שילובי תרופות כאמצעי טיפול

אחת השאלות שמעסיקות את הפסיכיאטרים מאד הוא הנושא של שילוב תרופות. השאלה העקרונית היא האם שילוב של תרופות שונות שמשפיעות על נוירוטרנסמיטורים שונים כדי להגביר את השפעת הטיפול. האם נטילת שתי תרופות טובה יותר מתרופה אחת בלבד? המונח המקצועי לכך הוא Polypharmacy (ריבוי תרופות), והתשובה כמו תמיד מורכבת. האם ריבוי תרופות יעיל? לפעמים כן, במקרים אחרים אולי, ובמקרים רבים אחרים התשובה שלילית.

לפעמים ריבוי תרופות הוא הפתרון הנכון כאשר נוסו כבר מגוון של טיפולים אשר לא הצליחו. לפעמים זה נובע משיקול דעת לא נכון של הפסיכיאטר או מלחץ של המטופל שיקרה כבר משהו. כתבתי על ההיבט הזה של התרופות בעבר. יש מחקרים שמראים כדאיות ברורה של שימוש בשילוב תרופות במספר מצבים: אצל אנשים שסובלים מדיכאון כחלק ממחלה ביפולרית. אצל אנשים שסובלים מדיכאון פסיכוטי או מדיכאון עם אגיטציה (אי שקט קיצוני). אצל אנשים שסובלים משתי הפרעות בו זמנית (לדוגמא הפרעת קשב וריכוז יחד עם דיכאון). אצל אנשים שיש להם תגובה חלקית לטיפול ויש צורך בשילוב תרופה נוספת להגברת ההשפעה וגם אצל אנשים שסובלים משילוב של כאבים עם בעיות פסיכיאטריות.

ויש מצבים שלא נחקרו מספיק אבל נראה שבהם אין ברירה אלא לתת שילובי תרופות. הסיבה שאין מספיק מחקרים על שילובי תרופות היא שמחקרים כאלו הם מסובכים, יקרים ודורשים קבוצות נחקרים מגוונות ומפוזרות בגודל עצום. שילוב תרופות נדרש כאשר למטופל יש בעיה שאיננה בעיית בית ספר, כלומר לא עומדת בדיוק בקריטריונים מסויימים שמופיעים בספר, והשילוב אפשרי כשלפסיכיאטר המטפל יש את הידע והנסיון כדי לשלב את התרופות בצורה המיטבית ביותר.

מדוע מתרחשים שילובי תרופות פסיכיאטריות?

לצערנו, שילוב תרופות במקרים רבים מתרחש בלי תוכנית ברורה, תיאום או הגיון. גם לכך יש סיבות רבות ומגוונות:

  1. לא מפסיקים תרופות קודמות שלא עזרו או שעזרו במידה לא מספיקה
  2. ניתנות תרופות על מנת לנטרל תופעות לוואי של תרופות אחרות.
  3. נרשמות תרופות עבור סימפטומים נפרדים בלי למצוא תרופה לבעיה הכללית שממנה סובל החולה
  4. יש פסיכיאטרים שיש להם קומבינציות תרופות מועדפות שהם נותנים אותן למרבית החולים. זוהי שיטה שגויה אבל קיימת.
  5. החולים מקבלים תרופות מכמה רופאים שלא עובדים בסנכרון מספיק. לדוגמא אנשים שסובלים בנוסף לבעיה הגופנית מכאבים כרוניים, פיברומיאלגיה, או מגוון בעיות כרוניות.
  6. יש אנשים שמקבלים מרשמים מכמה רופאים במקביל (בעיקר בעייתי אצל אנשים שנוטלים ממריצים או תרופות נגד כאב).

הבעיה של שילובי תרופות הולכת ומחריפה עם השנים. למעשה, יש בארה"ב דיווחים על כך שיש יותר תאונות של מינוני יתר מתרופות מרשם מאשר מסמי רחוב, במיוחד אצל אלו שנוטלים טיפול לכאב כרוני. תופעה זו מתרחשת בגלל השיווק המאסיבי של תרופות על ידי חברות תרופות, בגלל הזמינות של תרופות לדיכאון וחרדה אצל רופאי המשפחה, בגלל הפחתת הזמינות של טיפולי פסיכותרפיה, בגלל הנטייה שלנו לטפל בסימפטומים בודדים ולא בתסמונת הכללית וגם בגלל שלאנשים אין סבלנות להמתין לתוצאות הטיפול. כמובן שצריך לקבל את העובדה שיש מטופלים שלא מגיבים טוב לטיפול תרופתי ואף תרופה לא תעזור להם, אבל את זה קשה גם לפסיכיאטר וגם למטופל לקבל ולהבין.

גם אם הבעייתיות ברורה הפתרון לא כל כך פשוט. אני לא צופה שבעתיד הקרוב יערכו מחקרים מסודרים על הבעיה כי הם יקרים מדי לביצוע. לכן הפתרון צריך לבוא מצד הפסיכיאטר המטפל ומצד המטופל. ראשית, צריך לעמוד בפרץ ולא להזדרז "לעשות משהו" על ידי העלאת מינון או שילוב תרופות גם אם רוצים כבר לראות תוצאות כי החולה סובל. מצד שני צריך לעשות חשיבה מחודשת על שילובי תרופות ולבצע מעקב מדוקדק על נטילת תרופות מרובות, על תופעות לוואי ועל הצורך בנטילת התרופות.

חשוב מאד לזכור שלא כדאי לאף חולה להחליט על דעת עצמו על הפסקת טיפול, במיוחד אם הוא לוקח הרבה תרופות במקביל. הפסקת התרופות צריכה להתבצע בזהירות ותחת פיקוח של פסיכיאטר. תבקשו מהפסיכיאטר שלכם לבחון מחדש את הצורך בטיפול התרופתי ותכינו ביחד את התוכנית להמשך הטיפול. לפעמים כדאי להתייעץ עם פסיכיאטר נוסף לחוות דעת שניה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

6 תגובות לרשימה ”שילובי תרופות כאמצעי טיפול“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת מאן דהוא:

    שלום ירדן,
    אני סובל מ-OCD חמור מאוד שעוטף אותי בכל בדל רגע. רציתי לשאול אישזה טיפול תרופתי אתה ממליץ: ציפרלקס או סרוקסט ובלל מה ניתן לעשות?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    אני ממליץ לך לפגוש פסיכיאטר ולהציג בפניו את כל הבעיה שאיתה אתה מתמודד. אני לא יכול לתת יעוץ ספציפי בלי לדעת את הפרטים המלאים

  3. מאת טל:

    שלום ד"ר לוינסקי,
    שאלתי היא:

    מתי מומלץ למטופל חרד/דכאוני שמטופל בהצלחה יחסית בטיפול פסיכותרפי לנסות תרופה (הכוונה ראשית לתרופה אחת ולא לשילוב)? האם מומלץ בכלל?

    האם זה נכון לקבל טיפול תרופתי לזמן מוגבל למרות שהפסיכותרפיה עוזרת, כמעין "עזרה ראשונה"?

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @טל, כאשר יש תחושה משותפת של המטופל והפסיכולוג שהטיפול תקוע, או שאינו משפר בצורה מספיקה את איכות החיים.
    לדעתי, צריך לבחון את כל האפשרויות הטיפוליות וכיצד שילובן משיג את ההטבה המקסימלית.

  5. מאת טל:

    כדורים פסיכיאטרים הורסים את החיים!!!!
    אל תקחו אותם הם רק עושים נזק!! מדברת מנסיון
    הפסיכיאטרים מנצלים אותנו חסרי הישע בשביל להיות שפני הנסיונות שלהם והם לוקחים מאיתנו הון של כסף סתם..

  6. מאת יוסי:

    האם שילוב של ציפרלקס 5 מ "ג סימבלטה 60 מ"ג ואדרונקס 4 מ"ג מקובל ולא מסוכן לשילוב ?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.