6 דברים שכדאי לדעת לפני התחלת טיפול

מי יודע באמת למה לצפות כשהולכים בפעם הראשונה לפסיכותרפיה? זו חוכמה קטנה להגיע ולחשוב שאתה יושב מול אסי דיין 'בטיפול', או שזה יהיה קרוב לחוויה של טוני סופראנו. אבל אם החלטת לפנות סופסוף לטיפול, בוודאי שיש הרבה שאלות שמעסיקות אותך בנוגע אליו.

אז אספתי כמה נקודות חשובות שכדאי לדעתי לדעת לפני שמתחילים טיפול כלשהו.

1. תעשו את זה בשביל עצמכם.
יותר מדי אנשים הולכים לטיפול בשביל מישהו אחר. יש כאלו שהלכו בגלל שבן הזוג או בת הזוג דרשה, אחרים הולכים כי ההורים חשבו שזה נכון, או שחבר נתן להם עצה. העצה שלי – אם אתם לא חושבים שאתם צריכים טיפול, ואתם לא מחפשים פתרון לבעיה שמציקה לכם או דילמה שמעסיקה אתכם, אל תבואו. טיפול יצליח רק אם הוא טוב עבורכם, ולא חשוב אם גם אחרים יהנו מכך שהלכתם לטיפול פסיכולוגי או אחר.

2. הטיפולים והמטפלים לא נולדו זהים.
היום הטרנד הוא ללכת לאימון. אתמול הטרנד היה טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ולפני כן טיפול דינמי. בסוף, אתם צריכים ללכת למישהו שאתם מתחברים אליו ולתת הזדמנות לטיפול. גם לא כל הפסיכולוגים נולדו אותו דבר. חלק גבוהים וחלק רזים, חלק מבוגרים ואחרים צעירים, יש כאלו שהחדר שלהם מסודר ואחרים שיש להם חתול בפינה. מה שחשוב כאן הוא שתרגישו שזה מתאים לכם. חשוב שתנסו ואל תפסלו על הסף. העובדה שיש אנשים שנשבעים שטיפול קוגניטיבי יציל את העולם ואחרים חושבים שמי שלא עשה טיפול אנליטי לא עשה טיפול מימיו לא בהכרח נכונה עבורכם. כדאי לפגוש את המטפל ולדבר איתו, לראות איך אתם מגיבים לאינטראקציה איתו ורק אז להחליט. יהיו מטפלים שלא מתאימים לכם ואתם תחליטו שהטיפול מסתיים. אל תדאגו, זה לא פוגע במטפל אם אתם עוזבים אבל זה פוגע בכם אם אתם נשארים כשלא מתאים לכם.

3. לא כל הפגישות נולדו שוות.
תרגעו. לא בכל פגישה תהיה פריצת דרך מדהימה ולא בכל מפגש תגיעו לתובנות שישנו את עולמכם. אין דרך נכונה לעבור טיפול ובוודאי שאתם לא בתחרות כלשהי שבה אתם צריכים להיות המטופלים המושלמים שמצליחים לפתור את המצוקה שלכם בחמש פגישות.

4. תהיו פתוחים וכנים עם עצמכם.
אל תשכחו שהטיפול בשבילכם. הטיפול הוא ממלכת המציאות, שבה אתם יכולים לדבר על המחשבות, על הפחדים ועל הדברים שמעסיקים אתכם, בלי שהצד השני יבהל/יופתע/יגיב לרעתכם. אם תדברו ותבטאו את כל המחשבות והפחדים בלי להסתתר, הטיפול יוכל להתקדם בצורה טובה יותר. מצד שני, ככל שהטיפול מתקדם, תגלו דברים משעממים, לא מעניינים ואפילו מטרידים על עצמכם. לפעמים זה לא יהיה נעים ואפילו מדכא או מעורר חרדה לגלות דברים על עצמכם ויתכן שאפילו תרגישו יותר גרוע לפני שתרגישו יותר טוב. אל תפסיקו בגלל זה את הטיפול כי ברגע שאתם מתמודדים מול המציאות של עצמכם, אתם מטפלים בעצמכם.

5. לגלות את הערך שלכם. 
כולם מנסים לשפר את הבטחון העצמי שלהם באמצעים שונים וגם הטיפול הוא כלי להשיג את המטרה הזו. אבל זו לא באמת מטרה אמיתית בטיפול. המטרה היא שאתם תגלו את הערך שלכם, הערך האמיתי שנמצא שם גם אם יש לכם כשלונות, גם אם יש תסכולים, גם אם אתם מוטרדים או לחוצים. הערך שלכם לא תלוי בדברים חיצוניים אלא במה שיש בפנים. ברגע שתוכלו לקבל את עצמכם עם הדברים הטובים, עם הדברים הרעים, אפילו עם הדברים הנוראים, הגעתם למקום טוב יותר.

6. כסף.
טיפול עולה כסף. אין דרך להתחמק מכך. אפילו במערכת הציבורית טיפול עולה כסף והמשמעות של זה היא שבמערכת הציבורית הטיפול מוגבל בזמן, אתה לא יכול לבחור את שעות הטיפול, או כמה זמן אתה מחכה עד שהטיפול מתחיל. אבל הסיבה שתשומת הלב של המטפלים מוקדשת למטופלים היא לא בגלל הכסף, אלא שהכסף מאפשר לאנשים שאוהבים לטפל ולעזור למטופלים – לעבוד בתחום ולהקדיש את השעות הדרושות לכך. כסף הוא סוגיה בתוך הטיפול, ועדיין אין קשר ישיר בין כמות הכסף שעוברת לבין איכות הקשר שנוצר בין המטופל למטפל.

יש לדעתכם עוד דברים שכדאי לאנשים לדעת לפני התחלת טיפול? שתפו בתגובות.

 

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”6 דברים שכדאי לדעת לפני התחלת טיפול“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אניה גולדברד:

    ריטלין של 20 ישר נותן מרץ ותפקוד טוב בגוף וביטחון עצמי מעולה ועולה 40 שקלים לקופסה היום קניתי ב300שקלים 30של 27מיליגרם של קונסרטה ולו מרגישה את אותה פעולה כמו שהיה רשום בכול מקום שריטלין וקונסרטה אותו דבר

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.