תוכנית 12 צעדים לגמילה מהתמכרות לעדכונים

החיים בעידן המודרני גורמים לנו לרצות להיות מחוברים ומקושרים ללא הפסקה. ככל שאנחנו מחוברים יותר אנחנו מפחדים להתנתק, אם לרגע אנחנו מתנתקים אנחנו חווים עצבנות ואי שקט. החיבור נועד לעזור לנו להיות יעילים יותר, תקשורתיים יותר, מעודכנים יותר, אבל פעמים רבות החיבור הבלתי פוסק גורם לאנשים להיות עמוסים יותר, מבולבלים יותר, מוסחים יותר ומוצפים. כמובן שכל זה משפיע על התפקוד שלנו במערכות יחסים ועל רמת הלחץ שבה אנו פועלים.

גם אם הדיון על האם התמכרות לאינטרנט / לפייסבוק / לסלולר בכלל קיימת עדיין לא נסגר, אפשר בהחלט לפגוש אנשים שברור שיש להם בעיה בצורך הבלתי נגמר להיות מעודכנים, להשאר קרובים למכשירים דיגיטלים ואתרים שמאפשרים תקשורת כמו טלפונים סלולרים, מחשבים, רשתות חברתיות או דואר אלקטרוני.

הבשורה המשמחת היא שבדיוק כמו בכל הרגל מגונה, אפשר לקחת אחריות ולשנות את ההרגל, לגרום לכל הטכנולוגיה הזו לעבוד בשבילנו במקום שאנחנו נעבוד בשביל הטכנולוגיה. אז אם אתם או מישהו שקרוב אליכם הפך למכור לעדכונים, אולי תנסו להכנס לתוכנית הגמילה מהתמכרות לעדכונים על ידי שיטת 12 הצעדים. אם זה נשמע לכם מוכר מתוכניות גמילה אחרות, זה לא מקרי כמובן.

 12 צעדים לגמילה מעדכונים בזמן אמת

  1. תודו שאיבדתם שליטה על החיים שלכם ואתם מרגישים שאתם כל הזמן צריכים להיות מעודכנים. אולי זו קלישאה אבל כל שינוי מתחיל בכך שאנחנו מכירים בבעיה.
  2. הכירו בכך שיש לכם את את היכולת לעשות משהו בנוגע לבעיית ההתמכרות לעדכונים, כדי לשנות את התלות שלכם בחיבור לאינטרנט.
  3.  הכינו רשימה של כל הדרכים שבהן אתם נשארים מחוברים. אל תרשמו רק את המחשב והטלפון אלא גם את השימושים השונים של אותם מכשירים. לדוגמא בטלפון סלולרי אפשר לרשום הודעות SMS, הודעות קוליות, שיחות ודואר אלקטרוני, ואילו במחשב אפשר להוסיף סקייפ, פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, אתרי חדשות וכו'.
  4. מתוך הרשימה הארוכה שהכנתם, תסמנו באילו שירותים אתם ממש חייבים להמשיך ולהשתמש. (חייבים כדי לתפקד בעבודה או לעמוד בהתחייבויות המשפחתיות שלכם). עיברו על הפריטים ברשימה ותסמנו את אלו שבאמת חייוניים עבורכם. לא כדאי להמשיך ולרמות את עצמכם בשלב הזה.
  5. תתנתקו, מיחקו חשבון של כל שירות אינטרנטי שאתם לא ממש חייבים. תורידו את המייל שלכם מכל רשימת תפוצה מיותרת, הורידו את שמכם מכל קבוצה בפייסבוק, אתר מידע, שירות עדכונים שאתם לא ממש אבל ממש חייבים. תמסרו, תשברו או תמכרו כל גאדג'ט  וצעצוע מיותר שנועד להמציא עבורכם "דרך חדשה להתחבר".  זו יכולה להיות חוויה מאד קשה עבור חלק מהמכורים הקשים.
  6.  תתחילו למחוק ולהסיר אנשי קשר מפייסבוק שאתם לא ממש מכירים ולא ממש ממלאים את הפיד שלכם במידע חשוב. תעיפו מהטוויטר אנשים שאתם עוקבים אחריהם ולא ממש מספקים עדכונים בעלי משמעות. אל תחסכו מחיקות כי כל סטטוס מיותר בפיד הוא עוד שניה אבודה בחיים שלכם, ובכל מקרה הסיכוי שהם ישימו לב שהסרתם אותם הוא אפסי.
  7.  תעשו רישום של משך הזמן שאתם משקיעים בכל אחד משירותי הרשת השונים (כן גם לגלוש לפייסבוק מהסלולרי זה זמן), וכמה זמן אתם משקיעים בתקשורת באמצעים השונים (לדוגמא כתיבת דואר אלקטרוני או שיחות בטלפון). המטרה היא לאפשר לכם לדעת כמה זמן אתם באמת מקדישים לכל דבר במהלך היומיום, לאחר מכן תרשמו ליד כל פעולה או שירות כמה זמן סביר שתשתמשו בכל אחד מאלו. המצב הרצוי הוא שהזמן הסביר הוא להוריד אחוזים משמעותיים מכל זמן שמושקע בכל פריט.
  8. בכל שירות או טכנולוגיה שאתם  ממש חייבים להשתמש, תחלישו / תסירו / תפסיקו את שירותי ההתראות על הודעה חדשה או עדכונים. המשמעות היא שהאייפון לא ירעד בכל פעם שמגיע מייל חדש, שהבלקברי ישקוט והשלא תקבלו הודעות בדואר על עדכוני סטטוס או ציוצים של חבריכם. אם העבודה שלכם כוללת מענה להודעות טקסט, אז תמשיכו לענות להן אבל לא חייבים שהטלפון ירעד ברגע שהן מגיעות. אם אתם לא מסוגלים לנתק את ההתראות סימן שאתם ממש מכורים.
  9. אם אתם ממש חייבים כחלק מהעבודה לקבל הודעות סמס, עדכונים בתוכנת מסרים מיידיים וכו, ארגנו פגישה עם הבוס (או עם עצמכם) ותבדקו טוב טוב תוך כמה זמן אתם באמת צריכים להגיב לכל עדכון או הודעה. אם לדוגמא אפשר להגיב בתוך שעה, סדרו את היום שלכם כך שתוכלו לבדוק עדכונים פעם בשעה ובשאר הזמן תוכלו לעשות דברים אחרים. אם אין באמת סיבה לענות בזמן מסויים, תגדירו בסדר היום שלכם זמנים ספציפיים שבהם אתם מגיבים לעדכונים. אל תהססו להעביר לאחרים הודעות שהם היו צריכים להגיב אליהם ולא היו מיועדות עבורכם.
  10. תתכננו את הזמן שלכם ברשת. תעשו רשימה של הדברים שאתם צריכים לעשות באתרי האינטרנט השונים ותעשו רק אותם. כשאתם מסיימים, תסגרו את הדפדפן ואל תגלשו לאתרים אחרים או תנצלו את ההזדמנות לפעילויות נוספות. אם לא תעשו רשימה לפני שתתחילו הסיכוי שתתחילו לשוטט סתם ברשת גבוה מאד.
  11. שירותי תקשורת מהירים כמו סקייפ, מסנג'ר או gtalk משמשים כאשר יש צורך בהעברת מידע מהירה. אבל בדרך כלל הצד השני גם יכול לבטא את ההתמכרות שלו לתקשורת מעודכנת כשהוא פונה אליכם. אם אתם צריכים שירות כמו gtalk לצורך העבודה תקבעו לעצמכם מתי הוא פתוח ומי מופיע ברשימת האנשים שיכולים לדבר איתכם. בשאר הזמן מומלץ לעבור למצב בלתי נראה או פשוט לסגור את השירות. עד שאתם לא מסיימים את הדברים שאתם חייבים לעשות, אל תשנו את הסטטוס שלכם.
  12.  אם אפשר, תשאירו הודעה במענה הקולי שלכם ובכל אחד משירותי התקשורת שתודיע לכל מי שפונה אליכם ש'אתם לא זמינים כל הזמן, אלא עונים בשעות מסויימות'. בצורה זו אנשים יתרגלו לא לפנות אליכם שלא לצורך וגם לא יצפו כל הזמן לתגובה מיידית.
כל הדברים שכתבתי אינם חדשניים אלא פועלים על פי הגיון בסיסי ביותר. אם אתם או מישהו מחבריכים הופך תלוי יותר ויותר בטכנולוגיה ובאינטרנט ולא מסוגל להתנתק ממנה, כדאי שיצמצם באופן מיידי את השימוש בה ולא יגביר אותה. אמנם גם הגמילה דורשת השקעת זמן ואנרגיה אבל בסופו של דבר תגלו שמתפנה לכם המון זמן לעשות דברים חשובים יותר.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

8 תגובות לרשימה ”תוכנית 12 צעדים לגמילה מהתמכרות לעדכונים“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת מוטי חן:

    פוסט נהדר, ישר כוח..מאוד נהניתי
    אחד הדברים שיותר מבזבזים את הזמן הוא חוסר ניהול זמן ועדכון תמידי של סטטוסים לפייסבוק , זה אמנם כיף ומשרה רוגע והבעה עצמית.. אבל זה באמת יכול להיות הרסני, אני אישית מכיר כמה בחורות שהן פשוט כל היום על הפייסבוק… וזה פוגע בהן מלעשות דברים שהן באמת צריכות לעשות.. אני הבנתי שאני נגמל, והפוסט הזה בהחלט עזר לי להיגמל, אז תודה 🙂

  2. מאת האורגניזם:

    ראשית, זה קצת מצחיק לכתוב רשימה כזאת בבלוג, כאשר הגולשים כנראה מגיעים אליו דרך פיד כלשהו.
    שנית, התוכנית קיצונית ביותר, והיא לא לוקחת בחשבון ייתרונות של השימוש באמצעי תקשורת אלא משאירה רק אמצעים הכרחיים, שבוא נודה על האמת, לרוב האנשים שאינם עובדים בתחום המחשבים – זה רק טלפון ומיילים.
    אפילו לא טלפון חכם.
    לא נראה לי מאוזן וגם לא כל כך ריאלי.

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    ראשית, גמילה מיועד לאנשים שאיבדו שליטה על חייהם לטובת הטכנולוגיה. אין "גמילה" חלקית. לכן החוקים הם נוקשים יחסית. בינינו, רוב האנשים יכולים להסתדר מצויין בלי חלקים נרחבים של הנוכחות הדיגיטלית שלהם.

  4. מאת החיים הדיגיטליים הורסים לנו את החיים: איך מתמודדים? | Niv Calderon:

    […] בגירסת האני המשועבד לטכנולוגיה. ירדן לוינסקי, אגב,  כתב תכנית 12 צעדים לגמילה מהתתמכרות לעידכונים. לוינסקי, פסיכיאטר במקצועו, מדבר המון על טכנולוגיה […]

  5. מאת יואב מ.:

    פתחתי את הפוסט הזה בדפדפן מזמן, ואני לא מעז לקרוא אותו. כאילו אני יודע שאני מתחייב למשהו אם אני קורא, אז אני דוחה את הרגע… הוא יכול לשבת אצלי פתוח ככה חודשים.
    אתה מתכנן פוסט "כיצד מחליטים להיגמל"? 🙂

  6. מאת שם בדוי:

    אני בן13 ומשחק הרבה שעות ביום באתר וירטואלי בשם:"אקולוקו" אני מבלה בו את רוב היום ולא מבצע את המטלות הדרושות עליי… לדעתי דבר מהרשימה לא מתאים אליי משום שאיני מכור לעדכונים או פיסבוק וכולי… מה עושים במקרה כזה?

  7. מאת ירדן לוינסקי:

    @שם בדוי, פונים בהקדם לאיש מקצוע. זה מה שעושים.

  8. מאת יונתן פרידלנד:

    בתור מאמן אישי שמכיר הייטב את שיטת 12 הצעדים לגמילה ומשתמש בעקרונות שלה הרבה לצורכי טיפול. מה שהועלה כאן בפוסט לא קשור כלל ועיקר ל- 12 הצעדים המקוריים!!! אלא סתם הצעה אישית של אגם ספיציפי שמציע 12 הצעות (שאולי עזרו לו באופן אישי ואולי לא) ….אבל התוכנית המקורית של 12 צעדים הרבה יותר עמוקה רחבה ומדוייקת מהרשימה שהועלתה לפה!
    תוכנית 12 הצעדים המקורית מתעסקת ומטפלת בעיקר בשורש של הבעיה והדחף והצורך הנואש לברוח למדיה כדי לא להתמודד עם רגשות לא נעימים כמו בדידות, רחמים עצמיים, פחדים וכו' וכו'.

    להלן 12 הצעדים המקורית בתמצות ממש.
    1. הודנו שאנו חסרי אונים מול המדיה, וכי אבדה לנו השליטה על חיינו.
    2. הגענו לאמונה שכח גדול מאיתנו יוכל להחזיר אותנו לשפיות.
    3. החלטנו למסור את חיינו ואת רצונינו להשגחת כח עליון כפי שאנו מבינים אותו.
    4. ערכנו חשבון נפש נוקב וחסר פחד על מי שאנחנו.
    5. הודינו בפני עצמיינו, כח עליון, ואדם נוסם על טיבם המדויק של פגמינו.
    6. היינו מוכנים להשתחרר ולוותר על אותם פגמי אופי שמצאנו בעצמיינו.
    7. ביקשנו בענווה מהכח העליון שלנו שיסיר אותם מאיתנו.
    8. ערכנו רשימה של כל האנשים שפגענו בהם, ונהיינו מוכנים לכפר על כך בפניהם.
    9. כיפרנו במישרין בפני כל האנשים שבהם פגענו, פרט למקרים שנעשה זה יפגע בהם או באחרים.
    10. המשכנו לעשות חשבון נפש יומי, ולהיות ערניים לטעיות שאנו עושים, ולהודות עליהם.
    11. המשכנו דרך תפילה ומדיטציה לשפר את הקשר הרוחני שלנו עם הכח העליון, כשאנו מכוונים את עצמיינו לדעת מהו רצונו מאיתנו.
    12. משעברנו תהליך של חופש וריפוי מהאובססיה שלנו למדיה, נסינו לעזור לאנשים נוספים אשר סובלים מאותה האובססיה למדיה. ונסינו לייסם את עקרונות ה-12 הצעדים בשאר תחומי חיינו.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.