אפקסור (Venlafaxine)

אפקסור היא תרופה ותיקה אשר משמשת מזה שנים לטיפול בדיכאון ובחרדה כללית, אך משמשת לעוד מצבים רבים כמו פיברומיאלגיה ועייפות כרונית, טרשת נפוצה, לופוס, כאבי ראש, תסמונת המעי הרגיז, הפרעות אכילה ואפילו הפרעות קשב וריכוז.

החומר הפעיל באפקסור נקרא ונלהפקסין (venlafaxine) והוא פועל באמצעות עיכוב הספיגה החוזרת של הנוירוטרנסמיטורים סרוטונין, נוראדרנלין ודופמין. מכיוון שאנו מניחים על בסיס מחקרים שדיכאון וחרדה קשורים לרמות נמוכות של החומרים הללו במקומות שונים במוח, הרי שתרופה שמעלה את החומרים הללו בסינפסות בדרכים שונות תוביל לשיפור בדיכאון או בחרדה.

האפקסור עובד על הנוירוטרנסמיטרים בצורה הדרגתית. במינונים הנמוכים הוא ישפיע על הסרטונין בלבד. במינון של 150-200 מ"ג ליום האפקסור מתחיל לעבוד על הנוראדרנלין ובסביבות מינון של 300 מג ליום הוא מתחיל לעבוד על הדופאמין. כמובן שההתנסות תהייה שונה מאדם לאדם, ומכיוון שרוב האנשים לא מגיעים למינון של 300 מ"ג, לרובם לא תהיה השפעה דופמינרגית.

האפקסור נמכר בארץ גם תחת שמות נוספים, כשהמוכרים ביניהם הם ויפאקס (Viepax), ונלה או ונלפקסין. לתרופה יש גם גרסאות של שחרור מושהה אשר ניתן ליטול רק פעם ביום. השחרור המושהה אמור לגרום לשחרור הדרגתי יותר של התרופה לזרם הדם וכתוצאה להפחית את תופעות הלוואי. גרסאות אלו נקראות Effexor XR או Viepax XR. בארה"ב נמכרת גרסה חדשה יותר של האפקסור שנקראת פריסטיק Pristiq.

תופעות הלוואי של אפקסור

כמו כל תרופה אשר משפיעה על סרוטונין ונוראדרנלין גם לאפקסור יכולות להיות תופעות לוואי של כאבי ראש, בחילות, יובש בפה, הזעת יתר, הפרעות בשינה, שינויים ביציאות, עלייה במשקל, ירידה בחשק המיני או קושי בתפקוד המיני.

רוב תופעות הלוואי, פרט לעליה במשקל והפרעה בתפקוד המיני, יעברו בתוך מספר שבועות, כאשר הירידה בחשק יכולה לעבור תוך כמה חודשים. לפעמים הירידה בחשק תחלוף כאשר עולים במינון מעל ל-225 מ"ג ליום.

תופעות לוואי נדירות יותר הן עלייה או ירידה בלחץ דם, ירידה בתאבון, רעידות ותחושות דמויות זרם חשמלי. אחת התופעות שלא מדברים עליה כמעט היא שלחלק מהאנשים קשה להפסיק את השימוש באפקסור, יתכן שזה בגלל שהיא עובדת על כל כך הרבה נוירוטרנסמיטורים, יתכן שבגלל שהיא מתפרקת בדם למטבולטים פעילים שונים. בכל מקרה, אם מחליטים לרדת מהאפקסור יש לרדת באיטיות רבה, אפילו 37.5 מ"ג ירידה לשבוע.

האם לקחת אפקסור?

כיוון שהדיכאון יכול להיות קשור לסרוטונין, לדופמין, לנורדרנלין או לכל קומבינציה שלהם, מנגנון הפעולה המשולב של אפקסור מהווה יתרון מסויים, וגמישות מסויימת מתאפשרת עם המינונים.

אם הדיכאון שלכם קשור לנוראדרנלין תרגישו השפעה רק לאחר שתגיעו למינון המתאים. ההשפעה על הסרוטונין מגיעה תוך עד חודש לאחר התחלת נטילת אפקסור. חסרון יחסי בתרופה הזו היא שלחלק קשה להפטר ממנה, אבל היא יעילה פעמים רבות בטיפול בדיכאון קשה שלא חולף.

לסיכום, אפקסור היא תרופה טובה. היא לא בהכרח יעילה בטיפול בחרדה ודיכאון יותר מתרופות אחרות ממשפחות ה-SSRI וה-SNRI אבל אנשים מסויימים יחוו פחות תופעות לוואי כתוצאה מהשימוש בה. בכל מקרה, החלטה בנוגע לשינוי בתרופה או במינון צריכה להתקבל בעצה אחת עם הרופא המטפל וכדאי שהוא יהיה פסיכיאטר.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

31 תגובות לרשימה ”אפקסור (Venlafaxine)“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נטע:

    מעניין אותי לדעת אם באמת ישנו הבדל בין כל התרופות לחרדה/דכאון לבין עצמם, או אם יש הבדל בין תרופות להפרעת קשב – לבין עצמן.

    לדוגמא: מה ההבדל בין נטילת ציפרלקס (סרוטנין) עם ריטלין (דופמין) לבין נטילת אפקסור (משפיע על שניהם)?

    זה כמו נניח להשתמש בשמפו ומרכך במוצר אחד במקום במרכך לחוד ושמפו לחוד, לא?

    האם ההבדלים הללו באמת משמעותיים, או שמה שהתרחש בשוק התרופות שברגע שחברה אחת יצרה משהו מוצלח – פרוזק – מבוסס סרוטנין, כל החברות האחרות החלו לחקות אותה וליצור מעכבי ספיגת סרוטנין, ולמעשה אין ממש הבדל בין התרופות למעט התווית על הקופסא

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    נטע, ממש לא, אפקסור לא עובד כמו ציפרלקס + ריטלין. יש הבדלים גם בין תרופות באותה קבוצה.

  3. מאת תמר:

    לקחתי ציפרלקס למשך חודשיים וחצי והיו לי תופעות לוואי לא נעימות כגון הפרעות בשינה חוסר תאבון נמנום יתר במהלך היום חוסר יכולת לצאת מהמיטה ושיתוק תפקודי כללי. יצאתי מהבית רק לעבודה וזהו. כשסיפרתי לפסיכיאטרית היא החליטה אחרי שהמליצה להעלות מינון לרדת במינון חזרה ל10 מ"ג אני החלטי על דעת עצמי להפסיק וזה מה זה שימח אותי חבל על הזמן העדפתי את הדיכאון והבכי על פני הנימנום הלא ניגמר והמותשות שהוסיפה התרופה על המותשות הקיימת. עכשיו היא המליצה לי לקחת בנוסף לציפרלקס 10 מ"ג גם ויפאקס, אני כבר חוששת לקחת ושוקלת כבר להישאר עם התשישות והעצבות ורק לא שיהיו לי שוב הפרעות שינה ודיכוי כללי כזה ושיתוק של ההתנהלות היום יומית מהציפרלקס

  4. מאת שמיל:

    שלום וברכה
    ותודה מראש
    התרופה מאוד עוזרת לי בה
    האם יש פיתרון לירידה בחשק המיני
    אני מרגיש שאני טובה למשהוי.. כשאני מקיים יחסים
    האם יש לדבר פתרון
    תרופות אחרות לא עזרו לי

  5. מאת ירדן לוינסקי:

    @תמר, אם הציפרלקס לא סייע לך, צריך לשאול מדוע להוסיף לו כדור ולא פשוט להחליף….

  6. מאת מוטי:

    שלום דר,אני סובל מדיכאון שמזוהה כדיסתמי,10 שנים לקחתי סרוקסט 20 מילגרם וממש החיים הפכו להיות חיים טובים, ואז עברתי טראומה אישית ואז התרופה הפסיקה לעבוד , גם מינון יותר גבוה וגם הרבה תרופות אחרות לא עזר זואת אומרת שנים לא מעטות ועדין לא הרמתי דגל לבן,ב-45 הימים האחרונים אני נעזר בויפקאס 150 מילגרם ואז אני מרגיש יותר טוב מבחינה הדיכאון אבל יש לי תופעת אי שקט
    וממש לא רגוע והרבה מחשבות טורדניות ממש פגיעה באיכות החיים ,דר ירדן מה עושים תודה מוטי וחג שמח.

  7. מאת ירדן לוינסקי:

    @מוטי שלום, יתכן שאתה צריך מינון שונה במעט, פחות או יותר 37.5 מ"ג. כדאי להתייעץ עם רופא שלך.

  8. מאת תומר:

    דוקטור שלום, שמי תומר ואני נוטל Viepex XR 150 מ"ג ליום במשך 3-4 שנים האחרונות, כפי שרשום בתופעות הלוואי למעלה כל תופעות הלוואי של התרופה נעלמו במשך כמה חודשים והתרופה אכן טובה אליי, אבל למרות זאת, אני נמצא בעודף משקל קל+, ובשנה האחרונה התחלתי לעסוק בספורט קבוע 2-3 פעמים בשבוע וכמו כן נפגשתי עם תזונאית שהכינה לי תפריט מסודר של אוכל, ואני בהחלט מתמיד בו.
    אך למרות העבודה הקשה
    נראה שאני עדיין לא מצליח לרדת במשקל ונשאר בעודף משקל
    האם מהיכרות שלך עם התרופה יכול להיות שהיא זו שמעכבת את הירידה שלי במשקל או מעכבת את חילוף החומרים בגוף בצורה כלשהי ?

    תודה מראש, תומר

  9. מאת איריס:

    אני לוקחת ויפקס בפעם השנייה לאחר שבעבר לקחתי ועברתי לכדור אחר. האם עדיף לקחת 35 מלג בבוקר ו35 בערב או אחד של 75 מג פעם אחת ביום?
    האם 75 מג הוא מינון התחלתי בלבד? או שיש אנשים כאלה שיכולים להסתפק במינון הזה?
    האם ככל שאני מעלה מינון ל150 נניח אז תהליך הגמילה נעשה קשה יותר?
    תודה מראש

  10. מאת אריק:

    היי,
    אני מטופל ב- 300mg של viepax ליום. התרופה באופן כללי היא טובה. היא מונעת דיכאונות חמורים שהיו לי ומקטינה את החרדה החברתית.

    כשאני צורך קנאביס, נראה כי השילוב עושה לי ממש טוב. באירועים חברתיים החרדה שלי נעלמת לגמרי ואני מרגיש מרוכז מאוד ומשוחרר. בלי קנאביס אני לא חווה את החוויות האלה והחיים שלי הם אפורים ונטולי כל שמחה או אינטרקציות משמעותיות עם אנשים הקרובים לי. כשאני צורך קנאביס יש לי פתאום חשק ללכת לאירועים חברתיים ולדבר עם אנשים.

    יש גם תופעות שליליות כמו, הגברה של מאניה, דיבור בלתי נשלט וקפיצה מהירה בין מצבי רוח.

    פתחתי את העניין בפני הפסיכיאטר שלי והוא היה נגד לחלוטין, אבל השימוש בקנאביס עושה לי כל כך טוב, עד כדי שהוא ממש נותן לחיים שלי משמעות ומכניס אליהם צבע.

    אשמח לשמוע את חוות דעתך.

  11. מאת יוסף:

    מתי רצוי לקחת את הויאפקס לפני או אחרי הצהרים? בזמן האחרון אני חווה התעוררות מאוד מוקדמות (בערך 4 בבוקר) ובנוסף לפיברו ולתשישות הכרונית זה מחרב לי את כל היום. אני לוקח מינון של 75 והתחלתי לאחרונה 150 כי שוב התגברה אצלי הפעילות החשמלית המוחית בזמן השינה.

  12. מאת איריס:

    אני לוקחת ויפקס 150 מג אני בת 47 התחלתי לקחת ציפרלקס בגל 38. המצב רוח פחות או יותר בסדר אבל יש תופעות לוואי כמו עייפות. חוסר אנרגיה.. ודפיקות לב קצת עצירות. הפסיכיאטר המליץ לי לקחת 225 מג ולא לקחתי את המינון הזה כי רציתי לבדוק אם אני מסתגלת לכדור עם המינון 150 כי בעבר לקחתי 75 מג והפסקתי אחרי כמה חודשים כי טענתי שהתרופה עושה לי סחרחורות. אשמח לדעת מה דעתך על מה שכתבתי ואם אני בכז צריכה להעלות מינון.

  13. מאת cristina:

    אני לוקחת 300 מג וונלפקסין xr, כנוגד דיכאון, נותן אנרגיה ומסיר כאבי פיברו (השלישי אצלי לא פועל) . מעבר לכך אני נותלת לשינה 2 קלונקס ו4 פרטיאזין כי הונלפקסין עושה לי הפרעות שינה ולחץ דם אז ללחץ הדם אני מקבלת 3 פרולול ביום. הונלפקסין הרגשתי את השפעותיו עוד למחרת. מעניין שהגנרי של וייפקס מתאים לי יותר…הוייפקס עשה לי רע מההתחלה וביקשתי שיתנו לי רק ונלה.

  14. מאת יעקב:

    האם מינון התחלתי 75 הוא מתאים

  15. מאת נועם:

    היי לקחתי פעם אחת כדור של ויפאקס 37.5 בהמלצת פסיכיאטרית ומאז אני מרגיש פשוט רע דפיקות לב מהירות חולשה וזה יומיים
    האם זה אפשרי?

  16. מאת קרן:

    היי חברה,
    אחרי התקף חרדה קשה, רוצה לפנות לרופא המשפחה להעלות את הוייאפקס מ 75xr ל 150xr. האם עשיתם את העליה בשלבים או בפעם אחת. האם תופעות הלוואי חוזרות. האם לוקחים את הכדור בפעם אחת ביום או מחולק לפעמיים. תודה.

  17. מאת קרן:

    היי חברה, גם לכם היה קשה להעלאות את המינון מ 75xr ל 150xr. לי קשה ואני כבר שבועיים אחרי. יש לי עדיין בחילות, כאבי ראש, ואני לוקחת בין כדור וחצי לשניים של לוריוון, וגם כדור לבחילות. אשמח לקבל חוות דעת.

  18. מאת מימי:

    הי אריק
    ממליצה לך לפנות לד"ר דותן קידר הוא פסיכיאטר מומחה בדברים אלו שרשמת. מקצוען ועושה סדר בדברים. מאוד מומלץ מניסיון אישי . פחוס לא יקר הוא מקבל דרך הכללית

  19. מאת דב:

    שומר נפשו ירחק

  20. מאת שום:

    האם יש סיכוי להגמל מתרופה
    אני על הכמות הקטנה ביותר ? 37.5

  21. מאת דידי:

    הי חברות
    האם מוכר לכם תופעה שכאשר שוכחים לקחת את הויאפקס
    נזכרים אחרי כמה שעות
    מאחר ופתאום נהיים פקעת עצבים ברמה מטורפת?

  22. מאת ירדן לוינסקי:

    @שום, אם אתה לא מצליח, אפשר לנסות לעבוד דרך תרופה שניה. תתיעץ עם הרופא שלך.

    @דידי, זו תופעה מוכרת באפקסור לצערנו.

  23. מאת נטע:

    שלום,
    אני נוטלת לאורך הרבה שנים ויפאקס.
    בשל מחסור בבית המרקחת עברתי לפני כשבוע לונלה.
    האם יכול להיות כי השינוי גרם לתופעות כמו חולשה / חום / לחץ דם / שלשול וכדומה ?

  24. מאת מאיה דו:

    השאלה שלי למה רוב האנשים לא מגיעים ל300 מג של אפקסור הרי השפעת הדופמין חשובה לא פחות

  25. מאת ורדורד:

    שאלה לגבי הפרעת קשב.
    אם לוקחים ויפאקס (225), האם יכול להיות שלא יהיה צורך לקחת ריטלין?

  26. מאת רוני:

    האם ויאפקס ופריסטיק הן בעצם אותה תרופה?

  27. מאת ירושלמי שרה:

    הפסקתי ויפאקס לפני שבוע, במינון יורד במשך שבועיים.עכשו סובל מסחרורות וכאבי ראש.מה עושים?

  28. מאת ירדן לוינסקי:

    @ורדורד, זו לא התרופה היעילה ביותר להפרעת קשב.

    @רוני, פריסטיק זה אננטיומר של ונלפקסין, כלומר אמור להיות החומר הפעיל של ויפאקס בלבד.

    @ירושלמי שרה, מחכים בסבלנות. אם לא עובר, מתייעצים עם הרופא המטפל שלך.

  29. מאת מתעניינת:

    שלום. מה תמליץ למטופל מבוגר עם חרדה חברתית והפרעת קשב? לאחר ניסיונות טיפוליים חוזרים עם ssri ..?

  30. מאת shosh:

    אני נוטלת ויפאקס כבר שנה של 37.5 קבלתי אותו מאחר והיו לי בעיות שינה
    אני לא מרגישה שאני בדיכאון או חרדה אך כן בעצבנות מאז פרוץ הקורונה
    הכדור ללילה שקבלתי טרזודיל 50 מג פחות משפיע עלי ויש לי תופעות לוואי כפי שהזכרת.
    לשמחתי בעת הצורך הלוריון מציל אותי של 1 מיליגרם
    מהי המלצתך?

  31. מאת איציק:

    תיזהרו התרופה הגרועה ביותר ספגתי התקף חרדה וכרגע אני בדיכאון מגורי
    חיי נהרסו
    תיזהרו
    אני שוקל לתבוע אץ הרופאה
    בוכה כל יום
    חבל שאי פעם נגעתי בזה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.