7 עקרונות כלכליים להורדת לחץ

פעולה מתוך לחץ עלולה להוביל אתכם להחלטות כלכליות שגויות שיהפכו אתכם למשקיעים גרועים. מה אפשר לעשות כדי להוריד את הלחץ?

הבורסה שוב נפלה בשני אחוזים. בשנה שעברה החסכונות שלנו הצטמקו ב 20% ומי שהשקיע במניות או אג"חים של טייקונים למיניהם גילה שבחלק מהמקרים, ההשקעה שלו התאדתה בכמעט 90%. בעיתון כתוב על מפוטרים, הסטרטאפים מתקשים לגייס כספים ומהדורות החדשות הופכות אותנו למפוחדים.

במצב כזה אי אפשר לצפות מאנשים להיות רגועים – תחושת לחץ מלווה אותנו בכל מקום. אנחנו גם פועלים מתוך לחץ, דבר המוביל אותנו להחלטות כלכליות שגויות שהופכות אותנו למשקיעים גרועים. אנחנו מוכרים בזול וקונים ביוקר, רצים כמו עדר למוצר הפנסיוני הבא כשדווקא הקודם יכול לתת לנו תשואה טובה. הורדת רמת הלחץ והחרדה שלנו תשפר את הביצועים הכלכליים שלנו ואף יכולה לשפר את החיים בצורה ששום סכום כסף לא יכול לשפר.

למרות שכולנו יודעים את הדברים האלו, מעטים האנשים שיטרחו להשקיע בבריאותם הנפשית. בכדי להקל על כולנו, שהרי ידוע שאנחנו לא סובלים משום מצוקה נפשית, אני מציע להשתמש בעקרונות כלכליים לטיפול בתחושת הלחץ שלנו. או כמו שהסטיגמה אומרת: אם זה לא קשור לפסיכיאטר זה אומר שאני בסדר.

  1. הכינו רשימת נכסים.
    לא, לא את רשימת הנכסים הכלכליים שלכם. את זה בטח כבר עשיתם. אלא רשימת הנכסים החשובים באמת – הייתם מוכרים את העיניים שלכם תמורת מליון דולר לכיסוי חובות? את הידיים שלכם? את המשפחה והחברים? תחברו ביחד את כל הדברים שיש לכם, ואת מה שזה שווה עבורכם ואז תעריכו מחדש אם היה לכם יום רע או שלא. זה מכניס טיפה פרספקטיבה לחיים ומפחית את הלחץ.
  2. הקפידו על חשבונאות מדוייקת.
    מדד תל אביב 100 יורד בשני אחוזים והכותרות בחדשות הן "הבורסה קורסת". אחרי שלושה ימים כאלו אתם כבר ממש מודאגים חושבים לעצמכם "מדובר בקטסטרופה כלכלית, אני אצטרך למשכן את הבית". אבל אם תנסו לרגע להשתמש בטרמינולוגיה אחרת, כמו "מדובר במצב לא נעים" אז רמת החרדה תפחת. אולי זה מוכר פחות עיתונים אבל בהתחשב בנקודה מספר אחת, זה כנראה יותר מציאותי.
  3. תסתכלו על הטווח הארוך.
    הכלכלנים אומרים שבטווח הארוך השקעה בבורסה משתלמת יותר מכל מסלול השקעה אחר. בכלכלה יש מחזוריות ואחרי כל נפילה יש עליה, אבל בסך הכל העליה היא יותר מהירידה. כך שאם נחכה מספיק זמן, ולא נברח אנחנו דווקא נצא מורווחים. אם יצא לכם פעם ללכת למוזיאון בחו"ל, כמו הלובר בפאריס, אתם מגיעים לאותן יצירות שכולם רוצים לראות. יצירות של ואן גוך או המונה ליזה. כשאתם עומדים מול יצירה כזו, שקיימת מאות ואלפי שנים אפשר לחשוב לרגע על אותם מליוני אנשים שעמדו לפני היצירה, אנשים שגם הם התמודדו עם קשיי היומיום ועם חרדה. כשעומדים מול יצירה כזו, משבר זמני בכלכלה נראה קצת פחות קטסטרופלי ויותר ניתן לשליטה.
  4. תסתכלו על הטווח המיידי.
    לפני שמחליטים על פעולה כמו רכישה או מכירה, צריך לבדוק מה המצב של התיק הכלכלי שלכם. להכיר מה קורה בו כרגע. אבל לפני זה, תקחו לרגע הפסקה ותנסו לבחון מה קורה עכשיו, ברגע זה. מהן הרגשות, המחשבות והתחושות הגופניות שאתם מרגישים? תנסו לגלות אותם מבלי לשפוט אותם, ואז תקבלו אותם כמו שהם. זה מה שאתם עכשיו. אם תעשו את זה אז תגלו שאתם לא נלחצים בגלל לחץ ולא הופכים מדוכאים בגלל שאתם עצובים. אחרי שהערכתם את מצבכם מחדש, אתם יכולים להמשיך.
  5. תפזרו השקעות.
    אתם בטח יודעים שזה יותר בטוח לפזר את תיק ההשקעות שלכם על כמה תחומים כדי לא להיות חשופים לתחום אחד בלבד. אבל באותה מידה יש חשיבות לפיזור השקעות בחיים האישיים שלנו. אם אתם משקיעים את מרבית הזמן במקום העבודה שלכם, והזהות שלכם הופכת להיות מקום העבודה, אז בעצם שמתם את כל הביצים בסל אחד. אם משהו רע קורה במקום העבודה אתם מסכנים. אבל, אם הזהות שלכם כוללת משפחה, חברים, תחביבים ועיסוקים נוספים, אז יום גרוע בעבודה לא יהפוך אתכם לפגועים רגשית.
  6. נצלו הטבות וזכויות.
    כולם יודעים שאפשר לנצל הטבות מס ופרצות בחוק כדי לחסוך כסף. יש אפילו אנשים שעשו מזה קריירה. אבל אנחנו לפעמים שוכחים ביום העבודה לנצל את הזכויות שמגיעות לנו כדי לקחת הפסקה, ללכת לאכול בשקט או אפילו לצאת לחופשה שמגיעה לנו. כשלוקחים הפסקות מהיום המלחיץ אנחנו יכולים ממש להרוויח כסף על ידי הורדת רמת הלחץ (ושיפור הביצועים שלנו) ועל ידי שיפור הבריאות ארוכת הטווח.
  7. תעשו עבודת מחקר.
    בדיוק כמו שלא מומלץ להשקיע במנייה או בקרן נאמנות בלי לבדוק את המצב הכלכלי שלה ואת האסטרטגיה העסקית שלה, לא מומלץ להשקיע את החיים שלנו ואת הבריאות שלנו במשהו בלי לבדוק מה משפר ומתחזק את הבריאות. השקעת זמן בלימוד כלים שמאפשרים להוריד את רמת הלחץ יכולים להקל עלינו, להרגיע אותנו ולשפר את הזוגיות והתפקוד בעבודה. לפעמים אפשר לעשות את המחקר לבד ולפעמים צריך ללכת למישהו שיעזור לכם לבצע את המחקר הזה (קוראים לזה טיפול…).

בכל מקרה, כמו שאנחנו מודעים לחשיבות של השקעה כלכלית נבונה (גם אם לפעמים אנחנו שוכחים את הכללים), רצוי שנהיה מודעים להשקעה נפשית נכונה, ולניהול משאבים נפשיים נכון. ולו רק כדי שנוכל להשקיע את המשאבים הכלכליים שלנו בצורה טובה יותר.

הורדת רמת הלחץ והחרדה תשפר את הביצועים הכלכליים שלנו ואף יכולה לשפר את החיים בצורה ששום סכום כסף לא יכול

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.