רשימת אורח: הגיע הזמן שתצאו לחופש

רשימת אורח מאת : ציפי רולניק

מתי יצאתם בפעם האחרונה לחופשה? התנתקתם מהמחויבויות היומיומיות ובאמת נחתם? ניהלתם את הזמן שלכם ועשית דברים שעושים לכם טוב?

אנחנו "מחוברים" כל הזמן, וקשה לנו באמת להתנתק. גם אם יצאנו לחופשה מעבר לאוקיינוס, אנחנו מרגישים לפעמים מוטרדים או אשמים אם השארנו מאחור משהו לא מטופל או שהייה איזשהו אירוע חשוב שלא נכחנו בו. "ביצעו את ההנחיות שהשארתי?", "הגיבו למייל האחרון ששלחתי?"  האמצעים: האינטרנט, הטלפון החכם ושיחות הסקייפ לא מקלים עלינו, ומפתים אותנו להשאר "מחוברים" כל הזמן, גם כשהגיע הזמן "להתנתק". חשוב לדעת, כי ישנם מחקרים שמצאו כי אם המכשירים האלקטרוניים נמצאים בטווח ראייה, גם אם הם סגורים, הם פוגעים במיקוד ובביצוע.

מתי כדאי לקחת חופשה? ולכמה זמן?

לא צריך לחכות למצב שנהיה באי-ספיקה ויתגלו סימני שחיקה או כשנרגיש ש"בא לנו לברוח מהכל". כדאי לצאת לחופשה במרווחי זמן קבועים. חופשה עוזרת לשבור את מעגל הלחץ ומספיקים ימים ספורים 5-8 כדי להפיק תועלת מהחופשה, גם ימים בודדים של מנוחה יכולים לעשות טוב לגוף ולנשמה

למה זה טוב?
באופן כללי החופשה מפחיתה את המתח ומכאן נגזרות ההשפעות החיוביות שלה על הגוף ועל הנפש.

קודם על הנפש: מתח יכול לגרום להתקפי חרדה ודיכאון. הפחתת המתח, מפחיתה את סיכויי הופעתם של שני אלה.
יכולת החשיבה שלנו מאד מושפעת ממתח:  מתח משפיע על ההגיון, על היכולת לקבל החלטות שקולות, על היכולת למצוא פתרונות יצירתיים. המנוחה ושינה טובה שומרות על יכולת הזכירה, משפרות את יכולת המיקוד, משפרות את הערנות מה שמפחית את הסיכוי שלנו לשלם מחיר על החלטות מוטעות. בקיצור חופשה מאפשרת לעשות "רה-סט" ולהחזיר אותנו לאיזון.
על הגוף:  המתח מביאה להפרשה מוגברת של הורמון הסטרס, קורטיזול. הפרשה מוגברת שלו פוגעת במערכת החיסונית, בחילוף החומרים, מפירה את האיזון של משק הסוכר בגוף (סכרת), מגבירה סיכון להופעת כאבים כמו כאבי גב, כאבי ראש.
נמצא כי היציאה לחופשה תורמת לבריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. ירידת רמות הקורטיסזול בחופשה משפרת את הבריאות הכללית.
ובכלל:

  1. החופשה עוזרת להתחבר מחדש למה שבאמת חשוב: "ההתרחקות מהשגרה", נותנת לנו נקודת מבט אחרת וקצת משנה פרופורציות. מאפשרת לנו לבלות זמן איכות עם עצמנו. להתחבר למה שאנחנו באמת רוצים ולחשוב מה באמת חשוב לנו בחיים. זהו זמן לחשיבה על סדרי העדיפות בחיים לשאול כמה אני קשוב לעצמי לרצונות, להשקפת העולם שלי, לצרכים שלי וכמה אני עסוק בלתפעל או לרצות את הסביבה?
  2. החופשה משפרת את מערכות היחסים בזוגיות ובמשפחה: נותנת לנו הזדמנות "לפגוש" את יקירנו, מבלי שמרחפות באוויר המשימות השגרתיות של העבודה ושל הבית. אווירה רגועה ופנויה תורמת לגיבוש הזוגי והמשפחתי. אנחנו פנויים יותר להקשיב זה לזה ולהעמיק את הקשר ואת תחושת השייכות, אפילו להכיר יותר ו"להזכר" בתכונות אחד של השני – בהומור, ביכולת הנתינה, במנהיגות. זה זמן טוב להקנות לילדים את הערכים שחשובים לנו, וכמובן לצבור חוויות  נעימות משותפות.
  3. החופשה מחזקת ומרחיבה את המעגלים החברתיים ואת מיומנויות התקשורת: במפגשים עם חברים מוכרים בהזדמנות להיכרות עם אנשים חדשים ומעניינים, אנחנו מעשירים את יכולת התקשורת והדיאלוג שלנו, את העולם החברתי והנפשי. מכירים עולמות  ותחומי ידע חדשים ומרחיבים אופקים.

הלפני והאחרי

תקופת התכנון של החופשה והתקופה שלאחריה, חשובות לא פחות מהחופשה עצמה. לרוב ההכנות לקראת, הפנטזיות על מה שנעשה בחופשה משמחות בפני עצמן.
אם החופשה המתוכננת איננה חופשת הפתעה, רצוי לחשוב יחד ולתאם ציפיות של המשתתפים מראש, להצטייד באמצעים כמו משחקים אהובים, לאזן בין החלקים של המנוחה ושל הפעילות. אי אפשר להיענות לכל הציפיות אבל אפשר להשתדל ועצם ההשתדלות והחשיבה המשותפת תורמים לתחושת הנראות והביטחון של המשתתפים בחופשה.
גם התקופה שאחרי החופשה – שיחה על הזיכרונות המשותפים (גם אם היו לא נעימים), עיון בתמונות וארגון אלבום תמונות החופשה, יכולה להיות תקופה מהנה ומטעינה באנרגיות.

נשארו לנו כמה ימים – זו הזדמנות לנצל אותם…

 

ציפי רולניק, עו"ס קלינית ומנהלת שותפה במרכז רזולוציה, כיום משמשת בתפקיד פסיכולוגית מחוזית במכבי שרותי בריאות.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

2 תגובות לרשימה ”רשימת אורח: הגיע הזמן שתצאו לחופש“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יואב:

    הכל טוב ויפה, אבל מה עושים כשיש ילדים? חופשה היא לא ממש חופשה, התנתקות אמיתית לא קיימת.

  2. מאת אני:

    יואב. מכניסים את הסבתות לכוננות…..

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.