מושגים: תרופות מייצבות מצב רוח

מייצבי מצב הרוח הן תרופות שמשתמשים בהן לטיפול בהפרעות אפקטיביות המאופיינות בחילופים עזים ומתמשכים של מצבי רוח, במיוחד בהפרעה דו-קוטבית. התרופה מייצבת מצב הרוח מסייעת לדכא את התנודות בין מאניה ודיכאון.

 בעקרון, מרבית ההשפעה של מרבית התרופות המייצבות היא השפעה נוגדת מאניה. לחלקן יש גם השפעה נוגדת דיכאון, אבל חלקן משפיעות רק על הקוטב המאני. התרופות הותיקות (שעדיין בשימוש רב למטרות אלו) היו ברובן תרופות נוגדות הפרכוסים, אשר נועדו להרגיע פעילות יתר במוח, וניתן להבין גם את ההתקף המאני כפעילות יתר מוחית ולכן גם את ההשפעה של התרופה על המאניה. נוגדות הפרכוסים משפיעות על המוח בצורות מגוונות המובנות לנו חלקית ומשמשות כיום לעוד מגוון שימושים שהן לא רק בעיות במצב הרוח.  

ניתן לחלק את מייצבי מצב הרוח למספר קבוצות. אני לא ארחיב כרגע על כל תרופה כי אפשר למצוא הרבה מידע גם באתר הזה וגם באתרים אחרים ברשת.

  • ליתיוםליתיום היא "מייצבת מצב הרוח הקלאסית" ועדיין יש פסיכיאטרים רבים שממליצים רק עליה. הקושי עמה נובע מכך שדרוש ניטור תרופתי (מעקב אחר הרמה של התרופה בדם) כדי להבטיח שרמת התרופה בדם נשארת בטווח הטיפולי. במצבים של עודף תרופה יכולים להופיע תסמינים של בחילה, הקאה, שלשול ואטקסיה, אבל בדרך כלל אנשים מדווחים על תופעה של רעד קל בידיים והרגשה של חולי קל. לרוב אנשים מדווחים בדרך כלל תופעות לוואי אלה מופיעות בשבועות הראשונים שלאחר תחילת הטיפול.

קבוצת התרופות האנטי אפילפטיות, אשר כאמור משמשות גם כמייצבות מצב רוח.

  • חומצה ולפרואית (דפלפט) וסודיום ולפוראט (דפלפט, ולפוראל). יש לעקוב אחר תפקודי כבד וספירת דם.
  • למוטריג'ין (למיקטל) – יעילה במיוחד בטיפול בהפרעה דו-קוטבית. המינון הטיפולי נע בין 100 ל 200 מ"ג ביום, אבל יש להגיע אליו בהדרגה מחשש לתסמיני תסמונת סטיבנס-ג'ונסון, לי באופן אישי יצא לפגוש את התופעה הזו רק פעם אחת אצל חולה שהעלתה מינון בקצב מהיר מדי.
  • קארבאמזפין (טגרטול). יש לעקוב אחר ספירת דם משום שקארבאמזפין עלולה להוריד את רמת תאי הדם הלבנים.
  • טופירמאט (טופמקס) אינה מאושרת על ידי FDA לטיפול בהפרעה דו-קוטבית. אבל יש אנשים שנותנים אותה כאשר אין להם מוצא נוסף.

קבוצת התרופות נוגדות הפסיכוזה.

  • אולנזאפין (זיפרקסה), קווטיאפין (סרוקוול), אפיפרזול (אביליפיי) אסנאפין (סאפריס) הן תרופות המשמשות לטיפול בסכיזופרניה אך גם מאושרות לטיפול בהפרעה ביפולרית כמייצבות מצב רוח.

הטיפול המומלץ בין התרופות מייצבות מצב הרוח.

יש ויכוח ענף בין הפסיכיאטרים מהו הטיפול המומלץ לאנשים הסובלים מהפרעה ביפולרית ומה יעיל יותר כטיפול עבור המטופלים. הצרה היא שהמחקרים לא מספיק חד משמעיים, ולמרות שבשנים האחרונות יוצאים יותר מחקרים שמראים שדווקא התרופות נוגדות הפסיכוזה יכולות להיות יעילות יותר, צריך תמיד לזכור שיש הבדל בין הסטטיסטיקה לאדם הבודד. מסיבה זו יש אנשים שנעזרים יותר דווקא בליתיום ואילו שאר התרופות גורמות להם לתופעות לוואי בלתי סבירות עבורם.

המשמעות היא לכן היא כפולה וזה אולי המסר העיקרי שצריך לעבור:

  1. אם אכן הומלץ לכם על תרופה מייצבת מצב רוח, זה אומר שיש לכם בעיה משמעותית ולכן כדאי להקשיב לפסיכיאטר שהמליץ את התרופה. תרופות אלו לא ניתנות ללא סיבה ואם המליצו לכם עליהן יש כנראה סיבה טובה לקחת את הטיפול. הבעיה היא שאנשים עם הפרעה ביפולרית בשלב המאני לא חושבים שיש להם בעיה ולכן מתנגדים לטיפול….
  2. ריבוי התרופות מרמז שאין תרופה אולטימטיבית שהיא הכי טובה עבור כולם. המשמעות היא שעליכם לצפות לתהליך של התאמת טיפול, שבמהלכו יתכן שתעברו מספר תרופות עד שתגיעו לתרופה שהכי מתאימה עבורכם. זו תקופה קשה עבורכם, עבור משפחתכם אבל כדאי לנסות לעשות אותה.

אם יש לכם שאלה על טיפול תרופתי, התייעצו עם הפסיכיאטר שלכם. בשביל זה הוא נמצא שם.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”מושגים: תרופות מייצבות מצב רוח“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת שקופה:

    תודה רבה על ההסבר.
    יש לי שאלה, אם אפשר: עד כמה מייצבים משמשים כיום גם לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, שגם היא מאופיינת באפקט מאוד לא יציב (אבל עם אלמנטים אחרים בתמונה, וגם מהירות גבוהה של חילופים בין מצבים)?
    אני מתרשמת לאחרונה שנוצרת נטייה אצל פסיכיאטרים להציע מייצבים לא רק לביפולרים אלא גם לבורדרליין, ותהיתי אם זה כיוון חדש בנסיון להתמודד עם ההפרעה החמקמקה הזאת וכמה זה יעיל.
    האם, אגב, יש למייצבים איזושהי השפעה נוגדת חרדה, או שזה פחות רלוונטי להם?
    תודה רבה ושנה טובה.

  2. מאת איילת השחר:

    לבתי יש בורדרליין וכבר כמה שנים הפסיכיאטר נותן לה סרוקואל. עד היום קיבלה בחינם מדוגמיות. כעת טוען שאין לו יותר. מאחר והיא לא רשומה כסכיזופרנית או ביפולרית, ואינה רוצה (ובצדק) שיירשמו לה בקופ"ח שיש לה מחלות שאין לה (אחרות עשו זאת), כעת עליה (עלינו ) לממן את זה, משום שלמרות שפסיכיאטר ממליץ שתיקח, הקופה לא מממנת במחיר מוזל למי שאינו סכיזופרן (ואולי ביפולר) .
    אם זו תרופה שאכן כה יעילה ושווה ליטול אותה, מדוע הקופה לא מוכנה לממן גם לבורדרליין. והאם יש חלופה טובה שכן בסל? למותר לציין שזה רק חלק מקוקטייל תרופתי שהיא נוטלת.

  3. מאת ג’ון:

    האם ציפרלקס או קונצרטה יכול לעזור לסובלים בהפרעת אישיות גבולית ?

  4. מאת מינץ.עגנה:

    היכן ניתן להשיג כדורי
    פרוזק?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.