האם רופאים מפחדים מהמדיה החברתית?

לפעמים אנשים שכבר נמצאים במדיה החברתית (בין אם מדובר בפייסבוק, לינקדאין או טוויטר), מתקשים להבין שמדיה חברתית זה דבר מפחיד. אני לא מתכוון להחלפת עקיצות במייל עם החברים או אפילו פרופיל בפייסבוק שפתוח רק לכמה אנשים בודדים. אני מתכוון להשתלבות באופן מלא, 'להטמעות' בסביבה החברתית על כל משמעותיה. אנשים שנמצאים בפייסבוק כל יום מתקשים לזכור עד כמה מפחיד העולם הזה עבור אנשים שלא נמצאים שם.

האם הפחד הזה ייחודי לרופאים או לבני גיל מסויים? ממש לא. אבל נראה שהנושא הזה בולט במיוחד אצל הרופאים. יש דברים שאולי הקהיליה הרפואית מושפעת בגללם יותר מקהיליות אחרות: נושאים כמו אחריות מקצועית וחשיפה לתביעות, נושאים כמו ההשפעה על הקידום המקצועי ושאלות של תדמית. כל הדברים האלו לדעתי מונעים כניסה של מאסיבית של רופאים למדיה החברתית.

המערכת הרפואית מתבססת על עולם היררכי שבו יש אנשים שמקבלים החלטות ויש אנשים שמבצעים את ההחלטות שהתקבלו. דורות שלמים של רופאים התחנכו בעולם היררכי כזה ולמרות שהיום הרופאים חיים בעולם שבו הם מקבלים בהבנה שאלות, חוות דעת שניה של רופאים אחרים והתעלמות מההמלצות שלהם, נוח להם להאמין שיש עוד טיפה של סמכות מקצועית במה שהם עושים. לעומת זאת, המדיה החברתית היא מדיה שיוויונית. המילה של מיכל שמייעצת לחברים שלה בנוגע לשיטות טיפול רפואיות שווה למילה של ענת, שהיא כירורגית בכירה עם נסיון של 15 שנה. יש הרבה אנשים שמאד קשה להם להתמודד עם סביבה כזו.

אז מה צריך לעשות כדי שרופאים יתחילו להשתמש במדיה החברתית?

מידע. עם כל הכבוד, דוגמאות אנקדוטליות וטוויטים רופאים אוהבים מידע והם רגילים להתייחס למידע סטטיסטי שהושג בדרכים מדעיות. יש צורך לבצע סקר מסודר של דפוסי השימוש של רופאים ישראלים במדיה החברתית כדי שיהיה לנו בסיס להשוואה.

הם צריכים לראות את הערך. תחשבו על עסקים של איש אחד. התמורה להשתתפות במדיה החברתית צריכה להיות גבוהה יותר מהסיכונים והמכשולים שבדרך. התועלת צריכה להיות גבוהה מספיק כדי שאנשים ירצו להשתמש בכלי הזה. עבור חלק מהרופאים מדובר בפוטנציאל העסקי. עבור אחרים זו יכולה להיות שיטה מצויינת להפיץ רעיונות או שיטות עבודה. בעוד כמה שנים, כשכל העולם יהיה במדיה החברתית, הכל כמובן יהיה פשוט וטבעי יותר.

איפה ההצלחות? אני מוכרח לומר שאצלנו בישראל המצב עוד יותר בעייתי בתחום הזה. מכיוון שרוב הרופאים לא פעילים במדיה החברתית, עוד יותר קשה למצוא סיפור הצלחה של אנשים שמסבירים איך השתתפות במדיה החברתית עזרה להם. הטיעון הקלאסי במצב הזה היא שזו בעצם הוכחה לכך שהמדיה החברתית לא יכולה לעזור לרופאים. אבל המציאות יכולה להיות אחרת כי פשוט לא ניסו מספיק. בעולם כמובן שיש הרבה יותר סיפורי הצלחה. רופאים שהפכו יותר נגישים למטופלים שלהם. קליניקות שמצליחות להעביר מידע ולחזק את הקשר עם המטופלים. רופאים שיוצרים לעצמם שם ונוכחות באמצעות בלוגים.

להתחיל במקומות הקלים. לא חייבים להתחיל בפייסבוק. למעשה, לא חייבים להיות בפייסבוק בכלל. אפשר להתחיל ברשתות חברתיות מקצועיות כמו LinkedIn. החלק החברתי שם מוגבל יותר מאשר בפייסבוק. אפשר לפתוח בלוג שם יש לכם יותר שליטה על מה שמתפרסם. אפשר לפתוח גם פרופיל לקליניקה שלכם בפייסבוק, וזה לא בדיוק כמו להחזיק פרופיל אישי שם.

חינוך. שימוש במדיה חברתית מחלחל לעולם הרופאים דווקא מכיוון בתי החולים, המסגרות האחרות כמו קופות החולים ואפילו דרך האיגודים המקצועיים. כולם מתחילים להחדיר את השימוש ברשתות חברתיות ככלי יעיל להעברת מידע ויצירת קשר. יש אתרים למטופלים שמשתמשים בכלים של מדיה חברתית (כמו כמוני, אביליקו ואחרים) אבל שם רוב הרופאים מגיעים בפוזיציה של מנהלי תחומים או מומחים.

זמן. הדור הצעיר של הרופאים משתמש בפייסבוק לצרכים חברתיים. כשהם 'יגדלו' ויהפכו לרופאים בכירים ומומחים בכל מני תחומים, השימוש במדיה חברתית יהיה טבעי עבורם. אבל עד שהם יהיו בעמדות השפעה יכולות לעבור כמה שנים ארוכות. המדיה החברתית לא ממש מחכה.

יש לכם רעיונות איך לגרום לרופאים להשתתף במדיה החברתית?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”האם רופאים מפחדים מהמדיה החברתית?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת חורימבה לשבת: בקרוב – קמב"ץ מדיה חברתית בצה"ל | חורים ברשת:

    […] הפסיכיאטר איש הרשת ירדן לוינסקי שואל “האם רופאים מפחדים מהמדיה החברתית?” […]

  2. מאת ביטוח אחריות מקצועית:

    מעבר לעניין האחריות המקצועית ישנו עניין האתיקה המקצועית. אם אינני טועה, רופא לא יכול לפרסם את עצמו באופן פרטי, אלא מרכזים רפואיים וקליניקות בלבד. אולי זו סיבה נוספת להיעדר קולם של רופאים במדיה החברתית…

  3. מאת גיל:

    כמו שציינת, זה קורה ויקרה באופן טבעי.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.