתמודדות איתה. אם למישהי יש דיכאון גם בעלה והילדים יושפעו מהדיכאון. בעיות כמו הפרעה אובססיבית טורדנית (OCD) משפיעות באופן ישיר על היחסים במשפחה ועל הרגלי החיים.

יש הרבה מחקרים שמראים את ההשפעה השלילית שיש לדיכאון שלאחר לידה על התינוק, שלא לדבר על ההשפעות הארוכות טווח של הורה אשר מוגבל בתפקודו בגלל בעיה מתמשכת שמונעת ממנו לדוגמא לצאת מהבית (אגורפוביה), לבלות עם הילדים (דיכאון כרוני) או לשחק עם הילדים בגינה (אובססיה של זיהום).

לרוב, ילדים הם יצורים סתגלנים אשר מצליחים להתמודד עם כל מיני קשיים שעומדים בדרכם. אבל גם אם הם מצליחים להתמודד, לפעמים הקושי שהם צריכים להתמודד עמו מיותר או מוגזם ולפעמים הילדים לא מצליחים להתמודד בצורה טובה כל כך. ואז מתחילות בעיות התנהגות, קשיים בלימודים, משברים נפשיים ובמקרים מסויימים גם בעיות נפשיות מהותיות כמו דיכאון וחרדה.

ילדים שגדלים בבית שבו אחד ההורים סובל מבעיה נפשית מתמודדים עם שלל ההתמודדויות הרגילות של ילדים ובני נוער ובנוסף לכך גם גם התחושות והמחשבות שהמצב של ההורה גורם להם. אני מציע רשימה של דברים שהורה שיש לו מחלה נפשית כמו חרדה או דיכאון, אבל גם מחלה פיזית משמעותית, יכול לחשוב עליהם ואולי גם לומר לילדים שלו.

לאבא או לאמא שלך יש מחלה.
מדהים עד כמה אנחנו שוכחים לומר לפעמים את הדברים הפשוטים. אתם לא צריכים להסביר לילד בן 8 את התאוריה הביולוגית שמסבירה את הדיכאון של אמא שלו ולא צריך להסביר לילדה בת עשר איך פרויד וקוהוט מפרשים את הגורמים להתפרצויות הזעם של אבא שלו שסובל מדיכאון.

אבל ילד כזה צריך להבין שיש סיבה לכך שהאמא שלו לא יוצאת איתו לשחק בגינה אחר הצהריים ומעדיפה להשאר במיטה. ילד צריך לדעת שהסיבה שאבא שלו צועק עליו להשאיר את הנעליים מחוץ לבית נובעת מהפרעה אובססיבית כפייתית ולא בגלל שהוא מלוכלך. כשילד לא מבין מה קורה להורים שלו הוא מתחיל לפתח תיאוריות שגורמות לעצב ולסבל לעצמו.

אתם לא אשמים.
אתם יודעים שילדים צעירים חושבים אחרת ממבוגרים. ילדים קטנים שההורים שלהם חולים או מתנהגים אחרת ממה שהם מצפים מנסים לחשוב מה הם עשו לא בסדר, איך הם גרמו למצב הזה של ההורים שלהם. קל לילד לחשוב שהוא זה שגרם לדיכאון של אמא שלו כאשר הוא רואה שהיא בוכה כל כך הרבה אחרי שהוא אומר לה משהו, ואבא שלו דווקא מחייך אליו ומלטף לו את הראש.

ילדים רוצים שההורים שלהם יתגאו בהם, הם רוצים לשמח את ההורים שלהם. אבל קשה מאד לשמח מישהו שסובל מדיכאון.  קשה להצחיק מישהו שסובל מחרדות.

אל תיקחו את זה באופן אישי.
אנשים מדוכאים יכולים להיות עצבניים עם סף גירוי נמוך או שהדיכאון יכול לגרום להם לשינויים במצבי הרוח בגלל טריגרים חסרי משמעות. לפעמים הם אומרים דברים אכזריים ופוגעניים שאחר-כך הם מצטערים עליהם. אבל הילד לא יודע את כל זה. הוא שומע את המילים בלי לדעת שהדיכאון מדבר מהגרון של אמא שלו או שהכעס של אבא שלו לא קשור למה שהוא עשה.

אם מסבירים לילד גם צעיר שלא כל דבר שההורים עושים קשור אליהם הם יהיו פחות רגישים, ולא יקחו באופן אישי כל אמירה, כל כעס או כל בכי.

אנחנו אוהבים אותך.
מה כל ילד וכל מבוגר רוצים לשמוע? שאוהבים אותם, שחושבים עליהם. לא משנה מתי ולא משנה מדוע, כי זה אחד הפחדים הגדולים שלנו. ילד שאחד מההורים שלו חולה בדיכאון יכול להרגיש שלא אוהבים אותו. הורה שעסוק בחרדה שלו יכול לפעמים לשכוח שגם לסביבה שלו יש צרכים ושהילדים שלו צריכים אותו. ילדים גם לא צריכים כל הזמן שיגידו להם שאוהבים אותם, אבל צריך לומר את זה מספיק פעמים. כדי שהילד ידע שלמרות הכל ההורים שלו ובמיוחד ההורה שסובל, אוהב אותו.

אפשר לטפל בזה.
כמעט בכל המצבים הנפשיים אפשר לטפל ולכן יש תקווה לעתיד טוב יותר. הילד צריך לדעת שיום אחד המצב ישתפר ואמא שלו תחזור לשחק איתו בגינה או שאבא שלו יפסיק להתרגז כשהוא מביא חברים הביתה.  ילדה בת עשרה צריכה לדעת שיהיה מי שיבוא איתה לקניות וידבר איתה על דברים שלא נעים לדבר עם אבא.

אפשר לבקש עזרה.
התמודדות עם מחלה של בן משפחה יכולה להיות קשה. גם אם אתה בן 7 או בת 13. ואם אין אף אחד במשפחה שלך שיכול לעזור לך אפשר לקבל עזרה מאנשים חיצוניים. יועצת של בית הספר, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, קבוצות תמיכה. מכיוון שאנשים שסובלים ממחלה כמו דיכאון או חרדה עסוקים הרבה יותר בעצמם אז כדאי להעזר בבני משפחה אחרים או במישהו מקצועי  על מנת להתמודד עם הקשיים שלכם.

חשוב לזכור שלא תמיד ההורה הסובל יכול לקחת את תפקיד המסביר. לפעמים זה צריך להיות בן הזוג, לפעמים בן משפחה אחר ולפעמים מורה או יועץ העיקר שתתייחסו גם לילד שמושפע ממחלת ההורה.

 

ילד רוצה שהוריו יתגאו בו, רוצה לשמח אותם. אבל קשה לשמח מישהו שסובל מדיכאון. קשה להצחיק מישהו שסובל מחרדות

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”דברים שהילדים שלכם צריכים לדעת על דיכאון וחרדה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת צ.:

    רשימה חשובה בעיני. תודה שכתבת בסיסי.

  2. מאת רויה:

    שלום אני אמא ל ילד בן 16 לפני חצי שנה גילו ש לבן שלי יש דיכאון הוא מטופל אצל פסיכיאטרית בהתחלה הוא היה לוקח את הכדור רסיטל אחרי כמה זמן ראינו ש זה לא עוזר היא החליפה את הכדור ל פריזמה לפעמים הוא מרגיש טוב ו לפעמים הוא מרגיש עייף מאוד הוא גם ילד עם בעיות של ליקוי למידה ו בגלל זה קשה לו מאוד בלימודים ו הוא לא רוצה יותר ללכת ל בית ספר אני ו בעלי מרגישים חסר אונים ממש קשה לנו ו לא יודעים כבר מה אנחנו צריכים לעשות. בבקשה דר תעזור לנו !תודה רבה!

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @רויה, כדאי להתייעץ עם הרופאה שמכירה אותו. יתכן שיש מקום לשלב גם סוג של טיפול התנהגותי/אימון.

  4. מאת ורדה:

    כתבה חשובה מאוד.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.