אופטימיות רעילה

להיות אופטימי זה דבר טוב. אופטימיות מובילה ליומיום שהוא יותר נעים, היא מורידה חרדה ובונה לנו יכולת התמודדות. יש אפילו מחקרים שמדברים על כך שאופטימים מאריכים חיים. אבל יש אנשים שמתבלבלים בין אופטימיות לבין חשיבה חיובית, שהיא גם דבר טוב אבל במצבים מסויימים יכולה להפוך לאופטימיות רעילה.

בניגוד למה שרבים חושבים, אנשים בעלי הסתכלות אופטימית על החיים לא מכחישים את האתגרים שעומדים בפניהם. אנשים אופטימיים מחזיקים בתפיסת עולם שמתבוננת על החיים עם תקווה ואמונה, גם כאשר הם מתמודדים עם אתגרים ומשברים. 

מה ההבדל בין חשיבה אופטימית לבין חשיבה חיובית רעילה?

אחת הטענות המרכזיות אשר בנוגע לפסיכולוגיה נגעה להתמקדות בקשיים ובבעיות ולא ביכולות ובהיבטים החיוביים, והיוותה את הבסיס לפסיכולוגיה החיובית אשר עוסקת יותר בכוחות ובהיבטים החיוביים של ההתנהגות, החשיבה והתחושה האנושית. בבסיס הפסיכולוגיה החיובית נמצאת ההבנה שחשיבה חיובית המתבטאת באמונות חיוביות בנוגע לעצמי, לעתיד ולקיומה של שליטה באירועי חיים חשובים משפיעה על הרווחה הפסיכולוגית. בנוסף, חשיבה חיובית נמצאה קשורה במצב רוח טוב ואושר, ביכולות התמודדות טובות יותר עם מחלות גופניות ועם מצבים נפשיים. כמובן שחשיבה שלילית נמצאה קשורה במצבי דיכאון וחרדה. 

איך נראית חשיבה אופטימית? אדם אופטימי יחשוב בצורה הבאה:

  • 'גם זה יעבור וכדאי שאני אתכונן בצורה הטובה ביותר למה שיבוא אחרי זה'
  • 'אני במצב קשה, אבל עברתי משברים בעבר. איך אני יכול להתמודד עם המצב הזה בלי לכעוס על עצמי כל הזמן?'
  • 'יש דברים שאני יכול לעשות כדי להתמודד עם המצב הזה'.

ואיך יראו מחשבות של אדם עם חשיבה חיובית רעילה?

  • 'חייבים להיות חיוביים'. חשיבה רעילה לא מאפשרת את קיומם של מגוון מחשבות.
  • 'רק נשנה את זה והכל יסתדר'. אנחנו צריכים להתחשב בכך שהרבה דברים משפיעים על המצב, ויש דברים שלא באמת בשליטה שלנו, מהקורונה ועד התנהגות של אנשים אחרים.
  • 'תסכלו על החיובי ותרגיש טוב'. ואם אני אסתכל על החיובי ועדיין לא ארגיש טוב? זה אומר שאני לא בסדר? לא חיובי מספיק?
  • 'הכל יהיה בסדר'. יכול להיות, וגם יכול להיות שהרוב יהיה בסדר ושיהיה גם דברים שלא יסתדרו.

איך להתמודד עם מחשבות רעילות?

גם אם אנחנו אופטימיסטים בנפשנו, לפעמים אנחנו יכולים לגלוש מאופטימיות לכיוון של חשיבה חיובית רעילה. במקרים שבהם המשבר מתמשך, או שהכוחות שלנו פחות חזקים בגלל שאנחנו נמצאים בסיטואציות מורכבות יותר מהרגיל, כולנו יכולים לעבור לדפוסי חשיבה פחות טובים עבורנו. אז מה אפשר לעשות כשאנחנו גולשים לחשיבה רעילה?

  1. אם אתם מוצאים את עצמכם מדחיקים בכוח רגשות שליליים ומרגישים רע מזה שיש לכם תחושות כאלו, תבחנו את התחושות האלו ותאפשרו לעצמכם סקרנות בריאה בנוגע למה שאתם מרגישים ופחות כעס. זה בסדר להרגיש כל מני רגשות, אבל רגשות אינן עובדות. אתם יכולים להתייעץ עם מישהו נוסף כדי לעבד את הרגשות הללו.
  2. אם אתם מרגישים שאתם פחות רגישים לאחרים, וחסרי סבלנות על זה שהם לא מסוגלים לראות את החיובי שבמצב, אולי זה סימן שאתם בעצמכם כרגע לא מסוגלים לאפשר לעצמכם ולהם מרחב להרגיש, לעבד או להתמודד. קחו צעד לאחור ותבדקו מדוע המצב שלהם גורם לכם להרגיש כל כך מאויימים. 
  3. אם אתם מעירים לאחרים בלי שהם מבקשים, תעצרו את עצמכם ותתחילו להקשיב.
  4. אם אתם אומרים מילים חיוביות אבל מרגישים בפנים עצבות או חוסר תקווה, תעצרו לרגע ותבחנו את המחשבות שלכם כדי להבין מה באמת קורה. סיכוי סביר שתוכלו למצוא דרך אופטימית אבל מציאותית להסתכל על הסיטואציה. 

בסופו של דבר, אם אתם מכחישים את המציאות שסביבכם באמצעות מילים חיוביות, אתם לא באמת אופטימיים ואתם לא מתמודדים עם המציאות או השינוי שאתם עוברים. זו ההזדמנות לעצור ולמצוא עוגנים אופטימיים, גם כשהם לא תמיד חיוביים. 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”אופטימיות רעילה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ענ:

    כל כך מעניין. אופטימיות רעילה נשמעת כמו פאסיב אגרסיבי קצת

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.