כמה דברים שלא ידעתם על הבריאות שלכם.

מערכות הבריאות הופכות להיות יותר ויותר מוכוונת כלכלה ולא מוכוונת מטופלים. הכוונה היא ששיקולים כלכליים משפיעים על החלטות רפואיות יותר ויותר, ועל אפשרויות הבחירה של המטופלים ושל הצוות הרפואי. הסיבה לכך היא העלויות ההולכות וגדלות של הטיפול הרפואי מצד אחד, ומצד שני העובדה שמדובר בקופות חולים שהן עסק כלכלי, ומשרד אוצר שרוצה לחסוך כסף. בישראל, הפירוש של זה הוא שמדי שנה אנחנו משלמים יותר כסף בעבור אותה רמת טיפול שקיבלנו בשנה הקודמת.

כמה דברים שאפשר כבר לראות במערכת הבריאות בישראל:

  • החלפת טיפול בתרופה שיש עליה פטנט לתרופה שאין עליה פטנט בתוך אותה קבוצה – נניח לחולה שאובחן כסובל ממצב פסיכוטי שנמשך חודש ושוחרר מאשפוז עם טיפול בריספרדל, התרופה לא מאושרת ומוחלפת לטיפול בפרפנן.
  • החלפת תרופות מקור בתרופות גנריות והפסקת אספקת תרופת המקור, לדוגמא ברבות מקופות החולים לא ניתן להשיג יותר את תרופת ה Prozac ובמקומה ישנם תחליפים כמו Prizma. מטופלים שקיבלו במשך שנים את תרופת המקור מקבלים הודעה שהתרופה אזלה.
  • אפשרות למטופלים לקבל את תרופות המקור באמצעות ביטוחים פרטיים שנוספים לביטוחים המשלימים של הקופות (כלומר בפועל משלמים פעמיים בשביל אותו שירות)

הדיונים שקיימים בעיתונות ובספרות המקצועית על “יעילות” התרופות הם אלו שיספקו לגיטימציה להמשך מגמה זו. בעתיד, בגלל המשמעויות הכספיות של טיפול רפואי, אנחנו נראה אפילו האצה של התופעות האלו, ואז נתחיל לראות דברים כמו:

  • טיפולים שייעשו על ידי אחיות או צוותים לא רפואיים בלבד. לדוגמא מרפאות לאיזון סוכרת שיכילו צוותים בלי רופאים. שיהיה ברור שאני לא חושב שרק רופאים יכולים לאזן סוכרת, אבל יש דברים שבשבילם צריכים רופאים, וקורס מקצועי בתחום מסויים לא יספיק כאן.
  • ביטוחים רפואיים במחירים מופחתים שיציגו רק תרופות גנריות (תחליפי תרופות מקור).
  • הגבלות נוספות על ביצוע פרוצדורות, ניתוחים או בדיקות רפואיות שונות על ידי הקופות. כבר כיום קשה לפעמים לקבל טופס 17 אפילו לבדיקת רופא אם הקופה לא מעוניינת בכך. אני מכיר סיפור של רופא במכבי שהיתה לו בעייה וביקש טופס 17 לבדיקת רופא בתל השומר, והקופה סירבה לאשר לו. ואם זה קורה לרופא שעובד בקופה, אתם יכולים לתאר לעצמכם מה קורה לאזרח שהוא לא “פרסונל”.
  • הקופות יכריחו מטופלים לנסוע לקבל טיפול במדינות זולות יותר. נניח לעבור ניתוח במזרח אירופה. נשמע מופרך לחלוטין אבל תחשבו שאם על ניתוח שעלותו 150 אלף דולר אפשר לחסוך ככה 60 אלף דולר, ותכפילו את זה בכמה אלפי או עשרות אלפי ניתוחים בשנה, ואתם מקבלים כסף גדול.

אפשר לראות את הדברים האלו מתרחשים במדינות מתקדמות כמו ארצות הברית, אז מדוע שאנחנו לא נהיה בעקבותיהם? בכל דבר אחר כמעט אנחנו מחקים אותם.

ניתן לקבל עדכונים על רשימות חדשות באתר על ידי הרשמה לרשימת התפוצה .

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.