הפרעות קשב, ריכוז ובעיות תקשורת

נתחיל דווקא בבשורות הטובות. אנשים שסובלים היום מהפרעות קשב וריכוז, בין אם אלו צעירים או מבוגרים, לא חייבים להמשיך ולסבול מסימפטומים של קושי בריכוז או בעיות תפקוד בעבודה. סיפורים של כשלונות מתמשכים שהפכו להצלחות מעודדות יכולים לחזק את המתמודדים עם הפרעת קשב אבל חשוב לזכור שטיפול בהפרעת קשב וריכוז לא מתמצה במציאת הטיפול התרופתי המתאים או באימון להפרעות קשב על מנת לשנות הרגלים. אחד התחומים המוזנחים ביותר הוא התקשורת של האדם שסובל מהפרעת קשר עם הסביבה שלו.

הרבה אנשים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא מעבדים מידע או סיטואציות חברתיות בצורה שאנשים אחרים רגילים אליה. תחשבו על בן זוג של אשה שסובלת מהפרעת קשב וריכוז. הוא מדבר אליה והיא לא מרוכזת. הוא מדבר אליה והיא שוכחת את מה שהוא אמר. הוא מדבר אליה והיא מקשיבה לו אבל באמצע השיחה עוזבת והולכת לחדר אחר. אתם בטח חושבים לעצמכם 'נו טוב, זה מה שכל גבר ממוצע עושה'. אולי, אבל אצל האשה הזו שסובלת מהפרעת קשב זה קרה לא בגלל שהיא לא רצתה להתרכז, אלא בגלל שהיא לא היתה מסוגלת.

הצד השני של הבעיה בתקשורת היא מהירות התגובה, או האימפולסיביות. השניה הזו שתמיד חסרה לבחור עם הפרעת הקשב. אותה שניה שגורמת לו להתפרץ לדברי אחרים או לומר משהו לא נכון. אותו דבר שנראה כמו חוסר יכולת לשיפוט חברתי. אותה שניה היא בדיוק ההבדל בין תקשורת יעילה ומדוייקת לבין התחושה שאתה חצוף, אימפולסיבי וחסר יכולת שליטה.

בעיות תקשורת עם הפרעות קשב וריכוז

אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מבעיות תקשורת עם הסביבה. הם יכולים להיות הכי אמפטים ומבינים אבל יותר מדי פעמים הם אומרים את המשפטים הכי לא נכונים ברגע הלא נכון.  אם בן הזוג שלך שוכח את מה שאמרת לו כי הוא לא היה מרוכז זה לא ממש משנה לך. כל מה שאת מרגישה זה ש'מה שאת אומרת לא מספיק חשוב לו'. כשכבר מסתובבים עם ההרגשה הזו, אז אין פלא שמתחילות מריבות. תשאלו כל הורה עם הפרעת קשב כמה פעמים הוא שכח לקחת את הילד שלו מהחוג או להגיע לפגישה חשובה ותבינו עד כמה הפרעת קשב יכולה לפגום בתקשורת שלנו.

העניין הוא שצריך להתמודד. חלק מהתמודדות עם מישהו שסובל מהפרעת קשב הוא ללמוד לחיות עם הפרעת הקשב שלו. לפעמים זה דורש גם איזה טיפול זוגי או הדרכה לבן הזוג. טיפול זוגי מאפשר לכם ללבן את בעיות התקשורת שלכם במקום נייטרלי, עם מתווך שלא סוחב איתו מטען רגשי שבנוי על חיים שלמים עם הפרעת קשב וריכוז.

דרך פרקטית ויעילה במיוחד היא פשוט לכתוב את הדברים החשובים כדי שיהיה ברור שהצד השני הבין למה התכוונתם. השיטה הזו טובה כי היא מתגברת על שני דברים חשובים: הראשון, היא מנטרלת את התגובה הרגשית שבדרך כלל מופיעה כשאתם שומעים את בן או בת הזוג אומרים לכם משהו שמפריע לכם במיוחד. שנית, הכתיבה גם מעכבת את התגובה האימפולסיבית שלפעמים יוצרת חיכוכים נוספים. ושלישית, יכולים להווצר הרגלים בריאים יותר של הקשבה אצל האדם שסובל מהפרעת קשב.

מה אתם עושים כדי להתגבר על בעיות תקשורת פוטנציאליות?

(גילוי נאות: במרכז רזולוציה פועלת היחידה לטיפול בהפרעות קשב)

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

8 תגובות לרשימה ”הפרעות קשב, ריכוז ובעיות תקשורת“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ח ל י:

    אנחנו מנסים להסביר איך זה מרגיש הפרעת קשב ובעיקר לשכנע את כ ל הסובבים וסובבות אותנו שזה לא אישי 🙂

  2. מאת Tweets that mention פסיכיאטר | הפרעות קשב, ריכוז ובעיות תקשורת -- Topsy.com:

    […] This post was mentioned on Twitter by Jordan Lewinski. Jordan Lewinski said: פוסט חדש: הפרעת קשב ובעיות תקשורת. https://www.thingsonmymind.com/?p=996 […]

  3. מאת עדית:

    לירדן שלום,
    אמנם זה לא קשור ישירות לפוסט החדש שפירסמת ונוגע בצורה מאד יפה ורגישה, בבעיה חשובה וכאובה, שהיא חלק מהתוצרים של הפרעת קשב וריכוז, אך זה בכל זאת קשור לנושא הפרעות קשב וריכוז, באופן כללי יותר: מה ידוע לך על התרופההחדשה להפרעת קשב וריכוז, של חברת יאנסן, שזוכה עכשיו לפרסום רב בכלי התקשורת ובמה היא שונה ומתייחדת מהתרופות הוותיקות יותר הקיימות בשוק?
    בתודה מראש על תשובתך וסליחה על הסטייה הקלה מהנושא שעליו כתבת,
    עדית

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @עדית, כתבתי על ההבדלים בין התרופות הממריצות לפני חודשיים. אפשר לקרוא בקישור הבא
    https://www.thingsonmymind.com/?p=908

  5. מאת דנה:

    שלום ד"ר ,מה עם הפרעת קשב ובעיות תקשורת של ילד בן 4?האם זו הסיבה לקושי בתקשורת?

  6. מאת דנה:

    שלום ד"ר יקר.
    שמי דנה ואני מבררת עבור שכנה שלי אישה בשנות ה30 שלה שנמצאת בשנתיים האחרונות במצב נפשי קשה מנשוא וליבי כואב אותה יום יום.
    בילדותה חוותה טראומות לא פשוטות הכוללות פגיעה מינית ועוד ארועים משני חיים לא פשוטים.
    החל מגיל 20 היא תמיד הייתה בטיפול נפשי והחלה לבנות חיים כנגד כל הסיכויים, ממש המלחה בעבודה , דעתנית, נראת נפלא (לא שזה עזר לה למצוא זוגיות בריאה עד היום ).
    אבל שנתיים האחרונות היא החלה לרצות לשנות תחום עיסוק שממרמר אותה ומאז כאילו אבדה דרכה .. היא טופלה בעבר בציפרלקס, וולברין, סימבלטה וכיום כבר שבועיים vpax /
    פרט לציפרלקס כול הרשומים פה לא הואילו עימה ואף גרמו לדכאון ממוך , תחושת כבדות בלב, חוסר אמונה שיהיה טוב, פחד ממקומות עבודה, מהתחלות חדשות.
    כאילו "מוות " זה השקט היחיד שיכול לרפא אותה.
    היא לא מצליחה לחזור להיות האישה החזקה (עם רגישות ייתר) אבל עדיין ממשיכה קדימה.
    אנא תעזור לה אין לה אפשרות כלכלית גבוהה.

  7. מאת שירי:

    הי..ייש את התרופה בטבע מרקט שמוכרים ריכוזית קולג' .
    העם היא מומלצת?

  8. מאת ירדן לוינסקי:

    @דנה, כדאי לפנות למרפאה ציבורית לבריאות הנפש. הטיפול הוא ללא תשלום.

    @שירי, לא מכיר שום מחקר או הוכחה שריכוזית קולג' עושה מה שהיא מתיימרת לעשות

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.