שאל את הפסיכיאטר: מתי אפשר להפסיק את התרופה

באופן קבוע אני נשאל שאלה דומה בנוסחים משתנים: "הפסיכיאטר רשם לי פרוזאק / ציפרלקס / סימבלטה לטיפול בדיכאון / חרדה שממנה אני סבלתי אבל עכשיו אני מרגיש טוב. עברו מאז שלושה / שישה / עשרה חודשים. האם אני יכול להפסיק את הטיפול התרופתי"?

האם להפסיק את הטיפול התרופתי שהפסיכיאטר רשם?

ראשית, אקדים ואומר שהשאלה הזו חייבת להיות חלק מהדיון שביניכם לבין הפסיכיאטר המטפל שלכם ולא מספיקה התייעצות בפורום או דרך בלוג עם מישהו שלא באמת מכיר את ההסטוריה הרפואית שלכם. השאלה מתי להפסיק את הטיפול התרופתי עוד יותר מורכבת אפילו מהשאלה האם בכלל להתחיל טיפול, כיוון שהאינדיקציה (ההתוויה) להתחיל הרבה פעם הרבה יותר ברורה. אם מישהו סובל מהתקפי חרדה כל כך קשים או מדיכאון כל כך עמוק שהוא מפסיק לתפקד יחסית ברור שצריך לעזור לאותו אדם להתגבר על החרדה או הדיכאון שלו. אבל איך יודעים כמה זמן צריך לקחת את הכדורים?

יותר מכך, אמנם יש מחקרים שבודקים טיפול תרופתי ארוך טווח, אבל יש מעט מדי מחקרים טובים שבודקים מהו משך הזמן המתאים להפסקת טיפול נוגד דיכאון או נוגד פסיכוזה. למעשה, חברות התרופות שמבצעות מחקרים עושות זאת לרוב לאורך שבועות וחודשים ולא מציינות בכלל מידע על הפסקה. גם חוברות התרופה שמצורפות לתרופות כמו לוסטרל או ציפרלקס מכילות הרבה מידע על התחלת טיפול ותופעות אפשריות בזמן הטיפול אך שום מידע על הפסקת הטיפול.

שלבים בנטילת טיפול תרופתי פסיכיאטרי

בעקרון, ישנם שלושה שלבים עיקריים המתייחסים להפרעות שונות ולטיפול תרופתי שנלקח בגללם:

השלב החריף הוא השלב הראשוני שבו המצב הנפשי של האדם או הסימפטומים כל כך משמעותיים שהוא מחליט לקחת את הטיפול התרופתי. לדוגמא אדם שנמצא בדיכאון קשה ומפסיק לתפקד בעבודה, או מפסיק לישון ולאכול יכול בשלב זה להתחיל לקחת את הטיפול. בשלב הזה התרופות לרוב מתחילות להשפיע בתוך שלושה עד שנים עשר שבועות והמטופל מתחיל להרגיש טוב יותר.

שלב ההמשכיות הוא השלב שבו ממשיכים לקחת את הטיפול התרופתי על מנת למנוע הישנות של הסימפטומים. לדוגמא אדם שלוקח טיפול נוגד חרדה ומפסיק לקחת את התרופות ברגע שהחרדה חולפת עלול לחוות מחדש את אותם הסימפטומים שהתרופה סייעה לו להתגבר עליהם. משך התקופה הזו משתנה בין הפרעה להפרעה אך יכול להתארך בין ארבע חודשים לשנתיים, ובתקופה הזו לרוב האנשים ממשיכים לקחת את אותו המינון שעזר להם להרגיש טוב יותר. לאחר תקופה זו יש אפשרות להפסיק את הטיפול התרופתי שהפסיכיאטר רשם.

יש אנשים שצריכים גם טיפול מניעה, במקרים שיש חשש שהפסקת הטיפול תוביל בסיכוי גבוה לחזרה של הסימפטומים. במצבים אלו ממשיכים לאורך זמן טיפול במינון הרגיל או במינון נמוך יותר. דוגמאות למצבים כאלו הדורשים טיפול מניעתי הם הסטוריה של שלושה אפיזודות דיכאוניות אצל אדם אחד, אם הדיכאון חלף אבל החרדה נשארה, הסטוריה עניפה של הפרעה במשפחה או תגובה חלקית בלבד לטיפול.

משך הטיפול התרופתי משתנה מאדם לאדם. ישנן הנחיות של איגודי פסיכיאטרים שונים שמתבססים בחלקם על מחקרים שמראים לדוגמא שמומלץ להמשיך טיפול נגד דיכאון או נגד חרדה במשך כתשעה חודשים עד שנה לאחר התחלתו, ולאחר אפיזודה פסיכוטית מומלץ להתמיד בטיפול במשך כשנתיים. למרות זאת, ברור שיש אנשים שגם טיפול של מספר חודשים מספיק עבורם. לדוגמא אם יש סיבה למשבר שהביא את הדיכאון והסיבה הזו חלפה הסיכוי לחזרה של הסימפטומים נמוך יותר מאשר אם הדיכאון פרץ בפתאומיות ללא סיבה ברורה.

בכל מקרה, הדבר שכולם מסכימים עליו הוא שאסור להפסיק את הטיפול בבת אחת. לא רק שזה מעלה סיכוי לחזרה של הסימפטומים הראשוניים אלא שהפסקה פתאומית של הטיפול יכולה לגרום לתמונת ההפסקה, הכוללת תסמינים גופניים שונים. תופעות הלוואי של ההפסקה אינן סימן להתמכרות אלא לכך שאנחנו מפסיקים בפתאומיות משהו שהגוף התרגל אליו. בדיוק כפי שיקרה אם תפסיקו בבת אחת שתיית מים או מזון.

אז איך מחליטים להפסיק טיפול תרופתי?

כדאי לדון עם הפסיכיאטר שלכם בעניין. כאשר משוחחים איתו, כדאי לקחת בחשבון כמה מהשיקולים והשאלות הבאים:

  1. חומרת ההפרעה. כדאי לחשוב עד כמה הייתם חולים לפני שהתחלתם לקחת את הטיפול. אלו שסבלו זמן קצר או סבלו מהפרעה קלה בלבד בתפקוד הימומיומי הם בעלי הסיכוי הטוב יותר להמשיך ללא טיפול תרופתי.
  2. אל תפסיקו בפתאומיות. אחד הדברים שפסיכיאטרים רואים זה אנשים שבאים אליהם בדחיפות להתייעצות לאחר שהם החליטו להפסיק תרופות בלי לספר לאף אחד. עדיף קודם להתייעץ ואחר כך להפסיק.
  3. אל תמהרו. ככל שיש לכם יותר זמן, כך הסיכוי שתצליחו להפסיק את התרופות גבוה יותר. גם כשמדברים על הפסקה הדרגתית אין כללי ברזל להפסקה, כך שזה יכול לקחת שבועיים או חודש או אפילו חודשיים.
  4. אל תפסיקו בעונות שקשות עבורכם. לדוגמא, יש אנשים רבים שמרגישים פחות טוב בחורף. אז כדאי לנסות ולהפסיק דווקא באביב, כאשר מזג האוויר משתפר.
  5. תבחרו זמן שאין בו גורמי לחץ. אל תחליטו להפסיק בדיוק כשהתחלתם עבודה חדשה או שיש לכם חברה חדשה או שעברתם לדירה חדשה. חכו לפרק זמן יותר רגוע בחיים שלכם.
  6. תהיו מציאותיים. חלק מאלו שמרגישים טוב ומפסיקים את הטיפול התרופתי מגלים שהמצב בלי התרופות גרוע יותר. חלקם גם חווים חזרה של הסימפטומים.
בשורה התחתונה, אני חוזר וממליץ לשבת עם פסיכיאטר ולדון לעומק העניין בנושא הפסקת הטיפול התרופתי. גם לאחר שמפסיקים את הטיפול מומלץ להמשיך ולהיות במעקב הפסיכיאטר כדי שיהיה עוד מישהו עם אצבע על הדופק, שיוכל להתרשם מהמצב ולעזור בקבלת ההחלטות בהמשך.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

88 תגובות לרשימה ”שאל את הפסיכיאטר: מתי אפשר להפסיק את התרופה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ירדן לוינסקי:

    @אורלי, כדאי להתייעץ עם הפסיכיאטר שמלווה אתכם.

    @מיכל, לקחת אותו לחדר מיון. יש שם פסיכיאטר זמין 24 שעות ביממה, וגם צריך לבדוק את מצבו הגופני.
    @אביב, כן.

  2. מאת זילי:

    אני נטלתי ויפאקס במשך חצי שנה. התרופה עזרה לי מאד. ועוד דברים מהצד שגרמו לי ממש להרגשה טובה. הפסקתי תתרופה לפני ארבעה חודשים. היום בבוקר חזרו לי מעט ההרגשות של החנק בגרון. והלחץ בחזה!! מה לעשות??

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @זילי, חכה כמה ימים ואז תחליט.

  4. מאת שני:

    אני מטופלת בליסטרה 200 מלגרם ביום כבר שנה שלמה .. בחודש האחרון התחלתי לזלזל והפסקתי לקחת אותם ..
    אני מרגישה שהסימפטומים חוזרים .. אני רוצה לחזור שוב לקחת את הכדורים .. השאלה דלי היא באיזה מינון? שוב להתחיל חצי כדור או שאפשר ישר 200 מלגרם ..
    בנוסף אני מטופלת באסיוול לכאבים חריפים
    .. מה כני עושה ? לחזור ללוסטרל במינון הדרגתי?

  5. מאת איילת:

    אני סובלת מ-OCD וחרדה. התחלתי בשנה זו ללמוד באוניברסיטה, והלחץ גבר. העליתי מינון רסיטל מ-10 מ"ג ל-15 מ"ג, והוספתי סורבון 10 מ"ג פעמיים ביום. לאחרונה נפגשתי עם פסיכיאטר אחר על מנת לקבל אישור לטיפול פסיכולוגי דרך הקופה (שאותו לא אישר לי, אבל זה כבר סיפור אחר), והוא הסביר לי שאם אעלה את מינון הרסיטל למינון הדרוש (הבנתי שהטווח הוא 30 מ"ג ומעלה) ואתמיד, תופעות הלוואי אמורות לחלוף, ואם לא, מחליפים כדור. הוא אמר שאני ממשיכה לסבול מעייפות אחרי נטילת רסיטל, מפני שאני מתעקשת להישאר במינון הנוכחי. הוא טען שאני ישנה לא טוב, ולכן אני עייפה (למרות שאני לא התלוננתי כלל על בעיות בשינה – הוא פשוט התעקש שזה מורגש ביומיום, ולא בשינה עצמה). יש איזשהו היגיון בדבריו?

  6. מאת שלום ד"ר:

    שלום ד"ר
    התחלתי לקחת ציפרלקס 10 מ"ג מרופאת המשפחה בשביל להוריד תסמיני חרדה.
    המינון שקבעו לי זה חצי כדור לשלושה ימים ראשונים ולאחר מכן כדור כל יום.
    לקחתי את החצי כדור הראשון על בטן ריקה כי לא יכולתי לאכול כלום הרגשתי שכל הבטן מתהפכת לי
    ולאחר נטילת חצי הכדור כל היום הייתי ממש מעופפת יותר גרוע ממה שהרגשתי לפני נטילת הכדור , (חשוב לי לציין שאני לא תפקדתי בכלל כל היום במיטה).
    האם הרגשתי ככה בגלל שלקחתי אותו על כיבה ריקה?
    וברגע שארצה ואצטרך להפסיק את הטיפול , האם רופאת המשפחה יכולה לעזור לי בזה? כי אני לא מטופלת אצל פסיכיאטר / פסיכולוג
    בתודה מראש!

  7. מאת אנור:

    שלום ד״ר
    העבר שלי היה קשה בשנים האחרונים עברתי כמעט כל האבחנות
    תמיד אמרתי שאני יחלים האמנתי באלוהים
    שאני יחלים
    הייתי מטופל וגם במעקב
    ועדיין במעקב הייתי נוטל זפריקסה הלידול דקינט אסיבל
    פרפנאן קלונקס דגרטול בונדרמין פנרגאן גם זריקות הלידול
    לוריוון וגם יש עוד תרופות שהייתי מטופל כל אלה שהזכרתי טופלתי במשך שנים רבות
    עברתי תקופה קשה שאף אחד לא חלם עליה
    היום אני במעקב עם מומחה אני התייעצתי איתו כדי להפסיק תרופות
    אחרי מעבר קשה התחלתי לחשוב רק על חיובי
    והשלילי רד ממינו חביבי כל דבר כל שיחה
    פשוט לרדת מזה איך עושים את זה יש כמה כלים מיוחדים
    הפסקת תרופות זה לאט לאט
    תלוי מה הבנאדם מרגיש לפי התרופה אחרי הפסקתה אם זה לא עושה תופעות לוואי פשוט לרדת ממנה וזה מה שאני עשיתי לא הכל בבת אחת
    ואני לא ממליץ לכל אחד להתחיל בזה כי אני יודע במה להתחיל קודם לא הפסקת תרופות צריך לנקות את עצמך מהשלילי שכל בן אדם חושב עליו
    הדבר היחיד שמביא את זה אלכוהול וסמים למרות האלכוהול מותר עד גיל 18
    ככה אנחנו הבני אדם חושבים כשזה מותר לגיל מסוים אז מנסים ושותים השאר מנסים מתמכרים ומשתכרים וגם נוהגים לא חבל על החיים שאנחנו הורסים
    תחשוב טוב לפני שאתה עושה את השלילי
    כי זה מלווה אותך לכל מיני דברים רעים בחיים ההתחלה קלה אבל הסיום מאוד קשה
    כהיום אני במעקב החלמתי וכן החלמתי איך יש דרך מיוחדת כדי להחלים לא קל כדי לעבור את השלב הזה צריך לפחות 4 שנים ולפעמים מתמשך ליותר מ8 שנים לפי החוכמה שיש לכל אחד מאיתנו צריך להשתמש בה לחשוב טוב
    תמיד תחשוב על חיובי ועל הדבר נכון ד״ר תודה לך נכון שאני לא מטופל אצלך אבל גם תודה לכל מי שקרא החלמה מהירה לכולם:)

  8. מאת אורטל:

    היי אני נוטלת אלפרליד 0.5 פעמיים ביום עקב התקפי חרדה ..כבר 3 חודשים שאני עים הכדור הזה בשבוע האחרון החלטתח להוריד אותו והתחלתי כול פעם לישבור מימנו חתיכה אני מרגישה צמרמורות ניתוקים בראש ולחץ אני מנסה להוריד אותו כי הבנתי שהוא מאד ממכר למרות שרופאת המישפחה אומרת לי שזה שטויות וזה אפשרי אני כבר לא יודעת למי להקשיב ועים אני עושה את זה נכון. אשמח לעזרה

  9. מאת אורטל:

    אייך הכי נכון להפסיק לקחת כדורי אלפרליד0.5 שאני נוטלת פעמיים ביום במשך כחצי שנה …

  10. מאת ירדן לוינסקי:

    @אורטל, כדאי לך להתייעץ עם רופא שיש לו גישה לכל התיק הרפואי שלך ויודע מה מצבך. עם כל הרצון הטוב, אני חושב שלאור התיאור שלך כדאי שתעשי את ההפסקה עם ליווי מסודר

  11. מאת איריס:

    אני לוקחת סרנדה כרוב לשנתיים כל יום
    אני מעוניינת להפסיק את הכדור
    הפסכייטר שלי כבר לא עובד יותר ולכן לא יודעת אם להפסיק לבד או להתייעץ עם רופא אחר
    אם אפסיק לבד זה חמור?

  12. מאת רון:

    אני לוקח סרנדה ממאי שנה שעברה, אני עדיין מרגיש לחץ וחנק בגרון כשאנימ מתעורר בבוקר והתקפי חרדה ליפני שינה. בשיחה עם הפסיכיאטר אמרתי לו שאני רוצה להפסיק את הטיפול והוא ניתן אישור והתחלתי להוריד בהדרגה. עד שהגעתי ל50 מ"ג בבוקר בזמון האחרון קרה שהשעות שלי התהפכו והלכתי לישון ממש מוקדם (בגלל לחץ ומצב נפשי) והתעוררתי באמצע הלילה ואז לקחתי את התרופה אחרת ללא הייתי יכול להמשיך לישון 0אני עדיין מעוניין להפסיק את הטיפול. אבל אולי אני אשנה מינון ואקח 25 בלילה ו25 בבוקר? או שאקח 50 בלילה ו 50 בבוקר ? אתמול לקחתי פעם ראשונה ליפני השינה (כשלא התהפכו לי השעות) ונרדמתי טוב. בגדול אני מרגיש שהתרופה לא הכי עוזרת. כי עדיין יש חרדות דכאונות וכו.. שמעתי ש/ויפאקס תרופה טובה (אבל שוב אני מהאלה שמעדיפים להפסיק את הטיפול , לקח לי הרבה זמו בכלל להתחיל אותו) אשמח לתשובה,
    תודה

  13. מאת גלית:

    שלום רב
    לראשונה בחיי קיבלתי כדורי סמיבלטה
    כאשר נטלתי את הכדור הראשון חשתי לא טוב ובערב ממש היו לי דפיקות לב מהירות והתחלתי להזיע.. וכן לא ישנתי לילה שלם. .
    הייתי רוצה להפסיק את הטיפול … האם זה בסדר?
    ואם ביום השני ( שזה היום) לא לקחתי כדור נוסף, האם ההשפעה של הכדור כבר אמורה לחלוף?
    תודה מראש

  14. מאת מרגישה יותר טוב:

    שלום
    אני בת 35 ואני נוטלת ציפרולס 10 מ״ג מזה מס׳ חודשים .
    אני מתכננת הריון בעוד מס׳ חודשים בהפריה חוץ גופית
    כמה זמן מראש כדאי להפסיק ליטול את הכדורים ?
    האם כדאי בזמן טיפולי פוריות להפסיק ליטול תרופה הנ״ל ?
    האם זה פוגע באיכות הביציות ?

  15. מאת אליס:

    שלום. אני נוטלת כדורי אסיוול במינון 5 מקג כבר הרבה שנים. הסיבה היא התקפי חרדה קשים שמתבטאים בהיחנקות… קושי לקחת אוויר… עצבנות.. פגיעה בתפקוד יומיומי ובעקבות זאת עלייה חדה בתאבון…קושי לישון וכו.. עכשיו אני בהריון צעיר.. שבוע 5 וכמה ימים… אף אחד לא נותן לי תשובה ברורה לגבי העניין.. לא מרכז טרטולוגי, לא פסיכיאטר ולא רופא נשים…מה אני אמורה לעשות אם אני לא יכולה בלי הכדור הזה? הלחץ גובר… חסר אוויר, איך ממשיכים הריון ככה? מה הסיכון אם אמשיך ליטול אסיוול פעם ביום כפי שאני רגילה?? אשמח לקבל תשובה לפחות כאן… מקווה שלא תציעו להשתמש בנרבן במקום, כי זה לא עוזר בכלל…תודה מראש

  16. מאת רונית:

    שלום.
    מזה מספר שנים שאני לוקחת פלוטין.לאחרונה רופא המפחה אמר לי להחליף לתרופה אחרת בצורה הדרגתית.
    שאלתי היא,האם אכן אי אפשר להתחיל מיידית בתרופה החדשה,והאם לא יהיה לי תופעות לוואי בהפסקה הדרגתית.
    המון תודה,רונית.

  17. מאת אוסי:

    שלום רב. מטופלת כ 10 שנים בכדורים 8 שנים ברסיטל שעזר מאוד לחרדות שאני עוברת במיוחד נסיעה ברכב או נהיגה. לפני שנתיים עברתי אירוע טראומטי והחרדות חזרו ובגדול. איני יכולה לצאת מהבית כמעט. נוהגת רק כשאני חייבת קיבלתי ויאפקס לאחר שנה ציפרלקס ולאחר חמי שנה סימבלטה. היום לאחר 3 שבועות ובירידה הדרגתית אני נקייה מכדורים לחלוטין. המצב קשה מאוד אבל הייתי חייבת להוריד כדורים שלא מתאימים לי. השאלה היא כמה זמן עד שהגוף חוזר לאיזון. מציינת שנוטלת אומגה 3 וכדורים הומיאופטיים.

  18. מאת יפרח אידית:

    בני לקח במשך המון שנים רספרידל050 שזה חצי כדור הפסיק לקחת הבת אחת תופעות שהגיעו שומע דבורים שלא קיימים האם זה תופעה שתחליף ומתי תודה

  19. מאת תם:

    שאלה אני בת 18 אמורה לקחת למיקטל וריספירדל והפסקתי לקחת נמאס לי אף אחד לא יודע מזה כבר מעל שבועיים ולא הפסקתי כי הייתה הטבה אלא להיפך עדיין מרגישה רע ….. מה אני אמורה לעשות האם זה בסדר שהפסקתי או שאני צכה לידע והאם זה נורמלי שהפסקתי ??

  20. מאת עינבל:

    שלום רב אני נוטלת לפונקס 100 מ"ג אנפרניל 37.5 מ"ג, ואדרונקס 6 מ"ג. אני כבר 6 וחצי שנים מרגישה מאוזנת והורדתי את המינון למינימום האפשרי. הפסיכיאטר שלי מאוד מתנגד להורדה במינונים ובטח להפסקה. אני רוצה לנסות להוריד לגמרי את התרופות . האם המינון שאני לוקחת עכשיו הוא טיפול מונע של פסיכוזה ודיכאון ויש צורך לקחת אותו או שניתן להפסיק? תודה…

  21. מאת 150:

    שלום רב!
    אני לוקחת 5 מ"ג זיפרקסה ואין לי פסיכוזה הרופאה אמרה שניתן לבטל אבל היא לא אומרת מתי היא אומרת לא יודעת

  22. מאת ירדן לוינסקי:

    @150, זה הזמן לשאול אותה מה התוכנית. ניתן להתייעץ גם עם רופא אחר.

  23. מאת אורי:

    על רקע התפרצויות זעם קיבל בני בן ה13 בטווח 4 חודשים zypteza 2.5 ) פעם אחת בערב.
    tegretol 200 בבוקר ו 400 בערב.
    במקביל קיבל תמיכה רגשית אינטנסיבית ומועילה.
    בשלב זה , לאחר שיפור מצבו והתנהגותו הוא ההחליט להפסיק ומסרב לקחת שוב. (עקשן!).
    הרופא מעודכן.
    כמה זמן לוקח לגוף להתנקות מהתרופות?

  24. מאת ירדן לוינסקי:

    @אורי, לוקח להשפעת התרופות מספר שבועות להעלם לחלוטין.

  25. מאת משה:

    יש לי כדורי סיליאן שאני לוקח 8 שנים. יש גם למיקטל. אני רוצה להוריד מינון של למיקטל מ100 מ"ג ומטה עד להפסיק. חושב שזה מיותר בשבילי. אין צורך. את סוליאן הורידו לי מ600 ביום. עכשיו זה 400 ביום. מה לומר לרופא שיוריד לי מינון ויבטל לגמרי כדור הזה.
    הוא אמר שזה מינון המינימלי בשבילי.
    מה לעשות?

  26. מאת Yhufs:

    תרופת סוליאן האם נחשבת לבעיתית
    כמו רספירגל מנסיון עם הילדה בת 19 גרם לה להזיות
    סובלת מזה כשנתיים מחרדה שהתפרצה
    עברנו לסליאן 1/4כדור
    האם מפישהו משתמש בכדור זה אשמח להמלצות..
    הרופא המליץ על טיפול הליכה והליכה יום יומית הילדה לא משתפת פעולה

  27. מאת אנומימי:

    שלום דוקטור, אני בת 27 ומטופלת כבר כ-10 שנים בכדורים למניעת חרדות ודיכאון כמו כן סובלת מהתפרצויות, אני לא מרגישה שהכדור שאני לוקחת(סרנדה מינון 250) באמת עושה את העבודה שלו כמו שצריך, אני הרבה פעמים מוצאת את עצמי בוכה וחרדה,קשה לי מאוד ורציתי לדעת אם בכלל קיימת אפשרות לצאת מהמצב הזה, ואם יש סיכוי יום אחד להיגמל מהכדורים לגמרי

  28. מאת גילה:

    הבן שלי קיבל חודשיים כמה סוגי כדורים עקב חרדה דסוציאטיוית
    היום הוא לא מוכן וכבר חודש בלי הכדורים.
    האם הכדורים יכולים לגרום נזק למוח? האם הם עדיין משפיעים עליו או שהם יוצאים לגמרי אחרי פרק זמן מסויים?
    הוא טוען שדפקנו לו את המוח עם הכדורים.

  29. מאת ירדן לוינסקי:

    @אנונימית, אני לא באמת יכול לענות מבלי להכיר את כל הפרטים, כיוון שזה תלוי בנסיבות, בתהליכים טיפוליים נוספים שאת עוברת ועוד. בכל מקרה, אם את מרגישה שמשהו לא עובד כמו שצריך, תקבעי פגישה מסודרת עם המטפלים ותחשבו יחד מה עושים ואיך מתקדמים.

    @גילה, לא, חודש בלי כדורים ואיך כל השפעה או שריד של הכדור בדם. מזכיר שהוא לקח כדורים בגלל שסבל מדיסוציאציות, כך שלטעון שהכל בגלל הכדורים זה לא סביר.

  30. מאת רבקה זרקה:

    אני לוקחת כמה שנים טובות כדור בשם פלובוקסומין כדור אחד לדעתי 50 גרם ולא לקחתי אותי יומיים והיום היום השלישי והיה לי התקף חרדה קטן שוב ולקחתי את הכדור אחרי יומיים יכול לקרות לי משהו רפואי ??

  31. מאת סופיה:

    שלום,
    אשמח לקבל ייעוץ עבור אדם שקרוב מאד לליבי. לפני מספר חודשים עם בו משבר הקורנה וההתכנסות והסגר בבתים. הבחנו בהתנהגות מרוחקת ומנותקת של אחותי הקטנה (20) שהייתה אז חיילת בשירות קרבי ומרוחק מאד מהבית.
    אחרי שיחות רבות ושכנוע גדול להבין מה קרה ומה עובר עליה , סיפרה כי היא חשה במסרים שהיא מקבל מהיקום, תחושת גדלות,מחשבות שווא והרבה חוסר ביטחון(מה שלא היה לפני המקרה).
    סיפרה על אירוע חריג שקרה לה בצבא בו היא אכן מבינה שכנראה הכל היה בראשה (אציין שהייתה שותה , מעשנת גראס וכנראה צורכת גם סמים אחרים) . בשלב זה אנחנו יחד איתה הבנו כי היא זקוקה לסיוע. הלכנו לפסיכיאטר מומחה ומנהל מחלקה בבית חולים שיעזור בסיוט אליו נכנסו. כמובן שהפסיכיאטר לא יכל לתת הבחנה מדויקת והתחיל בטיפול התרופתי. בשלב מתקדם יותר המליץ לטפל גם בפסיכותרפיה וטיפולים אלטרנטיביים אחרים.
    המצב אכן התייצב לפרק זמן קצר (חודש) והשאיר את המינון ל2 מלגרם ליום של ריספדל. לאחר חודש המחשבות החלו לצוף שוב ועם המחשבות השמנה רבה, חוסר ביטחון יוצא מין הכלל ותחושת ריקנות ואפטיות שאין לתאר.
    הרופא המליץ להגדיל את המינון כדי לייצב את המצב.
    היום אחרי 4 חודשיים של שימוש בריספדל (3 מלגרם) היא אכן מבינה שכל זה היה בראש שלה, היא מבינה שאין לה כח , וגם עם קורים צירופי מקרים מוזרים זה לא דברים שבהכרח קשורים אליה.
    מה שעדין לא עבר אלא רק החמיר ,זה תחושת ״המת בגוף החי״
    דיכאון, השמנה , חוסר מטובציה, שום דבר לא מספק , חוסר הנאה מהדברים ניותיסכול גדול מהמצב.
    כמגד להוראות הפסיכיאטר החלטנו יחד איתה והמשפחה חזקה להתכנס ולהתחיל גמילה מהכדור. להתמודד עם ההשלכות וללכת לפי הספר. בהדרגתיות ובאיטיות. תמיכה אהבה וקבלה.
    עם זאת הפחד שמלווה אותנו כמשפחה לא חלף. החרדות שהמצב יחמיר והתסכול לראות את האור של הבית כבוי. הילדה חסר הבעה. מילדה מלאת אור שמחה וקופצניות. הפכה לאפטית וחסרת שמחה.
    אני כותבת כאן על מנת לקבל עזרה מגורם שיוכל לתת ייעוץ לגביי הגמילה. האם ההחלטה נכונה ? מה האלטרנטיבות הטובות ביותר לטיפול ? האם זה שהיא לקחה את הכדורים במינון יחסית נמוך לתקופה יחסית קצרה יכול לתרום או להפך במקרה זה ? תודה על ההענות. בשורות טובות ובריאות לכולם.

  32. מאת ירדן לוינסקי:

    סופיה, אני מצטער, זה לא המקום להתייעצות פרטנית. פני לרופא שלה בצורה מסודרת.

  33. מאת יהודה:

    רוצה להתחיל טיפול תרופתי נגד דיכאון אבל שמעתי שמי שמתחיל לקחת אותו ניהיה בן אדם שונה מה אפשר לעשות?

  34. מאת שרה:

    שלום . אני נוטלת קלונקס 0.25 מג במשך יותר מעשור . האם זה מסוכן ?אני בת 76

  35. מאת נעמה:

    שלום ד"ר , מזה מספר חודשים לוקחת לוריבן 1 Mg לפני השינה . בתחילה לקחתי כדור אחד בשילוב עם סורוקוול ולאחר מכן עברתי לשני כדורי לוריבן. לאחרונה ירדתי לכדור אחד והפסיכיאטר שלי רשם לי בונסרין במקום וביקש שאפסיק בהדרגה את השימוש בלוריבן .

    1) איך אני מפסיקה בהדרגה ? האם מדובר ביום כן , יום לא למשך שבועיים – שלושה , בדומה להנחיה לגבי גמילה מסימבלטה ?

    2) האם יכולה לשלב באותם ימים שלא לוקחת לוריבן , את הבונסרין ?

    תודה

  36. מאת מתן:

    הבן שלי אחרי תאונה קשה, נותר עם נזק מוחי קשה , הוא מקבל זאפה 5 , היו מספר ימים שהיתה בעיה והוא לא לקח.
    והשינוי ישר מורגש, הוא חזר לעשות את הצרכים שלו במיוחד מספר 2 במכנסים בלי שליטה, איפלו אם הוא בבית, דבר שני הוא קצת יותר עצבני.
    רציתי לדעת עד כמה זה חמור ומה עושים במקרה כזה
    תודה

  37. מאת טליה:

    לוקחת פריזמה 8 שנים האם זה פוגע במשהו ? אגב אני בת 19

  38. מאת ...:

    נדיר מאוד ואני אומר מאוד שפסיאטר יפסיק תטיפול מי שרוצה לשמוןע באמת מאאדם שיודע מה המערכת הנוקראה הזו שיפנה לגורם משפטי ורק הוא בעזרת ה' יוכלל לשחרר מהתרופה לא פסיכטאר ולא מתחזההכיס זה מה שמעניין אותם וטו לו לפסיאטר זה האמת .

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.